|
|
| ang. rapsolie |
| Forfatter:  |
Sisse |
| Dato:  |
22-09-2000 16:15 |
|
Er der nogen der ved hvor meget rapsolie en hest må få om dagen?
Hilsen
Sisse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: ang. rapsolie |
Charlotte |
22-09-2000 22:16 |
|
max 3dl (og så skal kornet reduceres med et kg). det bedste er at give 1dl. Min egen får selv 1 dl om dagen da den er tynd og skal tage på, og det har faktisk hjulpet over forventning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sisse |
23-09-2000 10:05 |
|
Tak, i øjeblikket giver jeg min hest ½dl rapolie, men vil så prøve at sætte den op til 1 dl. Min hest er nemlig også meget tynd og skal tage på. (fodre med valset byg, hel havre, raket tilskudsforder + green power + rapsolie).
sisse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
DORTE C. |
23-09-2000 19:44 |
|
jeg giver også min 1 dl rapsolie om vinteren. Det forebygger både forstoppelser (kolik) og de får ofte en pæn blank pels.
Hej Hej
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Ladybird |
25-09-2000 09:37 |
|
Den olie i bruger, er det en speciel rapsolie eller hvad?
jeg er lidt nysgerrig, da jeg også har hørt rygter om, at man kan bruge ganske almindelig madolie (vindruekerne / majs) som supplement i hestens foder - er det sandt?!?
Og i så fald hvilke gode egenskaber har det så?
Hvor køber i det henne?
Knus Fra Lady
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jytte |
25-09-2000 10:04 |
|
Hej Freja
du kan sagtesn bruge alm. madolie, jeg kender nogen som har f¨ået lavet en analyse af Apona Olie og alm mad olie, de er næsten fuldstændig identisk, bare er den ene (Epona) mange gange dyrer end den anden. (kan købes i Netto billigst)
hilsen jytte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte |
25-09-2000 11:47 |
|
Hej
Min hest får epona olien fordi der e rtilsat noget iden, som giver en bedre smag. Så jeg vil gerne betale 4gange så meget for noget olie, hvis min hest har stor glæde af smagen, når det så samtidig hjælper på at han ikke bliver for tynd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
DORTE C. |
25-09-2000 14:08 |
|
jeg har også prøvet epona-olien der kostede en formue. Men min hest ville bestemt ikke æde det. Det var alt for kraftigt i smagen og lugten. Rapsolie er derimod meget neutral i smagen og det ville den derfor gerne have.
I følge en forderekspert som jeg spurgte til råds opnår man fuldstændig de samme fordele ved alm. dansk rapsolie som den meget dyrere epona-olie.
Jeg køber rapsolie i 10 liter's dunke til 60 kr. stk. i Metro, hvilket svarer til en liter pris på 6 kr. Det kan ikke fås meget billigere.
Hilsen Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
£isbeth (monty) |
25-09-2000 22:36 |
|
Jeg har tidligere brugt alm madolie - men er på opfordring af Montys kinesolog gået over til at give olivenolie!
Jeg brugte 2 dl majs/vindruekerne olie dagligt - men bruger kun ½ dl olivenolie. Monty trives meget fint med det - han elsker smagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
DORTE C. |
26-09-2000 21:10 |
|
Hej Lisbeth
Hvorfor siger hun at olivenolie skulle være bedre.
Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|