Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Gaffelbåndsskade..... :-(
Forfatter: 
Dato:  03-11-2015 21:04

Hej HN

 

Min hest har fået konstateret en gaffelbåndsskade, på venstre bagben, lige ved vedhæftningen til knoglen..

 

Jeg søger erfaringer med denne type skade..

  • Hvor lang tid gik der før hesten var klar igen?
  • Hvad har hesten været brugt til? - Blev den brugt til det samme igen efterfølgende?
  • Hvor lang tid har hesten "stået" før genoptræning?
  • Hvad har der været gjort for hesten i skade-perioden? (Fold - boks - skridt på hård bund osv.)

Alle erfaringer er velkomne, det er første gang nogensinde, at jeg står med en hest der har denne type skade

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 08:52

Hej

Min har haft skaden nogenlunde samme sted bare på et forben

  • Min hoppe stod fra Februar til August. Dog blev selve gaffelbåndsskaden lokaliseret i start marts.
  • Hesten blev brugt som stævnehest i spring på LB/LA.
    - Jeg nåede 1 stævne her i oktober, meget kort efter genoptræningsperioden på 8 uger.
    (Skulle have haft en anden hest med til dette stævne, men måtte trække den ud, så tog min hoppe med i stedet til en enkel klasse på 90)
    - Hun kan sagtens nu gå stævner igen, og skulle have været ude til to her i denne måned, men jeg er blevet sparket af en hest og må pt ikke ride.
    - Dyrlægen sagde at fordi skaden sidder dernede, vil risikoen for at den bryder op være mindre. Min hoppe er kommet sig 100% og kan altså derfor sagtens bruges til stævner igen
  • Hun stod som sagt fra februar til august, og skaden var i august helet 100%. Dette var gået hurtigere end dyrlægen regnede med.
  • Hesten gik på sygefold fra februar til omkring juni/juli, hvor hun fik lov at komme ud og gå på større fold sammen med en anden.
    - 2x 20minutter eller 1x 30 minutters gåtur, hver/hveranden dag på hård bund i hele perioden.
    - Derudover, fik hun celle-behandling tidlig i forløbet, hvilket har hjulpet helingen af skaden.
    Hun har også stået med Back On Track

    Derudover foreslog dyrlægen skridtemaskine med vand, så tidligt i forløbet som muligt og laser. (Disse ting fik min hest ikke, da pengene ikke var der)

 

Hendes genoptræning tog 8 uger, og der har intet været siden med hende.

Held og lykke med din. Håber den klarer det :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 09:44

Min stod stille i 7 måneder, hun kom dagigt på sygefold, 5 x 5 m, hun kom på en ny fold hver dag,så der var lidt græs til hende.

Så jeg flyttede hegn hver dag....

 

Derefter startede genpåtræningen, først med kort gåture på fast underlag, så lidt længere gåture, for så at begynde at skridte ture på fast underlag. Og så fuldte ture med travintervaller.

 

Da vi var 12 måneder henne i forløbet, fik hesten en ny gaffelbåndsskade, oven over den gamle.

 

Så efter 13 måneder var det slut, kunne ikke byde hesten endnu et laaaangt sygeforløb med meget dårlige udsigter.

 

Skaden opstod på folden, og var fra starten meget alvorlig.

Hesten gik dressur på LA5 - LA 6 niveau og var da skaden skete 12 år.

 

Så desværre ingen solskinds historie fra mig.

 

Held og lykke med din hest.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 14:24

Gaffelbåndsskade er som alle seneskader noget træls noget :-(

 

Generelt bliver folk skrækslagen når de høre ordet gaffelbåndsskade - og ja det er langvarige forløb, og mange ender skidt. Men personligt tror jeg, at det oftest skyldes at man enten har redet lang tid på en hest med en snigende skade, og så ikke mindst at folk er vilde med at komme i gang med at ride igen.

 

Problemet med seneskaderne er, at de ofte er en kombination af mange ting - og ofte er snigende skader.

 

Har man en seneskadet hest, så skal man kigge på hesten, på smeden, på ens ridning, på ens udstyr, på ens fold, på hele management af hesten. Ændre man ikke noget - så ender man samme sted igen !

 

Heste med afvigende benstilling er selvfølgelig mere disponeret for skader - og det kan jo være svært at ændre hvis hesten hesten nu en gang er bygget forkert. Men sådan en hest vil altid være disponeret for skade, og skal måske ikke bruges på specielt højt niveau, hvis man ønsker at den skal holde.

 

Smeden er nok noget af det vigtigste at kigge på - og helst før en skade sker ! Det er ikke en kvalitet i hold af heste, at smeden kun kommer hver 10 uge. Og har hesten først fået skaden så skal smeden ind over - alt efter hvor skaden sidder, så skal hesten beskæres og evt skoes efter præsis der hvor skaden skal aflastes. Lang tå og lave dragter er generelt no go for rideheste - mens fx travheste ofte bliver beskåret på den måde for at forhindre de ruller over i galop. Evt skal den skadede hest have ringsko på, hvis de skal undgå at rulle til siden, det er fx nødvendig ved skader i gaffelbåndsforgreninger.

 

Ridningen skal man også kigge på. Heste skal ud at gå ligeud på hård bund jævnligt, for ikke at få en skade af at gå rundt og rundt i en blød bund i et ridehus. Personligt er jeg "allergisk" overfor dårlige ridehusbunde, og mine heste rides minimum en gang ugentligt på skovtur på asfalt eller grusveje. Og så skal man se på, hvordan man rider. Rider man ujævnt fordelt over ugen, og forlanger man måske for meget af en hest som ikke er i form ? Kroniske snigende seneskader er ofte overanstrengelsesskader, som eskalerer til reele seneskader.

 

Hvilke folde går hesten på - mudderhuller eller tørre folde ? Folde med plads til at bevæge sig på eller frimærker ? Hvor lang foldtid ? Folde med mange udskiftninger på, med øget risiko for jagen rundt, spark o.l. ?

 

Nårskaden nu er sket, så vil dyrlægen scanne hesten, og komme med en prognose for heling/fremtid som ridehest. Alt efter hvor og hvor stor skaden er, så er der stor forskel på prognosen. Jo mindre skaden er, jo mere af den normale sene er der jo til at holde.

Generelt vil dyrlægerne gerne behandle med en hel masse dyrt - her vil jeg virkelig være kritisk ! Der findes al verdens behandlinger, og ingen har vist sig at være rigtig effektivt. Til gengæld sælges behandlingerne på at man hurtigt kan gå i gang med genoptræning !

 

Det vigtigste at have for øje er, at det ødelagt senevæv skal ophele så det mest muligt ligner det normale senevæv, som ligner spagetti i lange tråde der går oppefra og nedefter. Hvis hesten stilles i total boksro, så vokser det nye senevæv som en klump. Hvis senevævet skal vokse frem så det mest ligner det normale, så skal hesten ud at gå på hård bund, da de stød vævet får i op/ned retning, når hesten går, stimulerer til at de nye fibre ligger sig i den retning. Der er et ganske kort vindue i starten af skaden, hvor skaden skal have mest mulig ro, for at få hævelsen til at fortage sig, men efter 2-3 uger er det essentielt at hesten går på hård bund. Og det tager så ca 6-9 måneder før det nye senevæv er blevet så "godt så muligt". Og herefter tager det så yderligere 8-12 måneder før det er blevet så "stærkt så muligt".

 

Derfor er seneskader så langvarige, og derfor er der mange heste som bryder ned igen efter en skade, fordi man går for hurtig frem og fordi man ikke ændre på noget af alt det der gjorde at skaden opstod oprindeligt.

 

Jeg har selv haft en gaffelbåndsskadet hest, en akut skade opstået efter et spark på et forben på fold. Hesten var haltfri efter 3 dage. Skaden var på 10 % af senen, hvilket er en lille skade. Ung hest med godt helingspotentiale. Skade sad ud mod seneskedehinden, hvilket var en fordel pga nærings- og affaldsstoffer jo transporteres med blodkar, og disse findes ikke i særlig grad i senevæv, men findes i senehinden.

Kontrolscanning efter 6 uger der kunne man slet ikke se han havde haft en skade, da senefibrene havde lagt sig normalt allerede der.

Han gik på alenefold, som langsom blev større og større med tiden - i starten 5x5 m. Efter et par måneder fuld alm fold, dog alene. Der blev gået ture med ham i 5 måneder ligeud hård bund, før jeg begyndte at skridte ligeud på grusveje 2 timer 5 gange om ugen. Efter 7 måneder begyndte jeg at ride "ridehuset rundt" et par gange om ugen, ingen sidebevægelser pga det var en skade på udvendig gaffelbåndsforgrening. Efter 9 måneder så småt 20 m volter i ridehus, og lette sidebevægelser. Efter 12 måneder tilbage i fuld træning på m-niveau. 13,5 måned efter skaden første stævne på m-niveau. Nu 18 måneder efter skaden går han MA til stævner.

 

Jeg fravalgte behandling med diverse dut og dat, som dyrlægen gerne ville sælge til mig. Hvilket så også gjorde at han ikke ville hjælpe mig med et genoptræningsprogram, da jeg jo åbenbart havde sat mig mere ind i det end normalt...!!

( Jeg kan anbefale at Google efter Gaffelbåndsskader på engelsk - i DK er vi ikke så langt fremme, og har ikke så megen forskning, som de fx har fra de store galopcentre i UK og USA. Det er spændende læsning. )

Hesten går med ringsko, og skoes hver 6 uge fast. ( smeden blev skiftet ud, )

Jeg er meget bevidst i træningen at variere, så han ikke rides træt. Han er mindst en gang om ugen på skovtur i et par timer, primært skridt. ( det var jeg ikke før )

Skiftet opstaldningssted ud pga meget mudder om vinteren, så han nu står på tørre folde året rundt. Han står alene på folden, fordi han kan finde på at slåes. Han er på fold mellem 7-10 timer dagligt.

I de første 9 måneder fik han tilskud med Glucosamin og MSM, og han stod/står med Back on track.

Jeg har endnu ikke sprunget på ham, nu hvor der er gået 18 måneder - men overvejer det på sigt.

Jeg rider ikke i de nærmeste ridehuse pga bunden er for ringe efter min mening, så jeg kører længere efter en god fast bund.

 

Tid og tålmodighed er den vigtigste faktor !

 

Skulle min hest bryde ned igen på et tidspunkt, så bliver han slået ned, simpelthen udfra at prognosen bliver rigtig dårlig, hvis de har gentagne skader.

 

God bedring med din hest.

 

mvh Charlotte

8
0
Svar på denne tråd
 
 Må erklære
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 17:16
mig fuldstændig enig i ovenstående.

Min sidste hest blev aflivet som følge af skade som du beskriver. Venstre bagben lige i tilhæftningen.

Senevæv bliver erstattet af arvæv (forenklet sagt fra blødt til hårdt væv). Det blev aldrig godt på trods af forsigtighed, ro et helt år på fold med kun skridt m.m. Han ville aldrig blive dressurhest igen, men han havde også gået længe med skaden, fordi han blev fejlvurderet af dyrlæge til at starte med. (På trods af min pressen på).

Det kræver LANG tid. Og 100% længere tid end dyrlægen foreskriver. Efterforløbet er alfa omega for at få en tilsvarende ridehest ud på den anden side. Regn med et år, før du har ridehest igen. Luk den på fold og lad tiden gå.

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

Stop dyremishandling.

 

<3 Mor til Merle Karoline 23/1-14 <3

 

Heste er livskvalitet for mig

0
0
Svar på denne tråd
 
 tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 18:20

Der blev lagt en aluminiumssko på det ben der var skade på. Den havde en breddere indergren (skaden sad indvendig), som stabiliserede benet så det ikke kunne synke indvendigt og strække i senen.
Dette var dyrlægens anbefaldelse.
Super dygtig dyrlæge med speciale i benskader.
:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bagben
Forfatter: 
Dato:  04-11-2015 20:32

Min hest fik konstateret samme skade sidste år, og prognosen fra dyrlægen var ikke optimistisk.

 

Jeg fik at vide, at den værste form for gaffelbåndsskade er netop den. Bagben er værre end forben og tilhæftningen åbenbart det allerværste. På Højgård gav de ham kun 30 % chance for at blive ok igen.

 

Jeg ved ikke endnu, om min hest klarer den. Han har stået stille et år, derefter har jeg været i gang med genoptræning i ca. 4 måneder. Jeg tillader ikke mig selv at tro eller håbe på noget, men tager det en dag ad gangen. Han er indtil videre rengående, men det er jo ikke til at vide om det holder.

 

Min hest er meget varm. Han passer bestemt ikke på sig selv på folden, og han har været (og er stadig) en stor udfordring at have i genoptræning, da han ikke rigtig får brugt nok af sin energi. Det er måske også derfor, han fik skaden i første omgang.

 

Jeg har haft smeden en del med på råd igennem forløbet, og de har lavet specielle bagsko til ham. Derudover har jeg gået og gået og gået med ham på jævne grusveje. Det startede jeg på efter ca. 9 måneder kun med fold. Han har ikke haft boksro eller sygefold, da han slet ikke kan klare det i hovedet (han bliver faktisk livsfarlig). Han har dog haft en jævn, rimelig kvadratisk fold med en rolig makker, for at undgå alt for meget løben rundt og især de der hårde opbremsninger, som jeg synes de har tendens til at lave mere, hvis leddet på folden er sådan lidt nede i en smal ende. Og så har han stået med staldgamacher i boksen.

 

Held og lykke med din hest, håber det bedste.

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Laserterapi
Forfatter: 
Dato:  05-11-2015 12:08

Jeg vil klart finde en dyrlæge, der har en medicinsk laser, det hjælper fantastisk på helingen af skader, da den bølgelængde, laseren er på, går ind i cellerne og aktiverer deres egne reparationsprocesser, dermed heler skaden langt hurtigere end ellers.

 

Du kan læse mere om det her: powermediclasers.com/da/viden-om- laserterapi/laser-til-heste

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bjnbkjhgjh
Forfatter: 
Dato:  05-11-2015 12:18

Ellers kommer Morgan med nogle super gode og vigtige pointer, hav tålmod, senevæv er enormt lang tid og at blive stærkt igen...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusinde, tusinde..
Forfatter: 
Dato:  06-11-2015 22:45

... Tak, for alle Jeres brugbare kommentarer (y) :-)

 

Det er dejligt, med både positivt, og det sørgelige..

 

Jeg skal til tjek med hende om ca.14 dage - hun har stået stille siden midt i september, med lille fold og skridtture, efter Højgård's anbefaling.

Ingen boksro - Hun bliver bims, indebrændt, stresset og sur.

 

Jeg HÅBER virkelig, at det vil hele op - også trods hun går på fold, hun egner sig bare ikke til at stå på boks, håber hun kan styre sig på folden - Hun er nemlig også meget varm, holstener med fuldblod siger vidst det hele.

Hun er naturligvis sat meget ned i krybbefoder

 

Det mest sørgelige er faktisk, at hesten i første omgang fik konstateret en seneskade på venstre forben, støttebåndet til den dybe bøjesene - Så jeg er pt. ikke særlig optimistisk

 

Åh ha' hvor jeg bare IKKE synes det her er sjovt, vi kan snart kalde os for halvt bosiddende inde på Højgård.. "Patienten" er bare nu en anden....

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 skaden opstod
Forfatter: 
Dato:  06-11-2015 22:56

Skaden opstod desuden på en jagt, tror jeg.

Det er umiddelbart derefter, næste morgen jeg finder hende med et hævet forben.. Dog ikke halt.

Hun fik da konstateret den første seneskade, d.18 september.

Her d.30 november blev gaffelbåndsskaden konstateret.

 

Hun bliver primært brugt ti jagt, spring og små dressurstævner(LD - er ikke nået længere) - som jeg da håber hun kan bruges til igen, da vi begge to elsker især jagterne

 

Lige et lille billede af os

Billede

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 De gode historier findes
Forfatter: 
Dato:  07-11-2015 18:20

Jeg vil lige tilføje, at selvom jeg ikke er specielt optimistisk omkring min egen hest, så findes de gode historier også.

 

Jeg kender i hvert fald til 2 heste, der begge er kommet sig over sådan en skade og nu går konkurrencer på højt niveau. (Hhv MA spring og S dressur).

 

Venlig hilsen

Anna

1
0
Svar på denne tråd
 
 det har jeg prøvet
Forfatter: 
Dato:  10-11-2015 15:12

med den gamle hest. Genoptræning i gang med det samme over 5 mdr. skridt ligeud på hårdt underlag (en noget nemmere opgave i sommerhalvåret en nu her i efteråret). Den var 14 på daværende tidspunkt. Den var meget urolig på stald alene og jeg valgte derfor at den gik på sommergræs med de andre heste - lidt ud fra at det måtte briste eller bære og at det var en hest som var lidt oppe i årene.

 

Den kom sig, og blev brugt som alm. ridehest (let dressur/tur) til den var 17, hvor den blev aflivet pga. forandringer på rgt og smerter i den forbindelse.

 

MVH Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 godt input!
Forfatter: 
Dato:  12-11-2015 08:15

helt enig med dig charlotte! I islænder verdenen har mange heste problemer med hypermobilitet (avlet så man kan få åndsvagt vinkelløft) og det giver udfordringer i ridningen..Og som charlotte skriver, så er der virkelig mange anvisninger fra dyrlæger, på hvordan man skal håndtere genoptræning. Jeg tror at total stillestående liv på sygefold ikke hjælper på en god genophealing. Derfor er det ud at gå med hesten, ligeud på hårdt underlag :) God bedring :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for jeres tilbagemeldinger
Forfatter: 
Dato:  12-11-2015 11:26

Tusinde tak for jeres tilbagemeldinger :-)

 

Efteråret er bestemt ikke nogen god tid, kun at må skridte i..

og så udenfor på asfalt, men jeg får skridtet/trukket så meget med hende jeg kan, oftest hver dag, minimum 30 min.

Dog har jeg ikke været på asfalt med hende de sidste par dage, dels pga. Vejret - meget blæsende og vådt, og pga. En tabt sko der kom på igår..

 

Hun kommer på fold dagligt, mindre areal og det ser ud til hun trives med det, at hun kommer ud.

 

Jeg har fået en tid ved dyrlægen igen d.20, så jeg er godt nok spændt på at se hvordan det har udviklet sig, om det er blevet værre eller om det rent faktisk er ved at hele op, i forhold til sidste scanningsbilleder..

 

Jeg forsøger holde hovedet højt, og bevæbne mig med tålmodighed,

andet kan jeg vidst ikke gøre.

 

Spurgte også lige smeden til råds igår, om man kunne ligge en anden type sko på, og nej desværre ikke - når skaden sidder helt deroppe, vil den ikke hjælpe :-(


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilskud
Forfatter: 
Dato:  13-11-2015 18:26

Nogen der har erfaring med nogen/noget tilskud, så det rent faktisk er muligt KUN at skridte? Uden hesten hopper rundt, ser spøgelser osv.? Synes det ved at være en smule farligt...

Igår stejlede hun, idag ville hun ikke gå frem og gav sig til at skabe sig, gav sig og der var intet resten af turen..

Hun trænger tydeligvis til at lave noget, men det ikke nemt når man kun må skridte...

 

 

Nogen gode råd/forslag? :-)


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  13-11-2015 19:51

Snak med din dyrlæge. Jeg er ved at genoptræne min hest efter gaffelbåndsskade og min dyrlæge lovede mig at jeg kunne få noget beroligende, hvis han var livsfarlig.

 

Hvad det præcis er ved jeg ikke, da min hest har været overraskende nem at have med at gøre gennem hele forløbet. Ham gik så også på døgnfold, da han kun var på 20-30 min skridt om dagen. Pt. er vi på 90 min skridt og 4-5 x 2 min trav 4-5 dage om ugen. Så nu laver han jo egentlig en del og jeg ville blive overrasket hvis han med et skulle blive for overgearet.

 

Et par af de andre i stalden har dog måtte bedøve deres heste, i starten af genoptræningsforløb. Deres stod så også i boksro og var dermed lidt mere lovligt undskyldt mht. at være lidt for overfriske. Heldigvis bruger man jo ikke boksro til en gaffelbåndsskade, det giver da hestene lidt mere indhold i hverdagen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  13-11-2015 20:17

Tak, "Pærevælling" :-)

Jeg må have fat i min dyrlæge :-)

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kune prøve....
Forfatter: 
Dato:  13-11-2015 21:44

Du kunne prøve Zylcene, baldriandråber, Bachs universaldråber - Zylcene kan vist kun fåes hos doc dyr, dråberne kan vist købes i Matas o.l..

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Zylkene
Forfatter: 
Dato:  14-11-2015 14:31

Man kan bare købe Zylkene over nettet.

 

Men jeg havde absolut ingen effekt af det med min. Han var livsfarlig alligevel, selv på 5-dobbelt dosis.

 

Jeg måtte i stedet gå på en del kompromiser. Han kom på normal (dog jævn) fold, og så startede jeg med skridt i ridehallen, da det ikke var muligt at styre ham udenfor. Og det var endda sådan, at han var roligst når han var fri, altså at jeg ikke holdt ved ham. Så kunne han godt skridte ved siden af mig det meste af tiden. Indimellem sprang han frem og tog et par galoptrin, men stoppede så igen. Hvis jeg holdt ham tilbage her, så gik han i vejret og hidsede sig bare mere op. Så altså, selvom boksro/sygefold kombineret med skridtmotion lige ud på hård bund, er det man anbefaler, så var det altså ikke en mulighed for mig. Og jeg tænkte, at det nok trods alt var bedre at skridte på blød bund, end at springe rundt på hård bund

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 beroligende
Forfatter: 
Dato:  14-11-2015 21:34

Jeg må have fat i min dyrlæge, og høre ad - ang. noget beroligende/tilskud til hende. Det er absolut bedst, at jeg skridter/trækker hende på hård bund - mest fordi, at vores ridehusbund er som en by i Rusland, den er virkelig ringe - Dyb og MEGET blød. Bestemt IKKE de bedste betingelser, for skadede hesteben.

 

Vores folde ligner også noget der er løgn, efter de sidste ca. 2 døgns regn i store mængder - Så en tør/plan fold, er ej heller muligt.

 

Jeg ved ikke rigtig, jeg synes godt nok det er svært det hele. Jeg ville gerne, at jeg havde hende hjemme, så hun kunne gå på plan grusfold uden dyb mudder, men desværre ikke en mulighed.

 

Jeg har en tid ved dyrlægen fredag d.20, og da er jeg meget spændt på at se hvordan det hele ser ud...


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dilemma
Forfatter: 
Dato:  15-11-2015 19:47

Ja det er noget af et dilemma med at finde den bedste bund.

 

Jeg spurgte også min dyrlæge (2 forskellige faktisk), og der var intet beroligende, jeg kunne få.

 

Så du må meget gerne melde tilbage, hvis du kan få noget andet end Zylkene :)

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-11-2015 22:16

Ja, det er bestemt ikke nemt at finde den bedste, og mest optimale bund....

 

Okay, hmm...

Jeg skal nok melde tilbage, når jeg ved noget fra dyrlægen

- Sjovt nok, så var hun i bund og grund, faktisk sød nok idag...

Selvom hun bliver "bange/forskrækket" og topper op i knolden, over det mindste... og kommer i perioder til at "jappe" i sin skridt, skridter fremad, men går "rejst" - Lidt svært at forklare..


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 åh nej..
Forfatter: 
Dato:  23-11-2015 15:06

Åh nej....

 

Min hest har fået "dommen"

 

Hendes gaffelbånd er alt for tykt...

Det ser pt. ikke for godt ud

Hun har fået den sidste, og mulige behandling i fredags..

 

Dyrlægen vil se hende i slutningen af Januar, og han sagde jeg ikke skulle regne med hun blev ridehest igen

 

Hun er stadig halt, især på hård bund i longe...

Det gør så ondt

 

Skaden stammer muligvis tilbage til 2013, hvor jeg havde de første problemer med hende, hvor der blev taget røntgen af ryggen, fik scannet livmoder osv. Men intet fundet..

 

Hun har først vist halthed i septemer - dumme hest <3

 

 

Vi har ellers både sprunget, redet dressur, været på adskillige jagter osv. uden problemer

 

Min smukke prinsesse.... <3 <3 <3


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  23-11-2015 17:16

Åh nej da.

 

Er det første gang gaffelbåndet er blevet scannet? Eller er det først blevet fortykket nu?

 

På Højgård sagde de til mig, at en skade som hos min vallak vil tage minimum 12-18 måneder om at hele. Så den tid besluttede jeg mig for at give min ham. De sagde dog også, at han skulle blive haltfri inden for et par måneder, hvis der skulle være noget håb. Det var han nok også, men han har fortsat gået skævt på benet (trådt skævt ind under sig). Det er meget meget langsomt blevet bedre over de nu efterhånden 18 måneder, der er gået siden han var på Højgård. Så på den vis kan jeg stadig, så lang tid efter skaden, se en lille forbedring måned for måned.

 

Men som sagt, ved ikke om man kan bruge ham til at sammenligne med, da jeg endnu ikke ved om han kommer til at kunne fungere som ridehest.

 

Håber det bedste.

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 111111111
Forfatter: 
Dato:  25-11-2015 12:09

Hej - Min gamle hoppe May ladogina, hun blev erklæret uanvendelig med en gaffelbåndskade på forbenet, hun var stok halt i skridt og angreb en hvis man ville sætte hende i trav, så ondt gjorde det. Jeg valgte at få hende aflivet, selvom det var verdens sværeste beslutning, men jeg gjorde det fordi jeg ikke ville have hun skulle leve som fold bums, og at hun evt blev solgt også skete det hele forfra, det synes jeg ikke jeg kunne tilbyde hende. Derfor blev hun aflivet i år den 30 sep.


 

Stolt ejer af fjordhesten
Aikon!<3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Scanning
Forfatter: 
Dato:  29-11-2015 22:31

Hun har nu været scannet ialt 3 gange..

Her 3. Gang var der konstatering af for tykt gaffelbånd :-(

Dyrlægen frygter desværre at skaden stammer fra 2013...

Så han er ikke optimistisk :-(

 

Hun går pt. Kun på fold, og bliver skridtet på hård bund,

når vejret tillader det..

 

Min hun er desværre kun 6 år :-( :-(

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Trist at høre....
Forfatter: 
Dato:  30-11-2015 06:21

Det er trist at høre, at hun formentlig ikke bliver i orden.

 

Men har skaden stået på længe, så er det svært at få dem raske igen. :-(

 

Det du skal tænke på er, at du har i 2013 da skaden formentlig opstod forsøgt hvad du kunne. Og nu her gør du jo også hvad du kan, trods vejret ikke er med dig.

 

Jeg krydser fingre for et julemirakel

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Julemirakel
Forfatter: 
Dato:  30-11-2015 17:37

Tak Charlotte :-)

Jeg synes det er en lidt hård kamel at sluge..

Det tærer på mig, at hun netop IKKE på noget

tidspubkt har vist tegn på halthed, før nu, siden

2013, hvor vi havde de første ridemæssige problemer :-( :-(

 

Jeg håber virkelig på et julemirakel, at hun bliver rask igen..

Det ville være den bedste julegave!

 

Vi har nu ikke været ude og skridte i et stykke tid, grundet vejret

er alt for slemt pt. :-(

Hun kommer dog på fold vejr dag,

heldigvis på en der ikke er så mudret...


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er det......
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 08:47

Det er desværre det, som er lusket ved snigende skader - at de ikke viser sig tydeligt, men kun sådan ved lidt ubehag, og man søger hid og did, men kan ikke pinpointe sig ind på hvad det er, som gør hesten træls i ridning.

 

Seneskader er jo overbelastningsskader, akutte ved at de fx lander dybt efter et spring, bisser rundt på folden og vrikker rundt ect. Her vil hesten jo tydeligt vise, at de er halte og hævede.

De snigende kroniske skader er der, hvor hestene vil vise lidt ubehag, men ikke dissideret være halte e.l. Nogle folk rider videre, fordi det fx er en unghest og de jo er "frække" og forventes at protesterer !? Andre slæber hesten til dyrlæge og får den undersøgt fordi "der er et eller andet i vejen", og her er problemet nok at hesten ikke viser skaden tydeligt - især fordi hvis man som ejer er bekymret, ja så mindsker man automatisk belastningen/ridningen op til dyrlægetjekket = hesten har det bedre.

 

Det er dyrt købte lærerpenge for dig desværre - men noget vi andre kan tage med og forhåbentlig lærer af. Nemlig at reagerer hesten på "et eller andet", og kan dyrlægen ikke lige finde noget oplagt, så skal man nok forvente at der er noget snigende skade på vej - og ikke at hesten bare er ung/fræk/uopdragen.

 

Helt overordnet set er der jo kun to mulige grunde til at en hest bliver "fræk i ridning" - dårlig ridning eller ondt i kroppen på hesten.

 

Min hest som blev skadet havde jeg til to forskellige dyrlæger indenfor 4 måneder før skaden skete. Ingen af dyrlægerne kunne finde noget, trods bøjeprøver m.m. Jeg havde nemlig en bekymring om, at det var lidt svært for ham at springe korrekt an i galop på den ene volte. Ikke at han var træls e.l., men det var bare så nemt på den gode volte. Så muligvis er hans akutte skade på fold, opstået udfra en ganske let overbelastning i en længere periode, hvor jeg havde ham gående på folde med dyb mudder i løbegangene, hvor han blev trænet intensivt op til nogle dressurstævner, hvor smeden ikke var hel skarp i sit arbejde ect.

Jeg var "heldig", at min blev hævet og halt. Men kun hævet i 14 dage, og kun halt i 3 dage - havde jeg gået så hurtig frem, som nogle dyrlæger foreslåer, så er jeg ikke sikker på at han nu 18 måneder efter skaden kunne gå på MA-niveau. Og havde jeg ikke ændret på alt - træningen, smeden, foldene, hele manegment af hesten, ja så ville jeg nok slide det samme sted igen.

 

 

Nu er jeg så selv også nået i den alder, hvor slidskaderne og overbelastningsskaderne begynder at komme - og det er utroligt, hvad en ung krop kan kompenserer for i lang tid, mens en ældre krop der er det paybacktime med det samme. Hestene har det formentlig på samme måde, og derfor er det så svært at opdage de snigende skader - men når de sp først er tydelige så er de alvorlige.

Lige nu døjer jeg med en tennisalbue - det er en overbelastning af senevedhæftningen på albuen. Og nøj hvor kan jeg godt forstå, at hesten bliver uanvendelige på sådanne skader! Selv på smertestillende gær det nogle dage rigtig rigtig ondt, og jeg ved jeg skal forvente genoptræning over et år, før det forhåbentlig er væk.

 

Summasummarum - du har gjort alt det rigtige du kunne for din hest, både i 2013 og nu ! Snigende skader er bare noget bæ !!!

 

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlægens dom
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 10:03

åh kan så godt følge dig - vores hoppe blev for 3 år siden også "pludselig" halt - det viste sig at hun havde lavet overbelastinger på begge forben - fordi hun havde en snigende skade på det ene bagben.... og det var en træls en af slagsen - nemlig begge de skrå kodesenebensligamenter (og det lodrette fandt vi senere ud af).....

Dyrlægen fandt aldrig årsagen til at hun havde lavet den - men tror det var fordi hun var blevet skæv - og den skævhed havde vi fået rettet inden udredningen - lang historie.....

MEN hvis du vidste hvor mange gange dyrlægen spurgte om den var uanvendeligehedsforsikret... fordi prognosen for den slags skader er uendeligt dårlige.... og der gik mange måneder før dyrlægen kunne se den mindste forbedring.

Ved ligamenter er det eneste der duer - RO - meget kedelig medicin....

vi gjorde så det ved siden af at vi proppede hende med alle de tilskud der på nogen måde giver næring til ligamenter - behandlede dagligt med BOT og masserede med traumelgel. Herudover fik hun homøopatiske tilskud (man gør alt for de dyr...)

Her 3 år efter er hun bedre gående end "nogensinde" - dyrlægen kunne efter 1 år give os et klap på skulderen for vores tålmodighed og erklære skaden for helet :)

 

Ikke at det altid lykkedes - men nogen gange har man lov at være heldig.

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 21:25

Tusinde tak, for dine ord Charlotte..

 

Jeg har virkelig taget ved lære af, at "der er et eller andet" - og lært det på den hårde måde.

Det piner mig bare, at hun IKKE på noge tidspunkt her vist tegn på halthed, ømhed ej heller nogen form for hævelse - og hun er ikke engang hævet nu, og har ikke været det.

Udover på forbenet som jeg fandt den ene morgen for tykt, efter en jagt.. hvor overbelastningen af støttebåndet sad...

 

Øv hvor er det hele bare SVÆRT!

 

Hvor er det dejligt, at din hest kom sig

 

Min dyrlæge har også spurgt flere gange til forsikringen, både syge og uanvendelig....


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  01-12-2015 23:12

Ponyhoppe, 22 år på daværende tidspunkt. Akut opstået skade på gaffelbåndet i venstre bagben lige ved fæstningen til kodeledsknoglen. Hun var en anelse halt i trav, men intet at se i skridt, heller ingen hævelse eller varme. Boksro/sygefold i 3 måneder + 1 måned med almindelig fold og boksro - intet andet blev gjort, ingen tilskud, ingen specialbeslag, gåture eller bandager, da dyrlægen ikke mente, det ville gøre nogen som helst forskel. Hun kom sig fuldstændig over skaden og blev efterfølgende brugt til både dressur og distance.

Nu, som 27 årig er hun for nylig blevet pensionist pga en seneskade i venstre forben, der helede men brød op igen under en vild galoptur på folden. Hun kan sagtens gå på fold og på små gåture på asfalt uden at være halt overhovedet, så længe hun går med specialbeslag, så det får hun lov til.

 

Krydser fingre for et julemirakel


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 frustreret
Forfatter: 
Dato:  04-12-2015 21:01

ØV!

Min hest virker totalt frustreret, og virkelig træt af det.

De seneste to dage, har hun virkelig ændret kataktér - Hun er blevet SÅ sur.

 

Jeg er bange for hun har fået mere ondt..

Hun sparkede ud efter mig i boksen til aften, da jeg skulle give "natmad" og nathø... Har hun aldrig gjort før.

Hun lagde ørene HELT ned, og viste tydeligt der var noget galt

Regner med at tjekke hende imorgen, det bliver jeg nødt til. Så jeg kan se om det er værre, eller det samme, eller noget helt tredje - at det er væk i mine øjne.

 

Øv hvor jeg synes sådan nogen forløb er lange, og hårde


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 stakkels jer
Forfatter: 
Dato:  04-12-2015 22:52

øv da også - helt sikkert at hun er frustreret.... og hvor meget der er smerter er jo svært at sige. Hun kom på fold ikk? - eller står hun inde inde.....

 

krydser fingre for at det ikke er skaden der generer hende - men noget andet....


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frustreret
Forfatter: 
Dato:  05-12-2015 08:21

Hun kommer heldigvis så meget på fold som muligt, hun er dog ude i færre timer i totalt lortevejr..

Hun er ude i gennemsnit fra ca.8-9, til 15-16

Lidt tidligere ind osv. Alt efter vejret, da jeg ikke vil risikere hun løber rundt ved dårligt vejr = regn og blæst samtidig.

Også for at passe på min fold, så den ikke bliver løbet op med alt den vand vi har fået.. :-)


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frustration
Forfatter: 
Dato:  07-12-2015 17:23

Åh altså.. Den kære hest..

 

Hun ER altså halt - ikke rentgående, ej heller på fold.

Men da jeg jo skal skridte på hård bund,

var dagen idag perfekt - stille vejr og solskin.

Hun vælger dog ikke at være sød, hun vil pludselig ikke gå frem,

og forsøger flere gange at rejse sig.

Hun ignorerer decideret spark med sporer på - naturligvis med måde.

Hun giver, i mine øjne, rimelig tegn på, at hun IKKE vil.

Men, er det unoder, fordi hun kan, overskudsenergi eller simpelthen

fordi hun har for ondt?

Hendes "sur-hed" er pt. På et niveau der er OK.

Har så fundet ud af hun er i brunst....

 

 

Åh de kære heste!

Overvejer ringe til dyrlægen endnu engang, synes bestemt ikke det her er fair... Ved ikke hvor lang tid der ville gå, før man kunne se om behandlingen hun fik, har hjulpet.

Vi var jo derinde d.20 november, og skal derind sidst i januar igen.. Synes dæleme der er LANG tid til.... :-(


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
1
Svar på denne tråd
 
 stakkels jer
Forfatter: 
Dato:  07-12-2015 22:43

åh den er svær - altså vores måtte jeg helt opgive at forlade staldgang og gårdsplads med da hun stod HELT stille - hun kunne simpelthen ikke rumme det.....

 

Du kender hesten bedst - så mærk efter i maven - og hvis det betyder Dr. Dyr forbi så synes jeg det er fair nok....

 

måske vil det virke bedre at du går ture med hende frem for at ride? - min skulle helt sikkert trækkes frem for rides - ikke alle heste kan rides i sådan et forløb.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlægen...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2015 13:36

- Var bestemt ikke positiv, da jeg ringede til morges

og fortalte hun stadig var halt :-(

Tur til dyrlægen endnu engang, i næste uge :-(

 

Svensen; det er desværre ikke muligt for mig, at gå med hende, da hun er temmelig "spændende".

Så jeg bliver hellere hjemme på gården..


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Noget nyt?
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 05:24

Hvad sagde dyrlægen? Håber det bedste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 17:34

Opdatering;

Ganske rigtigt, stadig halt på venstre bagben, som forventet efter eget tjek derhjemme.

Hun er dog også nu halt på højre forben.

Dyrlægen TROR det er grundet de nye sko, som hun fik på tirsdag morgen - vi var derinde igår, torsdag.

Selvom hun aldrig har været halt efter smed, smeden vidste også vi skulle afsted, og gjorde som han plejer.

Dyrlægen brugte ikke engang 10 min. På os og sendte os hjem.

Han sagde desuden, at hun skal gå til midt februar og så sendes 14 dage i professionel ridning, for derefter at se om hun kan holde.

 

Men hun skal IKKE tjekkes inden ridning.

Jeg synes det hele er meget mærkeligt.

Især med det højre forben.

Jeg TROR nemlig at hun aflaster det venstre bagben, som hun nu har været halt på siden midt september.

Nu dyrlægen TROR det er pga. Den nye skoning, fatter jeg simpelthen ikke at han ikke vil se hende om fx en uges tid igen...

Det er mest logisk i min optik, at der er en overbelastning af højre forben.

 

Hun er ikke varm på hovene, ej heller nogen forskel.

Hun er lige så frustreret som jeg er, stakkels hyp :( :( <3

 

HVIS nu hun IKKE havde været nyskoet, havde det også været et problem sikkert, for hun var ved at være langtået.

 

Dyrlægen siger så, at det er "normalt" at en hest viser udslag på hård bund(asfalt) på volte, når de er nyskoede.

 

Hun er ikke halt på blød bund, men takter urent.

 

Jeg er i total vildrede, og det piner mig at se

min kære mule sådan, sur og tvær, har med garanti smerter, 7-9-13 så spiser hun sin mad endnu.


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Underligt
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 21:15

Lyder altså virkelig underligt og som en noget speciel dyrlæge. Jeg ville prøve at forhøre mig hos en anden dyrlæge.

 

Min hest er ved at være ovenpå efter hans gaffelbåndsskade og jeg har fået fantastisk god rådgivning hele vejen igennen forløbet, af min dyrlæge. Det er altså ikke normalt at dyrlægen efterlader en utryg ved situationen og uden nogen plan for hesten eller andet.

 

Kan også tilføje at lade den stå i 2,5 måned og så sende den i ridning i 14 dage - lyder ekstremt underligt til en gaffelbåndsskade. Skynd dig at finde en anden dyrlæge. Hvilket område er du fra?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Følg din mavefornemmelse
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 21:31

Kan kun sige, at du skal følge din mavefornemmelse for den har som regel ret og du kender din hest bedre end dyrlægen og vi!

 

Synes det lyder rimeligt med, at den har belastet forbenet ved at aflaste bagbenet fordi det gør avs (er forbenet varmt, hævet, andet?). Ville nok lægge BOT gamacher eller lignende på alle fire. Kunne du selv se haltheden på forbenet hjemmefra eller fremkom det ved bøjeprøve?

 

Nu er man jo ikke altid helt sig selv, når man står med et sygt dyr og får måske ikke forklaret dyrlægen hvad man har observeret eller får stillet de rigtige spørgsmål (jeg har nogle gange selv været for nervøs/berørt til at få alle forklaringer og observationer med), men hvis jeg havde været i dine sko havde jeg ikke været tilfreds med 10 minutters konsultation!! Og slet ikke forslaget om at den skal i professionel ridning når den har haft ro til februar - men blot med tanke på 1. at det er hurtigt den skal i gang igen og 2. at de fleste kan klare genoptræningen selv og at man her får føling med om hesten er på rette vej. Hvis det var min hest med en så alvorlig skade havde den fået mere ro medmindre den viser mistrivsel (og igen hvor går grænsen?). Hvad tænker du selv og har du tid til at vente på hun bliver god igen? Kunne løsdrift i seks måneder hvor hun bare er hest være en mulighed?

 

Synes du gør hvad du kan og det er bare mega svært at ens bedste ven er skadet :-( For hvornår er nok og det er du bedst til at vurdere sammen med en professionel (dyrlæge). Har du overvejet en second opinion?

 

Du får lige et kram med på vejen til både du og din kære hest :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 21:59

Pærevælling;

Det synes jeg jo også. Jeg synes det hele lyder meget mærkeligt.

Dyrlægen ville endda få besked på at ringe til mig idag, men jeg har intet hørt. Har dog overvejet prøve ringe derind imorgen, hvis jeg når det imellem pasning, familie og fødselsdag...

Jeg er bosat på Langeland :-)

Jeg HAR virkelig overvejet at forhøre mig hos en anden dyrlæge, MEN spørgsmålet er bare, HVEM!?

Har indtil nu, brugt Højgård.

(Dog ikke samme dyrlæge som hidtil - Har altid haft en foretrukken, men denne gang en anden, dog den samme under vores forløb)

 

MaleneJ

Lige præcis min tanke :-(

Jeg får lagt staldbandager/gamacher på alle 4 fra imorgen, til natten.

Der er ingenting at se på benene, ingen hævelse, ej heller varme.

Dog var venstre forben en anelse mere tykt i det, end det højre forben igår morges.

Jeg har ikke selv kunne se haltheden på forbenet hjemme, men kunne både se og høre det på det hårde underlag, ved dyrlægen.

- Rundt på volte på asfalt.

Hun blev ikke bøjeprøvet.

 

Jeg TROR måske dyrlægen foreslår proffessionel ridning i februar, fordi jeg fortalte hun ikke havde været nem at skulle skridte på, og havde forsøgt smide mig af. Han spurgte indtil om vi havde ridehus, hvortil jeg svarede ja, men at vores bund er en anelse dyb/blød. Her vil han så have hun skal rides 14 dage af proffessionel, efter bare at have gået et ½ år på fold. Det hænger jo absolut ikke sammen!

 

Problemet med det her er, at jeg virkelig gerne ville give min hest tid og ro! MEN, at jeg ikke synes hun trives. Hun er sur, tvær og visr det tydeligt. 7-9-13 så spiser hun stadigvæk sit foder og stråfoder, men det synes jeg bare ikke er nok.

Hun skal jo gerne være glad, samtidig med hun måske heles efter håbet.

MEN efter d.20 november hvor jeg var derinde forrige gang, hvor hun fik sin sidste og mulige behandling, som tydeligvis ikke har hjulpet, ser jeg det som at dyrlægen bare vil have tiden til at gå de næste par måneder. For så var der gået det halve år i forhold til forsikringen... som han sagde, i tonen af; At han fik mig til at føle, at jeg bare ville aflive min hest.....

IKKE tale om, det er jo mit pureste guld!!!

 

Jeg har virkelig overvejet en anden dyrlæge, men HVEM!?

Har indtil nu brugt Højgård, som skrevet ovenfor..

Tak for kram :-)

 

Har dog tænkt tanken, at ringe til min forsikring på Mandag, og høre deres synspunkt - Hvad jeg gør nu.. om deres dyrlæge evt. vil og kan tilse hende et sted..


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 rettelse
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 22:03

Hun vil til midt i februar 2016, primært have gået på fold et ½ år.. Hun har jo været skridtet imellem tiden, men synes ikke det ændre noget..


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv......
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 23:00

Øv, det er en træls situation at stå i :-( Min hest har været igennem et andet sygdomsforløb end din, men hun var også sur, tvær og ked af det i en periode selvom dyrlægen ikke så det som jeg så. De ser jo kun et øjebliksbillede, mens vi kender hestene ud og ind..hestens humør kom stille tilbage efter jeg begyndte at gå ture og have den i hænder igen, så tror det dårlige humør primært var smerter, medicin og det ikke at lave noget, men hesten har aldrig stejlet, smidt af eller lignende. Din hest siger kraftigt fra - eller rettere hvis min havde den adfærd ville jeg konkludere hesten havde ondt. Husk ingen heste er ens og din er nok lidt mere varm i tændingen end fx min...

 

Har ikke kendskab til Højgaard på fyn (hverken godt eller skidt) - men kunne du spørge efter den dyrlæge du plejede at bruge og som du har tillid til? og ved ikke hvor langt du har fra Langeland og til Sjælland? Men Højelse og Hørsholm kunne måske være en mulighed? Det er heller ikke fordi jeg synes man skal jagte rundt til ti forskellige dyrlæger, men jeg har lært på den hårde måde at man ikke længere skal have blind tiltro til hvad dyrlægen siger. Det er altid noget at hun ikke går fra foderet (håber du har skåret energiholdigt foder fra)...har du overvejet at lave nogle ting fra jorden for at gøre hende lidt mentalt træt?

 

Kan ikke rådgive dig mht. forsikring og dyrlæge - ved ikke hvad proceduren er her, men det kan vel ikke skade sagen at ringe ind til dem.

 

Nå, ja også kan du jo tage en snak med din smed om, hvad han mener om haltheden ang forbenet. Får de egentlig specialbeslag på når det er et bagben og en seneskade?

 

Ønsker dig al mulig held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd
 
 bum bum
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 23:29

MarleneJ;

Jeg vil forsøge besvare dine spørgsmål :-)

 

Øv hvor træls, med din egen hest :-(

Kom din hest sig?

 

Jeg vælger at tro på, at min hest siger fra, fordi hun har ondt - og ikke fordi hun er for tændt, hun har heller aldrig på noget tidspunkt været ondskabsfuld i alm. omgang, eller under alm. ridning.. Så jeg tror på, det er derfor hun tydeigt siger fra.

 

Det var selvfølgelig en mulighed, at få ham den anden dyrlæge til at tjekke hende igennem - det vil jeg da prøve forhøre mig om. For han scannede hende faktisk en af gangene, da ham den anden havde en anden "patient".

Jeg er bosat på Langeland, så vi skal over storbæltsbroen hvis det kunne blive nødvendigt..

Hun fik i starten kun reduceret hendes foder - da jeg jo troede på hun kom sig "lige om lidt", men har for ca.1½ måned siden fået skiftet foderet ud til "heste med boksro" - roepiller og massere af stråfoder. Ca.12 kg. wrap i døgnet og halm.

 

Jeg har faktisk haft tænkt lidt på, at lave noget fra jorden - men ved ikke lige hvad? Har du nogen idéer? :-)

 

Her til eftermiddag har jeg faktisk sendt min smed en sms - Hvis ikke han har svaret mandag engang, prøver jeg at ringe til ham, så jeg kan høre hans synspunkt på det hele.

Der kan ikke ligges syge/specialbeslag på, når det er sådan en skade, som min har - da skaden sidder helt oppe ved/omkring vedhæftningen. Havde det været en alm. dum seneskade, kunne man have lagt en anden sko på, med såler.. Så desværre nej, der er også snakket med smeden om dette..


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv hvor er det træls
Forfatter: 
Dato:  19-12-2015 10:05

Nej hvor er det bare en træls situation.

 

Jeg kender alt til at stå med sådan en følelse efter dyrlægebesøg. Det er så frustrerende.

 

Det er lang tid, hun har været halt nu. Og det er nok umiddelbart ikke et godt tegn. På den anden side så var den besked jeg fik fra Højgård, at sådan en skade (min har jo præcis den samme som din) tager minimum 12 måneder med ro for at hele. Det fik mig til at tænke, at jeg i hvert fald ville give ham de 12 måneder, før jeg opgav ham.

 

Jeg ville dog aldrig starte med at sende min hest i ridning efter et halvt års ro. Det virker helt skørt. For det første er der da ingen grund til at bruge penge på det, for det andet ville jeg ikke være tryg ved at overlade den første genoptræning til andre. Jeg havde dog en veninde til at komme og ride min vallak to gange, da vi skulle i gang med genoptræning. Det var virkelig godt for både mig og hesten, tror jeg. Jeg følte selv, at han var totalt halt fra ryggen, så det var rigtig godt at se ham fra jorden, hvor han så normal ud. Og så var min også meget tvær med mig og ville ikke gå frem. Det gik hurtigt over med min veninde, og jeg tror simpelthen det var fordi jeg sad og havde hele skadesforløbet i baghovedet og var så bange for at han ikke var i orden, så jeg ikke red som jeg normalt ville gøre.

 

Nu ved jeg ikke, hvordan din hest sætter bagbenet i jorden, men min førte ligesom bagbenet lidt skråt ind under sig. Min smed har derfor lavet specialsko til ham, som skulle hjælpe med at hoven står bedre fast i landingen og ikke skrider længere ind under ham. Hvis det giver mening. Ved ikke om det også kunne bruges til din.

 

Bedste hilsner

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Second opinion
Forfatter: 
Dato:  19-12-2015 14:17

Ej hvor er jeg altså ked af det på dine vejne, at det går så skidt med din dejlige hest. Kan i den grad godt forstå dine frustrationer

 

Jeg ville godt nok ikke være tilfreds med den konsultation, du har fået denne gang. At gå derfra med så megen usikkerhed og uro er ikke godt.

Jeg ville forsøge at få en second opinion af en anden klinik - og i forbindelse med dette kunne det være en ide, at tage en rideveninde med, som kan hører med og evt stille spørgsmål på dine vejne. For er man følelsesmæssigt "mættet" kan det være svært at huske alle de spørgsmål man gerne vil stille.

 

jeg giv er dig lige nogle link til forskellige hjemmesider, som har hjulpet mig i min forståelse af seneskader, og hvordan de heler, samt ikke mindst hvor lang tid de tager. Prognoser mht hvor i senen skaden sidder, hvor stor den er ect er der også i disse link - spørgsmål man kan stille sin dyrlæge, som måske kan give et mere nuanceret svar på, hvilken prognose din hest har i fremtiden.

Men selv disse hjemmesider, der tager jeg forskellige ting fra - jeg er fx ikke fortaler for boksro, selvom jeg godt kan forstå at det anbefales. Men de færreste af os, har mulighed for at at fx gå 5 min ture 3 gange dagligt. Så læs artiklerne med de skeptiske briller på, og tag hvad du kan bruge ud af dem.

 

www.atlantaequine.com/pages/ client_lib_tendonlig.html

 

practicalhorsemanmag.com/article/ torn-horse-tendon-the-long-road- back-from-this-equine-injury

 

www.thehorse.com/articles/10127/ tendon-injuries-in-horses

 

www.din-hest-i-fokus.dk/files/8114/ 2524/9212/Seneskader- diagnose_og_behandling.pdf

 

www.americanfarriers.com/articles/ 46-rehabilitating-equine-tendon- injuries

 

Husk hele tiden når du læser, at der er STOR forskel på i hvilken sene skaden sidder - men så har du da mulighed for at få nogle spørgsmål du kan spørge dyrlægen om mht prognose, genoptræning, behandling, skoning ect.

 

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Besvarelse
Forfatter: 
Dato:  19-12-2015 19:19

Anna A;

Det er bestemt ikke sjovt, meget frustrerende :-(

 

Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til, at hun skal gå så lang tid... Ikke når hun reagerer som hun gør, sur/tvær og ser nærmest spægelser overalt, bliver totalt "bims" ved høje lyde/ukendte ting.

Ville også gerne se om hun kunne fungere i en løsdrift, men det er ikke muligt, og slet ikke hvor hun kan gå alene..

 

Synes selv det lyder helt tosset, med ridning efter 1/2 år totalt ro med skridt i starten.. Det give ingen mening.

Proffeionel ridning er forslået da hun er, som hun er, meget tændt.

 

Dyrlægen har ikke kommenteret hvordan hun sætter hovene, eller lign. Har heller ikke sat "en finger" på smedearbejdet.

Jeg har dog selv snakket med smeden om specialsko, men han siger der ikke er nogen der hjælper når det sidder deroppe.

 

Morgan;

Tak for de søde ord, hvis man kan sige sådan :-(

 

Jeg er bestemt IKKE tilfreds, og dyrlægerne fik også et opkald, da jeg var kommet hjem og havde sundet min oplevelse.

Sekretæren ville få dyrlægen til at ringe igår, men har endnu intet hørt.

 

Jeg har taget en beslutning om, at hvis ikke dyrlægen har haft ringet mandag formiddag, vil jeg ringe derind og få lavet en revudering af en anden dyrlæge som jeg har brugt tidligere derinde, som jeg føler mig tryg ved som også er grundig.

Så må jeg se, om de vil "æde" den selv, efter min oplevelse torsdag.

Jeg tager en rideveninde med igen, hvis muligt - tak for rådet :-)

 

Tak for links, det vil jeg klart prøve læse nærmere, med de rigtige briller på :-)


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 19:36

Æv!

 

Nu med hævet bagben :-(

Hvad pokker skal man lige stille op? :-(

Må vidst hellere snakke med dyrlægen, endnu engang..

Det er ved at give mig grå hår.

Trods hun har stået inde idag, ved opdaget hævelse,

er der ingen bedring her til aften.. :-(

 

 

Billede

 

Billede

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 æv med hævelse
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 20:23

æv da også - er det det dårlige ben?

 

Håber du snart bliver klogere på hendes skade - fornuftigt at få snakket med en anden dyrlæge for den undersøgelse du sidst fik er da bare ikke iorden.

 

Jeg ved ikke hvor meget du evt er for det lidt mere alternative - vi brugte det og synes at hesten reagerede positivt trods min skepsis over for det....

 

Jeg sparede en del med Charlotte Eicke - fra Alma - og vores fik en del tilskud og dråber....

Særligt en type af dråberne - som jeg nu selvfølgelig ikke kan huske hvad hed, var jeg overrasket over... skrev til Charlotte at hesten var lidt hys.... og hun ordinerede nogle dråber til hende - og meget mod min forventning tog det toppen af hestens stress/hys...

Du kan jo overveje at prøve hvis du orker. Vi følte - dengang - at alt skulle prøves og da der ikke kunne gives medicin - tænkte vi at et "tilskudshelvede" samt "mirakeldråber" trods alt var at gøre "noget" - om det har hjuplet hesten??? - tja... vi har jo - mod Dyrlægens bedste overbevinsning - en ridehest idag :) - her 3 år efter hendes skade blev opdaget :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alternativt
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 21:23

Ja, det er desværre det dårlige ben, venstre bagben.

Hun har her til aften fået staldgamacher på, og så må jeg se det imorgen tidlig.. :-(

 

Jeg må indrømme, at jeg ikke er til "for meget alternativt", da det allerede har været en bekostelig affære, og jeg gerne vil have det der virker, og ikke "prøve mig" for meget frem..

Hvis du forstår..


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Alternativt
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 22:29

Jeg kan varmt anbefale dig stalgamacherne fra Back on track. Det brugte jeg i en periode på min hest. Det virker på mig selv, så hvorfor skulle det ikke virke på hesten?

 

Udover det brugte jeg 2 bøtter lamin fra hippolyt. Om det havde noget effekt aner jeg ikke, men tænker ikke at det skadede. Dyrlægen mener dog ikke at,d er findes effektive tilskud til den slags skader. Back on track mener han har nogen effekt og giver mening at bruge. Men primært er det tid, tålmodighed og skridturene og fold, der skulle være effektivt.

 

Er er der kommet noget nyt fra dine dyrlæger? Nu du kommer så langt væk fra i forhold til mig (Københavnsområdet), kan jeg desværre ikke hjælpe med en anbefaling af en anden dyrlæge. Din forsikring burde dog være interesseret i at lade sin dyrlæge vurdere skadens omfang. Særligt hvis den er sygeforsikret. Evt. spørg i forhold til dækning af yderligere behandlinger, udbetaling i forbindelse med aflivning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 22:41

Jeg har kraftigt overvejet, og tænkt på at købe dem fra back on track! Nu her jeg får SU igen.

Det virkede nemlig også på mig selv, og lindrede min egen smerte.

 

Jeg har fået af vide, at der ikke kan købes tilskud der virker, ej heller nogen andre sko/anden skoning i forbindelse med smeden :-(

 

Jeg snakkede med en anden dyrlæge i tirsdags, som også lød undrende over min sidste konsultation.. For naturligvis skal hesten ikke rides på, UDEN hun er tjekket igen.

Det højre forbens halthed kunne godt skyldes skoningen.. Men så burde det jo tjekkes op..

 

Jeg skal have ringet derind igen, nu hun står med det her ben...

 

I forhold til min forsikring, og dyrlægen derinde, skal jeg naturligvis have snakket med dem. Der har været lidt mail-korrespondence, så de ved hun er under behandling/tjek, og står skadet..


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skadet
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 22:56

Ja man vil gerne gøre alt for de kære heste, men om tilskuddet havde nogen effekt, der bliver jeg dig svar skyldig. Dog må jeg sige at ved nærmere gennemlæsning af indhold og lovet effekt, så lyder lamin meget som kieselgur og kieselgur er meget meget billigt. Så det kan du evt. Google lidt nærmere på. Hvis du (som mig) vil føle at du gør et eller andet ;)

 

Da altid noget at den anden dyrlæge virker undrende også. Så går det forhåbentlig bedre med næste konsultation.

 

Mht. forsikringen så er de jo nok interessere i at vurdere skaden i forhold til at gøre deres mulige omkostninger op. Så måske kan de være til hjælp, hvis du fortsat føler dig utryg ved egen dyrlæge.

0
0
Svar på denne tråd
 
 at gøre noget
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 23:18

Ja lige præcis, man føler sig faktisk rimelig magtesløs :-(

Jeg vil prøve læse lidt nærmere om det der Kieselgur - tak :-)

 

Det var også min tanke - for så var det ikke "kun" mig den var "gal" med... i forhold til den sidte konsultation.. Det gav mig en smule ro, at den anden dyrlæge gav mig "ret"..

 

Jeg vil prøve se om ikke jeg kan få snakket med forsikringen, alternativt må deres egen dyrlæge evt. se på hende, hvis muligt. Men naturligvis ikke til deres "fordel" men for hestens bedste.

- Tænker de nok først har åbent i det nye år, men vil prøve ringe derind imorgen, nu det bliver hverdag igen :-)

 

Mht. BOT, så kom jeg lige i tanke om at jeg kender en der har nogen staldgamacher, og har hørt hende ad, om hun evt. stadig har dem efter tidligere hest - de er jo gode at have, "just in case".. Så håber lidt jeg kan låne for en periode :-)


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 kieselgur
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 23:23

Æv at det er det dårlige ben der er hævet... synes det kan svinge meget mht hævelse.

 

En kur af Kiesel er bestemt ikke nogen dårlig ide- det jeg fokuserede på var at give de tilskud inderholder de ting der er vigtige for - i dit tilfælde opbygning af sener - i mit - opbygning af ligamenter. Jeg sørgede for at hesten fik alt det der er nødvendigt for at kroppen kan genopbygge...

 

Kieselgur er en af de ting - der netop er nødvendige.

Herudover er Pronine flx hest også en af de ting der er godt.

vi gav også en urteblanding fra Dodson og Horell der hedder Mobility.

 

Back on track er også en god ting - det gør helt klart godt :)

 

Og enig man kan købe sig fattig....

 


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 humøret
Forfatter: 
Dato:  28-12-2015 10:14

Her med Chanells seneskade i forbenet, stod hun på sygefold ½ år. Efter ca 4 måneder begyndte hun også at blive temmelig bims i bøtten og kunne få "bukkeanfald" og drøne rundt i galop på hendes lille 5x6m fold, fordi hun efterhånden var ved at have alt for meget krudt i måsen. På gåturene var hun også noget spændende at gå med og var ret flyvsk.

Jeg begyndte at give hende noget der hedder Antistress Krauterpellets fra Hippolyt og hold da op det virkede. Hun blev total cool og afslappet og var til at gå ture med igen, samtidig med at hun stadig var sig selv og ikke sløvet på nogen måde. Det kunne måske være en idé at afprøve til din hoppe?

Man skal være opmærksom på, at det kan bonne ud i dopingtest i op til et ½ år efter endt brug, da det indeholder baldriandråber, men hvis man bruger ordentlig tid på genoptræning, så skal man vel alligevel ikke ud at starte stævner det første halvårs tid, tænker jeg

 

Nå det var bare et forslag


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd
 
 beskeder
Forfatter: 
Dato:  29-12-2015 21:11

Tak fordi I giver jeres besyv med, erfaringer og råd

Alt er læst, og bliver taget til eftertragtning.

 

Back on track, bliver bestilt.

Kieselgur og det Antistress fra Hippolyt bliver der også kigget på.

 

Snakkede idag med en dyrlæge fra min forsikring, som naturligvis ikke rigtig kunne udtale sig, da han ikke har set min hest. Han ville dog gerne indlede en grundig second appinion, men tror det bliver en dyrlæge i nærheden, da ham dyrlægen jeg snakkede med, holder til på Sjællannd.

Han ville råde mig til, at prøve ringe og snakke med Højgård endnu engang, og få et kvaliceret bud på en plan for nu, og hvordan fremtiden ser ud for min kære hest.

Han måtte dog indrømme, at han heller ikke kunne forstå, at hun skulle sendes 14 dage i ridning, trods hun har stået stille et ½ år på det tidspunkt, uden at blive tjekket op på.

 

Så jeg ser sgu lidt i syv sind...

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tyskland
Forfatter: 
Dato:  30-12-2015 00:00

På diverse tilskud (og foder) er der en del at spare ved at bestille fra Tyskland. Jeg køber gerne på http://www.hipposport.de eller http://www.pferdefutter.de hurtig levering og fin service.

 

Bot og plejer at være billigst hos bot-shop.dk men det er altid værd at tjekke priser :)

 

Dejligt med en konstruktiv snak med forsikringen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tyskland
Forfatter: 
Dato:  30-12-2015 11:25

Tak for info omkring at bestille fra Tyskland, det vil jeg huske til fremover, lige nu vil jeg gerne have noget med det samme, har muligvis fundet en forhandler der bar noget hjemme tæt på mig nemlig :-)

 

Mht. BOT så synes jeg også, at det faktisk er deres egen shop, der er billigst :-)

 

Det var rart med en konstruktiv snak, og har fået tilbagemelding fra forsikringen, om at jeg skal snakke med en dame, som kommer hjem fra ferie på mandag, og det er jo lige straks :-)

Vil jo kun min kære hest, det bedste <3


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 back on track
Forfatter: 
Dato:  30-12-2015 23:25

Så blev der bestilt back on track gamacher hjem! Så håber jeg de kommer i starten af næste uge

Håber ligeledes at jeg har valgt den rigtige størrelse..

 

Og så håber jeg bare de virker! For hun står stadig med hævet bagben.... trods almindelige staldgamacher

 

Godt det snart er hverdag igen, så der forhåbentlig er lidt bedre udsigter, i forhold til hele situationen....


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Antiinflamatorisk
Forfatter: 
Dato:  31-12-2015 09:55

Måske kunne det være en god idé at få din dyrlæge til at udskrive en antiinflamatorisk og let smertestillende kur til 5-10 dage, nruun stadig er hævet og halt.

Det ville jeg i hvert fald ringe og bede om recept på. Det bør du også kunne nå at hente på apoteket i dag eller på lørdag, hvis det bliver bestilt her til formiddag.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  31-12-2015 14:49

Pærevælling; Tak!

Jeg ringede fluks til dyrlægen, og hun sagde det var en god idé, med noget smertestillende.

Så jeg fik hentet noget på apoteket

 

Hvis hun stadig er hævet på mandag, skulle jeg ringe igen :-)


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt
Forfatter: 
Dato:  31-12-2015 16:16

Dejligt. Så kan sener og resten af kroppen forhåbentlig få lidt fred og en evt. inflammation omkring/i gaffelbåndet blive slået ned.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan går det?
Forfatter: 
Dato:  13-01-2016 19:05

Uh, kan se der er sket en masse siden jeg lige skrev. Går det bedre med hende?

 

Mht. træning fra jorden så trænede jeg det mest basale som at hun skulle holde lidt afstand mellem tovet og jeg...stoppe når jeg stoppede og følge mit tempo, så afstanden mellem os blev overholdt. Bakkede også med hende, men det er nok ikke en god idé med den skade din har. Synes de øvelser som er ret basale, men det fik alligevel gang i hjernecellerne på hende.

 

Hvis hun står meget i boks kan du jo gemme lidt godbidder i høet og sætte nogle æbler på snor og hænge den op = det kræver lidt at få fat i æblerne :-)

 

Ønsker god bedring til din hest! Håber at du og hesten kan holde humøret oppe :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-01-2016 13:06

Hej

 

er det begyndt at gå lidt fremad med din hest?

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  17-01-2016 17:22

Jeg må ærligt indrømme, at jeg faktisk ikke ved hvordan det går.

Hun var dog stadig halt idag, da jeg så hende trave på folden.. :-(

 

Hun står med Back on track, fra om eftermiddagen til næste morgen.

Kan se det hjælper, at hun har dem på. Hvis ikke hun har varmen og støtten, er hun hævet næste morgen - i forhold til modsatte ben.

 

Jeg har besluttet, at jeg ringer til dyrlægen i starten af februar, og så må de se hende igen. På det tidspunkt, vil hun så have stået 1/2 år. Hvis ikke der er markant bedring, tror jeg desværre dyrlægens ord holder stik :-(

Det bliver bestemt ikke nemt.

Jeg frygter det værste, og jeg tror desværre ikke, at der er nogen bedring.

Dyrlægens plan er jo stadig at hun skal sendes i ridning, efter det her halve år - Men, det skal hun IKKE ifølge min mening, hvis hun ikke er rentgående på hård bund. I mit hoved rider man ikke på en halt hest - hun har jo ellers før "kun" taktet lidt forkert i blød bund, men det ser jeg nu også som "halthed" da hun ikke går optimalt..

Jeg tør ikke engang ligge mine sadler på hende..

 

Mht. om hun trives, så er det gået lidt bedre siden hun fik noget "beroligende" fra Hippolyt, Equilizer - Det sætter lige brikkerne lidt på plads i knolden på hende. Så det har klart hjulpet.

Efter hun begyndte at få Equilizer, tog hun også lidt på igen omkring sidebenene, så det er dejligt. Hun har klart været stresset.

 

Hun går ellers bare på fold, og har gjort det, det sidste lange stykke tid. Ude de lyse timer - ca. 8 timer.

Så lige nu bruger vi tid på fold, og hygge - ikke i ridehuset, eller på tur, for hun hopper bare rundt, desværre.

 

Jeg håber naturligvis at det hele får en "happy ending"


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  28-01-2016 12:36

En lille opdatering, på det hele..

 

Der venter en tur til dyrlæge, i slutningen af næste uge....

Så håber jeg, der kommer lidt afklaring, om hvad der skal ske nu...


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

4
0
Svar på denne tråd
 
 Afklaring.....
Forfatter: 
Dato:  28-01-2016 19:53

Jeg tror det bliver godt for både dig og hesten, at få en afklaring - hvad den end bliver.

 

Jeg krydser fingre for jer.

 

Og så rigtig mange tak for at du opdatere hvad der sker. Ofte finder man tråde om et emne, hvor man hører starten men ikke hvad der sker undervejs, og hvordan det ender.

Om end det er hårdt for dig at gennemleve, så er det lærerigt fr os andre at følge med i.

 

mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-01-2016 08:43

- Jeg tror også, at det bliver godt, med en afklaring.. Uanset, hvad udfaldet bliver.. <3

 

Tak for de krydsede fingre

 

Det er faktisk, også lidt for min egen skyld - at jeg har valgt at opdatere, da jeg så selv kan følge med i, hvad der sker, og holde hoved og hale i det hele.. Men det er faktisk rart, at nogen følger med, giver deres besyv, deres erfaring, råd og vejledning, krydsede fingre og ikke mindst støtte. Det betyder også noget for mig.

 

Vores heste er jo "vores børn" og det gør ondt på os, når det ikke går som det skal.. Det er rart at kunne dele <3


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

2
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlæge..
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 10:08

Puuuha' kan godt mærke det kommer lidt tæt på nu... At det er imorgen, jeg kører til dyrlægen med hende...

Men omvendt, så håber jeg, at jeg bliver klogere - og ved hvad der skal ske, hvad enten om det er at sige A eller B.. <3


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 krydser fingre
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 22:24

krydser fingre for at Dyrlægen kan sige at det går fremad med din skønne hyp!


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pøj pøj
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 10:18

Pøj pøj til dig. :)

Jeg håber, at der kommer et svar til dig og at svaret er positivt. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 10:44

Krydser også fingre for godt nyt i dag. Ellers bliver det forhåbentlig rart med lidt afklaring.

 

Mht. at være uren/takte forkert så er det som min dyrlæge siger, er hesten uren er den halt. Jeg fik også rodet mig ud i den der forklaring med ikke decideret halt, bare lidt uren. Min var aldrig andet end meget lidt halt sådan ca. hver 4. skridt. Men det kunne ses både i trav og skridt. Så halt var han jo og det har kostet 7 måneders pause. Dog med en masse skridt på fast bund og så 12 ugers genoptræning. Nu er han mere eller mindre tilbage i normalt arbejde, men jeg passer virkelig godt på ham.

 

Hvis jeg var dig ville jeg bede dyrlægen og noget decideret beroligende, du kan give inden du tager hende med ud og gå de der 20-30 min på fast bund. Mener det hedder domosan og det er sådan en gel, der smøres på tandkødet og sløver hesten. Så det kan være svært lige at ramme rette dosis, men det er super effektivt. Kender flere der har haft brugt det eller et pulver til deres i forbindelse med genoptræning af lidt for kulret hest. Har heldigvis ikke selv haft behovet, da min unghest viste sig at være overraskende nem at have med at gøre igennem hele forløbet. Havde dog aftale med dyrlægen om at han ville udskrive beroligende efter behov. Det er nemlig vigtigt at hesten kommer ud på fast bund og går som en del af behandlingen, men den må jo hverken springe omkring eller være farlig at håndtere.

 

Nå det blev lidt langt i forhold til at jeg egentlig blot ville ønske pøj pøj med dyrlægebesøget i dag.

0
0
Svar på denne tråd
 
 opdatering
Forfatter: 
Dato:  05-02-2016 08:35

Jeg var hos dyrlægen igår, i laaaang tid.

Hun blev mønstret, både på blød og hård bund -

overraskende nok, var der INTET at se.

Hun blev derfor scannet, og det så super fint ud!

Så planen er nu, at jeg skal igang med genoptræning.

Der er lagt et 4 ugers program til hende, og så skal vi til tjek i uge 3-4. I første omgang forsøger jeg selv at ride hende, hvis ikke det går efter planen, bliver hun sendt ud i byen og bliver redet.

Dog må jeg gerne longere hende lidt let først, så det vil jeg benytte mig af

 

Så lige nu, synes jeg egntlig stadig, at jeg står lidt det "samme sted" som før... at man ikke ved, om hun kan holde...


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Longering
Forfatter: 
Dato:  05-02-2016 11:32

Må du virkelig tage hesten direkte fra fold og intet arbejde og så begynde at longere?

 

Min måtte under ingen omstændigheder longeres under hans skadesforløb og jo mere jeg kan undgå det endnu jo bedre. Min dyrlæge sagde stort spor hvis det skulle være på bane og helst ud på fast bund og lige ud.

 

Min plan hed 5 uger med 20-30 min skridt for hånd eller med rytter. Derefter lagde vi 10 min skridt på hver 1,5 uge og arbejdede os op på 60 min skridt. I denne fase hed det mindst 5 dage om ugen.

 

Derefter blev det 4 uger med 75-90 min skridt

 

3 uger med 90 min skridt og 4-5 x 2 min trav

 

3 uger 90 min skridt og 8-10 x 2 min trav

 

2 uger med 90 min skridt, 8-10 x 2 min trav og 4 x 1 min galop. Galop intervallerne havde vi dog ikke så mange af da hesten før skaden kun havde galoperet med rytter på 4 gange. Så er først begyndt at galopere ganske lidt på ham nu her.

 

Første gang jeg havde hesten oppe på 60 min skridt om dagen, blev han uren i 3 dage og så startede vi forfra fra med de 20 min skridt om dagen.

 

Longering var i 12 ugers programmet max en gang om ugen og kun for at tjekke om han fortsat var rengående. Så jo kun et par runder på hver volte. Longering belaster benene virkelig meget.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 lidt litteratur omkring heling af sener
Forfatter: 
Dato:  05-02-2016 15:25

Det var da gode nyheder, så nu vil jeg folde de krydsede fingre ud :-)

 

Når det så er sagt, så er jeg enige i, at jeg ikke forstår dyrlægens anbefaling.

 

Nu må du jo selv vælge, om du vil stole på din dyrlæge - og gøre hvad han anbefaler med longering og at sende hesten i evt træning.

MEN jeg vil opfordre dig til at læse disse tre artikler, som er forholdsvis nye, og som jeg ikke havde adgang til den gang jeg stod med en seneskadet hest der skulle genoptrænes - heldigvis kan jeg se, at de er enig i det jeg kom frem til.

 

Denne her beskriver hvordan sener heler :

practicalhorsemanmag.com/article/ torn-horse-tendon-the-long-road- back-from-this-equine-injury

 

Denne her beskriver også heling af sener, OG henviser til den sidste artikel jeg har her på siden.

www.americanfarriers.com/articles/ 46-rehabilitating-equine-tendon- injuries

 

Og denne er en gennemgang af videnskabelige studier, SAMT et genoptræningsprogram :-) Det ville jeg gerne have haft den gang, så det ikke var min egen gætteleg jeg var ude i :-) Send evt artiklen til din dyrlæge og hør om du evt kan bruge den ?

 

www.equinepartnersamerica.com/ research/Gillis- RehabTendonsLigamentsAAEP.pdf

 

Det de alle skriver er, at det minimum tager 6 måneder at genoptræne en seneskadet hest, oftest 9 måneder. Og der nævnes ingen steder longering...

 

God bedring - og husk stadig at hold os opdateret :-)

 

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 gode nyheder
Forfatter: 
Dato:  05-02-2016 15:55

hvor er det da bare fedt at høre!!! - tillykke - det lykkedes :)

 

Som de andre nævner ville jeg også tage det MEGET langsomt og ville slet ikke turde sende den i longe....

 

Vi brugte et år på genoptræning - det var hårdt at det skulle tage SÅ lang tid.... til gengæld så har vi - mod dyrlægens odds - en velfungerende hest i dag.

 

Synes Morgans forslag er super gode :)

 

Håber du opdaterer videre


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Longering
Forfatter: 
Dato:  06-02-2016 03:07

Super dejligt at høre at hesten er på rette vej igen - det er rædselsfuldt at stå i "limbo" og ikke ane om man er købt eller solgt!

 

Dog vil jeg sige ligesom de andre - longering er TOTALT no go til heste med seneskader og af-arter deraf! Jeg er ikke sikker på jeg ville kunne stole på en dyrlæge der kommer med sådan en melding

 

4 uger er heller ikke på nogen måde nok til at genoptræne - det tager tid - LANG tid, du kan roligt afsætte flere måneder til projektet, og forvent små tilbagefald når kravene øges!

 

MEN - hvis du sørger for at give den tid nok under genoptræningen og ikke longerer/rider på bane på buet spor (og banen må IKKE være dyb!), så har du gjort ALT hvad du overhovedet kan for at få din skønne hest på "benene" igen!

 

Pøj pøj med det!

 

Trine (Faxa)


1
0
Svar på denne tråd
 
 genoptræning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2016 20:30

Altså, jeg må lige slå fast - selvfølgelig skal man følge dyrlægens anvisninger, sålænge de er udarbejdet til ens hest.

Genoptræningsprogrammet er lagt specielt til min hest, med tanke på hendes type skade.

Jeg holder mig til dyrlægens ord, istedet for et forum i denne situation. Selvom det er rart at læse råd, efaringer.

Synes også det er "sjovt" som i kommenterer på måden der genoptrænes - For I har ikke set programmet.

Måske det blot er de 4 uger i hæfter jer ved...?

MEN, programmet er altså IKKE udført således, at hesten vil være i fuld træning efter den 4. uge...

Den kommer maks til at trave og gallopere lidt let - det er som en test. Selve genoptræningen til en hest i fuldtræning, er naturligvis MEGET længere.

Hesten skal tjekkes igen i uge 3-4 i forhold til genoptræningen, så der holdes naturligvis øje, og jeg er selv opmærksom på de mindste signaler.

 

Selvølgelig skal hun IKKE longeres i evigheder.

Det var nu mere ment som, en hjælp til mig selv, da min hest til tider er bims og ikke skal være til fare for mig selv, eller hende - at jeg ville forsøge kravle på ryggen af hende.

 

Hun har nu overstået dag 2 med genoptræning.

Og har faktisk gjort det rigtig fint, er sikker på hun nyder at komme lidt i "arbejde" igen..

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

1
1
Svar på denne tråd
 
 tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  06-02-2016 20:49

Jeg må nok hellere lige tilføje, at det iøvrigt IKKE er nødvendigt at skulle longere hende først..


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det skrevne ord
Forfatter: 
Dato:  06-02-2016 21:14

Vi kan jo udelukkende forholde os til det du skriver herinde.

 

Jeg synes fortsat at det lyder yderst underligt at den allerede må komme i longe, trave og galoppere let og evt. skal i ridning. Har jo selv lige været igennem en mild gaffelbåndsskade, der sad heldigt og det var godt nok noget helt andet jeg fik at vide af min dyrlæge. Derudover er det i modstrid med alt hvad jeg har læst og hørt fra andre med sene og eller gaffelbåndsskadede heste.

 

Så længe du stoler på din dyrlæge er det jo fint at følge anvisningerne.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 10:15

Jeg forstår godt, hvad I mener, og jeres bekymring, men samtidig tænker jeg, at dyrlægen må vide hvad han snakker om?

At der må være en grund til det planlagte program?


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 20:05

Nå, det kom helt ad sig selv.

Hun har idag forsøgt smide mig af. Fat i dyrlægen igen.

Selvom senen så fin ud - kan det stadig være knoglestrukturen hun har ondt i..

 

Åh ha!

Hvorfor har hestene ikke en knap man kan trykke på, og de så selv kan fortælle hvad der er galt?


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smerter
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 11:06

Så dyrlægen mener hun er så kuldret pga. smerter? Det kan ikke bare være fordi hun ikke har lavet noget i 6 måneder?

 

Det lyder til at din hest gennem hele forløbet har været lidt farlig at håndtere og særligt at kravle op på. Hvis det var mig ville jeg altså få det lette bedøvelse og få hende dopet ned til at kunne håndteres sikkert og så starte med de 5 uger skridt i 20-30 min. Ud på fast bund og så bare for hånd i starten. Sådan at du ikke belaster hende mere end nødvendigt, hvis hun rent faktisk har ondt.

 

Det et kan godt være det er lidt meget at dope hesten, men sikkerheden for både dig og den kommer altså bare først. Forhåbentlig er det jo heller ikke mange dage det bliver nødvendigt. Hun bør jo blive mere rolig, når hun kommer lidt ud hver dag og får lidt nye indtryk.

 

Min skulle også ud skridte mens han stadig var halt. Han startede som nævnt med 5 uger kun på fold. Dette fordi han gik på enorm græsfold døgnet rundt og dermed gik rigeligt på egen hånd. Det at skridte/gå på fast bund er en del af selve behandlingen af en gaffelbåndsskade og hjælper gaffelbåndet til at hele korrekt op og genopbygge styrke.

 

Hvad mener din dyrlæge at du så skal gøre nu hun ikke er til at komme på ryggen af?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 12:28

Jeg sendte en mail til dyrlægen om han skulle ringe i mandags, har endnu intet hørt.

 

Jeg har taget "sagen" lidt i egen hånd nu.

 

Min hest får en gang massage i aften, og så må jeg se om der bliver fundet nogen muskulære ømheder, der gør hun ikke vil bære rytter, i andre gangarter end skridt.

For hun er ikke halt.

Men noget MÅ der være galt, stadigvæk. Nu skal der bare findes ud af, hvad det er.

 

Genoptræningen er pt. indstillet, til jeg ved mere.

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åhe, hvor jeg ...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 10:57

Åhe, hvor jeg føler med dig.

 

Det er så fustrende, når det ikke går som planlagt.

 

Man skal alid huske at lytte til mavefornemelse, og det har du gjort. Jeg ville nu ringe dyrlægen op, han har nok "glemt" dig i en travl hverdag.

 

Som skrevet tidliger, kender jeg desværre alt for godt til hvad du gennemgår, alle de op- og nedture, det slider hårdt.

 

Det der også gør det svært er at så mange har en mening om, hvordan en gaffelbåndshest skal behandles!

Jeg benytter mig af en anerkendt hestedyrlæge praksis, med flere dyrlæger,alle med heste som speciale og betaler i dyredomme for deres vudering.

Og alligevel kommer folk, hvorfor gør du ikke sådan? eller sådan? Arggge, der er det bare nogen gange svært at svare pænt.... Nogle af de forslag jeg har fået har jeg selvfølgelig vendt med min dyrlæge og fået hans faglige vudering.

 

Håber det bedste for dig og din hest.

 


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 frustrerende
Forfatter: 
Dato:  11-02-2016 12:11

Julle - Det er VILDT frustrerende

 

Du har nok ret - Jeg må prøve ringe dyrlægen op, igen - trods min mail.

 

Ja, det slider rigtig hårdt, det ene øjeblik kan man se lidt lys for enden af tunellen, og det næste øjeblik er lyset væk.. Det er vidst det man kan kalde for en evigheds-rutsjebane?

 

Jeg er 100% enig.

Hvorfor skulle man ellers spørge DYRLÆGEN? Der er jo en grund til de eksisterer, og her har jeg jo bevidt valgt Højgård Hestehospital, da de netop er anerkendt, og ved hvad de laver.

Jeg er helt sikker på, at min hest's genoptræningsplan bestemt ikke er for sjov, dyrlægen har lagt den til kun MIN hest, i forhold til hendes skade, og historie.

Så kan "folk" egentlig sige hvad de vil, i et åbent forum. For hvis man kun lyttede til et åbent forum, kunne man ligeså godt spare sine mange penge og undlade dyrlægen...?

 

Jeg stoler på min dyrlæges vurdering, som har sparring med de andre der er ansat på stedet.

 

Igår, havde min hest en massør ude - som dog er færdig med selve uddannelsen lige om lidt. Min hest var en "test-hest", og det var SÅ godt og givende!!

Min hest har en ekstrem øm rygmuskel, den der faktisk går fra skuldren og hele vejen langt ryggen og hæfter ved ribbenene. Hun er ligeledes øm helt oppe fra nakken.

Der kunn desværre ikke gåes helt i dybden med hende, da hun var noget sensibel, og virkede skeptisk - men alt i alt, nød hun det. Hun skal gen-benhandles om ca.14 dage.

Jeg HÅBER det blot er det, og hun kommer ovenpå igen, så vi klarer det hele og kommer fint ud "på den anden side".

Hun skal have de næste 3 dage fri, incl. idag, og skal kun skridtes indtil næste besøg af massøren.

 

Dyrlægen skal naturligvis kende min "fundne årsag" og muligvis deres kiropraktorer skal kigge på det, men det må jeg snakke med dyrlægen om derinde

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Haltheder og øm ryg
Forfatter: 
Dato:  13-02-2016 22:01

Min dyrlæge har fortalt mig om et studie i England om sammenhængen mellem haltheder og ømhed i ryggen.

 

Sådan som jeg forstod det, er det en meget hyppig og desværre overset sammenhæng, at har hesten været halt eller på anden måde haft smerter i hove/ben, så får den rigtig ofte ondt i ryggen, fordi den vil have aflastet/spændt i overlinjen for at kompensere for smerterne i benene.

 

Jeg vil i hvert fald fremover være opmærksom på, at en hest der starter genoptræning pga. halthed, kan ske at være øm i ryggen.

 

Bare en lille kommentar. Håber det går fremad med hesten.

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan går det?
Forfatter: 
Dato:  19-02-2016 19:34

Går det fremad med din skønne hest ? :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  22-02-2016 11:14

Jeg vil sige, at det går fremad med min kære hest, det tør jeg godt skrive nu, og håber inderligt det bliver godt i den sidste ende.

 

Hun har nu idag fået behandling nr.2 og skal skridtes 15 min. De næste 14 dage for lange tøjler, så hun kan blive strukket ud.

Der er nogen muskler/led der har siddet forkert, været låst osv. Så klart hun ikke har ville gå fremad med rytter.

Hun skal have behandling igen om 1 uge, og så håber jeg der er yderligere forbedring at spore :-)


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

2
0
Svar på denne tråd
 
 Så er vi igang
Forfatter: 
Dato:  25-02-2016 11:29

... ja, SÅ er vi igang!

 

Vi havde igår taget "hul" på vores daglige 15 min. skridt, i samråd med massørens råd

 

A-speranza var glad, så det var en hel fornøjelse!

Tror vi forsøger skridte udenfor på banen de dage, vi kan komme til det, når der er godt vejr

 

Har idag sendt en mail til dyrlægen, så han er opdateret. At jeg har udsat genoptrænings-planen. Så må jeg se om han reagerer på den. Hvis ikke - så følger jeg min egen mavefornemmelse

 

Et lille billede fra igår, efter vi havde skridtet 15 min.

Billede

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

4
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt det går fremad :-)
Forfatter: 
Dato:  26-02-2016 20:42

Skønt at læse, at det går fremad med Jer to :-)

 

Man kan jo se hvor glad hun er på billedet :-) Godt du fik massør til hende :-)

 

Pøj pøj med genoptræningen - det er heldigvis den gode årstid vi går i møde :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 skøn læsning
Forfatter: 
Dato:  26-02-2016 22:27

fedt at du fik undet årsagen - ja vi glemmer vid nogle gange hvor skæve/ømme i skroget man bliver af at gå med en skade :) - krydser fingere for at det nu stille og roligt går fremad med jer :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-02-2016 14:16

Tusinde tak for jeres søde kommentarer! :-)

 

A-speranza - også kaldet "Prinsessen", ER virkelig blevet glad! Hendes personlighed er helt forandret - men på den gode måde, hun er faktisk blevet lidt fræk

- Det er klart positivt, hun har virkelig fået "ja-hatten" på

 

Hun skal have massage igen i aften - det er jeg spændt på, om der bliver fundet mere på hende.. om det stadig "sidder som det skal" siden sidste behandling for 1 uge siden.

 

Genoptræningen kommer til at foregå i VORES tempo - her mener jeg alm. genoptræningsprogram MEN med forbehold, for hvad hun kan/vil den pågældende dag - så det er på hendes primisser.

Dyrlægen har fået besked pr. mail - som tidligere nævnt, men han har nok valgt ikke at kommentere på det, da der er ikke er kommet noget respons.

Vi vil jo begge gerne igang igen, så det bliver med måde - at skynde sig langsomt.

 

De sidste par dage har hun været glad - fræk, og ville gerne mere end bare skridte. Så idag valgte jeg at trave de 3x2 min. med skridtpauser imellem. Hun var SÅ fin, gik fremad, ørene fremme og sænket nakke/hals - en drøm at være på. Hun indbød det selv, og gik for lange tøjler med let kontakt, super dejligt!

 

Lige et lille billede fra igår, hvor vi var udenfor i tågen

Billede

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

4
0
Svar på denne tråd
 
 Positiv opdatering
Forfatter: 
Dato:  09-03-2016 10:13

Så er det vidst tid, til en positiv opdatering

 

7-9-13 så går genoptræningen super godt!

Vi har nu passeret uge 1, og skal igang med uge 2 af genoptræningen. Det bedste af det hele er, at hun MEGET gerne vil arbejde, har ørene fremme, er glad og villig - går frem ad sig selv osv. Igår var vi på en lille tur, for første gang i 100 år, på ca. 20 min. Hun var frisk, men en engel

 

Hun har dog stadig hendes vane/unode med at HIVE i tøjlen, også selvom de er lange og løse, så rykker hun alligevel. Irritererende moment, MEN jeg håber det bliver mindre i takt med vi kommer igang.

Dog skal vores massør se os ride, her en af de nærmeste dage.

Tænder skal først tjekkes igen til ca. maj måned, og hun spiser som hun plejer, så ingen "ko på isen"

 

Et lille billede fra turen igår

 

Billede

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

5
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt at høre
Forfatter: 
Dato:  10-03-2016 08:07

Dejligt at høre, at alt går vel fremad :-)

 

Og så er det jo lige den lækre tid vi går i møde mht genoptræning - så nyd forårets komme.

 

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd
 
 suk....
Forfatter: 
Dato:  11-03-2016 10:29

.... så var massøren lige forbi, til en anden hest i stalden, og jeg fik hende lige til at tjekke min dressursadel.

 

Jeg har en Wintec, med cair, Isabell Werth.

Den er med det grønne kopjern, og skal være smallere, men ikke nok med det, mente hun at selve kammeret var for bredt - Med andre ord, at det nok ikke hjælper at skifte kopjernet ud... :-(

Min springsadel som er en Bates Caprilli, tjekkede jeg selv igår aftes, og den dømte jeg selv til at være for lang

Begge mine sadler er en 17", og skal klart have en kortere anlægsflade.

Så det er mildt sagt, noget rigtig træls noget...

Ved ikke lige hvad jeg gør nu og her, men en sadelmager er jeg ikke i tvivl om, der skal til.

Jeg lod min tanke falde på sadlen, da hun som tidligere nævnt, "trækker i tøjlen" også selvom vi står stille..

Og jeg fik jo så bare ret...

 

 

MEN, genoptræningen håber jeg IKKE skal stoppe her!

Vi må igang uden sadel - det burde heller ikke være noget problem :-)

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 tak for opdateringer
Forfatter: 
Dato:  11-03-2016 22:00

Hvor er det skønt at læse.

Sadler er "op ad bakke" til tider - håber du finder den rigtige løsning til jer sådet ikke skal genere jeres genoptræning :)

 

Og det er ikke "bare" fordi hun har tabt en masse muskler og lige skal genvinde formen igen? - og at det måske kan klares med noget korrektions pad?

 

Spændende hvad sadelmageren siger :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 bomløs
Forfatter: 
Dato:  14-03-2016 11:29

Jeg håber løsningen er fundet, for en stund.

Har fået lov til at låne en bomløs sadel, som mest af alt fungerer som en "pude" man bare sidder på. Har nu redet med den 3 gange, og er er KLART en forbedring. Så ingen tvivl om, at min dressursadel har ligget træls..

MEN, jeg skal have fundet en sadelmager, når hun har fået lidt flere muskler tilbage igen, og ser rimelig ud kropsmæssigt

- Har bessluttet at vente, for så har jeg forhåbentlig også til jeg kan smide i, til en ny af hver slags, hvis det er tilfældet.

Så jeg krydser fingre, og håber jeg ikke skal sidde i den bomløse i 100 år, da man sidder lidt - ja, uden støtte. Men så længe den ikke trykker nogen steder, er det sådan det må være i en periode

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

2
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlægetjek
Forfatter: 
Dato:  14-03-2016 21:08

Øhm... Jeg bør vel følge rådet om dyrlægetjek efter de 4 ugers genoptræning ikke? for at få hende erklæret "fit for fight? På trods af, jeg selv har udskudt genoptrænings-starten med ca. 3 uger? Det vil da være det mest logiske?


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Update :-)
Forfatter: 
Dato:  31-03-2016 09:07

Så synes jeg det er tid til en opdatering

 

- Genoptræningen går efter planen, dog er hun sommetider uoplagt/sur, slår fra næsten konstant, går imod - arbejder imod, selvom hun dog går fremad og svarer fint for shenkler/hjælpere.

- Generelt, synes jeg ikke hun fungerer optimalt, og det er især efter den lange periode hun har stået stille.

 

Så vi skal nu færdiggøre vores genoptræning helt - herefter skal vi til dyrlægen, på torsdag i næste uge.

Her vil han denne gang have jeg har sadel/hovedtøj med, så jeg kan sætte mig op, hvis det bliver nødvendigt.

Det er lige før jeg håber dyrlægen finder et eller andet, der er årsagen til, den måde hun opfører sig på, som der så kan gøres noget ved.

 

Hun har indtil videre været behandlet af massør ca.5 gange, og sidste gang blev der ikke fundet noget særligt, så det var jo dejligt

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 14:32

Jubiiii!!

 

A-speranza er nu 100% rengående!! :-D

så nu vil vi fortsætte vores eventyr :-)

Billede

 


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

4
0
Svar på denne tråd
 
 Springer i
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 18:35

Springer du allerede på hende? Er godt nok forundret over hvor forskellig besked, der gives vedr. genoptræning osv. på gaffelbåndsskader.

 

Skønt at din hest nu er rengående igen. Håber den forbliver rengående og klarer sin genoptræning og at komme tilbage i normal træning på sigt.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Springer
Forfatter: 
Dato:  07-04-2016 19:18

Nej, springer IKKE allerede.

Det er et gammelt billede fra sidste år.

Det fra folden er taget for 1 uge siden, og det nederste billede i sort hvid, er fra en af vores mange gåture i starten af genoptræningen.

 

Jeg skal ride alm. Minimum ca.1 måned mere, før jeg må tage første lille kryds.

Her må der også gerne trænes bomme.

 

Så nej, springer ikke endnu :-)

 

Skal stille og roligt ligge mere og mere på, ridemæssigt, efter vores genoptræning, som er overstået. Efter dyrlægens anvisninger.

 

Vi skal tilbage i normal træning, men vi har ikke travlt :-)

 

Tak - håber også hun forbliver rengående :-)


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skadet
Forfatter: 
Dato:  08-04-2016 23:25

Det er altså alligevel pudsigt at din dyrlæge siger vent en måneds tid. Min dyrlæge siger skaden skal være minimum et år gammel før min hest må springe. Min hest har ellers kun en mild gaffelbåndsskade, godt placeret og med kun 5-7 ugers halthed. Det tog mig over 8 måneder at genoptræne og jeg skal stadig skåne ham i ridningen, undgå for megen longering osv.

 

så undrer mig til stadighed over vores to forløb og de store forskelle.

3
0
Svar på denne tråd
 
 springe igen
Forfatter: 
Dato:  12-04-2016 11:39

Altså, jeg må indrømme at jeg ikke selv har set selve scaningsbillederne, eller selve scaninngen - Jo, men det jo ikke noget jeg selv har forstand på. Jeg har naturligvis været der, sammen med hesten, og har set selve skaden på skærmen i scanningen.

 

Selvfølgelig springer jeg ikke om 1 måned.

Min hest skal naturligvis have tid til at komme sig, helt 120%.

 

Der vil stille og roligt blive lagt mere på træningen, i takt med hvad vi kan, og udfra formen.

 

Vi starter også ud til dressurundervisning imorgen, med forbehold. Måske det kun er 15 min. Men vi skal have træning - hjælp nu.

 

Ligeledes kommer der sadelmager på torsdag og får tilpasset min nye, brugte dressursadel - Så vi har de bedste forudsætninger

 

Så nej, selvfølgelig skal jeg ikke "bare" gå igang. Der skal tages forbehold, men fik af vide jeg ikke skulle skåne hende - da hun i forhold til hendes genoptræning, har vist hun kan klare det.

 

Vi var på en tur i skridt, hovedsagligt her den anden dag på 7 km. unden problemer - blandet underlag, græs, asfalt og grus.


Med Venlig Hilsen

EVa

 

 

 

 

 

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

 

 

 

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

 

 

 

 

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

2
1
Svar på denne tråd
 
 Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  08-01-2017 22:36

Jeg ved godt at tråden er gammel, men jeg står nu muligvis med en lille gaffelbåndsskade og jeg har brug for lidt postitive nyheder. Er din hest stadig gående og fit for fight?

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider