Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Stråfoder på fold
Forfatter: 
Dato:  12-10-2017 08:56

Hej ?

vil gerne høre andre større hestehold om hvad i har af løsninger mht. Hvordan halm/ wrap udfodres på vinterfoldene. Stedet hvor jeg står har ikke økonomi til at indkøbe de dyre løsninger. Der er 35 heste fordelt på 5 folde. Hvor stor er udgiften til jeres strå på folden i vinterhalvåret, hvor meget og hvor ofte kommer der strå på folden. Hvad er udgiften vinteren over??Rart at høre om det kunne gøres på den bedst økonomiske måde. Lad mig høre jeres erfaringer.


XXère vil altid stå mit hjerte nært

R.i.p Chantelle 1999-2011

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-10-2017 18:00


Jeg har den her løsning til min. Man kan evt. sætte nogle palle rammer under. Det der ligger omkring er fra før nettet blev sat op.


Billede

 

Til flere heste, ville jeg sætte en hel balle ud af gangen. De runde wrapballer også pille plasticen af øverst, også ellers skære plasticen af des længere man kom ned.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2017 21:57

De dér tanke, der står i et bur af rionet. Er man bekymret for hestefødder i hullerne, kan man binde et trailernet fra trailer.dk udenpå (vælg et af dem, der IKKE afbildes i en pose). De kan ret let knyttes sammen, hvis ikke de passer i størrelsen.
I kan måske nøjes med at stille det i en højde, hvor hestene ikke kan nå med fødderne, med mindre de gør sig meget umage.

 

Stil buret oven på en palle el. lign, så vandet kan løbe derfra. I kan evt. lægge et låg på af en art, hvis I vil undgå sne/regn ned i høet. Jeg tror næsten vi fik to gratis, eller også var det enten 100kr eller 200kr pr stk.

Det er i hvert fald LANGT billigere end div. høhække, man kan købe sig fattig i :)


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 en billig løsning
Forfatter: 
Dato:  12-10-2017 21:59

kan være at bruge traktordæk og så et par stykker på hver fold - der er ikke mere i end at de får spist op og den er let at fylde og der kan let stå en håndfuld heste omkring

De rummer selvfølgelig ikke kæmpe mængder foder - men jeg kan godt lide at der bliver "spist op" hver dag - så er strå fodder altid af god kvalitet.

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 palletanke
Forfatter: 
Dato:  16-10-2017 13:21

palletanke er geniale, mine er skåret ned i passende højde og jeg har valgt at beholde plastikkassen i beholderen for at undgå spild.

gitrene er sat på tvært idet jeg har en der synes det er mega sjovt at kaste høet ud over kanten..

nem løsning og min har holdt i ca. 10 år nu og trilles rundt på marken efter behov..

Billede

og der kan afhængig af hvordan hestene enes, godt stå 4-5 stykker omkring, men min erfaring er det er bedst med max 3 heste pr. kasse..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Traktordæk
Forfatter: 
Dato:  17-10-2017 07:18

vi bruger aflagte/brugte traktordæk ( de helt store ) Der kan hestene ikke komme til skade, idet at det jo er af gummi :) Det fungere vildt godt hos os, og landmændene/traktorforhandlerne vil meget gerne af med dækkene kvit og frit :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 8765432
Forfatter: 
Dato:  17-10-2017 20:22

Her lægger vi det på jorden, og minimum 2 bunker mere end der er heste. Tror at det bliver svært at finde løsninger som alle pensionærer er glade for, og tænker at sikkerhed skal vægtes højest når de går relativt mange sammen.

Der er et minimalt spild, men tilgengæld ikke noget de kan komme til skade på.

Her lægger vi ca 6 kg ud pr pony, og så har de til det meste af dagen. Da vi havde store heste fik de ca 10-12 kg med ud pr hest.

 

mvh Kit


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Traktor dæk og metaltråd
Forfatter: 
Dato:  17-10-2017 20:58
Jeg er vokset op på en gård, og i landbrugsmiljøet var der denne stående vittighed:
Gamle dæk hører til på enhver gård... hvis man ikke har respekt for sig selv!

Der kommer jo hvert år nye brugte dæk til I takt med at man skifter dæk på maskinerne.
Det er et gratis spildprodukt, som på et tidspunkt skal skaffes væk ved at man kører dem på genbrugsstationen eller lignende.

Men hvis man udskyder afleveringen til genbrug, har man noget i en håndterbar størrelse til at holde presenninger nede så de ikke flyver væk, til at holde foder samlet på folden mv.

Men hvad er problemet dog - ift vittigheden?
Dæk er lavet af gummi støbt omkring et net af fin metaltråd. I takt med at solen mørner gummiet kommer tråden løs.
Vi ville blive tossede hvis idioter smed dåsesodavand ind hvor vi skulle slå foder - men vi holder grovfoder samlet med noget der drysser metalstumper af, og serverer det af noget der drysser metalstumper...

Derfor bruger man kun dæk hvis man ikke er bange for at dyrene æder metalstumper.
Men det er en ond skæbne at æde metalstumper, så det er kun bønder uden selvrespekt der bruger dem..
Siger bønderne selv siger høhø og fortsætter, fordi dækkene jo er så nemme at bruge.

Man skal bare være afklarede med hvad man gør...
6
0
Svar på denne tråd
 
 Wrap på folden
Forfatter: 
Dato:  19-10-2017 19:40

Vi har 2 af de der frugt/æblekasser på vores fold. De har fri adgang til wrap 24/7. Der går 3 i løsdrift og 1, som kommer på stald om natten. Vi beregner 20 kg pr hest (dem i løsdrift). Den sidste får 10 kg på boks, og hun spiser ikke så meget på folden, så der beregner vi ca. 5 kg til hende. Vi har kontrolvejet det et par gange, og de kan simpelthen ikke nå at spise mere end 70 kg ialt fordelt på de to kasser i døgnet.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 strå på folden
Forfatter: 
Dato:  16-11-2017 10:13

Da jeg havde dem hjemme kom der en hel balle ud af gangen hvor plastikken bare blev skåret af toppen.

 

Nu har jeg dem opstaldet ude da vi er flyttet, og vallakken står på fold sammen med 5 andre vallaker, og mine hopper står på fold sammen med 3 andre hopper.

 

på begge folde skiftes staldejer og jeg til at køre en helt balle wrap ud på folden, hvor vi blot skære toppen af plastikken af så de ikke spreder det, og så har vi aftalt en pris på 75 kr pr hest på vallakfolden, som der gives til den der har købt den balle wrap hjem så er kørt derud.

en balle holder ca 14 dage på folden.

 

hos hopperne er det blot staldejer og jeg der skiftes til at køre en balle derud, da vi har 2 heste hver på folden, den 5 betaler så 450 kr hver 5 gang der kommer en balle derud.


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider