|
|
| Forslag til Grovfoder ? |
|
|
Jeg skal til at skifte mærke i grovfoder, da jeg synes der er for meget melasse i det foder jeg benytter nu (Ole BJ Knudsen foder).
Har i mon nogen forslag til et godt grovfoder.....der behøver ikke indeholde noget specielt da ponyerne får div. vitaminer og mineraler samt lucerne ved siden af.
Det skal være fiberrigt og godt til trivlige ponyer. Havre er ikke en mulighed pga. forfangenhedstendens.
Jeg skulle måske lige tilføje at begge ponyer bliver brugt hver dag, så det er ikke kun vedligeholdsfoder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havens |
|
|
hejsa
havens har en musli uden havre og uden melasse
www.havens.dk
ellers syntes jeg selv at tjørnehøj møllee r udemærket i forhold til prisen, men der er vist også en del melase i meget af det.
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kraftfoder |
|
|
Jeg tror du mener kraftfoder og ikke grovfoder. Grovfoder er nemlig stråfoder som hø, wrap, lucerne etc 
/Mette
Når to elefanter slås, går det ud over græsset
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kraftfoder |
|
|
Brogårdens Leisure mix er god, den har et højt fiberindhold og et lavt stivelsesindhold. Den er velegnet til trivelige ponyer. Jeg har selv skiftet til Leisure mix for nylig, fordi min pony skal tabe sig og har brug for et foder uden for meget stivelse, da den er vindsluger.
Hilsen Heidi
Jeg er medlem af Dansk Pinto Forening "Gør hverdagen lidt mere broget - rid pinto"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippolyt,... |
|
|
Har en rigtig god müsli, som alle heste kan lide (med få undtagelser) og de er dækket ind og alle de heste jeg kender er i fin huld og skinner...
De har osse en müsli til trivelige ponyracer, så det er bare at søge lidt på deres hjemmeside...
Som vist er www.hippolyt.dk
Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...
Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grovfoder eller fuldfoder? |
|
|
Spillers har flere produkter, der kan opfylde dit behov, specielt hvis dine ponyer har tendens til forfangenhed. High Fibre Cubes er det eneste fuldfoder, der er godkendt af Laminitis Trust. Horse & Pony Cubes er ligeledes et fuldfoder, hvor fiberindholdet er 15% og stivelsesindholdet kun 14%.
Er det grovfoder du er ude efter, findes der ligeledes et udvalg fra Spillers. F.eks. er Happy Hoof, ligesom High Fibre Cubes, godkendt af The Laminitis Trust til fodring af heste og ponyer med forøget risiko for at blive forfangne.
Fordelene ved disse produkter er bl.a., at du kan spare de ofte dyre vitamin- og mineraltilskud.
Du kan læse mere om produkterne her.
Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland & Falster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan anbefale |
| Forfatter:  |
bimboe |
| Dato:  |
28-09-2004 21:02 |
|
begge nævnte mærke.
Har selv brugt begge produkter, leisure mix(D&H) til mine ponyer, og hesten en periode men skiftede over på fase balancer.
Nu bruger jeg müsli uden havre fra HAVENS, og er meget tilfreds. Bruger det pt. kun til hesten, men regner med ponyerne ryger over på det til vinter.
Begge er blandinger med lavt sukker- og energiindhold. Til trivelige heste og ponyer, til vedligehold og let træning.
Det er begge lækre müsli´er, i god kvalitet. Brogården er lidt dyrere end HAVENS, men klart i høj kvalitet.
Tjørnehøj er bare fyldt med melasse, synes jeg. Lugtede til Müsli Team´en i roskilde i lørdag´s. Den lugter som en pose brun farin, føj..
Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anbefale hippolyt |
|
|
Musli fra Hippolyt, det er sagen.
Det lugter skønt af pebermynte.
Min gamle hest, som er mega kræsen, er vild med det.
Faktisk er alle hestene hos os vilde med det.
Hestene har fået flottere hove og en blank silkeblød pels.
Jeg har haft prøvet D&H, men det var ikke nogle succes.
Kedsomhed er, når dagens højdepunkt er at sidde og knipse til en nullermand. Garfield
| |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Leisure mix |
|
|
fra brogaarden har jeg brugt.
Jeg synes det er et dårligt produkt rent kvalitetsmæssigt, og vidste i forresten godt at det indeholder HAVRE selvom der står på forsiden af pakken at det er havrefrit ?
Vend posen om og kig engang.
Jeg vil prøve Havens og spillers tror jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderskift ? |
|
|
Efter at have undersøgt det nærmere, har Både Havens, Spillers og hippolyt jo (tilsyneladende) gode produkter til trivlige heste med forfangenhedstendenser.
Jeg kunne godt tænke mig at prøve alle 3 mærker for at se hvilket mine heste var glade for, samt hvilke der fungerede bedst.
Men hvordan er det nu med foderskift....er det muligt at køre over en periode på 3 mdr hvor man starter med 1. mærke....derefter langsomt skifter over til næste mærke osv ?
Jeg har ikke den store erfaring med mærkeskift.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippolyt |
Mattie |
29-09-2004 08:16 |
|
Jeg kan kun anbefale Hippolyt af hele mit hjerte, og jeg gør det ved enhver given lejlighed.
Mine trives helt vildt godt med det, og de ser rigtig godt ud efter en lang vinter hvor de "kun" får Hesta Mix og halm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gibben... |
bimboe |
29-09-2004 09:52 |
|
siger man ikke, at der går 2-3 mdr efter et foderskifte, før man kan se resultater af foderet´s indvirkning på hesten?!
Det mener jeg.
Det med havre i leisue mix, er der ikke noget med, at det ikke er alm. hel havre, men kun havreskaller. Som ikke er det samme. Mener den debat har været oppe før.
Jeg kan varmt anbefale HAVENS, det er et lækkert foder, og virker godt til min hest. Og hun er dækket ind ved 1,2-1,5 kg dagligt, afhængig af om jeg tilsætter havre eller ej.
Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bimboe..... |
|
|
Det er desværre ikke kun havreskaller. Jeg kontaktede Brogaarden dengang det var nemlig mig der startede debatten, og de sendte mig op til flere undskyldninger da jeg havde ret.
Havre eller skaller......nogle heste har havreallergi og så skal man sgu kunne stole på et produkt hvor der står "havrefrit"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havens |
|
|
Tror Havens er et godt produkt, men da jeg regnede på det til en foderplan syntes jeg de skulle have ret store mængder for at være dækket ind.
1½ kg var i hvert tilfælde ikke nok til min hest (hoppe, 14 år, 500 kg, rides 45-60 min 6 gange om ugen).
/Mette
Når to elefanter slås, går det ud over græsset
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Leisure Mix |
|
|
Jeg kontaktede i sin tid Brogaarden, for at få det på det rene med havren.
Den besked jeg fik var, at det var HAVREKLID ... altså ikke den samme besked som I andre. PUDSIGT
BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havre skaller! |
|
|
Havre skaller indeholder ingen stivelse og det er stivelsen der går ind og giver hesten problemer. Havreklid eller skaller er intet problem for en hest!
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men Miki |
|
|
Nej nej, hvis hesten kan tåle det, er det jo ikke noget problem, men der kan være forskellige årsager til at folk vælger havre-frit foder.
Synes dog bare at deres dekleration burde være lidt tydeligere.
... det er da alligevel lidt underligt, at der ikke kommer samme svar ... på forspørgelsen, men det er jo ikke noget du kan gøre noget ved
BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HAVENS |
Pjaskelina |
29-09-2004 12:04 |
|