Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder, E-vit...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 18:34
Hejsa.
Jeg har den dejligste hest, der desværre blir lidt mat efter kort tids ridning.
Derfor tænkte jeg på om han måske mangler noget fodermæssigt, og om nogen herinde ku hjælpe.

Det er en vallak på 6 år, der vejer ca. 600kg. Han går på fold 6 timer hver dag med en flok andre valakker. Derudover rides han 4-6 gange om ugen, varieret men med vægt på dressur.

Han skridtes varm i 10-15 min, rides derefter i 15-30 min. og skridtes af igen i 15 min. (ofte på tur hvis vi har trænet dressur.) Nogle dage går vi bare en tur på en times tid, hvor han får lov at skridte godt igennem, og jeg går ved siden af.

Han får 0,7 kg havre (1 ltr), og 375 g.(3ltr.)Fiberlux til hvert måltid tre gange dagligt. Derudover 2 skiver halm til frokost og ca. 6 kg wrap til aften. (efter morgenmaden lukkes han på fold)

Kunne han mangle E-vitamin, elektrolytter el. lign. for at han får lidt mere energi??
Han fik taget blodprøve i juli, der ikke viste jernmangel el. andet unormalt. (det var i forb. m noget andet..)

HAr I nogle forslag?????? Også til gode mærker til ikke alt for kæmpedyr pris?? (Det behøver jo ikke stå Blue Hors på det...) :-)

De venligste Hilsner
Karen.
0
0
Svar på denne tråd

hvor meget?
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 20:48
Jeg kan ikke huske hvor meget fiberlux de skal have om dagen for at være dækket ind med vitaminer og mineraler - men prøv evt at regn på om han får nok.
Elekrolytter er stort set ikke andet end druesukker og salt, så det er kun nødvendigt hvis de sveder meget.
E-vit er udemærket i perioder hvor man skal have bygget muskler op fx efter en skade.
Jeg vil gætte på han generelt er i underskud, men er ikke sikker da jeg aldrig har brugt fiber-lux
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Fiberlux
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 22:25
Hesten er som regel dækket ind ved 1 kg Fiberlux om dagen. Dog har jeg flere gange oplevet, at der mangler zink, slelen og e-vitamin ved fodring med fiberlux og havre.

/Mette

Når to elefanter slås, går det ud over græsset
0
0
Svar på denne tråd

Hvis du skifter
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 08:02
til Fiberlux Champ er din hest helt sikkert dækket ind ved 1 kg. Jeg mener der er nogle mangler ved basic udgaven.
Ellers vil jeg foreslå at du sætter ham op med et par kg hø.

Hilsen Mette
0
0
Svar på denne tråd

Fiberlux champ
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 09:27
Kan også anbefale champ'en. Den er dels bedre sammensat i forhold til zink, selen, e-vitamin, dels er den meget mere lækker at se på :-)

/Mette

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres råd
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 11:29
Tak for jeres råd.
Dejligt med så brugbare svar.
Har dog også fået et råd med rapsolie - det skal prøves inden et evt. skift til Champ'en.. (De fodrer med Fiberlux på stedet..)
Mvh
Karen. B-)
0
0
Svar på denne tråd

Rapsolie
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 13:27
Rapsolie eller anden olie for den sags skyld indeholder hverken e-vitamin eller zink. Faktisk skal foderet tilsættes ekstra e-vitamin, hvis der gives 2-3 dl olie om dagen.

/Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider