Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

forfangenhed og sko
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 22:06
Hej
Står med en forfangen hest, konstateret for 8 dg siden. Puls i begge forben. Testet negativ for Cushings. Har nu fået finadyne i 6 dg. Fik smed igår som ikke mente det var så slemt. Min hest har ikke vist reaktion ved visiteringstangen. Han valgte at lægge alm. Sko med sål på forhovene. Min hest står på sandbund nu.
Jeg har lagt mærke til at han løfter sine forben skiftevis dog ganske roligt, tænker han aflaster. Han vil nu komme på finadyne igen. Han ligger ikke meget ned. Plus det har han været barfodshest ca 4 år. Han virker meget afbalanceret, spiser osv. Vil gerne lege bideleg osv. Ikke interesseret i de 2 heste han normalt går med. På finadyne virkede han meget mere stresset.
Smeden siger at det er normalt at han aflaster og har smerter, hvad er jeres erfaring? Er i total vildrede😔

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 16:45

først og fremmest- er du sikker på at den er forfangen? en hest kan få puls og smerter af flere ting- min gamle hoppe får det i det varme vejr, hendes gamle led godt kan drille lidt- eller hvis der er gået for lang tid mellem beskæringerne.

en barfodshest kan godt komme til at få ømme hove uden nødvendigvis at være forfangen? men har den smerter vil den stå og aflaste. de fleste forfange heste aflaster ved at stikke forbenene frem og gå med " dobbelt hovslag" , dvs sætte hælen i jorden først.

Puls i ben kan nemlig også komme af tynde såler, af seneoverbelastning, af hovbylder ect.

0
0
Svar på denne tråd

Noget møg...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 19:36

Ja det forfangenhed er noget fanden har skabt!

Ja Leonidas, tynde såler kan give puls, men hvorfor har hesten så tynde såler? Er det pga den er for tyk og har svært ved at tåle stivelse/sukker/græs? På mine to tyndsålede forværrer (for meget) græs ihvertfald helt klart situationen. Billederne på trådstarters præsentation viser også en ret overvægtig hest, så mon ikke diagnosen er god nok.

Min reagerer heller ikke på visitering. Jeg synes dog ikke, jeg har set hende aflaste hverken ved at sætte forbenene frem eller ved at flytte vægten mellem forbenene, og slet ikke efter hun kom på medicin, hun mener selv hun er rask og klar til at komme ud, så snart dyrlægen er kørt . Da hun første gang blev forfangen gav vagtdyrlægen også finadyne, mens min faste dyrlæge gav små breve med hvidt pulver (jeg husker ikke navnet på det). Anden gang gav en anden vagtdyrlæge også det pulver, mens en tredie året efter gav noget gult granulat, der ifølge producenten skulle være velsmagende. Ikke hvis man spørger min hest! Hun fik også ødem under maven af det, men den klinik, jeg havde ude, synes det er det bedste på markedet til smerter i ben/hove. Jeg foretrækker nu det hvide pulver, der er nemt at få i min, hvis jeg lægger det mellem to stykker rugbrød. Min fik vist medicin i 10-14 dage, hvilket måske nok var nødvendigt første gang, men i mine øjne var lige rigeligt de næste to gange, hvor det var ret milde tilfælde. Den ene gang kom puls og ømhed faktisk kun, når hun havde stået i boks nogle timer og forsvandt mere eller mindre bare ved et par ture hen ad staldgangen. De sidste tre år er det gået galt i forbindelse med skoning, så jeg er et nervevrag de første dage efter smeden har været her, hvilket er hver 4 uge på denne årstid.

0
0
Svar på denne tråd

Hovsa...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 20:23

Det var da Metacam og ikke Finadyne min fik, første gang hun var forfangen

0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 20:25
DitteH: han er overvægtig. Men mit spørgsmål er om min hest's adfærd omkring skoene er normal ang. forfangenhed. Har aldrig kendt til en forfangen hest, et er hvad fagpersoner siger, men de kan også lave fejlskøn. Smeden havde intet at udsætte på hovene. Min hest er vant til forskelligt underlag osv. Bliver fodret meget stivelses og sukkerfattigt. Men er lidt sf en skraldespandshest, er ret altædende. Forfangenhed kan skyldes mange ting, ikke kun overvægt og græs. Desværre har han også spat i sit ene bagben hvilket jeg troede i første omgang var blevet aktivt igen.

Jer med en forfangen hest: hvor længe har jeres været på smertestillende medicin?
1
0
Svar på denne tråd

10-14 dage
Forfatter: 
Dato:  23-06-2016 20:43

Som sagt tror jeg hun fik medicin i 10-14 dage, men nok mere for den antiinflammatoriske effekt end for smerter. Hun var ret hurtigt smertefri (eller opførte sig ihvertfald sådan). Det med skiftevis at aflaste har jeg som sagt ikke oplevet med min, men til gengæld med to ældre heste med gigt. Men det er ikke nemt, da der er mange også modstridende råd. Nogle mener smertestillende er noget skidt, da hesten så vil bevæge sig mere, hvilket ikke er godt i den akutte fase. Og så er der alle rådene omkring græs, hvornår på dagen/året, det er farligst, hvilken længde der er bedst, gødning eller ej osv osv.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen skoning af forfangne heste
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 08:42

Vores smed vil ikke sko forfangne heste i det akutte stadie, så hvis de har sko på så får de lov til at beholde dem på indtil det akutte stadie er overstået. Derefter står den på ringsko, vores pony havde så små hove at smeden ikke havde ringsko hjemme i hendes størrelse, så han svejsede selv en bagkant på skoen.

Hvis ikke de reagerer på det smertestillende indenfor ganske få dage, så skal man overveje den videre behandling eller om man skal aflive! Vores dyrlæge sagde 4-6 dage så skulle de være smertefri.

Det virker lidt underligt at den aflaster forbenene skiftevis, jeg har kun set at de stiller sig op med forbenene fremad, på den måde aflaster de begge forben samtidig.

Mvh. Charlotte

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

1
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 09:32
smeden mente det var taget i opløbet. Alle anbefaler sygebeslag, smeden og dyrlægen siger han lige skal vænne sig til dem og nu er han kommet på metacam da apoteket ikke lå inde med finadyne. Problemet med det er jo at de bevæger sig mere, han var desværre ret aktiv da han kom på finadyne.
Det er døddyrt og ikke særligt sundt. Og hvor længe på er det forsvarligt at holde en hest på smertestillende?
Han spiser fint og virker glad nok som sådan.
0
0
Svar på denne tråd

min lille
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 09:54

pony blev forfangen nogle år tilbage, og hun blev beordret boksro i en måned og medicin. Jeg husker ikke hvor længe hun fik medicin. 2 gange dagligt skulle jeg køle hendes ben ned - et kvartér hver gang. Hendes hø blev vandet i den måned og hun tabte sig fint. Jeg havde mange udfordringer med, at få puls væk og varme hove væk - indtil jeg begyndte at give hende yoghurt. Det virkede kort tid efter og hun fik en liter pr. dag i lang tid for at hjælpe. I dag er hun helt rask, hun kan dog ikke tåle ret meget græs, så jeg styrer, hvor meget hun får hver dag. Hun får brændenælder, tidsler, og div urter. Held og lykke.

Lene

2
0
Svar på denne tråd

aflaste
Forfatter: 
Dato:  24-06-2016 15:03

Jeg har nu flere steder set, at et symptom på forfangenhed er, at de skiftevis aflaster forbenene, men har som sagt ikke set det på min egen. Bl.a tror jeg, det blev nævnt i et forsøg, hvor en australier fremprovokerede forfangenhed og så gik i gang med at køle hove/ben lige så snart hesten begyndte at skifte vægten ml forbenene. Så vidt jeg husker viste forsøget, at man kunne undgå permanent skade på hovene, hvis man fik igangsat kølingen, når hesten begyndte skiftevis at løfte forhovene.

Jeg kan ikke huske hvor lang tid, der gik før min fik smed/sygebeslag (ringsko, pakning og såler) efter forfangenheden, men ja jeg har også set nævnt, at man ikke må beskære/sko eller sågar rykke skoene af før den akutte fase er overstået. Men hvis det blev taget i opløbet, og hesten ikke reagerer på visitering kan en uge vel være ok. Det må smedene jo da have vurderet, det var .

Da det blev efterår, droppede vi sålerne på min, da det våde vejr kombineret med såler gjorde, at hun smed skoene konstant. Hun fik heartbarsko på, men begyndte også at smide dem. En dag smed hun vist begge omkring en uge efter smeden havde været her, og siden har hun gået med ganske alm sko.

0
0
Svar på denne tråd

Forfangen????
Forfatter: 
Dato:  25-06-2016 05:27

Umiddelbart bære hovene ingen udvendige tegn på at hesten er forfangen.

Når det er sagt og dyrlægen har anbefalet smertestillende,og smeden ikke mener at det er så slemt,så er der noget her der er fuldstændigt ude i skoven.

For det første er jeg personligt og efter mange års erfaring imod at man giver en hest smertestillende i en evt akut fase af forfangenhed.

I den fase vil man se at hoven vædsker i tåen hvis at man tager en hovkniv og laver et tyndt snit i den hvide linie i tåen,er det blevet gjort??

Hvis at den vædsker er det fordi hovbenet er løst og har let ved at dreje under belastning.

Hesten har lettere smerter i den fase,og den smerte er en advarsel til hesten om at bevæge sig med forsigtighed,da en overbelastning ellers vil resultere i en drejning,og dermed en knusning af sålen foran strålen,det kan endda medføre en gennemtrædning af hovbenet,og så er hesten færdig.

Jeg så fornyligt en you tube fra Danmark om en meget ung smed i nærheden af Esbjerg som lagde et par forsko på en hest,og jeg må sige at jeg blev noget lamslået af den gang klamp han lavede,og han var sgu også reg. smed,det siger lidt om standarden i uddanelsen hos visse mester.

Kort sagt huggede smede hele tåen af for at kunne få plads til optået,jeg gad nok se hvordan den hest føler når den går,med en stor del af støttefladen amputeret af en idiot med et svendebrev der tror at han er professor.

Hvorfor jeg skriver det?? det er såmænd fordi det smede arbejde der er lavet på den omtalte hest her er lige så dårligt som den jeg så på you tube.

En kort bedømmelse af arbejdet som jeg kan se på araber drengs præs.er at der er pæn støtte i dragten på begge hove, det var så det positive.

På den mørke hov ser det ud som om at der kun er 4 søm i,det kan være ok,hvis at skoen bliver hængene,men ud fra tråde her på HN er det jo ikke så tit at skoen bliver på.

På den lyse hov kan jeg se 2 søm som der hver for sig sidder forkert.

Det foreste kommer ud på grænsen imellen den øverste og den nederste del af hoven,altså præcis i midten.Det bagerst kommer ud alt for lavt.

Et søm skal altid komme ud (på en normal hov) på grænsen imellem den nederst og den miderste 3. del af hoven,det er for at få den optimale styrke og undgå trykninger samt ødelagt horn hvis sømmet kommer ud for langt nede.

Det er ikke tilfældet med trådens hest.

Hesten har fået schock tamers såler på,som er en rigtig god sål til ømme hove,men hvis at der har været den mindste mistanke om at den var akut forfangen,HVORFOR han den så ikke fået en rejst tå og frilagt horn i tåen??

Dernæst er hovens tå amputeret af,det kalder jeg det når man tydeligt kan se at dele af hoven er fjernet med an hovklinge eller tang.

Når man fjerner tåens horn,og det gør man i tilfælde af at den er konkav efter en akut forfangenhed,eller ved meget lave dragter,skal det gøre ved hjælp af raspen,og det færdige resutalt skal være at der kan trækkes en lige linie ned fra kronranden og ned til hovens bæreflade,(tåstykke).

Det er langt fra tilfældet her,sørgeligt at se den gang klamp.

Det er selvfølgeligt svært for mig at sidde her og komme med den bedømmelse,men den er kommet ud fra de meget tydelige billeder der er lagt på araber drengs præs.

Trådstarter prøv at give både dyrlæge og smed nogle kritiske spørgsmål,måske ligefrem smede skift,til en smed der ved hvad han laver.

Held og lykke med din hest,den skal nok klare det,der er ingen tydelige udvendige tegn på at den er forfangen.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider