Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mug…
Forfatter: 
Dato:  28-12-2024 15:23

Hej hestemennesker :-)

Jeg er ny ridelærer på en lille lokal rideskole i Midtjylland. Jeg har opdaget at en af rideskolehestene sparker med bagbenene på staldgabgen fordi den har mug... jeg har vejledt mig hos et andet hestemenneske, som fortæller at når hesten sparker er det fordi at muggen gør ondt og laver åbne sår. Hun anbefalede at en dyrelæge skulle kigge på den før vi gjorde noget andet. Men det er liiidt svært at få den i gennem hos rideskolen. Har i nogle andre alternativer der måske kunne løse det før en dyrlæge? Det er en tinker-pintoblanding med mellemlangt hovskæg.

på forhånd tak for svar!
med venlig hilsen

Julia

0
0
Svar på denne tråd

Equi defense
Forfatter: 
Dato:  29-12-2024 17:40

Hej Julia

vi bruger Equidefense, som er et pulver, der opløses i vand og sprayes på/indgnides i muk området. Det er brugt på vores elevhestene og jeg har også brugt det til min egen. Bruges 2 gange dagligt og mug skorperne skal fugtes igennem og evt masseres lidt, så de løsner sig. Når først der er bedring kan man nøjes med 1 gang daglig. Equidefense er en rimelig billig behandling og værd at afprøve før dyrlægen kontaktes...-men vent ikke forlænge!

Hvis det er tunge heste med meget hovskæg, så kan det være svært at komme muk til livs. Vi har en jyde blanding, der er barberet på ben og trods daglig pleje er det svært/umuligt. Dyrlægen er indover behandlingen og faktisk har vi haft 3 forskellige dyrlæger på problemet, men vi ser også vore elevhestene som en kapital, der skal passes godt på...

Med venlig hilsen, håber dette kan hjælpe...

0
0
Svar på denne tråd

Fodskab
Forfatter: 
Dato:  02-01-2025 10:57

Siden det er en tinkerblanding med en del hovskæg, så tænker jeg skab, og ikke muk.

Prøv lige at google "fodskab hest" og se, om ikke symptomerne passer. Kuren er ikke den samme som ved muk.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider