Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sadel kort anlægsflade
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 01:08

Hej med Jer!

Jeg har desværre problemer med at finde en sadel, der passer til min ismule.

Lige pt. har jeg en Topreiter JR Spezial, med en anlægsflade på 45 cm. Min kære lille baby-hest på 5 år skal egentlig ned til en på max 44 cm, men jeg måtte gå på kompromis. Jeg synes sadlen ligger nogenlunde, men slet ikke så perfekt, som jeg gerne vil have det.. Desværre.

Det skal siges, at hesten stadig er meget "ung" i bygningen og altså slet ikke færdigudviklet. Jeg går og overvejer at købe en billigere sadel, som er meget justerbar, indtil hun er færdigudviklet. Jeg har simpelthen ikke pengene til at skulle betale for en sadelmager hver 3. md. fordi hun sætter muskler og vokser.

Jeg tænker måske, at investere i en Wintec-sadel, da de jo er yderst justerbare, både mht. knæpuder, kopfjern, og hvad der ellers kan skiftes.

Dog kan jeg ikke rigtigt finde ud af, hvilke modeller, der har en anlægsflade på under 45 cm. Er der nogen af Jer, der kender målene?

Tips til andre sadler er velkomne.

Kravene er:
- Sadlen skal kunne købes billigt - gerne under 3000 kr.

- Anlægsfladen under 45 cm.

- Udskifteligt kopfjern

- Islændersadel eller dressursadel (dvs. ikke kombi- eller springsadel)

- minimum 16" (helst over)

0
1
Svar på denne tråd

Behold den
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 07:28
I stedet for at tabe penge på at sælge din topreiter og købe noget andet dårligere ville jeg bruge pengene på den du har. Den kan jo udvides. Der er jo ingen der siger den skal justeres hver 3 måned. Hvis du vil gøre sadlen mere 'langtidsholdbar', kan du få den justeret så den er lidt for bred og lægge et tykt underlag under (jeg foretrækker filt). Man taber mange åenge på at handle sadler.
0
0
Svar på denne tråd

min islænder
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 13:52

Min gik med lammeskindssadel indtil den var færdigudvokset. Så var jeg sikker på jeg ikke trykkede den med en bomsadel, i de år hvor den ændrede form hurtigt og ofte. Jeg havde et trykfordelene underlag med kanal under og red uden stigbøjler.

Da den fyldte 6 år begyndte sadeljagten så, jeg prøvede en masse PH sadler (synes han havde et rigtig godt ry), men den kunne kun passe en PH bubble og helst i 15,5" - dem er der ikke lige så mange brugte af, skal jeg hilse og sige. De fleste islænderryttere er voksne = rider i minimum 17"
Jeg sad desuden rigtig dårligt i PH sadlen jeg prøvede, og synes den var ret dyr fra ny. Så jeg fik i stedet en ikke-islænder sadelmager ud, vi prøvede en masse forskelligt. Min islænder har en helt vildt kort ryg og er rund som en badebold over ryggen. Den er helt umarkeret omkring manke og skulder og så er den meget lige i ryggen. Jeg endte med at købe en kentaur young dressage, den kostede vist 8500 fra ny, det var lige 4-6000 mindre end de PH sadler jeg havde hørt priser på.

Denne sadel var den eneste min hest kunne passe i 16", alt andet skulle være 15,5".. Wintec synes jeg har ry for at være lange i det, så det var nok ikke det første jeg ville satse på. Måske kunne du nøjes med en bomløs (hvis du har brug for bøjler) eller en lammeskindssadel, indtil din hest ser mere færdig ud i bygningen?

Held og lykke med at finde sadel, jeg vil råde dig til at få en sadelmager ud der har masser af forskellige mærker, og både islænder og ikke-islænder sadler. Det kan være svært at få islændersadler i 15,5", enkelte findes endda kun i 17" og det er alt for stort til en hest med meget kort ryg.
Men du er jo nok også nødt til at tænke over om du overhovedet kan sidde i en f.eks. 15,5" sadel, hvis din hest er så kort. Jeg har passet min 16" fint, men er gravid nu og kan godt mærke at jeg altså ikke skal tage hverken 10 eller 15 kg på før jeg må tilbage i min lammeskindssadel

0
0
Svar på denne tråd

sadel.
Forfatter: 
Dato:  24-06-2015 18:20

vores korte islænder går med en tølthestar alfur 16" mener den er 43 cm i anlæg og så er den med udskiftelig kopfjern. den er fantastisk at ride i man sidder godt og har en god støtte :)

Hilsen Maria

***Frk-Maluie***

Gør livet til en fest,

rid islandsk hest.

I regn, slud, sne og blæst, har vi det alle bedst på en Islandsk hest!

0
0
Svar på denne tråd

Tjo....
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 09:57

Enhver sadel kan jo desværre ikke passe enhver hest, heller ikke selvom den er kort nok. Så hvis den ikke ligger godt, kan det godt være den heller ikke kan komme til det - det handler nemlig ikke kun om bredde, men også om bommens kurve og vinkel.

Jeg tror altså ikke der er nogen vej uden om en sadelmager. En god én af slagsen vil forstå dit problem og rådgive dig til en løsning der måske er fleksibel - men sadlen SKAL passe, især når hesten er ung da.

I

0
0
Svar på denne tråd

Formulering :)
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 15:26

Hej igen,

Jeg er helt klar over, at jeg skal have en sadelmager ud på et tidspunkt. Dog udvikler hun sig meget lige nu, så istedet for at bruge 3.000 på en dygtig sadelmager, vil jeg lige nu hellere bruge de 3.000 på en Wintec/anden sadel, som måske passer bedre og som kan indstilles på. Det er jo slet ikke sikkert det kan lade sig gøre, men jeg vil gøre et forsøg.

Min Topreiter sadel beholder jeg og så må vi se om den kan tilpasses eller hvad løsningen er.

Tror jeg fik formuleret mig forkert,

mit spørgsmål går egentlig mere på, om I kender til en Wintec sadel, hvor anlægsfladen er 44 cm eller mindre

Eller om der er en anden sadel i den prisklasse, som også kan justeres på og hvor anlægsfladen er kort.

0
0
Svar på denne tråd

Jo, men...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 19:09

OK :) Men hvordan ved du, at en wintec/anden sadel kan ligge på hende? Har en sadelmager sagt det, eller?

Sadelmager behøver ikke være 3000. Et sadeltjek er for det meste 6-800 kr, og hos nogle bortfalder det hvis du køber en sadel hos dem. Måske kan du endda få en hun kan vokse med - eller råd til præcis hvilken brugte sadel, du skal købe, som du ikke taber penge på (fordi de fleste brugte sadler holder brugtprisen).

Det er bare min mening. :)

I

1
0
Svar på denne tråd

Issina
Forfatter: 
Dato:  25-06-2015 19:59

Det ved jeg heller ikke, men tak for råd.. :)

I første omgang vil jeg prøve mig frem, med de brugte sadler jeg kan finde i området og hvis ikke jeg har fundet noget indenfor en måneds tid, må jeg have sadelmager ud - så er sommerferien også slut. En sadelmager burde gerne vide, hvad der er bedst for hesten, men har flere gange oplevet at det ikke var tilfældet, derfor vil jeg prøve mig lidt frem først. Det kan jo ikke skade at prøve lidt forskelligt af. :)

0
0
Svar på denne tråd

wintec lite
Forfatter: 
Dato:  27-06-2015 16:13
Har en kort rygget stor toer pony, som fik ondt i ryggen af bomløs sadel, der var for lang . Fandt en wintec lite alruond i Tyskland 16 " med anlægsflade på 40 cm, den lå noget i bagvægt, så brugte gelepad på 3 cm bagtil og hvidt kopjern, det bredeste, han tabte sig og udvilkede muskeler, så har nu et sort kopjern, medium, og et wintec pad på 1,5 cm til løft bagtil.Havde jeg købt en dyrere sadel , havde det været to gange omstopning eller igen en ny sadel.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider