Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvilen på ben
Forfatter: 
Dato:  18-10-2021 12:03

Er det ensbetydende med en skade, hvis en hest i forbindelse med at den tager hvile på et bagben, samtidig flytter det modsatte forben frem? Jeg kan ikke google mig frem til det. Min hest gør det jævnligt. Nogen gange står hun helt parallelt/lige med begge forben. Nogen gange flytter hun det ene forben lidt frem, andre gange langt frem, nogen gange rykker hun slet ikke på forbenene når hun tager hvile bagtil. Hun hviler normalt bagtil. Hun er rengående, der er ikke noget i ridning eller håndtering i øvrigt som indikerer at hun har en skade. Men jeg kan læse mig til, at det er for at aflaste, hvis det flytter det ene forben frem når der hviles på et bagben, Jeg kan se, at de fleste andre heste i stalden ikke flytter på forben i hvile, nogen gør der dog også i større eller mindre grad. Så erfaringer med det, kunne jeg godt tænke mig at høre om?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vane.??
Forfatter: 
Dato:  19-10-2021 21:00
Heste og mennesker - vi har mange små vaner.

Da min farmor og farfar holdt sølvbryllup, havde deres ene bord lidt kørte ben.
Så min far savede en stump af hvert ben af spisebordet i vores køkken og sætte under til festen. Du ved, et slagbord, et bord til almuen fra 1800 tallet, med en "kasse" under bordpladen med plads et par skuffer fx til regnskabsbog ud for husbonds plads...
De næste mange år havde vi nu i køkkenet et bord med en smule for korte ben. Der var ikke helt plads til benene...

Jeg vænnede mig til at sidde skævt på spisebordsstol (altså, ikke vinkelret ift bordet, men i en vinkel) og jeg sad på højre ben, så kun det ene bord skulle under bordet.
Jeg sidder nu altid en smule skævt. Der er intet galt med min ryg, men jeg kan ikke mærke om den er lige eller skæv.

...
Det er naturligt at skifte stilling ind imellem. (Unaturligt ikke at skifte stilling.)
Om hesten fejler noget behøves det ikke at være tegn på.
Eller - hvis der er noget galt, påvirker det hvordan det er rarest at aflaste. Men medmindre der er et påfaldende mønster, så er det nok fuldstændig normal adfærd...
Og et påfaldende mønster kan have helt uskyldige årsager, som fx en får der ville rette et problem før en fest.. Suk.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider