Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Pludselig allergi hos hest?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2016 11:18

Hej

Jeg har oplevet, at min tidligere hest nu pludselig har fået udslæt (buler i forskellige størrelser) over hele kroppen. De er ømme, og der er flere steder med store ødemer. Huden skæller af og pelsen er tynd og mat.

Dyrlægen har været der flere gange og givet antihistamin samt binyrebarkhormon. Der er ikke noget, der har givet signifikant effekt. Dyrlægen siger, at hun ikke ved, hvad det er eller hvad det kommer af.

Hesten er nu afskærmet fra alt, fjernet fra halm og får kun hø.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende?

Kan man allergiteste en hest via blodprøver?

Hvad gør man, hvis man ikke kan finde nogen årsdag? Skal hesten så bare aflives?

Findes der mon et hestehospital med erfaringer i allergi?

Venlig hilsen

M

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

0
0
Svar på denne tråd

Udredning?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2016 13:14
Jeg er menneskelæge og har ikke mere forstand på heste end alle andre.

Men hvis man tror på at det skulle være nældefeber, så er det meget mærkeligt at det slet ikke reagerer på antihistamin eller prednisolon.
Man burde kunne slukke for nældefeber.

Ja, hos mennesker kan man tage en blodprøve, der slår ud hvis man har en kraftig allergisk reaktion.

Det er værdifuldt for menneskelæger, hvis vi er i tvivl om der er kraftig allergisk reaktion på fx penicillin, eller om det er noget helt andet. (Hvis der ikke er allergi kan man måske bruge samme antibiotika igen, hvor at det måske er bedste måde at redde folk gennem en bestemt infektion, vi kan ikke bruge det hvis vi tror man er allergisk.)

Men hvis der ikke er reaktion på antihistaminer og prednisolon ville jeg tænke på om det er noget helt andet.
Spørg din dyrlæge om andre dyrlæger er gode til heste og hud?
Var det et menneske jeg så på stuegang havde jeg kløet mig i nakken, taget billeder med min telefon og ringet til en dermatolog.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  04-04-2016 18:17

Mange tak for svar. Antihistaminerne og prednisolonen slog ligesom en dæmper på det, men fjernede det på ingen måde. 5 dage efter kom der et endnu større "anfald" med større ødemer under maven og nye knopper på kroppen.

Det er meget mærkeligt - hesten har aldrig på nogen måde været syg tidligere...

Findes der mon dermatolog-dyrlæger?

Altså hesten kan jo ikke leve videre i sådan en tilstand. Der må kunne findes en årsag.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

blodprøver?
Forfatter: 
Dato:  04-04-2016 22:19

Har Dr. dyr tage bodprøve for at tjekke lever,nyre og infektionstal - det ville jo være et sted at starte.

Min havde en omgang nældefeber - det hjalp dog med en omgang åh hvad var det nu... for det var netop ikke binyrebarkhomon da hun er i risikogruppe for forfangenhed - så hun fik en ordentlig dunk af noget andet.

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Blodprøver
Forfatter: 
Dato:  05-04-2016 11:21

Ja, der er blevet taget blodprøver for lever og nyre - mest for at sikre, at der ikke var tale om en forgiftning. Heldigvis var blodprøverne normale.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Allergi
Forfatter: 
Dato:  06-04-2016 19:05

jeg har haft en allegi hest der ikke var egnet til vacination (blodtest til usa) og så prøvede jeg noget fra dyrlæge lennert østblom som mos forventning virkede så hesten igen blev ridbar ved bare en kur årligt,-

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider