Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder fra Mollerup mølle erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  07-09-2016 08:33
Hej

Er der nogle herinde der bruger deres egen foder til DV heste, og hvilke bruger i og hvordan er det at bruge?

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mollerup Mølle
Forfatter: 
Dato:  07-09-2016 08:45

Hej,

Jeg har kendt deres "Mulego'" for ca. 10 år siden (en avler jeg kendte brugte det), og da var det en blanding, som hestene gerne åd og holdt fin huld på. Til gengæld viste det sig, at hvis værdierne blev lagt ind i et foderprogram, skulle hestene have mange kilo (tror det var 7 kg til en plag) om dagen for at være dækket ind med næringsstoffer.

Muligvis har de lavet om, så det er slet ikke sikkert, at det er det samme nu.

Jeg brugte det selv til at blande vitamintilskud i, fordi det smagte så godt, at alt røg ned, bare det var blandet i Mulego' - sikkert fordi der var melasse i.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd

👎ӿ...;🏻
Forfatter: 
Dato:  09-09-2016 21:24

Min erfaring er at de desværre skal have rigtig meget SF det for at være dækket ind.

Min 7 års DV vallak på 168, blev redet i dressur 5-6 dage i ugen og fodret med ca 10-15 kg wrap dgl. skulle have mellem 4,5-6 kg (fordelt på 3 fodringer) dagligt at deres foder, for at have energi og huld nok.

Han endte ligeledes ud med mavesår pga den store mængde og det høje indhold af stivelse i foderet (31-32%)

og det er generelt at jeg oplever at rideheste skal have en alt for stor mængde. Ponyer også op til 3-4 kg dagligt. Uanset om det har været mulego eller hestekraft. Hestene har til gengæld været pæne og blanke i pelsen pga det store indhold af sukker ;)

Even though you're gone we're still a team <3
Pernille ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Mollerup
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 07:59

jeg har brugt det on/Off af flere omgange, men altid endt med at vælge det fra igen pga. Den høje mængde foder de skal have for at være dækket ind med vit/min.

Mine heste har altid elsket det, og så er det jo billigt i indkøb ?

Sagde Julie

Med Sing a Long xx og Portsmouth

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

-Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-09-2016 19:56
Har kigget på grøn pegasus da jeg stod et sted hvor de fodrede med det
men nej jeg ville ikke ville ikke smide,til i min hest, alt for meget fyldstof og stivelse
Valget i år er faldet på kraftur fra,dangro
0
0
Svar på denne tråd

Hvad fodre i så
Forfatter: 
Dato:  13-09-2016 16:01
Hvad fodre i så med? Jeg har en hest der fra den var føl af er blevet fodret med ren havre og tilskuds foder, jeg har så fordi jeg også ser alt det der med at de ikke må få stivelse mm. Fodret med noget stivelses og sukker fattigt Men hesten trives ikke på det der moderne med smuld lucerne, grøntmel, hun æder simpelthen ikke op.
Ved ikke om der findes noget der er mere lækkert end andet, uden man behøver være millionær.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

trives den?
Forfatter: 
Dato:  14-09-2016 08:15

hvis din hest trives på det foder = havre og et tilskudsfoder, jamen så fortsæt da med det.

Jeg har også i mange år fodret på den måde, men så fik man jo atvide at det ikke var godt for hestene, defor begyndte jeg at indkøbe alt muligt duftende hestefoder. Men nu er mine tilbage igen på sort havre og tilskudsfoder samt wrap. Det gav alt for mange maveproblemer, hævede ben og andre dumme ting med sig, da jeg begyndt at fodre med alt det der specielt lavet heste foder.

IMC nu med ny PROP.

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

1
0
Svar på denne tråd

Min anbefaling
Forfatter: 
Dato:  14-09-2016 08:32

Hej Merete,

Min anbefaling vil være:

1) Masser af godt grovfoder - hø eller wrap i god kvalitet og i de mængder hesten kan æde (medmindre den tager for meget på - så kan man rationere det eller give det i småtmaskede hønet, så det tager længere tid at æde, og evt. supplere med god vårbyghalm)

2) Et godt vitamin-/mineralprodukt, der dækker hesten ind. Der findes mange fabrikater, hvor det er rent eller næsten rent tilskud. De fleste produkter kan hestene nogenlunde godt lide efter min erfaring, og ellers blander man det op med en lille smule af noget, som hesten elsker. Jeg selv blander tilskuddet op med opblødte grønpiller. Det er det eneste fodermiddel, som min hest bliver ved med at kunne lide. Alt andet bliver den træt af efter nogle måneder. Find et GODT produkt - her må du ud at lede og kigge i indholdsfortegnelser og sammenligne med anbefalingerne i f.eks. Den Store Foderbog. En af mine veninder er godt inde i sagerne og anbefaler f.eks. Grøn Salvimin, mens jeg selv bruger ViVet. Det er også et spørgsmål om pengepung...

3) Supplere med energi, hvis hesten mangler krudt. Det kan være risklid, havre (hvis hesten tåler det) eller andre produkter. Hvis hesten taber sig, kan du supplere med olie. Ikke alle heste bryder sig om lucerne - min egen kan ikke fordrage det - og så må man finde på noget andet.

Og husk, at det tager lang tid, før du ser det endelige resultat af en foderændring. Nogle ting hos hesten kan ændre sig hurtigt, men det totale billede ser du først efter adskillige måneder. Især, hvis der skal rettes op på en mangel.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider