Jeg har måtte sidste år adskille mine to unge vallakker pga en skade på den ene.
Det var tydeligt, at de tog det meget forskelligt at være adskilt.
Den vallak jeg har som er en rolig adstadig hest, som helst vil slappe af og græsse NØD at duracellkaninen ( hans foldkammerat) blev skilt væk fra ham.
Duracellkaninen blev tydelig utilfreds, at han ikke kunne lege hingstelege med den anden.
De står/stod kun med et hegn imellem sig, så de leger stadig grimeleg, og de kan lave de herligste ræserture langs hegnet med buk og hvineri. Men de kan ikke skubbe til hinanden, ligge på knæ og bide i hinandens forben ect.
Om sommeren åbner jeg op for hegnet, så de kan gå sammen, og her trækker den rolige ofte sig tilbage i "sin egen fold" så hegnet imellem dem giver ham fred og ro. Til gengæld kan man tydeligt mærke at duracellkaninen meget gerne vil gå klistret op til den rolige, når de får lov at gå sammen.
Jeg prøver at tilfreds stille begge heste, så de går sammen om sommeren, hvor græsset gør at de er optaget af at spise, og hvor de nyder at bruge hinandens haler som fluevifter.
Om vinteren skilles de ad, så er det nemmere at fodre individuelt på folden, og de vilde lege bliver kun til løbeture langs hegnet.
De nusser pels hen over hegnet, og leger grimeleg, og det må de så nøjes med.
mvh Charlotte