Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Siger fra under ridning
Forfatter: 
Dato:  24-03-2020 10:32

De sidste par måneder er min hest begyndt at sige fra under ridning. Når man i dressuren lægger ben på, for at rette ham lige, så stopper han op, bukker eller stejler. Jeg startede med at tro at det bare var ham der prøvede sin rytter af. Men han begyndte at gøre det mere hyppigt. Han gjorde det kun hvis man red i dressursadlen og ikke i spring. Jeg fik dressursadlen tjekket og tilpasset igen, dog har det ingen effekt haft. Nu gør han det både i dressursadlen og springsadlen. Han gør det ikke hvis man er i skoven, eller hvis man undgår at lægge for meget ben til i dressuren. Under springtræning har jeg umiddelbart ikke haft problemer.

 

Jeg har i dag sendt en mail til min dyrlæge med noget video.

 

Har i nogle ideer til hvad det kunne være?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan være alt muligt, men...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2020 14:07

...prøv først at lade en erfaren rytter (berider el. lign), ride hesten for dig og se om den gør det samme. På den måde kan man, uden de store omkostninger, få be- eller afkræftet om det er et rytterspørgsmål.

 

Har hest samme opførsel med en anden rytter, er mulghederne mange, nærmest udtømmelige, desværre. I så fald må man aftale med dyrlægen, hvad det videre forløb skal være.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
1
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge gennemgang
Forfatter: 
Dato:  11-04-2020 10:06

Det kan både være et fysisk problem og en fejlindlæring, men ud fra det du beskriver tror jeg mest på et fysisk problem.

 

Det lyder rigtig fornuftigt at du har fået sadlen tjekket

 

Du skriver at problemerne begyndte eller især optræder, når du lægger benene til for at rette ham ligeud. Det betyder jo, at han har tendens til at gå skævt. Her er rygproblemer og kissing spine en mulig forklaring - men der kan sandsynligvis være mange andre grunde, som jeg ikke har mødt (men det har en dyrlæge sandsynligvis).

 

Jeg ville få en dyrlæge ud og gennemgå hesten. Meget gerne en dyrlæge med særlig interesse i hestens bevægelser og anatomi og gerne med kiropraktisk efteruddannelse. Så kan du og dyrlægen lægge en plan for at få undersøgt og udelukket de forskellige mulige årsager til problemet.


Kh NinaSt

Min youtube-kanal

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider