Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

uvejr over Danmark hvad gør i ?
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 11:29

Mit spørgsmål går på om i tager hestene ind for sommergræs når Danmark bliver ramt af dårligt vejr.

Det er jo ikke koldt, men jeg får dårlige nerver over at ligge i senge og høre på et tordenvejr som det var i går Sct. hans nat.

Vi fik 72,5 ml regn i Køge, og det lyndede og tordnede i 7 timer, med det kom meget pludseligt så vi kunne ikke nå at reagere.

Tager i andre hestene ind, eller hvad ?

De siger det skulle komme igen i aften og i nat.

Karina Stenå

www.peakbreeding.com

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 11:38

Nu går mine ikke på døgn, men kommer ind om natten alligevel.

Det er helt an på hvilken slags hest man har. Nogle heste vil have det bedst inde i en stald/box imens det lyner og tordner. Hvor andre ville have det udmærket udenfor i uvejret.

Så det er svært at svare på.

Mine har gået i løsdrift og kan begge dele. Jeg vil sige den store faktisk var lidt mere betuttet af det indendørs end da hun var udendørs.

Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd

Min kommer ind
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 12:14

Jeg har mine heste stående hjemme, så jeg har jo fordelen af at kunne styre det hele selv :-)

De går på døgnfold for tiden - og jeg har lidt muligheder at vælge imellem alt efter vejr.

Jeg har mine sommerfolde, hvor de kun kan gå i læ af træer - her står de på alm dage, hvor der ikke loves regn i større mængder.

Så har jeg mine vinterfolde, hvor der er løsdriftskur på - her står de hvis vejrudsigten er meget i tvivl. Samt når klægsæssonen går i gang ( dvs nu )

Og så ryger de på boks hvis vejret er helt utåleligt med hensyn til lyn og skybrud eller 30 grader sol.

Jeg har i både skybrud og torden set hestene vælge foldens højeste punkt at stå på.....

Så jeg vil hellere kontrollere dem mht valg af ståsted, omend de altså selv synes et højt sted er fint når lynene brager om ørene på dem.

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

dårligt sommer vejr.
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 12:25

Jeg har også mine hjemme, så hvis jeg er forberedt på det bliver slemt kan jeg godt tage dem ind.

I nat valgte de også og stå højt oppe på folden, selv om de har træer de kan gå i læ under ??

Måske er det rigtigt at de bliver mere urolige at at være inde i boksene ?.

De gik helt roligt i nat hvor alt stod i et, og vores plage som går i løsdrift gik faktisk heller ikke ind, så måske er det os mennesker der godt kan være lidt pyldret.

Karina Stenå

www.peakbreeding.com

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-06-2016 23:12

Vi talte faktisk om det i stalden igår. Vores er på stald om natten, og ifølge staldejer var der ro i stalden hele natten under uvejret.

Bortset fra, at en af ponyerne havde fået smidt sin saltsten ned i vandkoppen, så den stod og løb hele natten. Der var godtnok vådt!!

Det værste er jo nok risikoen for lynnedslag. Det sker at en hest bliver ramt af lynet ude på folden. Det er selvfølgelig trist, men heldigvis sker det sjældent.

Risikoen for at stalden bliver ramt af et lyn er nok større, og i en stald som vores, med plads til 25 heste, kan det være svært at nå at få dem alle ud...

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd

uvejr over DK
Forfatter: 
Dato:  26-06-2016 00:03

Mine går frit - med resten af flokken - i deres HIT system - så de kan vælge at stå ude eller gå i ly.....

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Helt klart ude
Forfatter: 
Dato:  13-08-2016 23:26

Selvom det er lidt tid siden denne tråd blev startet, så vil jeg da lige komme med lidt erfaring til Trådstarter (og andre der kigger med).

Fremover vælger jeg helt sikkert at lade mine heste stå ude i lyn og torden!

Mine heste stod ude sankt Hans nat, hvor himmel og hav stod i ét og lyn og torden buldrede som aldrig før. Ja jeg lå i min seng og synes det var synd for hestene, var skide bekymret for, om de nu synes det var ok at være ude i det herrens vejr..... Lige indtil.... Lynet slog ned i hovedhusets tag og antændte det. Vores staldbygninger er heldigvis ikke bygget sammen med hovedhuset, så afstanden var tilpas stor til, at ilden ikke kunne brede sig. Men med udrykningskøretøjer som strømmede til i flere timer, stalden fuld af brandfolk og til sidst også røg - ja så må jeg sgu sige at jeg kl. halv tre om natten var overlykkelig for, at hestene ikke stod inde! Havde de gjort det, så måtte vi have hevet dem alle ud. Og havde staldlængen ligget tæt op af huset, ja så havde situationen været en helt anden, og der var måske mistet langt mere end hus og ejendele.

Fremover vil mine heste forblive ude i tordenvejr, og med god samvittighed fra min side... Det bliver først rigtig slemt, hvis man står med en masse heste i en bygning med flammer og røg - de klarede det i øvrigt rigtig fint, og stod i samlet flok på midten af deres jordfold og ventede til uvejret drev over.

0
0
Svar på denne tråd

Godt at der....
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 14:04

Godt at der ikke skete noget med mennesker og dyr - og kan godt forstå du fra nu af vil lade dem stå ude.

Jeg har så set "lyn-dræbte hest" på en fold i tøndermarsken, heldigvis ikke dyr jeg kendte - så mine kommer ind :-)

Jeg tror man skal gøre det, som man har det bedst med.

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider