Jeg har en fed dressurbolle, som heller ikke kan se græs uden at svulme op 
Han går m til stævne, og trænes til PSG.
Han har så heldigvis super med energi i ridningen, på trods af at han "intet" får ?!
Lige nu går han på et nedgræsset gammelt stykke hestegræsblanding, og får en stribe nyt græs hver dag - ca 2 kvm.
Så får han 200 gr vit/min tilskud, 150 gr soyaskrå, loppefrøskaller og 300 gr fiberpiller pr dag fordelt på to fodringer.
Intet hø, kun halm i boksen.
Jeg havde ham sidste sommer/forår på sygefold - og det var den første/eneste sommer han har været i flot foderstand i ! Jeg har haft ham siden han var 1 år, og han har altid været "rund".
Men når nu TS hest mangler energi, og kører træt, så ville jeg nok være "hård" og sige, at der er ikke noget med at komme på græsfold om foråret/tidlig sommer. Jeg ville fortsætte med vinterfodring og vinterfold.
Når du så når hen mod slut juli/ august, så burde hesten kunne klare at komme lidt på fold, på en fold som er gammel og med "kedeligt græs". HVIS man ikke bare bør sige, at af helbredsmæssige grunde, så er dette ikke en hest, som bør gå på græsfolde i flere timer dagligt.
Det er noget bøvl at have easykeepere, især i en hesteverden som i dk, hvor mantraet er, at alle heste skal gå på græs forår/sommer, samt have adgang til ad lib hø/wrap hele tiden. Og hvis du ikke lader den gøre det, så er du nærmest udråbt som mishandler.
Men man bør kigge på hestens sundheds tilstand, i stedet for bare at lade stå til, og øge risikoen for sygdomme og skader.
I bund og grund er vi jo sjove ved at kaste hestene ud på græs i den værst tænkelige årstid maj, hvis risikoen for kolik og forfangenhed er tårnhøj, i stedet for at sætte dem på græs i sensommeren.
mvh Charlotte