Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

løsdrift
Forfatter: 
Dato:  19-09-2004 10:41
Hej
Jeg er ved at lave løsdrift til mine heste.
2 dv er
1 araber og 1 minishetlænder.

dv erne er ældre heste. Det er en rigtig god flok alle kender deres plads.

Er der nogen der har erfaringer med løsdrift må i gerne skrive
0
0
Svar på denne tråd

forslag til løsdrift
Forfatter: 
Dato:  19-09-2004 11:49
Vi har et løsdriftskur på vores fold.

Du skal sørge for at der er ca. 5 -6 m2 pr. hest. At der er 2 udgange, sådan at en hest ikke kan blive "fanget" derinde. Det er en go ide at have begge indgange i den samme side, så det ikke trækker.

fx. hvis du laver skuret 6 meter * 4 meter så skal du vende den ene 6 meter side den vej hvor fra det blæser mindst. Lav en indgang helt til højre, og en indgang helt til venstre, på den side. Plant evt. et læ hegn af træer 5-6 meter foran, da dette også giver læ ved indgangen.

Håber du kan bruge mine svar til noget.

Go' fornøjelse!!

- Vh. Lea
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2004 12:25
Det vigtigste er at hestene ikke får træk, for så bliver de bare syge...

Og ellers lav en god madras med halm til om vinteren, så de har et godt leje at sove i, og lav evt spisepladser hvor du kan binde dem når de skal have mad også skal der jo være vand og det skal ikke kunne fryse...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

Mere plads end i boks
Forfatter: 
Dato:  19-09-2004 13:05
Folk siger tit at de næsten ikke bruger skuret/ løsdriftsstalden, men det er hvis den er for lille:
Vi har to meget rolige (vallak og hingst) i en løsdrift på 24 m2 og det passer perfekt, de har det godt, hygger sig i halmen hele natten , evt ligger de lige op og ned af hinanden og gasser sig. De kommer ud om morgenen og strækker sig. Jeg ville ikke have tre- fire heste på den plads, no way.Det kunne gå hvis ingen var større end II´ erponyer at have 3-4 på den plads. I den anden løsdrift på 50m2 er der fire hopper: en lille DV - størrelse og tre ponystørrelser (2 x I´er og 1 x 3´er) og hvis jeg lukker den lille mini på kun 1 m derind synes jeg der er for lidt plads og hun riskierer at blive "klemt" eller lukket ude. Så jeg ville gøre det dobbelt så stort som Lea foreslår. Vores flok er også nogen der kender hinanden GODT, kender deres plads og er søde og rolige.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

60 kvm.
Forfatter: 
Dato:  19-09-2004 13:20
hej
tak for svarene. Jeg har lige været oppe og måle stalden. Den er ca. 60 kvm. Det er tanken at der skal bygges et halvtag ud, som kan danne et vindfang. Både for at give mere plads og for at tage vinden.

Har jeres heste været mindre syge eller mere. Klarer de sig uden dækkener.
0
0
Svar på denne tråd

Ingen dækner og ingen forkølelse
Forfatter: 
Dato:  19-09-2004 20:16
Min går ikke med dækken. Det gjorde hun ellers før i tiden, men efter at hun er ude altid, har hun fået en utrolig tæt pels. Så det er rigtig godt. Dækner er besværlige, og hestens pels har bestemt ikke godt af at være holdt inde. De døde hudseller kan ikke komme ud af pelsen, og hestene kan ikke rigtig komme til at gnubbe hinanden hvor det klør.

Min plejer altid at blive forkølet om foråret, men i år hvor hun ikke har været på stald om natten, har hun ikke været det.

Så jeg er sikker på at det er meget sundere, og mere naturligt ikke at spærre hesten inde i stalden.

- Vh. Lea
0
0
Svar på denne tråd

vores bor således
Forfatter: 
Dato:  19-09-2004 20:58
Vores beborere af løsdriften er:
To Dv hopper med føl
En plag
en gamel bedste på 24 år.

De gode ting i vores løsdrift er:

- huset er delt med en midtervæg så der nærmest er to rum, det giver lidt mere ro

- Der er to udgange så der ikke kommer heste i klemme

- Man kan binde hestene op udefra og fodre dem udefra, så slipper man for at skulle ind til sure sulte heste.

- Vi jar lagt fliser ude for udgangene ca 5 meter ud, det gør der ikke kommer mudder ind i huset = mere tørt, det gør også at følne kommer op og står på noget hårdt, tilsidst for de deres wrap der ude og der går ikke så meget til spilde når det ligger på fliser.

- Der er åbent ud til staldgange så hestene kan følge med i hvad der sker i stalden

Her er lidt billeder af løsdriften

en tegning oven fra

set fra staldgange

Set fra folden af

Henriett

;-D ;D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider