Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Blad-selv-foderjunglen
Forfatter: 
Dato:  22-08-2019 08:29

Halløj!

 

Nu prøver jeg at bevæge mig ind i junglen af bland-selv-foder.

 

Jeg har indtil nu købt fra Aveve som jeg syns laver rigtig godt foder til en rimelig pris.

Men alligevel render det da op, og ved jo det kan gøres billigere.

 

Har for tiden 3 konkurrenceheste (springheste) som bliver trænet dagligt med ca. en ugentligt fridag.

 

Jeg har taget indholdet ud fra hvad foderet fra Aveve indholder såen ca. og det ser således ud. (har udelukket en del, kun taget det basale)

 

Valset havre

Valset byg

Lucerne

Sojaskrå

Klidmelasse

Majs

 

Der blir tilsat olie og vitaminer

De får den wrap de kan spise.

 

Men.... hvor meget af hver ingrediens ville i som slag på tasken fodre en stor varmblods hest med der er i moderat dagligt arbejde?

 


Hilsen Pia

 

Den rustne dressurrytter!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har blandet selv
Forfatter: 
Dato:  23-08-2019 11:03

siden 2006.

Vi har selv sort havre, og det er til arbejde heste, et fantastisk foder. Herud over giver jeg risklid og Smart Linseed.

Jeg ville aldrig putte byg i hestefoder, og lucerne har for min en træls sammensætning af aminosyrer i protein. Det samme har så vist sig at gælde for esparsette. Men andre har ingen problemer, så vidt jeg forstår.

Du kan på sækken se FE i foderet og når du ved, hvor meget du har givet hver enkelt, så kender du FE-behovet.

 

Vi kan meget gerne ringe sammen, så vi kan dele mine erfaringer.


Vårbyghalm Morten Koch 12 kr./stk - ca 12 kg.

Vi har lidt sort havre også.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Kender ikke...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2019 17:14

Aveve, men ud fra ingredienslisten, er det ikke et foder, der ville komme i overvejelse her - hverken byg, majs eller klidmelasse er i min optik velegnet hestefoder.

 

Som Nyagergård ville jeg også snarere se i retning af sorthavre og risklid - Linseed har jeg ikke erfaring med.

 

Men omvendt - har Aveve fungeret for dine heste, og du ønsker at fortsætte med en tilsvarende sammensætning, så er det vel "bare" et spørgsmål om at proppe de pågældende ingredienser ind i et foderprogram, og justere på fordelingen, indtil du rammer en passende balance?

Og ingredienser listes jo typisk efter mængde i faldende rækkefølge, så det kan du formentlig bruge som udgangspunkt.

 

Om det så ender med at blive billigere, ku' da være interessant at høre...

 

/Dorte

0
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan altså ikke
Forfatter: 
Dato:  24-08-2019 18:14

regne ud, hvorfor jeg har fået tommel-ned for mit opslag. Jeg syntes, det var både sobert og oplysende.
Mon den pågældende vil give en begrundelse?


Vårbyghalm Morten Koch 12 kr./stk - ca 12 kg.

Vi har lidt sort havre også.

0
1
Svar på denne tråd
 
 foder..
Forfatter: 
Dato:  25-08-2019 22:22

Min nøjsomme DV vallak lever af vitaminer, lucerne og hø/wrap. Han går MB dressur.

 

Hvis jeg var dig ville jeg starte med det basale. Vitaminer, lucerne for tyggetiden og så masser af hø/wrap, gerne ad libitum. Giv evt sojaskrå sammen med for protein.

Så ville jeg alt efter hvordan de er i huld og energi supplere med fedende eller energifoder. Kig på dine heste og mærk dig frem. Havre giver energi, fiberpiller/majs feder, Men vigtigst af alt er meget og godt grovfoder, se om du kan øge de mængder inden du tilsætter mere foder.

Alm melasse ville jeg holde mig fra, det er formentlig kun tilsat fuldfoderet for at gøre det smager bedre da det jo er ren sukker.

 

Jeg har selv tænkt at gøre det samme denne vinter. Min vallak fortsætter som hidtil men lucerne og vitaminer. Min hoppe har sidste år fået fuldfoder, men i år prøver jeg at dække hende og mit føl ind med wrap og vitaminer. Og så alt efter huld supplere med fiberpiller og lign.

 

Pøj pøj med det, fodring er blevet en jungle og vi gør det nok alt for besværligt for os selv ;)


Mvh Stinne c",)

 

Dressage is dancing with my best friend...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hej....
Forfatter: 
Dato:  26-08-2019 07:14

Tusinde tak for jeres svar. :)

 

Først vil jeg lige starte med at skrive at det ikke er mig der har givet tommel ned. Undre mig også meget hvad det er gjort for?

 

Uh den jungle...

 

Hvorfor ikke byg? Ved godt det har lidt et rygte som grisefoder, men det er da også som jeg kan se i mange foderprodukter til heste.

Havre vil jeg kun give til den ene hest, da den anden er meget sensibel og vågen under ridning.

Lucernen har jeg kun hørt/læst godt om.

 

Klidmelassen har jeg egentlig også kun købt for at tilsætte det lidt sødt smag, men kan godt se det lyder dumt, da det jo ik er godt for noget.

 

På hvilken måde er sort havre bedre en alm. valset?

 

Har godt tænk på et foderprogram, men syns det er mange penge for en der kun har 3 heste. Er det ikke mere til folk der driver store stalde der har de programmer?

 

Kommer der flere tommel ned, ik bryd jer om det. Det er kun folk der ik tør/vil stå ved deres egne holdninger/meninger, men som tilgengæld benytter sig af den beskyttelse det giver at sidde bag skærmen. ;)


Hilsen Pia

 

Den rustne dressurrytter!

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tommel ned
Forfatter: 
Dato:  26-08-2019 08:02

Du er nok bare kommet med i den eksklusive "tommel ned klub", der bl.a har Sif, Charlotte (Stutteri Lund) og Dr.Who som medlemmer. Ved ikke hvis sukkermad i har tisset på.


0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-08-2019 09:01

Tommel systemet er et idiotisk påfund - hvorfor skal vi pludselig rende rundt og vurdere hinandens indlæg, som om det gør en forskel for noget.

Nå men ang. foder så har jeg selv haft blandet majs, byg og havre i følgende forhold:

Hel havre: 50 %

Valset byg: 25%

Majsflager: 25%

 

Derudover gav jeg varm hvedeklid ved siden af efter hårdt arbejde, men ikke til dagligt.

Gav aldrig melasse, men i stedet masser af urter som en veninde med forstand på dette, blandede for mig :)

Nå ja, og så fik min hest også olie da den i perioder havde svært ved at holde huld. Gav Grøn Salvimin ved siden af eller Krafft fra Tjørnehøj Mølle som ikke findes mere.

0
1
Svar på denne tråd
 
 indhold.
Forfatter: 
Dato:  26-08-2019 10:09

Hvis du meget gerne vil fodre med byg skal det varmebehandles eller valses, helst varmebehandles.

og så bliver det nok en del dyre end havre.

Jeg er ved at finde ud af om man kan bruge hestebønner som proteinkilde, da det kan dyrkes her i Danmark. Så vi ikke behøver impotere soya.


Stutteri Hvedholm

Avl af Pinto, New Forest og Welsh Cob

0
0
Svar på denne tråd
 
 foderplan
Forfatter: 
Dato:  26-08-2019 12:03

Hej

 

jeg har ikke den store erfaring med at blande selv, har holdt mig til færdigblandinger

 

Men både havre, majs og byg har en høj andel af stivelse, så hvis du skal holde stivelsesniveauet nede på et fornuftigt plan skal du supplere ret meget op med et soyaprodukt, lucerne, grøntpiller, olie eller andet med lavt stivelsesindhold.

 

Jeg har de sidste 8-10 år fodret ud fra devisen - masser af stråfoder og så suppleret med et godt tilskudsfoder med lavt stivelsesindhold/lucerne/ fiberpiller og olie

 

Der er så vidt jeg husker foderprogrammer der er til at betale sig fra, ellers kan en uvildig foderkonsulent evt hjælpe dig til at regne på om dine heste er dækket korrekt ind.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 foder jungle
Forfatter: 
Dato:  26-08-2019 12:28

Hvis du bor tæt nok på Tyskland, til du kører derned en gang eller to om året, vil jeg klart anbefale at finde en tysk foderstof.

Selv ringer jeg til Land og Fritid i Sdr Lügum og bestiller. Indtil videre har jeg ikke fundt på noget de ikke har kunnet skaffe. Vi kører ned 2 gange om året og fylder hestetraileren. Foderet koster mig i gennemsnit ca 40% af DK priser.

I den varmeste sommertid supplerer jeg med en sæk foder eller to købt i DK.

 


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider