Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Flyting af hest, pludselig bange
Forfatter: 
Dato:  05-11-2018 11:00

Hej.

 

Jeg har har været så heldig at få en dejlig 5 års DV udlånt til mig. Hun manglr noget ridning, men er uddannet alderssvarende og en dejlig rolig hest af sin alder at være.

Hun kom fra avlers hjem til min rideskole. Hun har nu været hos mig en måneds tid snart 5 uger.

Hun er begyndt at bliver megte usikker og nervøs, hvilket på ingen måde har været min opfattelse af hende ellers.

 

Hun gøder mange gange i rudehuset, er alt for opmærksom på alt andet end mig. Hun er uden tvivl ikke tryg og virker som om hun stresser sig selv.

Det resulterer i en meget anspændt hest, hvilket jeg ikke mener man får noget ud af at ride noget målrettet på.

 

Jeg har forsøgt med jord arbejde, strække hendes overlinje og prøve at holde hendes hovede beskæftiget med andet end de farlige ting. Generelt er hun blevet meget nervøst anlagt. Jeg har en fornemmelse af hun heller ikke er tryg ved mig, hvilket er forståeligt nok.

 

Er der gode råd, eller viden i kan hjælpe mig med ? Jeg vil rigtig gerne igang med godt dressur arbejde og ud på stævne banerne med hende.

 

Tak :) /Nanna

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Magnesium?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2018 14:17

Jeg har god erfaring med at give et magnesium tilskud til nervøse heste, men selvfølgelig kommer det jo også an på din atetyde.

Du skal være en rolig leder...

 

Venlig hilsen

Trine

Ps. Får den grovfoder nok, så den ikke er ved at udvikle mavesår.

Det kan nemlig også give stress


Pension Rosengård

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svaret.
Forfatter: 
Dato:  06-11-2018 09:04

I går havde jeg faktisk en rigtig god oplevelse med hende. Forskellen var at vi ikke var alene. Mon det er mig der bliver usikker på at være alene med hende og hun mærker det. Jeg tror du kan have ret i det med at være en rolig leder :)

 

Hun får piller men ikke ret meget da hun tager nemt på og kan blive for varm. Det er noget avler har bestemt og fortalt. Hun er også blevet flyttet, da hun stod ved siden af en meget sur hest. Det virkede allerede som om det havde gjort en forskel. Jeg anede bare ikke om det kunne have noget at sige. Men okay, jeg gad heller ikke stå sammen med en sur trunte :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Meget normalt
Forfatter: 
Dato:  06-11-2018 10:03

Det er en ganske ung hest, som er flyttet hjemmefra for allerførste gang, så det er helt naturligt, at den bliver usikker på tilværelsen. Den bliver rykket ud af sit miljø og sine rutiner. Staldkammeraterne og foldkammeraterne er fremmede og anderledes. Samtidig har den ikke længere sit faste holdepunkt - sin ejer/fodervært/menneskeven - men skal forholde sig til et fremmed menneske, som sikkert også gør tingene på en anderledes måde.

 

Det ville sikkert også gøre dig lidt konfus? Tænk bare på, hvor svært det er for os at skifte skole eller job? Og vi vælger det endda selv, langt hen ad vejen, og har intelligens til at forstå situtionen :)

 

Ting ta'r tid, så giv hende tid. Vær sammen med hende, arbejd med hende, men sørg for at stille hende på overkommelige opgaver, som du er helt sikker på, at hun forstår og finder tryghed i. Og gør dig umage for at være ens (lyde ens, lugte ens osv.) hver dag.

Så skal hun nok falde til. For nogle heste går det lynhurtigt, for andre tager det en rum tid - og det kan ikke forceres. Det må bare accepteres ;)

 

God fornøjelse med din nye hest :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  06-11-2018 10:08

Jeg tror du har helt ret. Når jeg læser det sådan, giver det jo god mening. Jeg tror også bare jeg lod mig rive med og bare ville igang. I går mærkede jeg en væsentligt mere afslappet hest, men jeg har også lige taget tre skridt tilbage og givet hende luft.

 

Jeg tror jeg prøver at finde tålmodigheden frem og lader tiden arbejde :)

Tusinde tak for svar, nogen gange skal man bare lige høre det andre steder fra.

4
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider