Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Min hest vil ikke tage på...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2018 19:12

Hej

 

jeg har desværre en hest som bare ikke vil tage på. Det startede sidst i sommers.

 

Hun bliver tjekket for orm forår og efterår. Hun får tjekket tænder i marts/april måned.

Jeg har prøvet med fiberpiller i 3 måneder, jeg har prøvet Linamix i 3 måneder. Nu prøver jeg med det foder hun startede med at få og så får hun olie, det har hun været på i 3 måneder.

Hun får alt det hø hun kan spise.

 

Jeg ved snart ikke længere hvad jeg skal gøre. Nogen der kan hjælpe mig?

Hesten er en hannoveraner hoppe på 16 år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-05-2018 21:20

 

Får hesten grovfoder ad libitum? Tjekket for mavesår måkse?


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Høhøhø
Forfatter: 
Dato:  13-05-2018 22:41

Hej

Som skrevet får hun alt det hø hun kan spise. Hun er ikke blevet tjekket for mavesår.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 07:03

Det kan være rigtig svært at finde det, der lige virker.

 

Er gødningsprøven nogensinde blevet dyrket, for st se om der er orm, som ikke viser sig under en alm. tælling? Ellers ville det nok være mit første skridt.

Mavesår, som MRJN skriver, kan naturligvis også være en årsag, men så tænker jeg at der ville være andre tegn også?

 

Er der nogen form for analyse på dit hø? Eller ved du, hvilke græssorter det indeholder? Det hjælper jo ikke noget at give din hest "slankehø" lavt fruktanindhold, hvis den døjer med at holde huldet.

 

Endelig: præcist HVAD får den i krybben, og hvor meget af det?

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 trives?
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 07:05

Hej

 

hvordan trives hesten ellers?

 

er der andet der har ændret sig udover den har tabt sig? væremåde? udseende? opførsel under ridning?

 

jeg ville nok også overveje mavesår eller evt cushing/PPID

 

Hvad får den af foder ud over hø? og hvor meget spiser den reelt?

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderr
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 09:02

De sidste tre gange er hun blevet tjekket for alle slags orm, hver gang er der kun fundet de almindelig orm.

 

Høet køber jeg af min nabo, som er landmand og har køer. Han bruger også høet til hans køer. Han laver frisk hø hvert år, men jeg kan selvfølgelig spørger for at finde ud af mere om høet.

 

Af foder får hun:

brogården performance 1,25kg

hercules raket 1kg

olie 2dl

Alt det hø hun kan spise

 

Jeg kan ikke mærke nogen forskel på hendes adfærd, væremåde og/eller opførsel.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad vejer hesten?
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 20:15

Udfra de mængder du fodrer med, så lyder det somom, du fodrer efter en hest på 500 kg i let til moderat arbejde - er det korrekt?

Er du sikker på, at den ikke vejer mere? Det er faktisk kun 40~50kg mere end mine Fjordheste...

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ved ikke
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 20:20

Ja det er korrekt, det er det hun fodres efter.

Jeg ved ikke hvad hun vejer. Da hun fik ormekur første gange, spurgte jeg min dyrlæge hvad hun vejer. Der skød hun på 500kg, siden da har jeg altid gået ud fra 500kg.

Hun er en hannoveraner hoppe på 160cm og 16 år.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fodr efter ideal vægt
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 20:53
Man kan få målebånd, som man kan bruge til et rimeligt præcis overslag over vægt, ved at måle rundt om livet.
Prøv at køb sådan et, om mål.

Hvis hun vejer fx 550 og du ønsker at hun skal tage 50 kg på, så regn foder ud efter ønsket idealvægt. I mit eksempel vil det sige - fodr som 600 kg, hvis du ønsker 600 kg.
0
0
Svar på denne tråd
 
 fodring...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 21:36

Siger som Doctor Who, hvis hesten er for tynd, dur det ikke at fodre efter, hvad den vejer nu, den skal fodres efter idealvægten.

 

Som andre nævner, kan man jo overveje at tjekke for mavesår.

 

Brogården forhandler også ERS-Pellets - der er flere FE i, så måske et forsøg værd. Oveni kan så gives fiberpiller e.l.

 

Men før jeg forsøgte div. foderskift ville jeg da ganske enkelt sætte hesten op i foder... Lige bortset fra mit fuldblodsdyr, som åbenbart insisterer på den dyreste specialkost så synes jeg egentligt altid det har fungeret ret godt med bare at gå ud fra, at er hesten for tynd, så giv den mere mad, er den for tyk, så giv den mindre... Super simpelt

Mængden der står på sækken er jo blot vejledende - er vi ude i at man er nødt til at give 10 kg af det for at holde huld, så ville jeg helt sikkert skifte foder. Men at give en smule ekstra end den vejledende mængde ville jeg slet ikke betænke mig på

 


 

Mvh Michelle

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kilooo
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 22:03

Jeg ved ikke hvad hun vejer lige nu. 500kg vejede hun da hun ikke var tynd, så det er hendes idealvægt.

 

Fiberpiller fungere ikke for hende. Inden hun tabte sig fik hun kun 1,25kg brogaarden performance, hun har fået de 1kg hercules raket oveni.

 

 

Jeg vil også lige tak for alle svarene og de gode råd :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 LinoChrunch
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 13:03

Jeg ville skifte Linmix ud med enten LinoChruch eller risklid, da Linamix fik ændret sammensætning for nogle år siden, så det indeholder temmeligt meget stivelse.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nyt problem
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 17:38

Bare for at være sikker på, jeg forstår det rigtigt: Hesten har tidligere fint kunnet holde huld udelukkende på 1,25 kg Performance?

Hvis ja, over hvor lang tid har den så tabt sig? Er der noget der har ændret sig i den tid?

 

Hvis hesten tidligere har været uproblematisk at holde huld på, så ville jeg i første omgang antage, at den fejler noget, hvis den så pludseligt ikke kan holde huld længere, og der ikke er noget som f.eks. adgang til græd/stråfoder, intensiteten af træning osv. der har ændret sig.

- så i så fald ville jeg få tjekket ved dyrlægen, før jeg gik i krig med div. foderskiftforsøg. Mavesår kan gøre det svært at holde huld, men det kan meget andet også, så få en snak med dyrlægen, hvad der er relevant at tjekke for.


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stævne
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 17:49

Det ændrede sig da vi begyndte at træne hårdere og mere og da vi begyndte at starte stævner. Vi rider både dressur og spring stævner. Så jeg tænkte bare det var naturligt at hun så skulle have mere eller noget andet at spise for at kunne holde huld og energi til det. Derfor begyndte jeg at give fiberpiller, dernæst linamix og nu Hercules raket og olie, men det virker ikke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan være psykisk
Forfatter: 
Dato:  04-07-2018 10:05

Hopper med på vognen om mavesår, men der kunne også være tale om et psykisk issue for hesten. Heste kan også blive stressede, og hvis det er sket efter en periode med intensiv træning som du nævner, så kan den godt være udmattet psykisk.

Hvis det er noget du vil prøve af, så kan hesteterapi anbefales - se evt. her www.kst-koege.dk/hesteterapi/

 

Ved at fjerne dens afspændthed får du en glad og sund hest der vil spise igen. har selv prøvet det en enkelt gang før. 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider