Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Tursadler erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  25-02-2018 12:52

Jeg har alle dage været glad go tilfreds med min springsadel til skovtursridning, men nu hvor jeg er blevet den heldige ejer af en hest indkøbt udelukkende til skovtursbrug, har tanken om en decideret tursadel spøgt lidt. Men jeg har absolut INTET kendskab til fordele/ulemper, hvilke sadeltyper der kan hvad osv. Er jo kun kendt med standard dressur- og springsadler.

 

Sommer har f.eks. lavet en række tursadler som f.eks. denne:

 

Billede

 

Kieffer har også lavet et par stykker og så er der naturligvis alle de mere western-inspirerede modeller (uden dog at være egentlige westernsadler).

Der er også en række modeller stærkt inspireret af de tyske/schweiziske militærsadler.

Så det er den slags sadler jeg tænker på og ikke bare "den her dressursadel synes jeg godt jeg kan ride tur i"

Er der mon nogen der har nogen erfaringer med den type sadler (det lader til at være noget nær umuligt at finde forhandlere herhjemme, hvor man evt. kunne prøve dem engang ved lejlighed)?

Hvad er fordele ulemper ved de forskellige udgaver?

Kan de tilpasses?

Synes nogen af dem lader til at have de der "paneler" uden nævneværdig polstring, så det bliver ala en westernsadel, hvor den enten passer eller ikke passer, tilpasning er ikke muligt - hvad gør man med sådan nogen, hvis hetsens facon varierer lidt henover året, det må f.eks. westernryttere da kommer ud for?

 

Så ja, al info søges, godt som skidt. Jeg er sådan set glad og tilfreds med tur i almindelig sadel, men de har jo ikke rigtigt samme muligheder for at medbringe skrammel (læs: sadeltasker mm), som egentlige tursadler med ringe, dimser og dutter, og skulle man alligevel en dag kigge ny sadel, så kan man vel ligeså godt se, hvad der findes derudoe, som er egnet og også rart at sidde i


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tursadler
Forfatter: 
Dato:  25-02-2018 21:33

super spændende - og fedt at der er nogle af de store sadelmærker der laver sådanne - Har desværre ingen erfaring - men følger med på sidelinien.

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 hvad med Wintec
Forfatter: 
Dato:  26-02-2018 14:05

Hej Michelle

Jeg har desværre ingen erfaringer, men jeg har set at wintec også laver tursadler :-)

Hvis man kontakter en af Wintecforhandlerne, så tænker jeg det må være muligt at prøve en.

Mvh Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for tippet
Forfatter: 
Dato:  26-02-2018 14:55

Dem var jeg lige nødt til at google, er aldrig stødt på andet end "standardsadler" fra wintex, men kan se de faktisk laver (næsten) alle slags sadler

 

Har dog lidt svært ved at se, hvad forskellen på deres tursadler og alm. dressur/kombi er, udover lidt øjer til sadeltasker og nogen store klodser. Men måske man sidder knaldgodt i dem, så kan jeg finde et sted at prøve sådan en, så skal forsøget da gøres


 

Mvh Michelle

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider