Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Min sadel er for kort??
Forfatter: 
Dato:  21-09-2004 18:24
Hej.

Jeg har fået af vide at min sadel er for kort så den trykker når jeg sidder ned. Jeg har haft en sadelmager ude. Han sagde at den bare sku stoppes lidt bagtil... Nu er der en anden der siger den er for kort.

Når jeg laver fri trav skråt igennem slår han fra på det sidste stykke og slår over i galop... Ka det være fordi der er noget galt i ryggen, eller med sadlen?? Og ka det være derfor han bider efter mig når jeg lægger sadel på??

Han sak ha massage på lørdag. Ka en massør måske mærke om der er noget galt i ryggen eller nakken...???

Håbermeget på nogle gode svar...

Venligst Christina og Kosak.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2004 18:37

Jeg ved ikk´ lige så meget om det med sadler og hestens ryg.. Måske kan massøren fortælle dig noget, det tror jeg næsten hun kan.. Hvis ikke er det en god ide, at snakke med dyrlægen eller en anden, som har god forstand på det..

Det er vigtigt, at du finder ud af det.. Ellers kan det ødelægge hestens ryg, og få svære problemer senerer hen..

Held og Lykke..

Mvh. Tine..
0
0
Svar på denne tråd

Opmærksom.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 15:26
Du beskriver de symptomer, som hesten allerede har, på at der er noget galt.
Du har afgjort ret i (Eller dem der har kigget på sadlen har) at de ligger helt forkert.
Din hest har ondt i ryggen, og efter din beskrivelse af problemet, lyder det ikke bare som om din sadel er for kort, men nærmere som om den ikke følger hestens ryg. Hvis du lægger sadlen på, uden at spænde gjorden, skal puderne (Dem der går fra for- til bagvisel) hvile på hestens ryg hele vejen. Det kunne godt lyde som om der er lidt, måske bare et par mm. luft imellem, og det gør at trykket fra rytter bliver helt skævt.

Find en anden sadel omgående, eller få en sadelmager til at gøre noget ved den du har.
0
0
Svar på denne tråd

Øhhh det er da ikke sikkert
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 15:35
at hesten slår fra fordi den har ondt i ryggen - det kunne jo også være fordi den måske ikke har styrke til at trave så stærkt på hele diagonalen, så den af den grund mister takten, hest eller rytter være skæv og så KAN det selvfølgelig også være rygsmerter pga. sadlen eller andet - årsagen kan også være, at der er noget galt med benene.

Det er ret så skråsikkert at hævde, at det med 100% sikkerhed er sadlen, den er gal med, og at du bare skal finde en anden sadel. Jeg tror ikke på, at en sadel kan være for kort til hesten, men den kan være for smal (så kan den hæve sig fortil og sænke sig bagtil, rytteren kommer så nærmest til at sidde på bagsvidslen og sadlen trykker bagtil) - sadlen kan måske også være for kort til rytteren, hvis du ikke kan få knæene ned bag knæpuderne fordi sadlen er for lille til dig, så kan det påvirke den måde du sidder på, og det kan naturligvis igen påvirke hesten.

En yderligere årsag til problemet med fri trav kan også være, at du ikke kan sidde på hesten, og så kan den ikke modstå din (eventuelle) bumpen længere, når I når de sidste m.

Jeg vil da slet ikke afvise, at sadlen kan være årsagen, men så vil hesten også reagere i andre situationer og en kyndig person skulle kunne få hesten til at reagere på tryk i ryggen.
0
0
Svar på denne tråd

Enig med Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  22-09-2004 15:42
Jeg har i øvrigt heller aldrig hørt at det skulle give HESTEN problemer, at sadlen er kort - det er jo trods alt for RYTTERENS bagdels skyld, at de laves i forskellige størrelser.

Nu har nogle mennesker jo altid enormt travlt med at gøre sig klog på andre menneskers bekostning - omvendt så er det ikke alle sadelmagere, der er lige gode.

Hilsen SiF

0
0
Svar på denne tråd

Så vidt jeg ved...
Forfatter: 
Dato:  23-09-2004 20:25
... er det største problem, du får ved at have en 'for kort' sadel at kontaktfladen selvfølgelig bliver mindre end hvis du har en længere sadel. Men som regel er det jo den mindre, lettere rytter med den i højere grad kompakte derriere, der rider i f.eks. 16"sadler, og så er der jo ikke så meget vægt at fordele - kontaktfladen kan altså tåle at være lidt mindre.

Man ser i min erfaring langt oftere at sadlen er for lang. En rytter med en 17"-mås rider på en hest, der bare ikke er lang nok til at gå med en sådan sadel. Sadlen kommer derfor til enten at ligge oppe på skulderen eller hesten kommer til at bære vægt på lændehvirvlerne.

Hvis din sadel f.eks. er for smal fortil som TinaMJ beskriver, nytter det ikke noget at stoppe den op bagtil, for det eneste der sker er at kopjernet bliver most ned over hestens mankeparti, som jo ellers var for bredt. I stedet skal hesten have en sadel med bredere bom, selvom der af og til kan tages lidt ud fortil i første omgang uden det gør noget. Min springsadel havde været stoppet til en meget smal hest, som den egentlig var for bred til. Så da jeg købte den, tog sadelmageren bare ud fortil, og så lå den perfekt.

Jeg ved ikke hvor du bor, men jeg bruger selv Brian Rützou til mine sadler, og jeg er _meget_ glad for ham. Det holder at ens sadel bliver stoppet af den samme person, der har været ude at se på hesten, og ikke af en eller anden i øvrigt faglært jyde, der kun per andres notater har erfaret hvad der er behov for af ændringer.

M.h.t grunden til dit problem med den frie trav, så hælder jeg også til at det kan være så mange andre ting end ryggen. Spørg din massør - hvis hun er dygtig, kan hun vurdere om din sadel evt. volder problemer, Men hun er ikke dyrlæge, og hun hverken kan eller skal stille diagnoser.

Hvad sker der med din frie trav hvis du rider uden sadel?

Held og lykke

Venlig hilsen

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider