Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Til ejere af heste med gigt/forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  12-10-2001 23:22
Hej allesammen.

Der er mange der skriver vedr, gigt/forfangenhed. Et godt råd jeg fik af min dyrlæge var at begynde at give den æblecidereddike -1 dL ca. i vandet hver dag.

Fra at min lille gamle pony fik 4 piller smertestillende medicin hver dag og gik dårligt, faktisk var hun meget tæt på at havne hos slagteren, er hun nu medicinfri, og løber af og til rundt og laver bukkespring igen nu. Er det ikke herligt?

Æbleciddereddike kan købes i Matas i 1 liters/ 5 Liters dunke. Såvidt jeg husker koster en liter ca. 120 kr. Og det virker!!!

Men husk at du ikke kan se nogen virkning før efter der er gået minimum 1 måned. Min pony tog det ca. 2 måneder før hun fik det bedre.

Held og lykke, skriv hvis i har lyst...

-Randi
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til ejere af heste med gigt/forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  14-10-2001 16:18
Jeg vil bare lige sige at Æbleeddike det virker bare..
Jeg havde også for mange år siden en pony, som lige pludselig blev så forfanget at den næsten ikke kunne gå. Og så gav vi den æbleeddike blandet i en spand med vand, og den blev helt rask igen, på kort tid.
Men det ses og desværre tit med små ponyer, at de bliver forfanget, små ponyer tåler ikke så meget frodigt græs som store heste, og det er tit der mange ponyejere gør en stor fejl, de syntes selvfølgelig at deres pony skal have det så godt som muligt, og så får de en stor grøn og frodig fold at gå på? og så er det at de små heste bliver forfanget.
Jeg har en gang været i praktik, ved min beslagsmed, og jeg blev noget så forbauset over, hvor mange pony der faktisk stod og var forfangen, både små og store tilfælde.
Der skal tages hånd om det lige så snart men er klar over at ponyen er forfanget, inden hovene bliver for lange og kan skade benene på ponyen. Slet ikke at sige at store heste ikke kan blive forfanget, for det kan de, men det sker bare ikke så tit som ved de små heste....
Men brug æbleeddike, så er du næsten sikker på en helt rask hest.
KH. Elisabeth
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-10-2001 17:14
Måske et dumt spørgsmål - men er det ikke det samme, "æbleeddike" og "æblecidereddike" - ?? Eller er der en forskel?

Jeg har prøvet æblecidereddike med god effekt til en forfangen hest, og vil nu også anbefale det til dem jeg kender med "gigtheste".
mvh Camilla P.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-10-2001 22:38
Lige et lille godt råd, som jeg kunne have haft glæde af, men desværre måtte gøre en kedelig erfaring med selv.

HAr også altid hørt rådet om æbleeddike til forfangenhed, og kender flere der har haft stor glæde af det.

Min lille selskabspony på dengang 12 år, blev forfangen, på trods af daglig ridning og på trods af at hun ikke var meget fed. Men i god stand var hun.
Dyrlægen iværksatte en behandling, og for at gøre det så godt som muligt for dyret, blev der fluks indkøbt æbleeddike, og nogle urter i en specialfoder forretning som skulle hjælpe forfangne heste.

Om jeg bare var uheldig får vi aldrig afvide, men dyrlægen var overbevidst om at disse tilskud samtidig med hans behandling rent faktisk slog min pony ihjel.
Hun holdt op med at spise, drak masser af vand, og havde tydelige smerter i maven. Problemet var nu, at kolikproblemerne gjorde bentøjet værrer, og behandlingen af forfangenheden gjorde kolikken værrer.

Så derfor, vent med æbleeddiken mv indtil hesten ikke længere er i behandling af dyrlægen. Der kan være for hårdt for tarmsystemet.

Jeg vil uden tvivl selv bruge æbleeddike igen hvis min nye pony bliver forfangen, men først når den akutte behandling er overstået.

Med venlig hilsen
Irene
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider