Jeg var nede og prøve min hoppe fredag i påskeferien 1999 og vi hentede hende hjem om mandagen. Om onsdagen skulle jeg så ud og ride på hende for første gang herhjemme og allerede på de to dage jeg havde haft hende heroppe, var den gjord, jeg havde redet med om fredagen dernede, blevet for stor!
Hvis jeg i grove træk skal fortælle hvad jeg gjorde med hende, så var det således.
Da jeg fik hende herop, blev hun sat på døgnfold sammen med en fjordhest. Hos den familie vi købte hende af, var hun blevet fodret med hestemix, dette skar jeg ned på så hurtigt jeg kunne, så på kort tid stoppede jeg helt med at fodre hende. Det eneste hun fik var græs - hvilket var i moderat mængde derude. Og så gik vi ellers var bare i gang med ridningen, den stod på masser af lange skridtturer på både flat og bakket terræn. (Det skal lige siges, at hun næsten ikke var blevet brugt i et halvt år, da jeg fik hende. Hun havde hygget sig gevaldigt hele den foregående vinter og hun var tydeligvis blevet kraftigt overfodret dernede!)
Jeg red hende så alle de dage jeg overhovedet kunne komme afsted med det, hvilket var 4-6 dage pr. uge.
Efter en måned på det første sted, red jeg hende hjem hertil Mørke, hvor vi havde lånt en fold til hende, så vores gæster kunne se hende ved min konfirmation (Flicka var nemlig min konfirmationsgave fra mine forældre...). Her endte det så med, at hun kunne få lov at blive hele den sommer.
På den fold var der lige passende med græs, folden blev holdt nede i ca. 5 cms højde hele sommeren og det betød derfor også, at hun ikke kunne grovæde sig endnu mere fed i græsset. Men hun tømte samtidig heller ikke folden totalt, så sultet blev hun heller ikke!
I løbet af sommeren nåede jeg at skifte gjorden ud endnu et par gange, så hen på efteråret var hun nået ned på en gjord på 115 cm. Det kom sig af, at hun hele sommeren blev redet næsten hver dag, som regel var det enten turer på en god times tid eller let dressur en times tid.
Da efteråret kom og græssæsonen var slut, fodrede jeg hende med halm, hø, havre og Pony/Islænder Müesli fra Tjørnehøj Mølle, det blev afpasset efter, at hun som sagt stadig skulle tabe sig og ellers holdte jeg hende bare godt i gang rent motionsmæssigt og i løbet af den vinter, der røg så yderligere 10 cm i gjordlængden, så sidst på vinteren kunne hun være i en gjord på de 105 cm.
Det handler kort sagt om, at fodre hesten på den rigtige måde samt give den masser af motion - den bedste motion er lange skridtturer i bakket terræn, det giver mest i det lange løb. Men sørg for at lave afveksling, så I ikke laver det samme med hesten hver dag - det kører både hesten og du hurtigt træt i
Pjemm: hvis du ikke kan ride hesten, så ud og gå en masse turer med den - det tager hverken hest eller du skade af

Og longer den en gang i mellem som afveksling
Håber det kunne hjælpe jer lidt, hvis I vil vide mere, så siger I selvfølgelig bare til