Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Lav stivelse = kun til nøjsom hest?
Forfatter: 
Dato:  16-04-2018 21:17

Jeg har en fuldblodshoppe som er lidt til den slanke side. Ikke decideret tynd, men 50 kg mere ville klæde hende.

Vi havde lidt bøvl med at finde noget foder, hun ville spise, da jeg fik hende. 100% pelleteret foder er absolut ikke et hit, så vi er endt ud med Pavo sportsfit (2,5 kg dagligt) + Maxi Rice (1 kg dagligt) og derudover hø ad lib på inde og ude. På det foder holder hun pænt huld, men tager heller ikke på (selvom jeg håber det giver lidt, når græsset rigtigt begynder at komme).

 

Jeg har kigget lidt på alternativer og i den forbindelse har jeg også kigget på div. foderblandinger uden så meget stivelse. Men de lader allesammen til at være lavet til easy keepers eller i hvert fald ikke heste med behov for alt for mange kalorier til at holde huld.

 

Jeg har været vandt til, med min gamle holstener, at det med foder var ret nemt - huld holdt han (og mere til) på hø ad lib, så krybbefoder var kun for det tilfælde, at der manglede lidt energi i stævnesæsonen.

 

Mash (de par mærker hun er præsenteret for) har ikke været et hit, så jeg gætter på at fiberpiller, roepiller mm. heller ikke vil glide ned.

 

Jeg står ikke sådan lige og vil skifte foder i morgen, hun holder sig jo ok på det hun får.

Men hvis i skulle fodre på den type hest, hvad ville i så give?

 

- hun bruges moderat (skovture, lidt let dressur osv. ca. 3-5 dage om ugen)

- ikke 100% pelleteret (det vil hun ikke spise - med müslie blandet i spiser hun pænt op ved alle måltider)

- vil gerne undgå at skulle mikse 10 slags foder ved hvert måltid, så et fuldfoder + evt. et enkelt eller to tilskud ville være at foretrække.

 

Eller er vi bare ude i, at den type hest kan man ikke fodre på, uden at skulle fylde en god slat korn e.l. i dem?

 


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har en selskabspony
Forfatter: 
Dato:  17-04-2018 05:09

der har lignet et cykelstativ. Super sensitiv og opmærksom.

Har været igennem flere seniorfoderblandinger, bland selv med sort havre og med majs, maxirice, linamix, roepiller osv. ud over wrap af libitum (som hun ikke gad at spise ret meget af).

intet har virket på hende. Hun var bare tynd.

sidste efterår prøvede jeg så at gå over på Hippolyt equigard, suppleret med linachrunch, og hun tager rigtig godt på nu. Jeg tror at hun er i målgruppen for stressrelateret mavesår, og derfor kunne hun ikke tage på, med stivelse i fodret. Hun har fået en helt anden ædelyst på grovfoderet, hun sorterer ikke i maden mere, og går ikke fra foderet i tide og utide.

hun har taget så meget på, at hun ikke længere for linachrunch i foderet. Hun laver jo ikke andet end at pynte.


Hilsen Nana

1
0
Svar på denne tråd
 
 Stivelse
Forfatter: 
Dato:  17-04-2018 14:29

 

Min gamle Chanell er svær at holde huld på, men samtidig er hun super sensitiv med stivelse. Oveni det, så er hun kræsen og har ikke en kæmpe ædelyst.

Jeg er endt med Cushcare Condition fra D&H(Brogaarden).

Hun elsker det og ser bare virkelig godt ud. Hun får samtidig hø ad libitum og et enkelt måltid mash/speedibeet dagligt, hvilket mest er for at camouflere diverse tilskud, jeg skal have lokket i hende.

Cushcare er dog 100% pelleteret, men min kræsenpind spiser det altså med stor lyst. Jeg har så valgt, at blandet det med lidt kraftur fra Dangro, for at få lidt struktur, men det er i grunden ikke nødvendigt.

Alternativt til din, hvis hun nægter at spise Cushcare, ville jeg fodre med Omega-3 Active Care fra Dangro eller som alternativ Kraftur og så spæde til med Linocrunch. Så kan du godt nøjes med 2 produkter og ikke 10

 

www.brogaarden.eu/media/ CushCare0816.pdf

 

dangro.com/produkt/omega-3-active- care-2/

 

dangro.com/produkt/omega-3-kraftur- 2/

 

dangro.com/produkt/linocrunch/

 

Eneste minus ved Cushcare er prisen, men jeg er kommet frem til, at det betyder mere for mig, at min hest vrinsker forventningsfuldt ved fodringstid og kaster sig glad over sin mad, end at jeg kan spare lidt penge og så skal bekymre mig evig og altid om huld og appetit.

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fodermængde
Forfatter: 
Dato:  17-04-2018 16:16

Takker for forslag

 

Produkterne fra Dangro synes jeg også virker til at være lavet til (nogenlunde) nøjsomme heste. De er lavet til at udfodres i meget lille mængde, så uanset variant, ville min lille hest i bedste fald kun nå op på 1 FE i krybbefoder om dagen.

Og det er måske lidt det jeg studser over, at næsten alt det foder, der er med lavt stivelsesindhold også (hvis tildelt efter anvisningerne) vil tildele hesten meget få FE. Samtidig snakkes der meget om, at bl.a. mavesårsheste bør tildeles minimal stivelse, men særligt konkurrenceheste, fuldblods, væddeløbsheste, stressede heste osv. er jo i risikozonen for mavesår, og der er endda ret meget fokus på mavesår for tiden. Hvorfor dælen laver (næsten) ingen så foder til disse heste?

 

Jeg har ikke bemærket symptomer på mavesår e.l. men hun falder jo lige i den kategori, hvor den slags ofte forekommer (tidl væddeløber, fuldblod, let til stress osv.), så tanken var egentligt at fodre lidt stivelsesfattigt just in case... og så har hun jo i øvrigt ikke brug for foder der går i hovedet på hende

 

Cushguard ser ud til at måtte udfodres i en større mængde, så det kunne jeg godt tænke mig at kigge nærmere på. Og så måtte jeg jo lige kigge på ERS pellets også (de er nævnt i linket) - det ser da også interessant ud, nogen der har erfaringer med det?

 

Ja, jeg kunne bare smide olie oveni - men så tror jeg altså ikke hun spiser sin mad... møghest

 

Lidt af kræsenheden i begyndelsen tror jeg skyldtes flytning og stress i den forbindelse, så måske det var værd at forsøge igen at vænne hende til pelleteret foder. Og ellers kunne en håndfuld lucerne, timothe e.l. oveni måske hjælpe.

 

Linocrunch er sådan nogenlunde som Linamix ikke? Linamix har jeg nemlig givet en periode, og det gav noget løs mave, derfor endte vi på MaxiRice som hun både gad æde og ikke fik løs mave af

 


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivelse
Forfatter: 
Dato:  17-04-2018 23:18

 

De er sgu underlige de heste. Chanell vil under ingen omstændigheder æde Maxirice eller Equijewel, mens Linocrunch ryger fint ned. Olie kan jeg også godt glemme alt om.

Hun har haft lidt ubalance i maven og jeg har så købt Balancer fra Dangro til Hest og Rytter i Herning og det ville jeg skjule i hendes mash/speedibeet.

Ikke på vilkår om hun ville spise det. Så prøvede jeg med en mindre dosis, men måtte gå helt ned på en kvart af dosis, før jeg kunne få hende til at spise sin mash. Nu er vi oppe på halv dosis, men jeg tror ikke, jeg skal gå længere op. Heldigvis er maven bedre på den dosis hun får nu, så jeg presser ikke citronen yderligere

Selv med hendes mash, er jeg nødt til at være kreativ. Først købte jeg bare Speedibeet, for at spare lidt penge, men no way om hun ville æde det. Så ud at finde stivelsesfattig mash, som damen vil æde og det koster selvfølgelig en halv bondegård. Her har jeg fundet frem til, at Glyx mash fra Hippolyt og Green Herbal fra Urtefarm begge er et hit. De er begge til at blive fattige af at fodre med på daglig basis, selvom jeg er sikker på, at Chanell ville elske at få det "rent". Men hvis jeg blander det 1:1 med Speedibeet, så kan jeg få det i hende og det gør ikke helt så ondt økonomisk.

Er ret sikker på, at jeg ejer Danmarks dyreste pyntepony

 

ERS pellets kender jeg ikke, men var lige hurtigt inde og kigge på det. Det ser også fint ud til sådan nogle som vores og FE er højere i ERS Pellets, hvor fedt andelen er højere og sukker/stivelse er lavere i Cushcare. Tror med disse to produkter, er det nok en smagssag(for hesten )

 

Angående din betragtning om hvorfor ingen laver foder til de stivelsessensitive heste, som mangler huld, så har jeg selv undret mig en del og været igang med et større detektiv arbejde, før jeg fandt frem til Cushcare. Selvfølgelig kan man opnå huld uden brug af store mængder stivelse, hvis man gider blande en masse forskellige produkter, men hvis man ikke gider det eller hesten er super kræsen, så findes der faktisk kun Cushcare.

Selv ude på min foderstof, der ellers forhandler stort set alle mærker, siger de, at der findes ikke andre produkter, der tilsvarer Cushcare.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 lavt stivelsesfoder
Forfatter: 
Dato:  18-04-2018 06:56

Hej

 

Har også kigget foderjunglen igennem da jeg har en ældre hest (DV/Holstener med en god portion fuldblod) som tidligere har været easykeeper og kunnet leve på en sten, men det kan han bestemt ikke mere.

Da han har PPID så fodrer jeg med hippolyt equigard suppleret med Struktur E (for ekstra FE) og linustar - det har fungeret ret godt for mig denne vinter - sidste år brugte jeg PAVO care for life, men det nægtede dyret at æde.

 

Ellers ved jeg at ret mange er glade for Hippolyt Solo, der er forholdsvis meget energi i og stadig lavt på stivelse/sukker

hippolyt.dk/DK/Produkter/Foder/ Basisfoder/ NaturM%C3%BCsli%20SOLO.aspx

 

Hilsen anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak...
Forfatter: 
Dato:  18-04-2018 12:16

Det vil jeg da også lige kigge lidt på

 


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderskift
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 17:45

Nå, men vi endte med at gøre forsøget med ERS Pellets, og hun er helt pjattet med dem. De har en ret speciel lugt og minder i tekstur lidt om Linamix og ikke de fleste piller jeg er stødt på før, så måske det er det der gør det.

Derudover får hun så blandet Alfa A oil (lucerne) i for tyggetid. Lucernen er hun ikke vildt begejstret for, men ned ryger det.

Jeg tænker dog lidt, om det måske bliver lidt rigelige mængder protein hun får - hun er jo ung og sund og rask, men man kan vel fed op mere effektivt end ved at hun skal omsætte en masse protein?

 

Så overvejer at skifte lucernen ud med noget andet, er bare ikke lige nået frem til hvad det så skal være, når nu det gerne må have rigeligt med kalorier og samtidig bidrage til lidt ekstra tyggetid (bud modtages gerne).

 

Men jeg bilder mig ind at kunne se, hun har taget lidt på - må ud med målebåndet en af dagene og se om jeg har ret, eller det bare er ønsketænkning

 

Som bonus er hun blevet meget mindre sur når hun spiser, så nu kan andre end mig faktisk gå ind til hende uden at blive ædt - kunne jo tyde på, at noget lav-stivelsesmad faktisk var tiltrængt


 

Mvh Michelle

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Foderjunglen
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 21:18

 

Dejligt at du har fundet noget, hun vil spise

 

Jeg er i tvivl om der findes noget struktur halløj, der ikke er lucerne, der givet øget tyggetid, som samtidig også hjælper på huldet. Det skal jo nok være noget med tilsat olie.

Jeg bruger TimO3 fra Dangro https://dangro.com/produkt/timo3/, for at give min tykke trunte af en shetlandspony tyggetid sammen med hendes 20g vitamin/mineral blanding. Chanell får det også for at få fibre, der er nemme at tygge, da tænderne ikke er, hvad de har været og jeg har bemærket, at hun ikke spiser så meget hø længere.

Men den er kun på 0,44 FE/kg og da det nærmest ikke vejer noget, så skal de godt nok have meget, for at det skal hjælpe på huld. Chanell får 300g til sin natmad og det fylder næsten hele hendes 23 liters krybbe

Men hun kan godt lide det, for det er væk om morgenen

 

Ellers synes jeg også, at EspO3 virker som et lækkert produkt(0,58 FE/kg), men det har jeg ingen erfaring med https://dangro.com/produkt/espo3/

 

Jeg har tidligere forsøgt mig med flere af græsprodukterne fra Pre Alpin, men dem er Chanell ikke vild med, men det kunne også være, der var en mulighed i en af dem for din.


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider