Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Godbidder i stalden!
Forfatter: 
Dato:  08-09-2004 22:31
Hejsa

jeg har min hest på et opstaldningssted hvor der også er masser af andre heste. Jeg har tænkt meget over dette og kunne godt tænke mig at høre jer hvad i synes:
Når jeg giver min hest gulerødder eller andet godt i dens boks, står alle de andre heste og ser så triste ud fordi de ingenting får. Specielt naboerne er ved at krænge mulen af led for at se hvad der sker og evt. få sig en lille bid med.
hvordan bør man tackle dette?- det er næsten ikke til at bære at så mange hestemuler bliver skuffede og kan høre min gumle, men begynder man at give alle en lille stump gulerod eller hvad det kan blive til, bliver de bare så forvente og det er umuligt at bevæge sig gennem stalden med en spand eller an pose.
Bør man lære dem at de hver især får når deres egen ejer kommer?? - det er bare ikke alle der kommer lige tit eller har noget med til deres hest.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen godbidder
Forfatter: 
Dato:  08-09-2004 22:37

jeg ville IKKE give godbidder til de andre heste.
Jeg ville selv blive sur, hvis der var nogen der gav min hest noget uden at spørge om lov først.

Min hest bliver meget stresset af godbidder i stalden. Det er ok hvis folk vil give deres egen hest en godbid INDE i boksen, men jeg bliver irriteret hvis de giver på staldgangen mens min hest står der. Så "mister" jeg en del kontakt til ham, da han er så madfikseret.

Så mit råd er helt sikkert at lade vær med at give de andre godbidder - det kan give en skrækkelig uro i stalden. Og giv kun godbidder til din egen inde i boksen eller slet ikke.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ser helst
Forfatter: 
Dato:  08-09-2004 22:42
ikke at de får godbidder, det sker da, men jeg mener at de hovedsagligt skal bruges i trænning af hesten også på rideskoler, man skal holde det så diskret med hesten som muligt, man kan jo altid havde en gulerod i lommen og give den på et andet tidspunkt end lige i stalden :-)

hilsen berit

Lad være med at gå bag mig, jeg er ingen leder. Lad være med at gå foran mig, jeg er ingen taber. Gå ved siden af mig, for jeg er din ven.

jeg har set lyset!!
har du??

hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

hyggemåltid
Forfatter: 
Dato:  08-09-2004 22:51
jeg plejer at give ham indimellem, men han får dem ikke bare kørt ind i massevis. Lige inden jeg forlader stalden får han et par kg. i sin krybbe og det larmer selvfølgelig og de andre kan høre at han tygger.
Men de fleste andre får ligesådan når deres ejer har været der.
0
0
Svar på denne tråd

jeg giver kun
Forfatter: 
Dato:  08-09-2004 22:57
godbider som belønning under træning, ellers ser min Evita på mig som et foderspand.

Nu ved hun at hun kun får noget når hun har gjordt noget særligt godt og hun slapper af ellers når jeg er i nærheden og tænker ikke kun på godbider

hun er en rigtig madglad hest så derfor er det at give godbider en rigtig dårlig ide -

naboen bliver også frustreret om jeg skulle fodre evita - eller give godbider og den hest så ikke får noget.

Faste fodrings tider - giver ro - ikke alle de godbider.
0
0
Svar på denne tråd

lidt forskelligt
Forfatter: 
Dato:  08-09-2004 23:56
Jeg plejer lige at stikke nabohesten en bid, det er sikkert ikke opdragelsesmæssigt korrekt.

Man kan jo også spørge den pågældende ejer hvad vedkommende foretrækker.

Uanset hvad, kan de godt lære, at alle ikke skal have hver gang én får noget.
Man kan jo også nemt komme ud for at skulle fodre en hest seperat, fx. hvis man skal ride lige inden der fodres, og man så må give hesten foder alene bagefter.
Jeg har ikke oplevet store problemer med det.

Men på den anden side, hvis der ER heste i stalden der har store problemer med det, og fx står og sparker de næste 5 minutter når de hører en gulerod blive gnasket, bør man nok give godbidderne udenfor, eller holde sig til diskret - ikke helt tørt- rugbrød, som er pakket ud at plastikken i forvejen....

Jeg synes det kommer lidt an på forholdene hvad der er korrekt at gøre.

Fx stod jeg engang i en stald hvor flere hesteejere gav hesten en krybbefuld gulerødder når de havde redet, som en del af kosten, skulle de så ikke have lov til dette? - vi havde ingen problemer med det, men det var så også en lille stald uden stress og postyr - så er alting jo tit lettere :-)
0
0
Svar på denne tråd

Godbidder
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 00:05
Hos os gives der godbidder i boxen. Får en hest godbidder på staldgangen, kan den meget hurtig lære at tigge.......
Når vi giver vores egen gulerødder, så får de øvrige staldkammerater også en gulerod i krybben; vi har dog spurgt om tilladelse......
Rideskoleeleverne har efterhånden lært, at hvis de giver én hest en godbid/gulerød, så skal de 7 øvrige også have - og helst nogenlunde samtidig.

Jeg er født sådan - hvad er din undskyldning...
0
0
Svar på denne tråd

godbider
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 07:59
hey..
jeg har den holdning at naboen får ikke noget. jeg bryder mig ikke om at andre fuldfodre min med godbidder, jeg kæmper en kamp, med hans vægt, og folk har strenge ordre på ikke at fodre ham, uden at jeg ved det

Venlig hilsen kristian
0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig godbidder...
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 09:30
.. men ikke i krybben - derimod smides de i den tørre halm/spåner, så kan din hest stå med hovedet nede og spise og de andre føler ikke de bliver forbigået på samme måde, fordi de ikke får noget i deres krybbe..

Det har i hvert fald virket på de stalde jeg har været på..

Kh
Gitte
Mine heste er; Balder (nordbakke vallak) og Jack D.(broget hingst)

>KæledyrsKompagniet / Dyreadfærdsrådgivning og hundetræning til hverdagsbrug

:-D Omgå dyr med hjertet på rette sted

0
0
Svar på denne tråd

Nemlig Gitte
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 10:11
Jeg gør som Gitte, og smider gulerødderne oveni høet! Så støjer det ikke så meget og de andre heste opdager ofte slet ikke at min får gulerødder.
Jeg ville ønske den måde var mere udbredt, da min også er et madøre, og han stresser enormt over at se og høre at andre får, og han bliver snydt!

Mvh,
Pajken
0
0
Svar på denne tråd

Ingen godbidder
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 10:14
Hejsa

Nu er vi så heldigt stillet at vi selv har lejet en lille stald med kun få heste.

Og der gives ikke godbidder i stalden, med mindre alle får.

Synes tit det er et stort problem hvis en hest er vant til at få godbidder så snart den ser et menneske.
Får de intet, lægger de tit ørene tilbage, eller stikker man hånden i lommen er de ved at gå til af lækkersult, har enda oplevet nogen der bed ud efter min hånd, fordi den forbandt den med mad!!

Ergo får vores hest samt pensionærene ikke godbidder på "faste" tidspunkter, kun tilfældigt og ALLE får.

Mvh
Janni

Skovturshest lånes min. 1 år, gerne længere...

Boks udlejes v. Mørkøv tæt på ridehus og skov.
0
0
Svar på denne tråd

Må ikke fodre/hyggefodre......
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 16:29
i krybberne der hvor Medoc står opstaldet.

Har man gulerødder e.l. som hesten skal have, så ligges de i halmen, hvilket hestene også får god tid med at nusle rundt i så.

Personligt giver jeg meget sjælden Medoc godbidder e.l. Han er enorm madglad, og prøver desperat på at kravle ned i ens lomme, hvis han har fået noget lækkert - og 600 kg. hest er altså ikke så diskret og charmerende at have savlende nede i ens bukselomme ;-)

Andre må dog meget gerne give ham noget - det er bare mig han ikke må forbinde med MAD.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Misforstået hensyn...
Forfatter: 
Dato:  09-09-2004 17:57
Vi har 50 heste på stald, når kapaciteten er udnyttet. Jeg hverken kan eller vil rende rundt og give dem alle sammen.

Min hest må også acceptere, at andre fodrer deres heste i nærheden af hende. At lære hende, at hun altid skal have samtidigt ville kun skabe problemer.

Hun får heller ikke hø samtidigt med de andre, fordi hun har allergi, og jeg derfor selv vander til hende. Desuden får hun delt sin ration op i morgen og aften - så hun får også om morgenen - det gør de andre ikke.

At andre giver hende en gulerod kan ikke hidse mig op. Det er op til dem selv, om de synes, hun skal have noget. Så længe det ikke tager overhånd.

...jeg giver sjældent selv godbidder, Gry bliver træls og tvær af det. Så hun får et enkelt æble og et par gulerødder om dagen. Resten i krybben.

Mette (Fjolle)
0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2004 17:06
Jeg syntes det er forskelligt fra hest til hest.

Højballe f.eks er så madfikseret at hvis han først får en godbid begynder han at stå og nappe og tigger efter flere. Det gider jeg ikke, så ergo, han får aldrig godbider fra hånden. Så lægger jeg hellere et par gulerøder i hans krybbe så kan han spise dem når han kommer ind.

Lemon derimod kan sagtens tåle det, han tager det ikke som en selvfølge at der er godbider i farvandet da det aldrig er fast at han får noget osv.

Om folk giver deres heste en godbid på staldgangen syntes jeg helt ærligt ikke man kan blande sig i.
Det er noget mellem ejer og hest, og at nogen føler de mister kontakten med hesten på grund af det kan jo ikke være den anden rytters problem.
Ejeren må jo bare gøre sig selv mere interessant.
Bare min mening...

Lev livet mens du har det!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider