Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Smælde fed hest
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 16:41
Min hest har været halt nu i snart en måned pga muk.

Han kan derfor ikke motioneres, Nu er han blevet så fed så han har fået tagrende på ryggen og naturlige knæstøtter på skuldrene og ligner efterhånden et hængebug @!#$.

Han for 1 kg havre om dagen + 100 g. travo-e og går i løsdrift uden tilgang til andet end det græs der er på folden.

Ville det gøre noget hvis jeg helt holdt op med at fodre eller er der noget andet jeg kan give ham, der absolut ikke feder?

Mvh Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Ja, for søren da
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 16:55
Hvad skal han bruge havren til når han ikke bliver brugt??????

Tag den fra ham, behold travoen og giv ham evt. en håndfuld opblødte roepiller hvis han skal have lidt sammen med travoen.
Med venlige hilsner

Mette

En tur på hesteryg er aldrig spildt......
0
0
Svar på denne tråd

Mette...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 17:04
var ikke sikker på at han så fik hvad han skulle og måske gik i mangel af noget, nu der ingen ting er i græsset.

Men det er jeg da glad for at høre, at han godt kan klare... mange tak :-)

Pernille
0
0
Svar på denne tråd

Du ved ikke hvad fed er!
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 19:54
Så skulle du lige se min nordfræser! Det er ufatteligt, med hende! De har end ikke gået på rigtig græs i år, og alligevel så er hun så vællefed. Det har altid været et problem, og hun står normalt på jordfold når de andre går og græsser... det er bare så synd for hende, men hvis ikke, ja så dør hun sgu af forfangenhed.

Der er jeg altså hård over for hende. Her til vinter kommer hun godt nok også på total skrabekost. Hun har faktisk de seneste år slet ikke fået korn om vinteren. Men kun hø, halm og tilskud. Og i år er jeg lige ved at tro at jeg også skal undgå høet til hende. Jeg skal prøve at tage et billede af hende og lægge på min præs.......
0
0
Svar på denne tråd

Birgitte
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 20:07
Hehe... ja men så forstil dig at det var din shagya der så sådan ud... Det gør min... en norbakke plejer at være nem at fodre på og det kan til nød forstås, Men sq ikke en araber :{-( Eller var det en ny race -flodheste araberen- ;-D
0
0
Svar på denne tråd

harh harh!!
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 20:10
lol! Ja.. men jeg har jo også en shagya... og den er sgu også på vej til at ligne en fjordfræser!! Så fremover omtaler jeg hende som flodheste-araberen! :-D
0
0
Svar på denne tråd

lol....
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 20:17
Ja så det godt en lille lækker sag ;-)

Mvh Pernille -med den ene af landets 2 flodheste-arabere.
0
0
Svar på denne tråd

Ahøm så skulle I
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 23:45
Hvis I synes jeres heste er fede, så skulle I have set min haflingerhoppe, da jeg fik hende for godt 5 år siden!

Jeg vil forskåne jer for billeder af hende, da hun var i den tilstand, men jeg sige så meget, at jeg beregnede hende vægt til være ca 600 kg på det tidspunkt og hun brugte en gjord i str. 140 cm!!!

Prøv lige at forestille jer en ret kraftig bred bygget haflingerhoppe på 137 cm i stang, hvis idealvægt skulle ligge på omkring 400 kg, men i stedet lå på 600 kg!

Hun røg på et kraftig slankekur med det samme jeg fik hende hjem og allerede efter et par dage, var gjorden på 140 cm blevet for lang. Og sådan forsatte vi derfra.

I dag er hun næsten lidt rigeligt i den modsatte grøft, hun fik føl i maj og det har været lige rigelig effektivt for hendes vægt, så lige nu er vi i gang med en fedekur.

Og det skal desuden lige oplyses, at hun i dag bruger en gjord på 105 cm!
På det første år jeg havde hende, tabte hun sig 35 cm i gjordmål, det siger lidt om hende overvægt ikke ;-)

Sensommerknus fra Tine
og hendes to haffi-piger,
Flicka og Frigg :-D

En af fordelene ved at være rodet er,
at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.
- Peter Plys -
0
0
Svar på denne tråd

Birgitte
Forfatter: 
Dato:  24-09-2004 05:16
Jeg kiggede lige på din præs.
Er det Vivi du synes er for tyk?
I hvert fald ikke på det billede, set med mine øjne.
Nærmest for slank af en nordbakke at være.

Men ok det kan være det ikke er sådan hun ser ud nu.

Linda

:-P
hvis man er "Venner" med alle er man ikke "Ven" med nogen
0
0
Svar på denne tråd

Linda:
Forfatter: 
Dato:  24-09-2004 07:47
nej nej.. det er et gammelt billed... Nu ligner hun det Tine Sommer beskriver om sin haflinger! Jeg skal nok lige tage et billede af hende idag! Det er bare så synd for hende, at hun ser sådan ud!!
0
0
Svar på denne tråd

Jamen jamen
Forfatter: 
Dato:  25-09-2004 10:45
jeg har også en af den runde type. En 2-årig hoppeplag, blanding af araber og fjordhest, og hun er bestemt også af den nøjsomme type. Hvad er den bedste foderblanding til denne type? Pt. får hun græs, (hvilket der ikke er så meget af)halm, hø, lidt havre+soyaskrå og mineraler, men trods så lidt foder hun får, er hun alligevel tyk...jeg vil ikke sige smælderfed, faktisk har jeg haft en fjordbolle der lignede at han havde slugt en 200 l olietønde, men så tyk er hun heldigvis ikke.
:-D
Med venlig hilsen
Anne-Mette
:-)

Søde flotte kattekillinger søger nye hjem.

Hingsteføl søger legekammerat til vinter, helst omkring Vejle/Give(Se min præsentation)
0
0
Svar på denne tråd

Tine Sommer
Forfatter: 
Dato:  25-09-2004 12:45
Hvordan gjorde du det? Jeg står med en 3'er pony som efter sommergræs skal smide mindst 25% af sin vægt, men ikke kan rides fordi jeg er for stor.

:Pia

.
0
0
Svar på denne tråd

At holde hesten slank...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2004 13:41
Man slanker altså ikke hesten ved ikke at give den mad.
Det kaldes at SULTE hesten.

Derfor skal hesten have sin minimumsration i hø (eller mere!!!) og roepiller, så den føler sig mæt. Til gengæld kan man spare på havre etc og kun give vitamin/mineraltilskud ved siden af roepiller og hø.

At fodre en hest kun på HALM giver alt for stor risiko for fejlernæring, kolik og unødigt slid på fordøjelsessystemet.

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har givet
Forfatter: 
Dato:  26-09-2004 09:56
mine roepiller, og fik afvide af en fodekonsulent, at der er meget sukker i. Så jeg har faktisk proppet dem med sukker. Klart de ikk taber sig 8-)

Det samme sagde min dyrlæge til mig i fredags. Heste føler ikke mæthed, så om man fylder dem med roepiller eller ej, vil de stadig æde græs, hvilket mine jo også har gjort. Og som ovennævnte, sagde hun også, at der er meget sukker i. Hun foreslog mig og give hø i stedet(det har de også fået ved siden af roerne). Men det fylder og mætter mere.

BImboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  26-09-2004 10:05
Jeg troede kun der var sukker/melasse i dem som hedder Betfor?

Snakkede forleden med en som også havde en tyk pony, hun var nu efter 16 mdr. mislykket slankekur begyndt at fjerne høet istedet.

Der er mange meninger.

.
0
0
Svar på denne tråd

Du skulle
Forfatter: 
Dato:  26-09-2004 10:16
måske prøve at kigge på Spillers Happy Dieter, der er udviklet til overvægtige heste og heste, der let tager på. Det er et grovfoderprodukt, der indeholder meget få kalorier, men samtidig tilfører alle nødvendige vitaminer og mineraler. Læse eventuelt mere om produktet her.

Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland & Falster
0
0
Svar på denne tråd

Til pjemm og andre
Forfatter: 
Dato:  30-09-2004 00:46
Jeg var nede og prøve min hoppe fredag i påskeferien 1999 og vi hentede hende hjem om mandagen. Om onsdagen skulle jeg så ud og ride på hende for første gang herhjemme og allerede på de to dage jeg havde haft hende heroppe, var den gjord, jeg havde redet med om fredagen dernede, blevet for stor!

Hvis jeg i grove træk skal fortælle hvad jeg gjorde med hende, så var det således.
Da jeg fik hende herop, blev hun sat på døgnfold sammen med en fjordhest. Hos den familie vi købte hende af, var hun blevet fodret med hestemix, dette skar jeg ned på så hurtigt jeg kunne, så på kort tid stoppede jeg helt med at fodre hende. Det eneste hun fik var græs - hvilket var i moderat mængde derude. Og så gik vi ellers var bare i gang med ridningen, den stod på masser af lange skridtturer på både flat og bakket terræn. (Det skal lige siges, at hun næsten ikke var blevet brugt i et halvt år, da jeg fik hende. Hun havde hygget sig gevaldigt hele den foregående vinter og hun var tydeligvis blevet kraftigt overfodret dernede!)
Jeg red hende så alle de dage jeg overhovedet kunne komme afsted med det, hvilket var 4-6 dage pr. uge.

Efter en måned på det første sted, red jeg hende hjem hertil Mørke, hvor vi havde lånt en fold til hende, så vores gæster kunne se hende ved min konfirmation (Flicka var nemlig min konfirmationsgave fra mine forældre...). Her endte det så med, at hun kunne få lov at blive hele den sommer.
På den fold var der lige passende med græs, folden blev holdt nede i ca. 5 cms højde hele sommeren og det betød derfor også, at hun ikke kunne grovæde sig endnu mere fed i græsset. Men hun tømte samtidig heller ikke folden totalt, så sultet blev hun heller ikke!

I løbet af sommeren nåede jeg at skifte gjorden ud endnu et par gange, så hen på efteråret var hun nået ned på en gjord på 115 cm. Det kom sig af, at hun hele sommeren blev redet næsten hver dag, som regel var det enten turer på en god times tid eller let dressur en times tid.

Da efteråret kom og græssæsonen var slut, fodrede jeg hende med halm, hø, havre og Pony/Islænder Müesli fra Tjørnehøj Mølle, det blev afpasset efter, at hun som sagt stadig skulle tabe sig og ellers holdte jeg hende bare godt i gang rent motionsmæssigt og i løbet af den vinter, der røg så yderligere 10 cm i gjordlængden, så sidst på vinteren kunne hun være i en gjord på de 105 cm.

Det handler kort sagt om, at fodre hesten på den rigtige måde samt give den masser af motion - den bedste motion er lange skridtturer i bakket terræn, det giver mest i det lange løb. Men sørg for at lave afveksling, så I ikke laver det samme med hesten hver dag - det kører både hesten og du hurtigt træt i :-)

Pjemm: hvis du ikke kan ride hesten, så ud og gå en masse turer med den - det tager hverken hest eller du skade af :-) Og longer den en gang i mellem som afveksling :-)

Håber det kunne hjælpe jer lidt, hvis I vil vide mere, så siger I selvfølgelig bare til :-)

Sensommerknus fra Tine
og hendes to haffi-piger,
Flicka og Frigg :-D

En af fordelene ved at være rodet er,
at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser.
- Peter Plys -
0
0
Svar på denne tråd

motionen
Forfatter: 
Dato:  30-09-2004 06:32
Det lyder som om det mest var motionen som gjorde udslaget - her kan ingen størrelse græsmark åbnes og holdes på 5 cm, her snakker vi millimeter, det er derfor de er blevet fede!

Desværre kan jeg ikke gå 10-20 km om dagen (der er TO fede, uridelige ponyer) + mine hunde + husholdning og samtidig opretholde en fornuftig indtægt, jeg ville ellers gerne. Vi går så ofte jeg kan, selvom jeg nærmest må slæbe den lille efter mig. Til gengæld får den store ekstra motion imens af af rende og lede efter ham...

Men nu bliver alt foder afvejet, og får de 1 kg gulerødder fjerner jeg ½ kg hø eller hvad udregningerne nu viser for at holde dem nede på et bestemt antal kalorier.

.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider