Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Godt råd vedr. fejlgæring i tarm.
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 09:14
Vil lige give et lille godt råd videre, har selv en hest som har den kedelige tendens til at udvikle i kolik i blindtarmen.
Det er ikke forstoppelse; men simpelthen luft/gasser den samler i sit tarmsystem.

Jeg har i samråd med dyrlægen fundet ud af at den bedste behandling, er at bedøve hesten så meget så den kun lige kan stå benene, samt give den en ordentlig dosis smertestillende.

Dette giver en hest som slapper af i hele sin krop og tarmsystem og efter et stykke tid (1-4 timer) er luften/gasserne forsvundet og hesten frisk som en havørn igen om nødvendigt gentages behandlingen; men kun i svære tilfælde.

Har prøvet at trække rundt med hesten i 14 timer uden held; dette er langt den mest smertefrie løsning.
Med venlige hilsner

Mette

En tur på hesteryg er aldrig spildt......
0
0
Svar på denne tråd

er smertebehandlingen
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 09:55
ikke nok i sig selv ?:-) ??????

Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Undgå luftudviklingen
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 10:07
Det bedste er at undgå at hesten får vindkolik.
Det kan være at en omlægning af kosten kunne hjælpe.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

svar til
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 10:39
Dorthe H:

Nej smertebehandlingen er ikke nok; ikke hos min ihvertfald. Det kræver en bedøvelse hvor han slapper fuldstændig af, så alle musklerne i kroppen også slapper af.

Yankee:

Dette har intet at gøre med hans foder; men er stressbetinget og samt sammenvoksninger i tarmsstystemet efter kolikoperation. Tro mig....kender praktisk talt alt til kolik efterhånden lige fra forstoppelse til fejlgæring. Har prøvet en del med den hest jeg har nu ;-)
Med venlige hilsner

Mette

0
0
Svar på denne tråd

nu ved jeg ikke hvor
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 12:31
ofte din hest lider af fejlgæringer, men umiddelbart er det jo en noget voldsom behandling, at den næsten skal slås omkuld med forskellige sedationsmidler for at kunne have en tålelig tilværelse.

Tit og ofte vil en smeretbehandling jo være nok til at hesten slapper af i muskulaturen, netop fordi man "fjerner" smerterne. Har i prøvet med forskellige doser og typer smertestillende eller muskelafslappende præparater.

Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Smertestillende
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 13:39
Jeg kendte en hoppe i USA der udviklede koliksymptomer nærmest som nogen mennesker udvikler migræne.
Det var mest i tordenluft at den var gal.

Så fik hun et skud smertestillende og kom ud og gå rundt på en ridebane et par timer og så var hun fin igen.

Så ja, stress/letpåvirkelig hest lyder sandsynligt.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Hej Dorthe
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 13:51
Tro mig vi har prøvet med forskellige smertebehandlinger, hvor vi når til udgangspunktet at hesten bliver tappet for luft i blindtarmen samt har smerter i konstante 14 timer uanset hvor meget han får. Det tapper ham fuldstændig for energi.

Sidste år i december, nåede vi op på at tappe ham 2 gange i blindtarmen, give ham drop (kalk), olie + smertestillende i kæmpedoser. Tilsidst valgte vi at aflive ham, da dyrlægens konklusion var at dette overlevede han ikke. MEN hesten ville noget andet, så da vi stod med boltpistolen valgte han i løbet af 4 sekunder at blive rask, ret vildt at se på og være med til, dyrlægen udtrykte det som intet mindre end et mirakel.

Denne metode med at bedøve hesten og give den en stor smertestillende dosis er langt mindre smertefuldt og afslappende for hesten. Han er frisk igen inden for et par timer og er fri for at blive totalt udmattet af smerter, så jo det kan anbefales.

Bedøvelsen er ikke værre end hvis du rasper tænder på hesten, til gengæld giver du den muligheden for at slappe af. Han står bare og sover, imens bedøvelsen virker. Før gik der flere dage inden han var helt oven på igen, her er han klar dagen efter i fuld firspring som sædvanligt.

Disse kolik tilfælde kommer gerne 3-4 gange årligt, alt efter vejr og vind samt stressniveau, vi er først nu igang med at finde ud af hvad fremmer koliktilfældene, da vi jo er nødt til at sammenligne hændelsesniveau fra gang til gang og hvad han har været udsat for som stævneaktivitet eller feks. pludseligt frostvejr som får lufttrykket til at falde og hestens tarmsystem til at reagerer.

Sidst han havde et var i juli måned efter et stævne, hesten fungerer optimalt i hverdagen og bliver passet efter alle kunstens regler, nogle betegner det som den mest omhyggelige pasning de har set. Nej han lider ikke overlast.

Det er hårdt som ejer at se sin heste i konstante smerter i 17 timer i træk uden at kunne gøre noget, kender andre som har oplevet turen og derfor var det en dyrlæge som brugte denne metode med bedøvelse på min hest og vupti, hurtigt nemt og sikkert uden de store komplikationer for hesten. Jeg troede også manden var idiot i starten.....men ændrede hurtig mening og andre dyrlæger som har udført behandlingen på hesten har været fulde af forbavselse og taget behandlingen op som en god ide, da det er mindre smertefuldt på hesten og giver en hurtigere effekt.

Med venlige hilsner

Mette

0
0
Svar på denne tråd

amistar har
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 13:59
haft fejlgæring et par gange, jeg har valgt at få ham punkteret med det samme efter at vi nær mistede ham den først gang, hvor jeg med overtalelse fik dyrlægen til at punktere som sidste udvej, der er jo en vis risiko forbundet med punkteringen men jeg har kun haft gode erfaringer med det.

amistar får det om vinteren eneste årsager vi kan finde er enten for kold vand eller jord, fodringen er der ikke noget i vejen med, jeg begyndte at hælde varmt vand i truget efter det sidste anfald, siden har vi ikke mærket til det.

for nogle år siden havde vi en nordbagge i pleje, hun havde det også hele tiden, det var så rødder og nye kløver spirer der satte det igang ved hende....

hilsen berit

Lad være med at gå bag mig, jeg er ingen leder. Lad være med at gå foran mig, jeg er ingen taber. Gå ved siden af mig, for jeg er din ven.

jeg har set lyset!!
har du??

hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

lyder helt ...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 14:04
rigtigt.

Finodyme er smertestillende og eks. vetalgin er tarmafslappende. Begge disse medikamenter virkede godt på min gamle hoppe. Men det gik galt, hvis hun kun fik en af delene ved luft i tarmen.

:-)
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-09-2004 14:20
Vil nu helst undgå at punktere min hest i blindtarmen mere end højst nødvendigt, har gjort det et par gange eller 6, som i kan læse ovenfor og en af gangene udviklede han betændelse i bughulen efterfølgende. Så han måtte på en ordentlig pencillinkur bagefter.

Der er altid en risiko ved at stikke i bughulen; men jeg har også måttet presse en dyrlæge eller 2 til at gøre det, da hesten var ved at få tarmslyng igen. Men nu benytter jeg den nye metode og har haft succes med den de sidste 3 gange.
Med venlige hilsner

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider