Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Er roepiller en overset spise ??
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 07:57
Promtet af mange indlæg , ikke myntet på nogle bestemte indlæg :-).
Fristes jeg til at spørge " Er roepiller er en overset spise for vores heste ??? "

Mange søger råd fordi hesten spiser al halmen .

Eller fordi deres heste er fede .

Eller fordi deres små fx. sette ikke kan tåle særlig protein rigt foder.

Eller hesten får nemt kolik .

Eller nogle giver deres heste kilovis af havre eller anden stivelsesrigt foder, for hesten skal da ha´ noget i maven !!

Min mening ,og jeg kan se på rigtig mange svar fra bla. Yankee , er at ROEPILLER er faktisk svaret / løsningen på alle ( mange ) de ovenfor nævnte problemer .

Hesten har godt af roepiller .

Det giver en god mæthedsfornæmmelse som vare og gør at fx. hesten IKKE støvsuger boksen for halm og hø/wrap holder lidt længer.
Er fantastik for fordøjelsen , holder gang i maven .

Og så er det billigt .........

Bare et spørgesmål ??

Illum

0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 08:05
Mine får ikke andet end roepiller, hø og græs. Og de virker bestemt ikke sultne, spiser dem gerne - men fede er de nu blevet i sommer alligevel. Pynteponyen skal nok ned og tabe 25-30% af sin nuværende vægt....

Jeg synes tit, når der reklameres for roepiller, at det lyder som om man kan fodre med dem ad libitum uden hestene tager på.

Men taster jeg det ind i et foderprogram, som jeg nu har gjort, så ryger der mange ekstra FE på sammen med høet.

Sådan en bette ski som måske burde have 2-3 FE dagligt, han kan snildt spise 5-6 kg hø og 1 kg tørvægt i roepiller dagligt. Plus det han går og nipper på marken.

Havre har jeg tænkt mig at bruge hvis min hest kommer i rigtig træning og virker dvask af sin nuværende kost.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

illum...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 08:06
hey..
roepiller er da vist godtnok lidt af et mirakkelmidel som kan klare de fleste problemer vores heste måtte have. jeg har da også kopieret ideen, men jeg bruger grøntpiller i stedet for. (dem kan jeg få gratis hvis jeg gider hente dem ved min rare onkel) og de har samme gode virkning som roepiller på trods af det lidt højere proteininhold
ja det er et godt foder for fordøjelsen, og hesten kan tåle en del roepiller frem for korn og det er noget bedre for maven. de heste jeg kender der fik roepiller hele sidste vinter havde sådan et fint blankt hårlag

Venlig hilsen kristian
0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 08:06
Jeg ved ikke om det er et overset spise for heste, men jeg er aldrig stødt på andre der fodre med roepiller end mig selv. Der er selvfølgelig nogle herinde der bruger det.

Min hun spiser gladeligt en liter roepiller, fordelt på morgen og aften. Hun er en smule rundt fra i sommers, og jeg fik ikke redet hende så meget som jeg gerne ville. Men hun har endnu ikke været syg, eller hoft nogle foder-relaterede problemer i den tid jeg har haft hende.

Hun trives, er dækket ind med alt og er glad, og det er det vigtigste for mig.
0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 08:24
er jo også røget med på ide'en. Jeg havde bare det problem at min ikke ville spise de alm. roepiller, så jeg var nødt til at købe Speedy Beet. Det vil han nemlig gerne spise.

Men kunne da være man skulle prøve med en sæk igen og se om man ikke kan lokke det i ham ;-)
0
0
Svar på denne tråd

christinao
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 08:26
Du kan jo prøve at blande de alm. med dem han kan li´.
Bare et forslag :-)

Illum
0
0
Svar på denne tråd

christinao
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 08:30
Det kan godt tage noget tid inden de spiser det med velbehag.

Da Gaio flyttede ind, fik jeg at vide han brugte hele natten på at spise en portion.

Nu får de ikke andet morgen og aften (nåja, krydret med Travo-E), høet får de på andre tidspunkter.

Og den lille gris kan guffe en kæmpe portion på ingen tid, og venter glad, med mad i hele hovedet, på at blive lukket ud ½ time senere. Selv når der er for meget vand i bunden står han og slumbrer efter de sidste krummer.

Og nej, det er ikke fordi jeg sulter ham. Det er fordi der ikke er noget ANDET mere lækkert at vælge mellem. Stillede jeg en spand havre og en spand roepiller ved jeg da godt hvad der blev spist først.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 08:39
Jeg er også på vognen...

Dvs. mine får gulerødder, i de måneder de er til at skaffe... (20 kg for 20 kr.) Og når de slipper op i Marts måned, ja så får de roepiller.

Selvfølgelig sammen med massere af hø og lidt travo.

De er fine i pelsen, har massere af energi, godt huld, og vi har (7-9-13) ikke haft problemer med kolik, siden de kom på den kost for snart 4 år siden. (Travoen kom dog først ind i år....)

Gulerødderne har den fordel, at de holder tænderne lidt mere beskæftigede end de opblødte roepiller, men ellers er begge godt foder.

Kan kun anbefales!

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 09:49
Hvordan er det med drægtige hopper? Kan de være dækket ind hvis de spiser roepiller, hø og Travo E?

hilsen Steffi
0
0
Svar på denne tråd

også her
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 09:56
vi er igang med 2. år på roepiller og er bare glade for dem- hestene kan lide dem- og det giver en del beskæftigelse sådan en liter roepiller (før de bliver opblødt)
min ene vallak gider dem dog ikke endnu( de går stadig på græs) så han får ikke så meget endnu!

Breedingstock painthoppe føl tilsalg - se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har brugt
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 09:57
roepiller i flere år.
Og var også i år hoppet på vognen, med og give roepiller for mæthedsfornemmelsens skyld. Men da jeg så mailede til min foderkonsulent, og snakkede med dyrlægen forleden, sagde de, at roepiller indeholder meget sukker, og slet ikke er egnet til overvægtige ponyer. Da man kan fodre dem til forfangenhed.
Mine er 50-100 kg for tunge 8-)

Så jeg har pænt undladt roepiller til dem, men hesten får de fortsat. Synd for som i andre nævner, er de tosset med det.

Er det helt forkert? Eller hva.. Hvor meget giver i jeres overvægtige ponyer/heste?

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen korn
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 10:13
Her er roepiller også et hit, og jeg fodrer overhovedet ikke med korn af nogen art længere.

Jeg køber umelasserede roepiller hos en kvæg-bonde, i løsvægt - det er det billigste.

Bimboe: Hvis man anvender umelasserede roepiller, er sukkerindholdet ikke højt. Disse roepiller er jo netop det, der bliver tilbage, når sukkeret er udvundet af roerne.

Min trivlige Fjordhest lever p.t. af:
Wrap (3.2 FE)
Roepiller (0,2 FE)
Regulator Complete (0,1 FE)

Sidste år fik han større portioner roepiller, men i år skal der lidt mere turbo på wrap-forbruget (én hest mindre i stalden), så derfor har jeg valgt at give mindre mængde roepiller og større mængde wrap.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

er umelasserede
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 10:22
roepiller ikke dem man kan købe hos foderstofferne? Jeg køber dem fra møllerens.

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Mere roepiller
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 10:30
Bimboe: Du kan få begge dele hos foderstoffen - både med og uden melasse - så det ved jeg ikke ?
Du må spørge, næste gang du henter en portion :-)

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

hvor meget
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 10:34
skal man så tildele til ponyerne? 150-200 g hver?

Der er tale om en shetter og en connemare/welsh mountain blanding.

Tak for svarene Tanja :-D

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller et vidt begreb
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 10:42
Nu har jeg på fornemmelsen at roepiller er et udtryk der bruges om meget forskellige fodermidler.

F.eks bliver produktet Betfor ofte betegnet som roepiller og man får måske det indtryk, at det er et produkt med en lav foderværdi.

Men fakta er, at der er en verden til forskel på de forskellige "roepilletyper".

Eksempler på næringsindhold i forskelligt "roepillefoder"

Sukkerroeaffald (piller): 1 kg indeholder 0,11 FE
Roepulpetter: 1 kg indeholder 0,16 FE
Betfor: 1 kg indeholder 0,88 FE

Så søger man roefoder med lav foderværdi skal man altså lige tjekke næringsindhold pr. kg.

Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på ...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 10:43
... grovfodermængden ?

Jeg har en kat. 3 pony (Shetlænder, Dartmoor, Connemara), og han får p.t. ca. 150 gram (tørvægt) dagligt - men til gengæld også meget wrap i forhold til sin størrelse.

Roepiller indeholder jo også energi, ligesom alt andet foder, så det skal medregnes i total-energi-tildelingen, ellers bliver ponyerne fede.

Men du er ikke helt galt i byen med de 150-200 gram (tørvægt) - det tror jeg vil passe meget godt.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Analyse
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 10:48
Man kan få udleveret indholds-analyse hos foderstoffen og/eller landmanden - og det skal man selvfølgelig bede om, det er klart.

Mine roepiller ligger på 0,96 FE pr. kg (tørvægt), og der har ikke været de store udsving fra år til år.
Jeg synes, de tal du oplyser er meget lave ? Men det er måske pr. kg færdigfoder ?

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Det er FE pr. kg foder
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 11:13
Jeg oplyser, da det er den værdi man skal kende for at få en ide om hvor mange kg af det pågældende foderstof man skal anvende for at fodre med det ønskede antal FE'er.

Fodre man med sukkerroeaffald eller roepulpetter skal man altså bruge mellem 6-9 kg for at få en FE. Fodre man med f.eks Betfor skal man kun fodre med godt 1 kg for at få en FE. Der er en verden til forskel.

Pointen er, at vil man fodre med et fodermidel der giver mæthedsfornemmelse og har en lav foderværdi er det altså ikke Betfor eller lignende produkter man skal anvende.

Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Hallo Dorte H
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 11:25
Du skal da også opblande betfor med vand i samme forhold.
Foderforskellen på betfor og roepiller er faktisk kun de 35% ekstra melasse.
De roepiller jeg køber indeholde ca 3 % melasse og har faktisk en foderværdi på lige knap 1 FE pr kg tørvægt, altså det samme som i betfor.
Desuden bør man fodre efter tørvægt og aldrig efter vådvægt, for så fejlfodrer man jo hesten.
Vand har mig bekendt ingen foderværdi.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Yankee...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 11:44
jeg sammenligner foderprodukter udfra FE pr. kg foder og ikke kg foder opblødt i vand - det ville jo være helt ude i skoven.

Oplysningerne i mit indlæg er indhentet fra en kvægkonsulent.

Så må du tolke dem som du vil :-)

Hilsen Dorte
0
0
Svar på denne tråd

roepiller/gulerødder
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 12:15
Der hvor jeg har flytte Homestyle ud i dag, er der gulerødder ad libitum, virker en krybbefule gulerødder ikke lige så godt som roepiller? Og her tænker jeg kun på fordøjelsen, da jeg er lidt bange for kolik, nu hvor han er kommet ind fra sommerfold.

Hilsen Marianne

Een gang Fuldblod... altid Fuldblod!!!
0
0
Svar på denne tråd

bimboe
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 12:32
hey..
man kan vælge imellem dem med og dem uden melasse. for os hestefolk er det dem udem melasse det drejer sig om. men det billigste er at finde en kvægbonde der vil sælge lidt til en sulten hest

Venlig hilsen kristian
0
0
Svar på denne tråd

pist væk
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 12:37
se bare bort fra dette indlæg, det bliver diskuteret i en anden tråd, havde bare ikke set det før nu.

Hilsen Marianne

Een gang Fuldblod... altid Fuldblod!!!
0
0
Svar på denne tråd

Dorte H
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 12:39
6-9 kg på en FE ? Nej, du har fået galt fat i noget der ... faktisk passer de tal, du oplyser, med energi-indholdet i roer (direkte fra mark) - og det kan bestemt ikke sammenlignes med roepiller, hvor vand (stor procent-del) og størstedelen af sukkerindholdet er fjernet.

I tørvægt har roepiller, som Yankee skriver, et energi-indhold på lige knap 1 FE pr. kg - ligesom byg.
Det der gør forskellen er, at man iblander 4-5 dele vand, og derfor af 1 kg roepiller får 5-6 kg færdigfoder, der stadigvæk har et energi-indhold på ca. 1 FE (da vandet ikke ændrer på energi-indholdet).

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Forvirringen er komplet
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 14:09
så jeg vil lige tilføje nogle flere spørgsmål og kommentarer.

Jeg fodrer ikke med roepiller, men ville da gerne, når nu det har så mange gode sider.

Men hedder det bare roepiller, når man køber på møllen, eller skal man gå efter et bestemt produkt/varemærke?

Hvor meget vand skal det blandes op med og hvor længe skal det stå inden servering? Gider hestene virkelig spise sådan noget klæbrigt noget (jeg kan forestille mig at det minder om grøntpiller blødt op?). Det synes jeg nemlig ikke var specielt lækkert eller elsket af hestene dengang for mange år siden, da nogle fodrede med det.

;-D Se min hjemmeside www.malinoise.dk om mine hunde :-D
0
0
Svar på denne tråd

Roer...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 14:09
Kom også til at det må være foderværdien af roer.
Idet man jo slet ikke fodrer kreaturer med opblødte roepiller, de kan jo klare at æde dem hele og får dem udfodret i tørvægt sammen med kraftfoderet, og havde det ikke netop været pga den høje foderværdi, blev det nok ikke brugt i de mængder det faktisk gør, for slanke dyr = dårlig økonomi i kvægholdet.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 15:04
Fra stormøllen hedder ganske enkelt roepiller ( dem uden sukker i af betydning )og er de billigste ca. 60 kr giver jeg .

1 del piller og 3-4 del vand .De kan godt laves uden at være søbbene og sjaskede .Du kan nemt mærke om de ikke har fået vand nok , så er de hårde :-)

Bør stå i 8 timer ,men hvis du bruger kogene vand kan tiden bringes ned til 4 timer .

Mængde, det ved Yankee :-) Jeg fodre bare :-)

Illum

0
0
Svar på denne tråd

anti roepiller
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 18:07
Ja ikke mig ;-)

Men jeg snakkede med en hippolyt mand på Roskilde Dyrskue og han spurgte hvorfor jeg og fodrede med affaldsprodukter.. og det var møntet på roepillerne.. jeg sagde til ham at jeg synes det var et aldeles udemærket foder og tog derefter hans "gode råd" med et gran salt..

så hippolyt folk er åbenbart ikke pjattede med roepiller.

Ane
Never trust a skinny cook
0
0
Svar på denne tråd

Hvor??
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 18:44
Kan man lære mere om at fodrer sine heste "rigtigt"?? Altså det dér med foderenheder og så videre. Jeg har altid "følt" mig frem til at fodre heste... det har da også gået fint nok, men jeg vil gerne vide mere om hvordan man helt præcist regner ud, hvad hesten bør have...??

Desuden så må roepiller da være et fremragende foder til min astma hest. Hun tåler ikke korn... hun får udelukkende wrap, men jeg vil da gerne finde et alternativ foder til kornet?

På forhånd tak
0
0
Svar på denne tråd

hippolyt´er
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 19:18
kan heller ikke lide lucerne..
De er mærkelige :-P

Bimboe

0
0
Svar på denne tråd

hippolyt´er
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 19:54
er også svært glade i kli... jeg forstår meg ikke på hippolyt'ere.

har dere Speedibeet i danmark? Dette er betfôr som er 95% sukkerfritt og som er mikronisert slik at man kun trenger 10 minutter i kald vann før den er klar
0
0
Svar på denne tråd

yvonne_lange
Forfatter: 
Dato:  27-09-2004 20:18
Ja der forhandles også speedy beet i danmark hos os nu, og ganske rigtig det kan opblødes meget hurtig i vand og det har ikke meget melasseindhold.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Roepiller er et glimrende supplement
Forfatter: 
Dato:  02-10-2004 01:02
Roepiller er et super-suplement til den daglige fodring. De indeholder fordøjelige fibre, som giver maven noget at arbejde med, samt det fylder godt. Man skal sørge for at der er et lavt sukkerindhold - hestene har ikke godt af for meget sukker.

De af jer, som har problemer med at få jeres hest til at æde roepillerne: Bland de opblødte piller op med noget andet foder, så plejer der ikke at være nogen problemer med at få dem til at æde det.

Jeg har brugt roepiller som en del af foderet, dvs. at jeg har blandet tilskudsfoder og korn sammen med de opblødte roepiller. Det skal man helst ikke gøre før lige umiddelbart før hesten bliver fodret. Og jeg har ikke oplevet nogen heste, som ikke kunne lide dén blanding!
0
0
Svar på denne tråd

hippolytter
Forfatter: 
Dato:  11-10-2004 21:43
bimboe..
hvad kan de dersens hippolytter snart lide efterhånden. lucerne vil de ikke have. roepiller er affald og mine aldeles udemærkede grøntpiller fra nordjysk andel er ikke så gode som deres med 60 forskellig alpine græsarter. foderværdien er den samme med til mange gange prisen (får mine gratis)

så det

Venlig hilsen kristian
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider