|
|
| Strøelse til allergihest |
|
|
Hermed et ønske om gode råd fra alle jer kloge hestemennesker!  Først lidt baggrundsinfo - orker man ikke den lange smøre, så gå gerne direkte til spørgsmålet i bunden : Sagen er den, at jeg står med en pony (købt til konkurrenceridning), som, lige siden vi fik hende for et år siden, i længere perioder har døjet med host under opvarmning - af og til også længere inde i ridetimen eller på stald. I foråret blev det værre og hun blev allergitestet via blodprøve. Allergi for græspollen og mitter. Ok, det kunne vi leve med. Hun har fået diverse kure, tilskud, hostesaft osv. over sommeren. Måske har det hjulpet lidt, men de næsten faste host under opvarmning er fortsat. For ca. 14 dage siden eskalerede hosten og hun stod med snot (hun var stadig på døgngræs her. Nu tages hun ind for natten). Hun fik ro og blev sat på rød solhat efter dyrlægens anbefalinger. Det blev ikke bedre - faktisk værre. I tirsdags fik vi så lavet en kikkertundersøgelse i luftvejene samt en lungeskylning. Kikkertundersøgelsen viste irritation i nedre luftveje og en slem infektion i øvre luftveje (der lå uhyggeligt meget, sejt slim). Blodprøve viste ligeledes infektion. Lungeprøven har vi ikke fået svar på endnu, men vandet derfra viste "grums", hvilket tyder på irritation i lungerne. Hun er nu på 7 dages penicillin, binyrebarkhormon (jeg er faktisk ikke klar over hvor længe) og slimopløsende middel. Hun har hidtil stået et lidt ufordelagtigt sted i stalden - lige op ad foderrum/halmlade på den ene side (der er en dør imellem, som dog ikke altid bliver lukket), og på den anden side strigleplads. Der er ingen tvivl om, at min hests "ømme punkt" er dens følsomme luftveje, så selvom hun ikke har vist støvallergi på testen, vil vi forsøge at lave et så optimalt miljø for hende som muligt. Vi flytter hende til den fjerneste ende af stalden, hvor hun desværre får en lidt lille boks, men til gengæld med vindue (der er gitter for, men det kan stå på klem døgnet rundt) samt en dør lige ved siden af boksen, hvor den øverste halvdel ligeledes kan stå åben døgnet rundt. Størstedelen af stalden står på træpillesmuld - det støver forfærdeligt, lige når der tømmes en ny pose, men det lægger sig forholdsvist hurtigt. Vi kan desværre ikke ændre på hele staldens strøelsesforhold, men vi vil appellerer til, at der kun strøes og fejes, når hestene er ude. Vores anden pony vil stå ved siden af hende, så i den nærmeste boks kan vi også styre strøelsen. Vores anden pony har hele tiden stået på træsmuld, mens vores "allergipony" har stået på halm, idet hun er en frygtelig boksgris. Hun tisser helt vildt og "vader det rundt". Efter den samme mængde smuld vil vores ene boks være knastør og den anden fuldstændig sjappende. Jeg har hende mistænkt for at gemme alt "tisseriet" til hun kommer ind... Vi har taget høet fra hende og fodrer hende nu udelukkende med wrap (græs om dagen). Resten af stalden fodres med wrap og halm. Vores pony bliver derudover fodret med Pavo pillefoder, lucerne m. olie og mash (foruden diverse urter). Jeg overvejer at supplere med St. Hippolyt Struktur E, idet den indeholder en masse gode "luftvejsurter" og skulle bidrage positivt til immunforsvaret. Men til det egentlige spørgsmål : Hvilken strøelse skal jeg vælge til en boksgris med meget følsomme luftveje? Jeg overvejer især hamp (evt. den variant med eucalyptus?) eller tørv. Synes dog, at tørven er så "mørk", hvilket ikke er så tiltalende, da det i forvejen er en lille, lidt mørk, hjørneboks, hun flyttes til. Der fjernes klatter hver dag. Kom meget gerne med alle jeres gode "strøelsesråd"!! Og også gerne andre råd, der har med følsomme luftveje at gøre! Mange hilsner
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for dit råd, det vil jeg undersøge nærmere 
Er der slet ingen der har erfaringer med velegnet strøelse til allergihest??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo da - selvfølgelig |
|
|
Rapshalmpiller behandlet med rapsolie. Det har virket for min hostehest. Køber hos AJ Energi i Aulum. Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for rådet, Tina. Det produkt kendte jeg ikke, men vil undersøge det nærmere. Er der en diagnose på din hest? Jeg har i dag modtaget svar på den lungeskylning, der blev foretaget, og min hest har desværre fået konstateret RAO (Recurrent Airway Obstruction), så situationen har ændret sig lidt. Nu er det ikke bare et forsøg på at forebygge/hjælpe lidt på vej at ændre på staldmiljøet men ligefrem altafgørende for, om min hest kommer til at fungere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træpiller er fint |
|
|
Som strøelse til allergihest - men det skal vandes. Og det skal det også selvom hesten(e) ikke har allergi, for ellers støver det nemlig frygteligt - meget mere end halm. Min hest har lagermide allergi, så det er jo slet ikke så slemt men jeg var nødt til at ændre strøelsen fra halm til træpiller, skifte høet ud med wrap, samt krybbbefoder er piller som bliver blandet med olie og opblødte roepiller, og efter 2 måneder var alle knopper væk samt hans to faste opvarmningshost.
Men tilbage til sporet. Når man har lavet en ny træpille/smuld bund skal der vandes og vandes og vandes. Dette gør en del for at hjælpe hesten med at træde pillerne ud, men det vigtigste er dog at det også bevirker det ikke støver. Selvom det bliver mørkere, så er det slet ikke så mørkt som tørv. Når man så fylder i, så vander man enten kun de nye piller/smuld i trillebøren, eller vender det rundt i den eksisterende bund.
Jeg forstår simpelthen ikke at man kan finde på at have hesten stående på træpiller/smuld uden at vande, når man først har fundet ud af hvor meget det støver. (ment venligt) At muge ud i sådan en knastør boks, er ligesom at undervise i en hal med udtørret bund, man bliver helt sort i øjenkrog, ører og næse og ved et klap på sine bukser bliver man helt væk i en støvsky.
Jeg er totalt fan af træpiller/smuld så længe det bliver vandet. Det er nemt at muge i (Staldejeren tømmer trillebøren for mig - han bruger det som gødning i haven) det støver ikke, heller ikke når man fejer og man kan lave en fast men blød bund med løs top.
Hov undskyld det blev langt. Men summasumarum - jeg synes du skal beholde din bund og begynde at vande - og måske følger resten af stalden trop når de kan se din bund slet ikke støver.
Mvh Alis og Shubi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træpiller støver slet ikke! |
|
|
Jeg er slet ikke enig med dig, Alis, i at træpiller støver forfærdeligt. Træsmuld, som der her strøes med, støver forfærdeligt - vi prøvede dem sidste vinter men gik hurtigt tilbage til træpiller, som vi har brugt de seneste 7 år. Der er stor forskel på kvaliteten af træpiller, og derfor vil man opleve, at nogen støver mens andre slet ikke gør det. Dem, der ikke støver, koster lidt mere end de andre. Vi bruger træpiller i hele vores stald med 6 heste, hvor der er højt til loftet, og samtlige vinduer står åbne hele året, ligesom stalddøren kun er lukket for natten, hvis det stormer eller regner ind. Vores ene hest er allergihest og havde tykt, gult flåd fra næse og øjne, da han en kort overgang stod i en stald med halm. Det forsvandt øjeblikkelig, da han kom på træpiller. Sidste vinter havde vi en hoste-hest opstaldet hos os. Efter kort tid holdt hosten op, efter den kom på træpiller og stod i den gennemluftede stald - og selvfølgelig var på fold mindst 8 timer om dagen i vinterhalvåret. Lige nu har vi en allergihest - araber - der før har stået på halm. Den går på døgngræs men er ofte inde i stalden, hvor den står i boksen på træpiller. Den har ingen støvproblemer nu. Vi vander aldrig vores boksbunde men lader hestene tisse dem fugtige. Så vender vi bunden i starten, så alle træpiller til sidst er opløst, og et par gange i løbet af vinteren fjerner vi de nederste, hårdtpressede, våde lag i boksen, lader det øvrige danne bund og fylder så op med en del nye piller. Ellers bruger vi i gennemsnit 8 x 16 kg. træpiller om måneden pr. boks. Vi har den lækreste boksbund, man kan ønske sig. Ingen sure stråler eller hævede ben, da bunden er tør men fjedrer som en gammeldags ridehusbund. Det er enormt nemt og hurtigt at muge i en træpillebund, men man skal vide hvordan - ellers bliver det for dyrt og forkert  Held og lykke med dit projekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine træpiller.. |
|
|
støver nu også ganske forfærdeligt og står overfor udskiftning.. Det er bestemt ikke billige piller, de fungere super fint i vores brændeovn og støver ikke ret meget når vi fylder den op.. Men når de er trådt ud, hold nu op, stalden er smækfyldt med støv og jeg vander og vander.. Det er super nemt at muge i, lyse bunde og dejligt fjederne men jeg er rigtig meget imod at bruge rent drikkevand på at vande bundene dagligt.. Da min hest stod på rideskole på træpiller var der ingen problemer med støv i pillerne, samme mærke som nu, forskellen er luftfugtigheden.. Som var ekstremt våd på rideskolen og nu hvor hesten er hjemme er der nærmest ingen fugt i stalden.. Så dem der ikke oplever støv fra træpiller er formentlig fordi deres stald har en høj luftfugtighed som pillerne forsøger at suge og derfor ikke støver.. Jeg overvejer stadig min næste bund og er pt havnet på hamp, hør eller sand..
Hø i minibig sælges, befinder sig i 7330 Brande Skriv PB for mere information
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strøelse |
|
|
Hej Har dog ikke allergi hest, men vil komme med vores erfaring alligevel mht støv Vi har sidste år brugt hamp, og jeg synes stort set ikke det støver. Er dejligt nemt at håndtere i forhold til tørv som vi har brugt tidligere. Hilsen Anne
nu tilbage som "sandkasserytter"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tusind tak for alle jeres gode svar!! Det ville jo være nemmest, hvis alle var enige om, hvad jeg skulle gøre Men nu har jeg da fået lidt at tænke over...  Måske er det slet ikke så slemt med træsmuld, hvis jeg vander det grundigt?? Hvad jeg har kunne læse mig frem til er, at det hovedsagligt er svampesporene i halm/hø, der er skidt for allergiheste? Et andet problem er dog, at hun tisser så utroligt meget i sin boks, at selvom jeg fylder nyt smuld ind hver dag, er der hver eneste morgen et forholdsvist stort område i boksen, der er fuldstændig vådt og sjappende - så hver dag ryger der en hel trillebør vådt smuld ud. Det er dyrt, besværligt og hårdt at muge ud i! Jeg har virkelig prøvet ikke at være "fedtet" med mængden af smuld, men alligevel er det næsten umuligt at få en god, tyk bund, da hun tisser "igennem den" og det så må ud igen. I midten af boksen er der kommet en rimelig tyk, fast bund, med løst smuld over, men hele vejen rundt i kanten må jeg tage helt ned til bunden hver dag pga. tis!! Kan jeg mon være i en situation, hvor min hest simpelthen ikke KAN have en tyk, fast bund, men må have en tyndere bund af fx hamp, som vendes hver dag? Måske ville hamp med eucalyptus også afhjælpe ammoniakdampene, som jo også er skidt for luftvejene? Eller har I nogle andre idéer til, hvordan jeg både kan imødekomme hendes overdrevne tisseri OG hendes luftvejslidelse? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min tanke |
|
|
Jeg tænker, at du måske skulle prøve tørvemix i stedet for tørv ? Det er ikke lige så mørkt, og har den samme fantastiske evne til at indkapsle ammoniakdampe samt et PH-niveau der ikke giver sure stråler eller anden bakterieformering. Derudover har tørven den absolutte største sugeevne - hvilket jo har en del og sige i dit tilfælde med en "tissetrold" på boks  Ved ikke hvor du bor, men jeg køber hos biosalg.dk (de bor på sjælland/Herfølge), og leverer gratis på hele sjælland, uanset om du køber 1 eller 10 paller - total god service  Hilsen Tina
Ejer af Cisco Joy og Sofus !! En verden uden heste - føj for et mareridt !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overdreven tisseri |
|
|
Har du overvejet, om hun evt har en infektion, siden hun tisser så meget? Min hoppe har tidligere døjet meget med blærebetændelse og så tisser de rigtig meget.
Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen De bedste kys kommer fra en varm mule
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tina1972: Mange tak for rådet. Det er jo grunden til, at jeg altid vender tilbage til HN for at bede om gode råd - jeg har ALDRIG hørt om tørvmix før, men det lyder jo som noget, der kunne passe perfekt til min hests behov! Prisen lader også til at være overkommelig. Mine heste står på Lolland, som plejer at "tælle med" som Sjælland ved sådanne leveringer. Ved du, om tørvmix suger bedre end fx hamp? Karina (Chanell): Jeg spurgte faktisk dyrlægen, om min hest mon kunne have noget blærebetændelse. Dyrlægen mente dog, at hun så ville tisse ofte, hvilket hun ikke gør - hun tisser bare voldsomme mængder. Men hun har jo netop været på en 7 dages penicillin kur, så SKULLE der have været noget, burde det være væk nu (hun er dog ikke begyndt at tisse mindre)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores træpiller støver kun efter vanding |
|
|
Hej igen Nu har jeg prøvet at vande træpillerne i en boks, der skulle starte helt forfra, og hold da op, de støver. Selvom de har fået vand, så fordamper vandet, og bunden støver forfærdeligt. De øvrige bokse, hvor vi bare hælder nye træpiller i og IKKE vander men lader hestene træde pillerne ud lidt ad gangen og tisse dem våde, støver overhovedet ikke. Jeg tror altså, at det er forkert at vande dem. Jeg har brugt træpiller de seneste 8-9 år, og de har aldrig støvet - først nu, hvor jeg har prøvet at vande dem. Vandet fordamper jo hurtigt, og så er der kun træmelet tilbage. Hvis I lader pillerne være piller, så har de stadig det vand, der er pumpet ind i dem under produktionen, og det binder støvet. Når hestene tisser på dem, fordamper det ikke, og støvet bindes i urinen. Når så de nye træpiller kommer oveni det udtrådte, og tisvåde træsmuld, absorberes støvet, og pillerne opløses hen ad vejen. Bunden forbliver blød, ustøvet og fjedrende. Den er lidt mørkere, end hvis man vander, men den er bedre for hestens velbefindende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spåner til allergihest |
|
|
Jeg bruger Equsana bedding til min allergihest. Er er nogen der ved om det kan købes i Tyskland nær grænsen. Vi kører alligevel derned efter foder, så hvis der er noget at spare på at købe spåner der, tager vi gerne turen med trailer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|