|
|
| Hvor meget hø? |
| Forfatter:  |
TineJunker |
| Dato:  |
14-09-2004 21:31 |
|
Hvor meget hø får jeres heste?
Mvh. Tine..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mine får hø når de mangler..
hyg
Linda
Never say ur happy when ur sad.. Never say ur fine when your not ok.. Never say u feel good when u feel bad..
and never say ur alone when im still alive!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min får |
|
|
ca. 4-5 kg mener tommelfinger reglen er, at den skal ha det, der svarer til 1 % af hestens vægt.
Hilsen Mette Rasmussen
En rigtig hest er en Hannoveraner alle andre er bare billige efterligninger -ta den 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De får. |
Andoka |
14-09-2004 23:45 |
|
Ingenting..
Bruger ikke hø. men de har altid adgang til halm, døgnet rundt..
Både på marken og i stald..
Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Andoka og svar... |
|
|
Mine heste får når de har brug for det. Lige pt får de hø godt nok, men ellers står det på wrap og de får tit og ofte konsumeret små 10 kg hver på en enkelt nat.
Andoka.
Vi har haft mange indlæg omkring hø og halm osv. Jeg synes du skal søge på nogle af disse efter kl 23 og se hvad du finder. Hø er altså noget som heste bare SKAL have. Uden undtagelse og minimum 1% af dens kropsvægt skal være hø eller wrap.
Synes du skal tænke over det. Måske det ser ud til at virke for dig lige nu, men på længere sigt kan du give dine heste frygtelige sygdomme hvis de overhovedet ingen hø får. Hø er jo netop det der gør at maven kan fungerer optimalt og at gennemstrømningen i tarmene fungerer. Halm pakker sig og giver overhovedet ingen næring til hesten. Tilmed fodrer du så sikkert en hel masse kraftfoder ud til hestene, for at de skal få energi og huld og det kan uden grovfoder forøge chancerne for mavesår.
Tag engang og læs lidt på fodringsreglerne. Alle vegne foreskrives der minimum 1% hø dagligt!
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wrap..... |
|
|
Vores får ikke hø.
De får ca 8-10 kilo wrap hver i døgnet, og på denne årstid også ca. 6 timer på græs.
Derudover får de halm ad libitum. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor meget hø |
|
|
hey..
jeg giver efter ædelyst, men ca 6 kg eller ½ balle i døgnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hø / wraphø |
|
|
Om sommeren får de af vores heste der sover, vel ca 4 kg hø til natten.
Til vinter får alle hestene mellem 8 - 12 kg wraphø til natten.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så meget at |
Illum |
15-09-2004 08:23 |
|
han altid har noget tilbage næste morgen .
Så det er vel 10-12 kg min.
Der kan ikke gives for meget hø/wrap !!
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pretty face. |
Andoka |
15-09-2004 10:13 |
|
Sikke da noget værre sludder du skriver, hvad er på længre sigt??
Jeg har ikke brugt hø siden 1988, det må siges at være på længre sigt, mine heste er altid pæne og ved god huld..
De får korn og tilskudsfoder+ melasse. og halm halm halm. vi har brugt havre halm, de får flot pels men det dur ikke til at strø med..
Så har vi brugt byg og hvede, begge udemærket, og de spiser med stor lyst.
Trigitalis der imod gider de ikke at æde..
Men jeg har aldrig haft problemer, med at halmen, som foder..
Der imod har jeg haft heste som ikke kunne tåle hø( allergi) derfor gik jeg helt over til halm...
Alle heste spiser da halm, ved da nogen som spiste halmen og sked i høet, hvilket ejeren blev meget træt af!!
Og de fleste heste spiser af det halm som man strøer boksen med..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ps. Pretty |
Andoka |
15-09-2004 10:22 |
|
Så foder jeg ikke, en helt masse med kraft foder.
Er ude mærket klar over hvor meget de må få.
og slår du op i diver tabeller over foder værdi så står der bla.
Hø og tørret grønfoder indeholder 0.45 FE.
Halm indeholder mellem 0.20-0.25 FE.
Så de skal bare have dobbelt så meget halm som hø.
Og en god halm er til en hver tid bedre end dårligt hø.
Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pretty Fancy |
Lotte_Rafinell |
15-09-2004 10:28 |
|
Hmm, Miki - siger reglen ikke, at heste skal have _stråfoder_ svarende til min. 1% af deres kropsvægt? Halm er også stråfoder. Måske skulle du også læse lidt på foderlektien?
At jeg (og min hest) så også klart foretrækker hø, det er en anden ting.
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyldninger... |
|
|
Synes bare den sølle undskyldning er "jamen den lever da fint" osv. Det kan godt være at den lever fint på det, men måske den ville leve meget bedre end "fint" på hø! Du ved jo ikke hvad der rør sig inde i tarmsystemet. Det er da ikke for sjov at dyrlæger anbefaler hø til alle heste.
Og ingen heste skal da have dårligt hø. Det siger sig selv!
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stråfoder.... |
|
|
Kan godt se hvorfor du definerer det sådan, men halm er altså ikke til foder. Det er ældgammel viden. Slå op i en hvilken som helst foderbog både af nyere og ældre slags. Heste skal have hø.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er bare... |
PJ |
15-09-2004 11:19 |
|
...det kedelige ved halmfodring at der er lavet undersøgelser, der beviser at hesten ikke optager ret meget næring fra halm.
Hesten kan leve af halm og kerne, ja - men følgevirkningerne - de kommer. Halm kan desuden give forstoppelse og hestene får den "flotte" halmvom, hvor de umiddelbart ser fede ud - men bestemt ikke er det.
Desuden er alt andet end økologisk halm smækfyldt med stråforkortere - det har i undersøgelser vist at påvirke reproduktionsevnen hos kvæg og det antages at det samme er tilfældet hos heste.
Derfor har halm ikke noget at gøre i en foderplan, andet end som tidsfordriv. Aldrig som erstatning for ordentligt hø eller wrap.
Halm er bare noget heste skider i - ikke noget de spiser.
Desuden er fodring med ordentligt hø/wrap i længden billigere end al den kernefodring.
Medmindre man selvfølgelig har tænkt sig at holde sin hest i live billigst muligt.
PJHvorfor i helvede er det, vi laver revolution? Er det ikke for at gøre det muligt for ethvert individ at vinde kontrol over sit daglige liv? (Murray Bookchin)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan jo |
Andoka |
15-09-2004 11:49 |
|
Tage sin ride mærke bog, feks. og se under foder og foder enheder, der er eksempler med halm som stråfoder. foder planer helt uden hø osv.
der er også en udemærket Tabel over de forskellige fodermidlers gennemsnit næringsinhold..
Meget brugbart hvis man skal lave foder plan..
Vores dyrehospital de har 5 dyrelæger, har anbefalet, at vi stoppede med at fodre med hø.
Selvfølgelig skal hesten have tilført den manglende FE, gennem andet foder.
Men ingen af mine heste har nogen sinde haft problemer men fordøjelsen pga. halm og de er slet ikke vommede..
Så kan man jo så argumentere! at Dansk ride forbund ,ikke ved hvad de lære de unge gennem ridemærkebogen og at dem som har lavet foderplanerne ikke ved hvad de taler om.
Men da jeg har fodret, som jeg gør, siden 1988 og ikke har problemer eller sygeheste, ja så gør jeg som jeg plejer...
Tror på at hø ikke er en nødvendighed...
Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan også holde... |
PJ |
15-09-2004 12:01 |
|
...sig orienteret via nyeste forskning, der siger at halm IKKE duer til en bønne.
Og jeg tror næppe en dyrlæge vil fraråde at fodre med hø, medmindre hestene er sygeligt fede.
Ja, ja - gør som vi plejer - der var også engang, hvor hestene stod i spiltove hele døgnet og man fik spanskrør i skolen.
PJHvorfor i helvede er det, vi laver revolution? Er det ikke for at gøre det muligt for ethvert individ at vinde kontrol over sit daglige liv? (Murray Bookchin)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvfølgelig hø |
Gitte N |
15-09-2004 12:40 |
|
jeg gir miki ret heste skal da ha hø, halm er til at sk... i. Mine kunne ikke drømme om at æde det, og ja heste der kun får halm, kan da også se fine ud på ydersiden, men hvordan har de det inden i, jeg tror ikke de fungere 100 % og det er vel formålet med fordring, så heste kan tilfredsstille vores behov, og yde optimalt, hvad enten det er skovtur eller stævner.
regn lidt på foderplanen, det gjore jeg engang for at overbevise en der kun fodrede med halm, for meget kalk kan blive et problem. hvis hø udvandes kan det somregel gives til alergiheste.
det er bare min mening.
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for lige at blande mig |
|
|
hey..
vil tildels holde med miki i at hø er at foretrække frem for ene halm, med mindre at man har muliged for at snitte det. hvis man har et par små overfede shetlandsponyer, vil det i nogle tilfælde være bedre kun at bruge halm som stråfoder. det er rigtigt at havrehalmen kan være en fordel fremfor byg hvis der gives store mængder men snittet halm af alle kornsorter undtagen triticale og rug kan bruges som foder. hvis jeg skulle vælge ene af halm, vil jeg bruge frøgræs, da det jo indeholder en smule mere foder i forhold til ex. byghalm. men jeg holder på at hvis man vil nøjes med halm skal man hjælpe hesten lidt, og snitte det. atdet også suger bedre er en behagelig sidegevinst
men alt det halm-snak får mig ikke til at gå væk fra enghø som grovfoder i stalden og frøgræshalm på folden
kan man komme afsted med at købe halm med græsudlæg, har man et alle tiders fyldefoder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kristian |
Gitte N |
15-09-2004 12:51 |
|
der vil jeg nok ikke lige gi dig ret, med hensyn til shetlandsponyer (skumfede) har selv 2 af slagsen.
får de kun halm tømmer de boksen, hvis de tildeles den rette mængde hø æder de som regel ikke halm, og de blir pænere at se på.
Gitte
ps, det kan´da godt være mine shets er en undtagelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her er lidt |
Andoka |
15-09-2004 15:01 |
|
Forskning om hø. og grunden til jeg ikke kan bruge det.
Har forøvrigt aldrig haft fede heste,men allergi heste..
Hø er et traditionelt foder til heste. Men den hygiejniske kvalitet varierer meget bla. afhængig af høst- og lagringsforhold. Hø med et højt indhold af svampesporer er ofte hø, som er presset med et for højt vandindhold og "har varmet". I dette hø udvikles svampe, som er tolerante overfor varme samt nogle, der er termofile - de elsker varme. Netop disse svampe producerer et stort antal svampesporer, som ved udfodring af høet trænger ned i hestens luftveje. For heste der allerede har udviklet COPD virker dette direkte allergifremkaldende. Men de kan også irritere luftvejene med infektion til følge - en infektion som hesten har svært ved at komme sig over.
Hø er - som tidligere nævnt - den mest svampeinficerede afgrøde, der anvendes til heste. Der er mange typer svampesporer, men alt hø indeholder en vis mængde! De fleste skønnes at komme fra marken, hvor græsset har ligget på skår. De mest skadelige er de mindste, fordi risikoen er større for, at de trænger ned i hesten lunger. Men svampesporer er hyppigt forekommende i alle typer foder eller strøelse.
Undersøgelser har vist, at langt størstedelen af partiklerne fra foder eller strøelse af dårlig hygiejnisk kvalitet udgøres af svampesporer! I græshø findes ofte 65.000 svampesporer/mg. Omregnet til 5 kg hø svarer det til hele 325 millioner svampesporer! Under vores klimaforhold er det mere undtagelse end reglen!! Og selvom dårlige spåner ikke ser "så slemme ud", er der dog stadig 870 partikler/mg spåner, hvoraf 96% er svampesporer! Svarende til en balle der skønsmæssigt vejer ca. 15 kg svarer det til 26 millioner partikler.
Mht. grovfoder af optimal hygiejnisk kvalitet er græsensilage klart at foretrække. Problemerne vedr. "løse maver" kan nu tackles i praksis, når der udvises større opmærksomhed under produktionen af græsensilagen. Selvom mange vander høet, er det stadig kun en nødløsning. For tidligere undersøgelser har vist, at iblødsætning af hø skal vare mindst 12 timer for reducere indholdet af støvpartikler i væsentlig grad. Og det er besværligt, vandkrævende og fungerer kun sjældent i praksis. Derfor må det anbefales at anvende fodermidler som græsensilage med et moderat tørstofindhold (omkring 60%) eller kunsttørrede afgrøder. For som altid er forebyggelse bedre end helbredelse!
Anne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan godt |
Illum |
15-09-2004 15:10 |
|
nok IKKE forstille mig at nogen med bare den mindste smule fornuft giver deres hest foder ( hø / wrap ) der ikke er i orden .
Nu er vi jo nogle som kun køber godt foder til vores dyr og vi skal vel ikke ha´ stukket i næsen at vi fodre med noget af den mest sporreholdige foder der findes ?
Vi er også nogle som godt kan lave godt foder .
Og opbevare det optimalt .
Og hvis vi støder på noget der ikke er i orden så smider vi det ud . Dyrene skal ikke æde det bare fordi at nu er det betalt for .
Ja vi er faktisk mange fornuftige hesteejer , som godt ved at vores heste har godt af store mængder GODT lavet hø /wrap i kilovis !!!!!!!
Dårlig undskyldning for ikke at give dyrene deres mest naturlige foder !!!
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum.. |
Andoka |
15-09-2004 15:42 |
|
Det drejer sig ikke om at man har købt dårligt hø og så skal det bruges..
Det har jeg godt nok aldrig gjort..
Kunne heller ikke finde på at fodre med det, men har man allergi heste, så kan de simpel hen ikke tåle hø, godt eller dårligt, fordi alt hø indeholder svampespore i en vis grad..
Det er det samme som mennesker med allergi for en ting, så kan de ikke tåle den..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ellers kan man jo |
PJ |
15-09-2004 15:45 |
|
bruge grønthø, som vi bruger hér. Der er garanti på at der ikke er svampesporer og der foreligger altid analyse.
Har du granti på at der ikke er sporer eller skimmel i dit halm? Og har du analyse på det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er wrap også |
Illum |
15-09-2004 16:04 |
|
bandlyst ??
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kontante meninger. |
Andoka |
15-09-2004 16:11 |
|
Sikken da nogle kontante meninger ,som kommer når man vover sig ud i debatter, her på Hn.
Hvis man snakker om foder, ja så mener alle jo at vide en helt masse, og har straks for udfattede meninger om hvordan ens heste er.
Ja jeg har selvfølgelig også en mening, men påstår så til gengæld ikke at man ikke kan gøre noget modsat.
Jeg snakker ud fra erfaringer, jeg har med mine heste.
Og er selvfølgelig, kun interesseret i at mine heste er sunde og raske. ser pæne ud osv.
Jeg har 2 som jeg har haft i 8 og 5 år. Jeg har aldrig haft problemer med nogle af de 2, som jeg har nu. Har aldrig haft brug for at ringe, til dyrelægen pga. af sygdom , kolik eller andre sygdomme.
Men de er sunde og raske har blank pels og klare øjne.
De går på græs fra maj til november.
I foråret, efterår og vinter, har de adgang til halm på marken.
De går ude mindst 10 timer i døgnet i vinter halvåret, og har ikke dækken på.Har dog en godsvogn de kan gå i læ i.Hvilket er sjældent de gør..
Derimod har jeg haft 2 allergi heste, som vi havde dyrelæge til heletiden,Min Gamle Oldenborger hoppe som blev 26, og måtte aflives fordi hun ikke havde det godt om vinteren, tabte sig meget pga. hun ikke kunne tåle at stå i stalden, fik tykke ben og lungeproblemer..
Og så en fjordhoppe som kun blev 14 år, som havde udviklet kronisk bronkitis, og havde feber heletiden, dyrelægen kunne ikke gøre mere for nogle af dem.
Det var dog ikke samtidigt at hestene var syge, men med nogle år i mellem.Men fælles faktor for sygdommene var hø, som de ikke kunne tåle..
Jeg har ikke brugt hø i min fordring siden..
Det er baggrunden for min mening og valget af at undlade hø og bruge halm istedet..
Anne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wraphø |
|
|
Nej Illum
Wraphø er da ikke bandlyst.
Kunsttørret hø og lucerne heller ikke.
Angående halm skal det faktisk være ludbehandlet, hvis man vil være helt sikker på at der ikke også er svampesporer det.
Der er jo også lidt græs og ukrudt i halmen som kan skimle.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svampespore |
Gitte N |
15-09-2004 16:28 |
|
det er der da også i halm og der blir nok rigtig mange i år med det dårlige vejr.
havde min første allergi hest for 15 år siden. og det var altså både hø og halm den ikke kunne tåle svampesporene er de samme (dog i forskelligt antal), så det blev udvandet i 24 timer så kunne den godt tåle det. den gang var der jo ikke noget der hed wrap, der hvor jeg kommer fra, jeg ved godt det er længe siden men svampesporene er der jo stadig, både i hø og halm.
Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bland jer dog... |
|
|
udenom, hendes heste trives og har det godt, så lad det dog ligge
Personligt fodre jeg med hø restrektivt og halm får de som madras i boksen, og de trives skam osse...
Jeg plejer at give dem følgende, 1 stempel på folden og resten i boksen som så er 4-5 stempler for den store og 3 for den lille (når den engang bliver købt)...
Halm er jo kendt for at give flere koliktilfælde og der skal spises meget for at opnå samme værdi som hø, men jegville da osse hellere fodre med godt halm end dårligt hø...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mikki har ret.. |
Lena Jørgensen |
15-09-2004 18:15 |
|
Jeg har en hest med i perioder hosten, og stoppede derfor med at give ham hø, det gik også fint i et år, men i marts sidste år var jeg meget tæt på at miste ham, da han fik en kolosal forstoppelse pga halmen. han blev akkut indlagt på landbohøjskolen og var der i en hel uge, nu bruger jeg wrap og er meget glad for at fodre med det...
Lena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halm og forstoppelser |
|
|
hey...
det er rigtigt at halm kan disponere for en forstopplse, men det kommer skam an på hvilken hest vi har med at gøre. det er med heste som med mennesker at de er forskellige, nogle optager foderet godt andre ikke, men min kontante holdning til halm i store mængder er snit det for pokker, så kan mange forstoppelser undgås, da man hjælper hestens fordøjelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|