Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 3 uger med halt hest
Forfatter: 
Dato:  27-03-2017 10:07

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal gøre.

Jeg satte min ene hest til salg, og første dag der kommer nogen og ser ham, er han uren på højre bagben. Mest på blød bund. Jeg tager ham ind og sadler af, og smider ham i boks. Han er hverken hævet eller varm.

2 dage senere er han stadig uren og nu er han hævet bag i koden, ved senen. Dyrlægen kommer ud og ser ham, siger at det enten er smertestillende og ro eller ind til scanning.

Jeg vælger så at give ham smertestillende i 10 dage, mens han går på sygefold. Efter 2 dage er hævelsen stort set væk, men han er stadig uren. Efter de 10 dage med smertestillende går han bedre, men er stadig uren. Dog KUN på blød bund nu. Dyrlægen siger at det er fremskridt, men det går langsomt og det næste de kan gøre er at få ham scannet, men samtidig siger hun at det ikke er sikkert at de finder noget og at chancen for at han bare bliver beordret ro igen bagefter også er der. Så nu ved jeg ikke om jeg skal ofre en masse penge på at få scannet en hest jeg ikke aner om de kan finde noget på, eller om jeg skal lade ham gå noget tid endnu og håbe at det bliver bedre af sig selv. Ligemeget hvad, kan jeg vist godt pakke idéen om et hurtigt salg væk, øv.

 

nogen der har prøvet lignende??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Glemte...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2017 10:09

Jeg glemte at skrive at der nu snart er gået 3 uger i alt, og det går fremad, men LANGSOMT. Hævelsen er helt væk.

Jeg ved ikke om han skal sende ham ind eller give tid. Dumme dyr ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-03-2017 12:00

Jeg syntes dit spørgsmål er lige til højrebenet- få scannet hesten. Og det mener jeg af to årsager:

 

1: Hesten er til salg. HVIS den har en seneskade, vil det sandsynligvis tage lang tid at få bugt med den. Så selvom hesten er rengående/ikke hævet mere, kan det godt skyldes at den har fået lidt pause og smertestillende. Men det betyder dermed ikke, at skaden er væk, og den vil måske blusse op når hesten sættes i arbejde. Du risikerer derfor at få et værre bøvl, hvis du sælger hesten og det kort efter viser sig at den står med en seneskade. Og på nuværende tidspunkt ER du klar over at hesten har en potentiel skade, så hvis du sælger den som rask udelader du en væsentlig information om hestens helbred- og så er jeg ret sikker på du får en hest retur, hvis det kort efter viser sig den har en betydelig skade.

 

2: Hvad bliver dyrest for dig på sigt? Du har allerede nu haft dyrlæge + fået smertestillende. Så nu har du allerede brugt hvad der nærmest svarer til, hvis du havde fået den scannet i første omgang, ihvertfald ud fra hvad jeg selv giver for dyrlægebesøg mv.

 

Hvis hesten bliver on/off halt fordi den sættes igang for hurtigt efter, så skal du igen have dyrlæge ud, smertestillende osv osv. Og sådan kan du jo blive ved indtil du i sidste ende får den scannet. Så derfor syntes jeg helt klart at en scanning er bedst - både for økonomien og visheden om skadens omfang, taget i betragtning at du påtænker salg :)


Pøj pøj med hesti :)


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Halt hest
Forfatter: 
Dato:  27-03-2017 21:07

Jeg satte min hest til salg i januar og en måned senere blev han desværre uren på højre forben uden hævelse eller andet. Min ridelærer kiggede lidt på den, så tænkte jeg to dage og så kørte jeg den ned til dyrlægen til udredning for at få et klart svar med det samme. Jeg ved faktisk ikke om den endte med at blive scannet også, men der blev ihvertfald taget røngten og lagt blokader udover den almindelige halthedsundersøgelse. Dyrlægen endte med at finde en overbelastning i et ligament bagerst i hoven, så hesten fik en ledbehandling og en uge på smertestillende, samt en måned på sygefold med minimum 20 min skridt for hånd om dagen. Jeg har derudover givet MSM og brugt Back on Track klokker og efter den første måned var hesten 90% bedre. Den fik en ledbehandlig mere, og har nu stået 14 dage ud af den måned mere den blev ordineret. Den går på bånd eller bliver skridtet med rytter nu da den er lige spændende nok at gå med efterhånden da den stadig går på sygefold.

 

Pointen med den lange forklaring er at hvis han er klar igen om 14 dage, så er min plan at genoptræne og efterfølgende ride den ihvertfald et par måneder for at se om den holder. Jeg skal ikke ud i at sælge når den måske er frisk og så ende med at få en skadet hest tilbage. Ja, det bliver omkring 10.000 kr til slut i dyrlæge for dette forløb, men det bliver det også hurtigt hvis man skal tovtrække med køber. Det er bestemt irriterende at måtte beholde hesten og ikke engang kunne ride på den når nu jeg havde sat mig for at få den solgt, men jeg er glad for at jeg fik den undersøgt så jeg har en plan for forløbet.

 

Så jeg ville klart få den scannet så du ved hvad du har med at gøre og du ved hvor længe den skal stå uden risiko for at gå igang når den ser klar ud og den så går ned igen


 

Hilsen Rikke

Nu med rød musse
Brettings Alapay

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 svært..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2017 08:32

når det er en salgshest der har været halt og du allerede har haft dyrlæge ind over, så er kotumen i dag at køber rekvirer hestens dyrlægejournal.. og der vil det poppe op og så er spørgmålet hvad man så gør..

 

nu skriver du hesten kun halter på blød bund.. jeg har lært at hård bund belaster ben/knogler og blød bund sener.. og en hest der er øm på blød bund, så er vi ude i de bløde dele.. og der tror jeg ikke røngten kan gøre noget, men en scanning kan sikkert vise om der er noget.. er vi i senerne så er det noget der kan tage tid..

er det "bare" en lettere overbelastning eller forvridning kunne det jo også være rart at vide om det blot er det.. mener også en scanning til kunne vise det..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 13244535
Forfatter: 
Dato:  28-03-2017 19:41

Jeg ville nu bestemt også få scannet senene, hvis der er mistanke om seneskade, hvilket der jo er, i og med hesten er halt på blød bund.

 

En scanning burde kunne gøres for omkring 1500kr incl bedøvning. Det er da til at have med og gøre.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 11:24

Altså først vil jeg da lige sige at jeg aldrig ville sælge han uden at fortælle køber om det hele?

 

Og så vil jeg påpege at dyrlægen selv har foreslået ro, og sagt at det ikke er sikkert at jeg kan bruge scanning til en dyt.

 

og til sidst vil jeg sige at en scanning inkl bedøvelse og hvad der ellers skal gøres bagefter, bestemt ikke koster 1500 kr her ! ;-)

 

Ellers tak for jeres svar indtil videre :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 12:29

Okay, men så vil jeg stille det op sådan her:

 

Hvis jeg var køber af din hest, og du fortalte mig denne her skadeshistorie og at du ikke havde fået den tjekket, men kun givet den pause, så ville jeg se en scanning før jeg overhovedet ville overveje at købe. Og den regning mener jeg ikke at køber i denne her situation skal stå for, da hestens historie gør at der er en rimelig sandsynlighed for en skade, der kræver hensyn og evt. behandling et godt stykke tid.

 

Hvis du vil droppe at sælge, så kan jeg forstå du ikke vil scanne og blot vente. Men for din egen sikkerheds skyld (og købers), ville jeg ikke selv turde sælge en hest, hvor jeg var usikker på skadens omfang.

 

En anden ting er, at det da må være rart for dig at få vished om hvor lang tid du potentielt kan ende med at have hesten endnu, før den er helt klar til salg

 

Alternativt kan man aftale at køber betaler, hvis den går igennem, og du gør hvis den ikke går igennem. Men det vil jeg bare mene, at man normalt kun aftaler hvis man får lavet en alm. handelsundersøgelse på et blankt grundlag (altså % skadeshistorik), og ikke på baggrund af en aktuel/mulig skade hesten har, allerede inden købet.

 

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilket prisklasse hesten ligger i, men uanset prisen på hesten er der vidst ingen køber der har lyst til at spinne lykkehjulet og satse på at hesten er tiptop, da alternativet (risiko for lang heling, genoptræning, behandling, tilbagefald) vejer tungt- i mine øjne.


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 12452242
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 19:53

Jeg har lige fået scannet hest og det kostede 800kr + moms + bedøvelse. Og det var på anerkendt hestehospital.

Omkring behandling er jo ikke til at svare på, men de spørgsmål gik også på om du skulle ofre en scanning på den.

Desuden er der mange udkørende, fx Højgård som kan scanne i stalden uden man behøver at skulle ind med dem.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  29-03-2017 21:40

Miechristine: hvad du ville gøre som køber er vel irrelevant, jeg har faktisk flere interesserede i ham som han står nu, så tror da godt det kan lade sig gøre at sælge. Self vil jeg gerne sælge en hest der ikke er skadet, men om det er mig eller ny ejer der står med baduljen, må vel give det samme for hesten ;-)

 

hollybar: min dyrlæge sagde at selve scanningen - altså at de tog scanneren frem og holdte den ved benet, kostede 1500 kr - og så kommer der bedøvelse, oohold, transport og evt behandling udover :-/

 

Jeg er nået til en enighed med mig selv om, at jeg tjekker ham grundigt imorgen og endten ryger han til scanning, ellers bliver han solgt til en sød køber der vil give ham ro eller selv få ham scannet :-)

 

0
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-03-2017 10:53

Okay, men når du tilsyneladende selv har alle svarene og konsekvent modargumenterer de svar du får, hvad er det så du efterspørger med denne her tråd???

 

Det er da godt for dig hvis du på to dage har fundet indtil flere købere til en skadet hest, som det lyder til, men som sælger har du også et ansvar for hvad du sælger.

 

Men held og lykke med salget- og sørg for at dække dig selv grundigt ind i kontrakten hvis du ikke vil have hesten sendt retur - hvis det viser sig at den har en omfattende skade.


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider