Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvad er galt med hovene??
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 21:46

Tog Babyhesten ind fra fold idag med 4 styks meget rene ben og hove. Er det ikke bare det bedste med alt den sne? Dejlige rene ben :)

 

Nå men jeg fik kigget lidt nærmere på de hersens ben og jeg synes altså ikke at de ser alt for gode ud. Begge hestene fik konstateret sur stråle sidst jeg havde smed. Jeg har nok desværre ikke været helt aggresiv nok med behandlingen, jeg har behandlet med Blue Horse Thrush Buster. Sur stråle er på retur på den gamle. Men Baby har det stadig.

 

Foran på 3 af hovene i kronranden er huden nogle steder tydelig iriiteret. Bag på hoven, ved ballerne er det sådan "skæl" agtigt på dem alle 4 i varierende grad - værst på forbenene.

Er det fordi den sure stråle er gået over gevind eller tror i han kunne ha' "hov-svamp" eller noget andet?

 

Sidste vinter havde han noget lignende, hvor det var skællende på ballerne men det var også længere oppe af benene så jeg troede egentligt at det var mug. Jeg behandlede det som mug og det blev bedre.

 

Smeden kommer i næste uge og så vil jeg lige konsultere med ham inden jeg evt. ringer efter dyrlægen.

 

Har nogle bud på hvad der kunne være galt? og hvordan jeg kan behandle det?

For tiden smøre jeg det skin repair fra equisana på de udsatte steder.

Jeg har vedhæftet nogle billeder, desværre ikke i særlig god kvalitet, forhåbentlig kan i få en fornemmelse af hvad jeg mener ;)

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 


Sagde Julie

Med Sing a Long xx og Portsmouth

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

-Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden

***********************

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskr
Forfatter: 
Dato:  19-01-2016 10:57

Mit bud ville være at hesten har fået ødelagt huden af for meget fugt og evt. en beskidt og/eller fugtig halmbund i boksen og nu hvor frosten er kommet er huden så nok yderligere skadet og sprukket pga. kulden.

 

Så mit gæt er mudderfold, ammoniak og fugt fra boksbunden og nu yderligere skader pga. den i forvejen udsatte og skadede hud, som ikke kan stå imod kulden. Hvilket også passer med surstråle.

 

Hvis jeg har gættet rigtigt ville jeg nok skifte hesten til en tyk bund af træpiller og spåner,hvor du altid sørger for et tykt og løst toplag, der kan komme godt op omkring benene. Sådan at hesten tørrer bedst muligt i løbet af natten. Samt få tilsat lidt omegafedtsyrer i foderet for at øge hudens modstanddygtighed og elasticitet. Samt få konsulteret dyrlægen omkring behandling af den beskadigede hud.

 

Tørv blandet med spåner som bund har jeg hørt skulle være godt ved sur stråle. Har dog aldrig prøvet det selv, så om det er rigtigt ved jeg ikke. Det vigtigste er dog blot at hesten altid står rent og tørt.

 

Prøv evt. at søge råd ud fra dine billeder og beskrivelse i facebookgruppen hestens hove. Der er meget større aktivitet end herinde og en del fagfolk, der ofte bidrager med inputs, råd og viden.

1
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  20-01-2016 08:12

Ville lade vær med at behandle det med alt muligt.

 

Nøjes med at smøre lidt zink salve på og lad det ellers være et par dage. Bliver det ikke bedre ville jeg få dyrlægen til at se på det.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hestehove
Forfatter: 
Dato:  22-01-2016 21:19

jeg synes nu ikke at hverken folde eller staldforholdene er så dårlige... Jo jo, der et da mudder på folden, men ikke ikke mere end lige over hovene. Boksen synes jeg nu heller ikke våd, han står i halm og han er ikke et bokssvin...

 

mudder, ammoniak og fugt kan man vidst aldrig undgå ?

 

jeg synes jeg allerede kan se en forbedring siden den dag jeg tog billederne. Ingen tvivl om at al den rene sne er godt for heste benene , jeg tror også cremen og den intensiverede sur stråle behandling hjælper jeg er spændt på at høre hvad smeden siger på onsdag!


Sagde Julie

Med Sing a Long xx og Portsmouth

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.

-Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden

***********************

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider