Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

kæmpe yver - hurtig vejrtrækning
Forfatter: 
Dato:  29-09-2004 19:37
Jeg er bekymret for min hoppe, Madigan.

Hendes føl er blevet vænnet gradvist fra i løbet af en måned og pattede for sidste gang i lørdags. I går blev føllet solgt.

Madigan har stadig et kæmpe yver, og jeg synes hun virker mindre tilpas end normalt. Hun har spist sin mad, men gider hverken hø eller halm (hun er ellers voldsomt grådig).

Hendes vejrtrækning er hurtig. Jeg sammenlignede med hendes nabo, Fie, og Madigan puster vel ud fire gange, hver gang Fie puster ud én gang. De stod begge og halvsov efter aftensmaden.

Er det normalt eller ?:-) ?:-) ?:-)

"Jeg er frygtelig karakterløs.
Det er derfor jeg har haft det så sjovt."

Dean Martin

B-)Lone
0
0
Svar på denne tråd

Temperatur
Forfatter: 
Dato:  29-09-2004 19:42
Du er nødt til at finde et termometer frem og checke hendes temperatur. Det kan være begyndelsen til en omgang yverbetændelse.

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror lige
Forfatter: 
Dato:  29-09-2004 19:50
så godt at du kan ringe til dyrlægen for det kan jo næsten ikke være andet.
nanni
0
0
Svar på denne tråd

jamen,
Forfatter: 
Dato:  29-09-2004 20:02
jeg har aldrig lært at tage temperaturen på en hest ?:-)

Jeg ved godt at det er for dårligt, men jeg har aldrig haft brug for det 8-)

Jeg ringer efter dyrlægen i morgen tidlig. Øv. :-(

Kan man godt bruge et almindeligt termometer?
Jeg er nu ikke sikker på, at jeg kan finde et. Vi er sjældent syge her i huset...heldigvis.

Dean Martin

B-)Lone
0
0
Svar på denne tråd

hej lone
Forfatter: 
Dato:  29-09-2004 20:21
du kan godt bruge et anmindeligt termometer.
jeg går ud fra du ved hvor du skal tage tempraturen henne:)er den over 37,5-38.
så har den feber
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2004 20:44
Tror hun har fået en kraftig yverbetændelse og hun har stærke smerte da dette gør yderst ondt...

Syntes du skulle have ringet efter dyrlægen istedet for at skrive herinde, når hun har haft det engang er chancen for at få det flere gange større, da celler i yvert bliver ødelagt af de hvide blodlegmer...

Næste gang skal du huske og golde hende af, så hun stopper mælkeproduktionen noget før, dette gøres ved at give halm og lidt hø, kun det højest nødvendige vand i 3 dage...

Håber du skriver hvad dyrlægen siger om hende og hvad han har gjordt...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

nu æder hun hø
Forfatter: 
Dato:  29-09-2004 21:56
Måske har jeg beskrevet det dårligt...Jeg skrev herinde, fordi jeg knap nok var sikker på, at hun havde det dårligt. Havde hun virket direkte syg/plaget af smerter, havde jeg selvfølgelig ringet efter dyrlægen med det samme.

Hun virker ikke øm - i hvert fald er der ikke noget at se på hende, når hun bevæger sig. Det var mere den der hurtige vejrtrækning og så en fornemmelse af at hun ikke er på toppen - svært at forklare...

I øvrigt har jeg været ude og se til hende igen, og da stod hun og gumlede hø og virkede egentlig veltilpas ?:-)

Hvor hurtigt skal yveret aftage i størrelse under normale omstændigheder?

Dean Martin

B-)Lone
0
0
Svar på denne tråd

"Golde"
Forfatter: 
Dato:  30-09-2004 08:34
Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men skal man ikke "golde" en hoppe, når man tager føllet fra hende? Altså skære hoppen kraftigt ned i foder i en lille uge. Så mælke produktionen falder, så man netop undgår yverbetændelse? Eller er det en total håbløs forældet metode?
Det er blot, hvad jeg har lært...

Venter spændt på svar B-)

Mia F.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Mia
Forfatter: 
Dato:  30-09-2004 09:38

Det var, hvad jeg gjorde med min hoppe sidste vinter.
Turde simpelthen ikke andet.

Hun havde så meget mælk, at selv da jeg begyndte at trappe føllet ned i samværd med sin mor, så fik hun mindre mad.

Ham jeg har hestene opstaldet hos, er en gammel kvægmand, og han gør det altid med sine ponyer, så han foreslog mig, at gøre det samme.
Han har haft flere føl, og der har aldrig været problemer med yveret ved fravænning.

Jeg synes det fungerer okay, og den tager jo ikke skade af det. Så snart yveret er faldet til ro, begynder man lige så stille, at sætte den op i foder.

Men hvad gør i andre???

BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også haft brugt den metode
Forfatter: 
Dato:  30-09-2004 11:48
for at få stoppet mælkeproduktionen - ingen foder. Kun moderat hø, halm, og vand. Det virker lidt "tarveligt" overfor hesten, men ikke desto mindre er det en effektiv måde at undgå betændelsen..

Så det er også den "kur" min får når hun har folet til foråret..
0
0
Svar på denne tråd

depression
Forfatter: 
Dato:  30-09-2004 13:49
Jeg HAR skam også taget foderet fra Madigan, da jeg tog føllet væk. Det har heldigvis været drøftet flere gange herinde på det seneste - ellers havde jeg ikke anet det (y)

Til gengæld satte jeg hende på frisk græs - var det en fejl ?:-)

Det var først i aftes hun fik foder igen - bare roepiller med vitaminer/mineraler og lidt havre.

Nå men opdatering:

Her til morgen var der ingenting at bemærke: Ingen tristhed, ingen feber. Yveret var også blevet mindre og det er i hvert fald ikke ømt - jeg "pillede" ved det :)

Hun havde også meget travlt med at komme ud og kaste sig over græsset i morges, så jeg tror ikke hun er syg.

Set i bakspejlet tror jeg egentlig bare hun var deprimeret over "tabet" af følse. :-(

Dean Martin

B-)Lone
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider