Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 lidt for aggressiv førerhest
Forfatter: 
Dato:  12-05-2018 08:37

Vi har en stald med en lille flok- 3 valakker og 2 hopper. Nu har jeg fået en hoppe til, men " føreren" en stor vallak er meget hård ved den, og har givet den en læstelig gang prygl, så dyrlægen måtte tilkaldes- der var mange voldsomme bidsår og hesten var skumsvedt.

 

så pt har jeg måttet dele flokken op, den nye hoppe går med en af de andre hopper, som er skadet og derfor ikke må komme på sommergræs.

 

Resten af flokken er på græs en 7-8 timer om dagen.

 

Nu ville jeg jo gerne forsøge at re-introducere den nye hoppe og flokken igen MEN! jeg er satme bange for at den får bank...

jeg har stillet den i boksen ved siden af føreren ( det går fint nok) og de går på fold ved siden af hinanden, men de andre to hopper jager den nye væk, så den ikke kan få lov at hilse på føreren.

 

den nye hoppe er på ingen måde aggressiv, men den er reserveret og ikke specielt underdagnig-den flytter sig naturligvis når de andre beder om det, men den kan godt lette et bagben.

Spørgsmålet er: hvda pokker gør jeg?

 

skal jeg lade hopperne vænner sig til hinanden først? de to hopper er ældre lidt sure gimper, og jagter ikke, men de kan godt nok sætte lus i skindpelsen...men lukker jeg hopperne for sig, så kan de ikke komme på græs, da den skadede ikke må få græs..

 

Skal jeg lade førervallaken og den nye gå sammen? ( overvåget konstant naturligvis)Den store vallak er heller ikke helt ung (17 år)og den nye hoppe er heller ikke en unghest, men dog yngre og i god form. Men bliver valakken så endnu mere træls, hvis han bliver taget fra sin flok? ejeren af vallakken siger, at den aldrig plejer at være aggressiv, men det er jo lidt ligemeget, for det er den bestem nu.

 

Vores sommereng ligger desvære et stykke fra stalden og vinterfoldende hvor de kan lukkes sammen, er ikke specielt store, så rent logistisk er det noget bøvl..

hvad pokker går jeg?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nye heste
Forfatter: 
Dato:  12-05-2018 13:19

Ja, det er noget bøvl, når de ikke kan enes, og det må du have løst hurtigst muligt. Jeg ville nok lukke den nye sanmen med førerhesten og lade dem få tingene sat på plads, før alle lukkes sammen.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-05-2018 20:58

 

Uanset hvordan du gør, hvis hestene ikke kan li' hinanden så kan de ikke li' hinanden uanset hvordan man introducere dem.

Nogen heste kan ikke sammen, ligesom nogen mennesker heller aldrig kommer til det - uanset om man vil tvinge det frem.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hver for sig
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 12:59

I min verden går hopper og vallakker IKKE sammen, det kan give mange skader af både den ene og den anden slags. Det gør de jo heller ikke i naturen, altså hopper og mere end ét handyr.

 

Ikke at flere hopper sammen ikke kan give uro/ballade men det er på en anden måde.

 

Men ellers er de andre svar absolut korrekte.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har ..
Forfatter: 
Dato:  16-05-2018 09:20

jeg har en vallak som førehest i en hoppeflok, og han styrer dem på samme måde som sin mor, hård med faktisk også retfærdig..

han var på et tidspunkt lige rigelig hård ved min datters pony... men efter vi er begyndt at køre til ridning sammen, så har han pludselig ændret adfærd til at begynde at beskytte hende.. han kan slet ikke undværre hende når vi er i byen, store hvalp...

 

så et bud kan være at ride tur sammen, eller kun de to sammen.. det kan ændre noget.. andre gange kan heste nogle gange bare ikke gå sammen..

jeg har oplevet to vallakker, der direkte prøvede at slagte hinanden.. det var så godt nok pga en hoppe..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 kønsopdelte folde
Forfatter: 
Dato:  21-05-2018 18:27

jeg er faktisk også enig i de kønsopdelte folde- når det er sagt, har vi faktisk aldrig haft problemer- før nu.

 

de to andre valakker udviser ingen interesse for hopperne ( og det går begge veje) men de er kommet i en alder hvor de er begyndt at markere sig. Og det går naturligvis mere ud over hopperne, da de ikke skal have noget ud af at udfordre føreren. Den ene hoppe har en hormonforstyrrelse, så den er stort set aldrig i brunst, men vi oplever ikke at der dukker konfliker op af den årsag.

Førervalakken virker heller ikke udpræget intereseret i at beskytte hopperne eller have dem for sig selv- hvis det bare var sagen , så var det en ting.

Heldigvis har jeg mulighed for at flytte begge mine hopper, hvis de ikke finder melodien- og der vil jeg gå efter en ren hoppefold..

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider