Umiddelbart bære hovene ingen udvendige tegn på at hesten er forfangen.
Når det er sagt og dyrlægen har anbefalet smertestillende,og smeden ikke mener at det er så slemt,så er der noget her der er fuldstændigt ude i skoven.
For det første er jeg personligt og efter mange års erfaring imod at man giver en hest smertestillende i en evt akut fase af forfangenhed.
I den fase vil man se at hoven vædsker i tåen hvis at man tager en hovkniv og laver et tyndt snit i den hvide linie i tåen,er det blevet gjort??
Hvis at den vædsker er det fordi hovbenet er løst og har let ved at dreje under belastning.
Hesten har lettere smerter i den fase,og den smerte er en advarsel til hesten om at bevæge sig med forsigtighed,da en overbelastning ellers vil resultere i en drejning,og dermed en knusning af sålen foran strålen,det kan endda medføre en gennemtrædning af hovbenet,og så er hesten færdig.
Jeg så fornyligt en you tube fra Danmark om en meget ung smed i nærheden af Esbjerg som lagde et par forsko på en hest,og jeg må sige at jeg blev noget lamslået af den gang klamp han lavede,og han var sgu også reg. smed,det siger lidt om standarden i uddanelsen hos visse mester.
Kort sagt huggede smede hele tåen af for at kunne få plads til optået,jeg gad nok se hvordan den hest føler når den går,med en stor del af støttefladen amputeret af en idiot med et svendebrev der tror at han er professor.
Hvorfor jeg skriver det?? det er såmænd fordi det smede arbejde der er lavet på den omtalte hest her er lige så dårligt som den jeg så på you tube.
En kort bedømmelse af arbejdet som jeg kan se på araber drengs præs.er at der er pæn støtte i dragten på begge hove, det var så det positive.
På den mørke hov ser det ud som om at der kun er 4 søm i,det kan være ok,hvis at skoen bliver hængene,men ud fra tråde her på HN er det jo ikke så tit at skoen bliver på.
På den lyse hov kan jeg se 2 søm som der hver for sig sidder forkert.
Det foreste kommer ud på grænsen imellen den øverste og den nederste del af hoven,altså præcis i midten.Det bagerst kommer ud alt for lavt.
Et søm skal altid komme ud (på en normal hov) på grænsen imellem den nederst og den miderste 3. del af hoven,det er for at få den optimale styrke og undgå trykninger samt ødelagt horn hvis sømmet kommer ud for langt nede.
Det er ikke tilfældet med trådens hest.
Hesten har fået schock tamers såler på,som er en rigtig god sål til ømme hove,men hvis at der har været den mindste mistanke om at den var akut forfangen,HVORFOR han den så ikke fået en rejst tå og frilagt horn i tåen??
Dernæst er hovens tå amputeret af,det kalder jeg det når man tydeligt kan se at dele af hoven er fjernet med an hovklinge eller tang.
Når man fjerner tåens horn,og det gør man i tilfælde af at den er konkav efter en akut forfangenhed,eller ved meget lave dragter,skal det gøre ved hjælp af raspen,og det færdige resutalt skal være at der kan trækkes en lige linie ned fra kronranden og ned til hovens bæreflade,(tåstykke).
Det er langt fra tilfældet her,sørgeligt at se den gang klamp.
Det er selvfølgeligt svært for mig at sidde her og komme med den bedømmelse,men den er kommet ud fra de meget tydelige billeder der er lagt på araber drengs præs.
Trådstarter prøv at give både dyrlæge og smed nogle kritiske spørgsmål,måske ligefrem smede skift,til en smed der ved hvad han laver.
Held og lykke med din hest,den skal nok klare det,der er ingen tydelige udvendige tegn på at den er forfangen.