Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Smidte sko og penge ud a vinduet
Forfatter: 
Dato:  24-03-2021 09:16

Jeg købte hest for omkring et år siden. På det år alene har hesten smidt omkring de 10-20 sko.

Får at gøre dette opslag kort er her hvad jeg ved:

 

Jeg har brugt tre forskellige smede, han smed sko ved alle.

Han bruger klokker.

Hans generelle hovkvalitet er ret skidt, da han har smidt så mange sko.

Hans stråle er sur (behandling er igang)

Han kan IKKE gå barfod.

Smeden har prøvet at give små sko på, så der var mindre at træde af. Dette virkede ikke.

Han får tilskudsprodukter med Keratin

Hans hove bliver dagligt plejet så det ikke er for fugtige eller for tørre.

Han står på løsdrift.

 

Jeg er igang med at skifte smed, men HVIS nogle herinde nu kendte et magisk produkt eller en magisk smed kunne det være fedt. Bare et eller andet!

 

Og så er jeg også meget interesseret I hvad I har prøvet for at forbedre horn/stråle kvaliteten. Så meget erfaring som muligt :D

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-03-2021 14:03

Det er sandsynligvis ikke smedens skyld, at din hest smider skoene, så jeg ville lede efter andre årsager.

 

Mindre sko er ikke løsningen, i stedet for kan det hælpe, hvis smeden sørger for en bedre overrulning på forbenene, så hesten når at flytte forbenet, før baghoven sættes i jorden.

 

Leger han meget? Leg kan være hårdt for skoene, enten fordi det lykkes legekammeraten at træde hans sko af, eller at han ikke får flyttet forbenene hurtigt nok, og selv får trådt dem af.

 

Er han helt rentgående? En lille halthed kan igen gøre, at han får trådt sine sko af. Det samme, hvis der er en benstillingsfejl, så er det oftest det ben, skoen ryger på.

 

Blød bund. Enten blød bund i løsdriften, eller mudder på folden? Beggge dele gør, at hesten kommer til at træde sine sko af.

 

For længe mellem beskæringsintervaller kan også resultere i aftrådte sko, fordi hoven bliver for lang i tåen.

 

Summa summarum; Korte beskæringsintervaller på 6-7 uger. Beskæring med god overrulning. Nogen har gode erfaringer med at give hesten en flapsko på.

 

Mht.sur stråle, så skal hoven holdes tør og ren. Hvilket jo kan være lidt svært i en løsdrft og i en våd dansk vinter. Hvis han ikke allerede gør det, så bed smeden skære strålen ren for dig. Rens den derefter dagligt med vat ned i revnerne indtil den er helt ren, og smør så med et af de utallige produkter mod sur stråle, der findes. Helt ærligt, så tror jeg, at det er ligegyldigt, hvilket produkt, du bruger, bare hoven er renset grundigt inden. Lad være med at hoppe på alskens husråd med tandpasta og honning og hvad nu ellers folk finder på. I bedste fald virker det ikke, i værste fald gør det mere skade end gavn.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  26-03-2021 10:51

Flapsko? Hva' dælen er det

Han er helt rentgående, og han leger aldrig (han vil hellere stå og æde, hihi)

Bunden I løsdriften er ikke blød, men heller ikke hård. Vi får smed cirka hver 8. uge, men nu har han på det sidste smidt så mange sko at vi har haft smed hver uge :(

 

Jeg tænker også at hans hove bliver bedre til sommer, når det er mindre vådt.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 En flapsko er ...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2021 15:56

... en sko, der flaprer

Det er en sko, hvor hesten træder på en gummiflap, i stedet for at træde skoen af

Billede

 

Og igen, god overrulning og korte besæringsintervaller, gerne med 6 ugers mellemrum. 8 uger er absolut max.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  30-03-2021 10:23

Jeg ville overveje limsko eller glue-on boots. Og så behandle den sure stråle aggressivt! Red Horse Artimud og Field Paste blive rost til skyerne (også af professionelle), så det er måske et godt sted at starte.

 

Sur stråle kan faktisk godt være årsagen til, at din hest ikke umiddelbart kan gå uden sko (dét, og 1000 andre ting).


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 TS.......
Forfatter: 
Dato:  06-06-2021 15:34
Kan se, at det er gammel tråd, så du har sikkert løst problemet, men skriver alligevel.

Jeg har en haflinger med samme problem.

Det er ikke smedens skyld. Så, at skifte smed, hjælper ikke.

Nogle heste har, som mennesker, skøre, bløde og skrøbelige hove/negle.
Måske genetisk?

Men, det der hjælper på min hest, er ølgærs-pulver fra scanfarm.dk
20 gram hver dag året rundt.

Samt Keratex, som pensles på sålen og søm-huller, samt kanten af hoven uden på, ikke på strålen. En gang om ugen.

Keratex hærder sålen, samt gør søm-hullerne hårde, så de bedre kan holde på søm og sko.

God bedring med hesten ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 HVORFOR
Forfatter: 
Dato:  27-12-2021 14:40

Hvorfor smider den sko??

Gør den det stadig,eller har smeden fundet ud af hvordan at man smeder en sko som bliver liggende??

Jeg ved godt at det er en gammel tråd,men jeg har heller ikke skrevet her længe,men kan se at problemet ( som IKKE burde være et problem ) stadig ikke er løst til fordel for hesteejeren som betaler for noget makværk som de tror ikke kan gøres anderledes.

 

Undskyld min tale måde,men hvordan fanden tror I man gjore før at smeden blev ååhh så moderne???

Undskyld til alle jer gode håndværkere som ved hvordan at man smeder en sko som bliver liggende på hoven perioden ud.

 

Og til jer som ikke ved hvad I laver men gladeligt tager imod betalingen fra den sagesløse hesteejer,som tror at de har med en fagmand at gøre,I skulle skamme jer.

Tænk jer og om,og lav så de sko som der er påkrævet.

 

Det er faktisk mere enkelt end man tror,og hvis at det er påkrævet,hvad jeg tror at det er,skal jeg med glæde så snart at jeg får tid,forhåbentlig den næste uges ti,forklare hvad man gør,og som jeg har haft stort succes med.

PS jeg har aldrig taget penge for en sko som er tabt,med mindre at den var tabt efter beslag perioden var overskredet,og så var det jo en ny skoning,såå.

 


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tabte sko...
Forfatter: 
Dato:  30-12-2021 18:04
Svar til Den Gamle Smed :

Ja, vi svarer begge to på en gammel tråd, men ikke desto mindre eksisterer problemet stadig rundt omkring.

Jeg troede selv, at jeg havde fundet de vise sten (svar i juni),
Men desværre nej og endte med at måtte give min haflinger vallak på 11 år fred i september i år, dér var intet hov tilbage.

Havde prøvet alt incl 2 x limsko på alle 4 hove, det holdte ikke.

Hans hove voksede fint, men det der kom ud, var for tyndt.
DVS hovene kunne ikke holde på søm og sko.

Til sidst var der desværre intet hov tilbage og han har aldrig kunnet gå uden sko, var alt for ømtået.

Så, er da meget nysgerrig på, hvad evt løsning kunne have været ?

Min egen teori er, at det for min hest desværre var genetisk, hans mor havde samme problem.
Ikke faderen.

Min egen mistanke var PSSM, som jeg kan læse desværre også går i hovene.

Hvilket er kendt blandt koldblods-racer, f.eks skal alle haflinger avls-hingste/hopper testes for samme, hvilket er fornuftigt.

Men, ville selvfølgelig have ønsket, at jeg ikke skulle miste min kære Winston pga dette, så jeg vil gerne blive klogere på det.

Pfh. Tak


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider