Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Lucerne...og hvad så ? hjælp!
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 16:57
Jeg har netop været ved foderhandleren og kom hjem med en sækfuld lucerne.

Jeg blev af en bekendt anbefalet lucerne som tilskudsfoder for at øge min ponys spytproduktion.

DESVÆRRE...vidste min foderhandler ikke meget om produktet.han vidste faktisk ikk en dyt (for dårligt.

Derfor spør jeg nu jer. Jeg står med en sækfuld "Green Power lucerne" fra DanGrønt.

Det er jo stråfoder ? ?:-)
Hvordan dælen giver jeg lige kræet det, og hvor meget, når det kun er ment som tilskudsfoder for at fremme spytproduktion.
på sækken står der 1-3 kg pr dag det syns jeg lyder af meget ?

skal lucernen vådtes eller andet ? kan man give det til hesten som det er ?

Jeg mener at have læst herinde engang at en hest havde fået spiserørsforstoppelse af dangrønt hø. Har jeg noget at være nervøs for ?

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 17:08
GIBben nu helt rolig.
Du tager som bare en god håndfuld og blander det godt i din ponys foder til hvert måltid.
Det giver forøget spytproduktion, forlænget tyggetid og inden mange dage vil din pony være vild med at æde det.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

lucerne
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 17:12
Yankee.......1000tak for dit hurtige svar.

Jeg blev nu noget paf da jeg åbnede sækken og fandt.....strå.... ?:-)

Men panikken er ovre.....hun får sin første håndfuld i aften.

Fortsat god dag ;)

0
0
Svar på denne tråd

Du skal bare
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 17:53
passe på med at lægge for hårdt ud, start ligeså stille op, og efter en/to ugers tid kan du øge mængden efter behov..... Min hoppe får også lucerne, mere for at holde gang i maven, da den ofte får ondt i maven.

Mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

lucerne
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 22:21
Min hoppe får også lucerne, jeg fik afvide at det var for at give hende længere tyggetid, og mere mæthedsfornemmelse.

jeg blander også bare en god håndfuld i mendes mad ;)

Venlig Hilsen mig og pruthesten |||[Genius Country]|||
:-D
0
0
Svar på denne tråd

lucerne
Forfatter: 
Dato:  28-09-2004 00:29
Jeg tilslutter mig de andre svar.
Selvom der står 1-3 kilo på posen, kan man jo sagtens give mindre når man bare bruger det som ekstra delikatesse.
Jeg tror bestemt ikke det er specielt disponerende for spiserørsforstoppelse, da det jo netop er stråfoder.
Men selvfølgelig kan de få enhver ting galt i halsen, vi var engang ved at have en kritisk situation her pga. en fuldfoder mysliblanding som hesten åbenbart havde slugt forkert, - ved da snart ikke hvad jeg tør give dem - den næste måned blev alt foder hældt over med vand (suppe suppe slupre....), - nu får de så hel havre og lucerne blanding - uden vand - og jeg har ikke haft problemer (det havde jeg nu heller ikke før - det var bare det ene afskrækkende eksempel - ligesom også nok). :-)
0
0
Svar på denne tråd

Bare en indskydelse
Forfatter: 
Dato:  28-09-2004 11:28
lucerne er godt....rigtig godt endda, men.....der er meget protein i lucerne, og derfor vil langt de fleste voksne heste have bedre af den der hedder lucerne light.

Faktisk er det kun højdrægtige, diegivende, højtydende præstationsheste og føl under et år der kan klare at spise lucerne uden at få for meget protein.

Ellers vil jeg sige at hø/wrap er både billigere og for mange heste bedre at give...og det giver også en øget spytproduktion.
0
0
Svar på denne tråd

Zeusen
Forfatter: 
Dato:  28-09-2004 23:03
jeg er godt klar over det, men foderhandlen havde ikke lucerne light hjemme til denne gang.

Mine får kun 2 håndfulde pr dag, så jeg tvivler på de vil blive overproppet med protein. Men overvejelsen har skam været der, og jeg kan godt se problemet hvis man er oppe og give 1-3 kg lucerne pr dag som der står på sækken.

Køber light næste gang

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider