Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

angst for dyrlæger
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 13:42
Hej allesammen!
Jeg har fået en ny DV-hoppe på 4 år, 172 cm. i stg., som normalt har et fortryllende temperament bortset fra at hun går i panik når dyrlægen skal give hende medicin eller stikke hende.
Fornyeligt blev hun vaccineret og fik raspet tænder, men forinden gik hun amok og dyrlægen stak forkert 4 genge inden hun overhovedet blev bedøvet. Det var med stort maes at vi fik lagt en brems på hende, og hesten fik en kedelig oplevelse.
Desværre måtte hun igen forleden have dyrlægebesøg da hun havde fået en svampeinfektion i det ene forben. Da det var en anden dyrlæge som kiggede på hende denne gang, forberedte jeg ham naturligvis på hendes angst og håbede at vi kunne få en bedre oplevelse ud af det.
Dyrlægen hilste ikke på hesten men gik blot direkte hen for at se på benet(en meget stor fejltagelse efter min mening). Han konstaterede at hun skulle have antibiotika via en injektion hver dag i en uges tid. Jeg forklarede ham at det kunne jeg under ingen omstændigheder gøre selv(trods jeg er sygeplejerske og har gjort det på egne heste før), da hesten jo er hunderæd og ikke vil stå. Straks kom dyrlægen med en brems og jeg nåede lige at se at hjertet galloperede på min hest, da jeg selv blev mast over i væggen og nær var kommet meget slemt tilskade. Dyrlægen indså nu problemet og gav mig istedet antibiotikaen i pastaform. Efter et par gange havde jeg vundet hendes fortrolighed og kunne give hende medicinen uden problemer. Men desværre har antibiotikaen ikke haft fuld effekt da benet hæver igen, og mit problem er altså ikke løst.
Har du erfaringer med dette temmeligt store handicap vil jeg MEGET gerne høre om dit forslag til en evt. løsning??
Jeg her haft hest og redet igennem ca. 20 år og går meget ind for horsemanship, og fair og fornuftig behandling af heste.
Vrinsk Mette.
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 13:57
Næste gang dyrlægen kommer kunne i jo prøve at lade ham/hende fodre hesten med et par gulerødder eller et æble for at vinde hestens fortrolighed.

Dyrlægen lugter af flere forskellige heste, blod osv, det kan godt være det der tricker hende.

Så mit råd er at få fat i en dyrlæge som vil bruge et par minutter på hesten inden han går igang med den deciderede behandling. Forespørg dig eventuelt for i tlf. inden du får ham/hende ud og ofrtæl om situationen og hestens reaktion, så dyrlægen er forberedt.

Håber i får overvundet hendes skræk.
Med venlige hilsner

Mette

En tur på hesteryg er aldrig spildt......
0
0
Svar på denne tråd

Haft samme problem....
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 14:06
Hejsa

Jeg har haft samme problem med min gamle hoppe.... og det blev desværre aldrig bedre.

Alle de gode råd med foder, dyrlægen tog sig bedre tid osv. duer eller duede ihvertfald ikke på min hoppe.

Fandt ud af kvindelige dyrlæge var bedst for min hest.... var lidt nemmere.
Min sidste dyrlæge tog sig RIGTIG god tid til at snakke og nusse med hende, og prøve og komme på god fod med hende.
Men så snart noget skulle ske, var der intet at gøre..... bare det hun havde sprøjtet i lommen var nok til hun gik bananas, og brems..... hjalp langtfra!!

Jeg fik det råd, desværre nåede jeg aldrig at prøve det, men i Vig (Sjælland), skulle der være et dyrlæge par med speciale nærmest, i den slags heste.
De bruger horsemanship og dermed tid på hesten inden de begynder.
Har ikke deres tlf nr. men ved at Ryttergårdens hestepension i Svinninge der huser Svinninge sportsrideklub, har kontakt til dem.

Under alle omstændigheder er det super vigtigt at du helst benytter samme dyrlæge hver gang, da det ihvertfald for min hoppe nedsatte stressen lidt.
Og at du pointerer og måske enda nægter at lade dyrlægen tilse hesten, før han/hun forstår hestens problem.

Held og lykke med det.

Mvh
Janni

Skovturshest lånes min. 1 år, gerne længere...

Boks udlejes v. Mørkøv tæt på ridehus og skov.
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 21:33

Min dyrlæge (som også er dyrlæge i Givskud løvepark :-)) fortalte engang om en hest som var så bange, at han blev nødt tilat bedøve den med en pistol i boksen før han kunne komme til den.
Min gamle pony var også temmeligt bange for ham, men synes at min dyrlæge har klaret det fint ved enten at fx. vaccinerer ham så hurigt at han egentligt ikke nåede at opdage noget, eller også ved at tage det helt stille og roligt fra starten af. Men selvom min pony var temmelig hysterisk, så var han med sine 148 og spinkle araberbygning ret nem at håndterer (ihvertfald nemmere end en stor Dv på 172 :-))

Mvh. Ida

It's alright to be down
your rollercoster will soon be upward bound
It's OK you should now
Tomorrow will be there for you even though

Citat: TimC
0
0
Svar på denne tråd

Træning måske?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 22:29
Hej.

Jeg er den lykkelige ejer af en hoppe med dyrlæge skræk og tidligere anverdens andre forbier.
Jeg har haft hende i 6 år og jeg har trænet det hele med hende, senere også via klikker træning:
Hovedsky, øresky, nakkesky, vil ikke røres ved munden, kunne ikke stå bundet, gik i panik over fremmede folk - også smeden og specielt dyrlæger!!!

Jeg valgte en meget rolig kvindelig dyrlæge, der uanset HVAD hesten gør, bare står lige så stille. Min hest blev ikke mere rolig ved at de fremmede rørte ved hende eller prøvede at fodre hende. Hun ville ikke æde fra deres hånd, hun fnyste og kastede sig tilbage, hvis de bare lagde en finger på hende. Så hun en kanyle rystede og spændte hun over alt i kroppen.

Jeg har trænet hende med alle mulige folk også ikke hestefolk, der har gidet at prøve at få kontakt med hende. F.eks har min mor, der ikke er vild med heste løftet hendes ben og banket på hovene - kun fantasien sætter grænser.

Det var først senere i forløbet, jeg fandt på at klikker systemet måske var noget. Og så gik det stærkt, for nu kunne jeg bedre gøre mig forstålig overfor hende. Nu er hun ved at slå knuder på sig selv, for at finde ud af HVAD, der udløser en godbid... Ti, Hi! Fint for mig.

Når dyrlægen kommer i dag, er jeg selv det største problem, fordi jeg har set det, da det var meget slemt. Så jeg bliver stresset bare ved tanken om hvad der kunne ske. Derfor vælger jeg at stå halvanden meter foran min hest med ryggen til hende, hvilende på det ene ben, mens jeg trækker vejret dybt og gaber... og føler mig lidt fjollet, men det virker!
Dyrlægen kan nu gå stille og roligt til hende. Hun gør en evt. sprøjte klar ude i bilen og viser ikke hesten den.

I starten gik hun i bad og skiftede til sit private tøj, inden hun kom ud til os. Godt fundet på af hende.

Mvh. Monals
www.sitecenter.dk/naturlighesteteknik
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med blodprøver??
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 23:11
Hejsa

Ja hvad de kære heste kan lave af krumspring ; )

Som regel er det intet problem at få en vacc. overstået, men hvad i de tilfælde hvor der f.eks. skal tages blodprøve.... det tager jo en del længere tid og kræver nålen bliver i hesten noget længere??!!

Lykkedes aldrig at vænne min hoppe til det.

Mvh
Janni

Skovturshest lånes min. 1 år, gerne længere...

Boks udlejes v. Mørkøv tæt på ridehus og skov.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider