Seneskader er et stort og spændende område, med masser af forskning, masser af behandlingsmuligheder og masser af myter.
Seneskader er ikke bare seneskader - det ville være at kalde alle biler for "biler", uden at skelne mellem Ferrari og Skoda 
Derfor er der mange myter ang seneskader :
Seneskadede heste skal gå på fold i et år.
Seneskadede heste skal have boksro i mindst tre måneder
Seneskadede heste bliver aldrig til rideheste igen
Virkeligheden er, at der er MEGET stor forskel på prognoserne for ophelingen af seneskader, alt efter hvor skaden sidder : bagben/forben, hvor i senen skaden sidder : foroven, midt i, forneden, hvor i senen skaden sidder : ude ved senehinden eller i centrum af senen, hvor vidt det er en akut eller en snigende kronisk skade, om det er hestens eksteriør som gør at skaden er opstået, hestens alder, hvad bliver hesten brugt til, er hesten rolig eller tændt ect ect ect.
Så er der alle behandlingsmulighederne - som kun reelt betyder, at man endnu ikke har fundet det som virker !
Seneskader er udfra min erfaring noget som opstår pga mange forskellige ting på en gang - smattede folde, en dyb ridebane, en smed som beskærer lidt forkert, hård træning op til en serie stævner, skæv benstilling - og bom så står hesten måske med en seneskade.
Dressurhestes seneskader er ofte på bagbenene og er snigende kroniske - de er svære at gøre noget ved, fordi de ofte er store og/eller med meget arvæv når man opdager skaden.
Springhestens og galophestes seneskader er på forbenene og ofte akutte, men så evt med store overrivninger.
Vi har måske også avlsmæssigt et problem med hovene og benstilling, især hvis man rider/træner hårdt på højt niveau.
Og flere og flere amatørryttere rider på højt niveau og/eller træner meget ensidigt fx dressur på en blød bane.
Der ud over så tror jeg, at man ofte går for hurtig i gang med genoptræningen/ridningen - det som dyrlægerne sælger deres behandlinger på, er jo at man kan komme hurtigere i gang !
På den anden side tror jeg heller ikke på, at man får den bedste opheling ved bare at smide hesten i løsdrift, og så kigge til den efter et år.
Behandlingsmæssigt vil jeg først se på ophelingspotentialet hos hesten ifht skaden. Så er hesten ung/gammel, overfrisk på fold eller rolig, er det en stor eller lille skade ect.
En ung rolig hest med en lille yderligt liggende seneskade ville jeg personligt behandle forholdsvis konservativt. Få smeden ind over mht sygebeslag. Lade hesten gå på en lille sygefold. 0-72 timer efter skaden opstod ville jeg behandle med køleomslag. Efter 72 timer med varme fx BOT e.l. Få noget antiinflamatorisk creme at smøre på hævelsen for at mindske hævelsen, hvorved man mindsker skaden på senefibrene. Evt give noget tilskud fx Ecofyl e.l. Begynde at trække ture på hård bund 3 x 5 min, hvorved at de nydannede senefibre ligger sig i den rigtige retning, fremfor hulter til bulter. Og så genoptræne med gåture på hård bund de følgende 5-6 måneder før man begynder at skridte. Regn med at hesten er tilbage på ca samme niveau som før skaden efter minimum 1 år.
Ved en ældre hest, kronisk skade ect så ville jeg snakke behandling med dyrlægen, men være klar til mentalt at det nok næppe går godt.
Her i DK har vi ikke så megen forskning, men det har de i udlandet, så Google på engelsk "skade dyb bøjesene" og læs dig frem til, hvad forskningen siger fx fra de store galopbaner i England og USA.
God bedring med hesten.
mvh Charlotte