Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring af tyk konkurrencehest
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 23:57

Hej alle..

Dette emne har været oppe nogle gange, men jeg har ikke helt kunne finde et svar på mit eget problem.

Sagen er jeg har en overvægtig springhest, med total mangel på udholdenhed og energi.

Kort fortalt er han en hest der ikke kan kigge på et græsstrå, uden at gasse totalt op i maven, og han kan vokse et gjordhul om dagen, hvis ikke han går med mundkurv (hvilket han gør) Jeg har prøvet med forskellige slags foder for a få ham til at tabe sig, men lige lidt hjælper det. Det er vigtigt han taber sig, da det er en stor belastning for hans ben, især da han er springhest.

Motionsplan og foderplan ser således ud for ham.

Hø: 7 kg (måtte hjertens gerne få alt han kan æde, men han tager mere og mere på)

Foder: 900 g. eguigard + 200 g perform vit (fordelt på 3 måltider)

Motion: Springundervisning 1 gang ugentligt - halv time eneundervisning. 1-2 ugentlig tur på strand/skov på op til 2 timer. 2 dage med dressur - undervisning den ene af gangene. 1 dag med løsspring el. gymnastikspring. 1 dag med en skridttur. Han har ca. 1-2 fridage om ugen.

Han er isuper fin form MEN gennem det seneste har han mistet ALT energi samt udholdenhed.

Han går stævner ca. 2 weekender i måneden - C/B stævner, og han har svært ved at holde til anden runde på springbanen..

Det jeg søger, er råd fra folk der har erfaring med fodring af en nøjsommmelig hest, der skal ha energien til at yde maksimalt. Det jeg hidtil kun har fundet er nemlig om folk med en for tyk fjordhest som bliver brugt til lidt hyggeridning, og det føler jeg ikke helt jeg kan sammenligne med..

Håber på hjælp :) - LIse

1
0
Svar på denne tråd

tyk hest
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 00:10

Ved ikke om det kan bruges, men hvis ikke må du jo springe over

Min holstener er samme type -han kan leve på en sten. Indtil for et par år siden, blev han brugt til kørsel (konkurrencer -ca samme krav som til military hvad kondition osv angår) og let military.

Fordi han jo meget let bliver tyk, har det været svært at fodre så han har energi nok, ikke bliver flad på 2. dagen og ikke tager på.

Han fik, da han gik stævner, hø så meget han kunne æde fra et småmasket hønet (vil tro det løber op på omkring 10kg max).

Han kom udelukkende på fold med gammelt græs (altså ingen lækker, jævnligt omlagt hestegræs) og kun sparsom græs -hellere at vi måtte lægge lidt hø ud til ham, end at han fik for meget græs.

Derudover Pavo conditioner (1kg) i dagligdagen, op til stævner blev det skiftet ud med Pavo energy control.

En uges motion så ca sådan ud:

2-3 dage dressur

1 dag spring/bomarbejde

2-3 dage tur (mindst 1 af disse i kuperet terræn, og mindst 1 til intervaltræning)

1 fridag

Det fungerede for os og han holdt energien til alle 3 discipliner/alle 3 dage til stævnerne, og gik ikke død i terrænet.

Hans vægt lå liiiige i den tykkeste ende af normalvægtig, men ikke over.

Nu hvor han er blevet pensionist, er jeg dagligt ved at opgive kampen om den slanke linie *suk*

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en fed.....
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 09:30

Jeg har en fed dressurbolle, som heller ikke kan se græs uden at svulme op :-(

Han går m til stævne, og trænes til PSG.

Han har så heldigvis super med energi i ridningen, på trods af at han "intet" får ?!

Lige nu går han på et nedgræsset gammelt stykke hestegræsblanding, og får en stribe nyt græs hver dag - ca 2 kvm.

Så får han 200 gr vit/min tilskud, 150 gr soyaskrå, loppefrøskaller og 300 gr fiberpiller pr dag fordelt på to fodringer.

Intet hø, kun halm i boksen.

Jeg havde ham sidste sommer/forår på sygefold - og det var den første/eneste sommer han har været i flot foderstand i ! Jeg har haft ham siden han var 1 år, og han har altid været "rund".

Men når nu TS hest mangler energi, og kører træt, så ville jeg nok være "hård" og sige, at der er ikke noget med at komme på græsfold om foråret/tidlig sommer. Jeg ville fortsætte med vinterfodring og vinterfold.

Når du så når hen mod slut juli/ august, så burde hesten kunne klare at komme lidt på fold, på en fold som er gammel og med "kedeligt græs". HVIS man ikke bare bør sige, at af helbredsmæssige grunde, så er dette ikke en hest, som bør gå på græsfolde i flere timer dagligt.

Det er noget bøvl at have easykeepere, især i en hesteverden som i dk, hvor mantraet er, at alle heste skal gå på græs forår/sommer, samt have adgang til ad lib hø/wrap hele tiden. Og hvis du ikke lader den gøre det, så er du nærmest udråbt som mishandler.

Men man bør kigge på hestens sundheds tilstand, i stedet for bare at lade stå til, og øge risikoen for sygdomme og skader.

I bund og grund er vi jo sjove ved at kaste hestene ud på græs i den værst tænkelige årstid maj, hvis risikoen for kolik og forfangenhed er tårnhøj, i stedet for at sætte dem på græs i sensommeren.

mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd

Nul græs
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 09:52

Kort og godt.

Diverse foder og tilskud hjælper ikke, hvis hesten hører til dem der bliver tunge, uenergiske og dvaske af græs - uanset om de kun får lidt. Vil man ride konkurrence på sådanne heste på blot et rimeligt niveau er man nødt til at holde dem helt væk fra græs. Når hesten ikke får græs kan man også bedre tillade sig at fodre med mere stivelsesrigt og energirigt foder i tilstrækkelig mængde, der er en nødvendighed hvis hesten har brug for hurtig tilgængelig energi for at yde sit bedste til f.eks. stævner.

Jeg kender ikke de produkter du nævner, men tror ikke der findes mange stævneheste, der kan præstere noget særligt på så lidt foder + hø og græs.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

3
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  31-05-2015 10:48

Nogle konkurrenceheste skal bare ikke have græs. Hvis det er den type der bliver træt/dvask, doven samt bliver smælder fed af det. Tag den af græsset.

Jeg har selv taget det valg at min konkurrencehest i dressur heller ikke får græs, hun bliver alt for tyk og doven. Så hun må nøjes med en halv time to gange om ugen (ja, pyha, onde mig) :D

Hun får wrap og hø, de går i deres løsdrift (jordfold).

Hun var også til den dvaske side på et tidspunkt og der gav jeg hende en MicroVital kur fra Hippolyt og den har hjulpet HELT VILD. Sikke en forskel. Så sådan en vil jeg bestemt anbefale dig at fylde i din hest. Den gør ikke andet end at fylde alle depoter af vitaminer op. Det er en kur på ca 1-2 mdr man kan give. I mellemtiden giver du det foder og vitaminer du plejer ved siden af.

Kan det være den syrer til? Så kan du overveje at give E vitamin m. selen hvis ikke allerede du gør. Elektrolytter er også et godt valg her om sommerne.

Jeg vil også anbefale dig at give Irish Mash. Udover det holder maven sund og god, så giver det lidt ekstra energi og liv i hesten. Udover det, elsker hestene det ;)

Min får Natur Musli og Struktur E fra Hippolyt. Struktur E er super godt til at give energi. Jeg giver altså også havre, det bliver jeg nødt til. Det er dog ikke det hun primært bliver tyk af :)

Så jeg ville måske overveje noget tilskudsfoder (fx Struktur E). Evt en smule havre. Ingen græs.

Lige pt er hun ganske pæn huld mæssigt :)

Billede

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
1
Svar på denne tråd

Blodprøver?
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 16:20

Min første tanker var om du har fået taget blodprøver på din hest? :)

Det er altid en god idé, for de kan altså vise nogle ting, som man ikke lige tænker over. Evt. kan du få den testet for EMS/cushing.

Derudover ville jeg også tage din hest fra græsset. Græs er noget vi mennesker synes er så idyllisk, men det er altså ikke lige sundt for alle heste.

Jeg har en af hver - en der kan tåle alt og en hvor alt skal vejes nøje af. Kan så lige hilse og sige, at det dælme også kan være frustrerende at have en hest, som får alt hvad den overhovedet kan indtage, og alligevel er lidt slank. :P

Og så ville jeg måske få en foderkonsulent fra f.eks. Brogaarden til at se på din foderplan.

Den kunne måske forenkles lidt med nogle produkter som giver energi, men som ikke feder.

Min easykeeper-shetlænder får følgende og har masser af energi.

Dagsration fordelt på 3 måltider:

150 g Fibre-Beet

75 g Racing Minerals

300 Safe & Sound

2½ kg hø

½ kg halm

Fibre-Beet og Safe & Sound har bl.a. mange fordøjelige fibre. Det giver godt med tyggetid og kombinationen af de to mætter rigtig godt, så hesten ikke foræder sig i alt muligt andet. :)

Pt. er jeg ved at græsse ham meget langsomt ind, men hvis han bliver fed og dvask, så ryger han direkte tilbage på jordfold med sit hø. :)

Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

1
1
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 16:41

Vil stadig mene der er forskel på en konkurrencehest og en easy-keeper shetlandspony ;)

Vi har også en shetlandspony med masser af god energi som vi kører med, men det skal slet ikke sammenlignes at kører med pony og ride konkurrencer på den store.

Den store har brug for meget mere energi.

Jeg vil anbefale dig at skrive til Hippolyt :)

Som DJensen siger: Skal man have lidt energi i hesten kan man ikke helt undgå stivelsen.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
1
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  02-06-2015 09:17

Sandra:

Du har helt ret i at der er stor forskel på en konkurrencehest og en shetlandspony.

Kan se at jeg faktisk helt glemte at skrive noget ret væsentligt.

Du kan sagtens prøve at proppe en masse energi i hesten, men hvis den er overvægtig vil det stadig være utrolig hårdt for den at præstere, og det belaster altså hestens ben meget at skulle bære rundt på ekstra vægt - specielt når den skal springe.

Hesten skal tabe sig først og så vil der stille og roligt også komme mere energi.

Grunden til at jeg brugte eksemplet med min shetlænder var, at han også har været overvægtig, og da jeg startede på tidl. nævnte foderplan var hans energi niveau lig 0. Han gad ikke noget og man skulle nærmest slæbe afsted med ham. Nu har han tabt godt og vel 50 kg og er dermed stort set normalvægtig, og hans energi er blevet til noget helt andet. Han er på, går frisk fremad og kan nogle dage være svær at køre træt.

Jeg ville også blive ugidelig og hurtigt drænet for energi hvis jeg skulle bære rundt på en masse ekstra vægt, uanset hvor meget energi jeg ville få gennem kosten.

Mit råd er derfor at det først og fremmest gælder om at hesten får tabt sig. Få lavet en foderplan af en professionel og så væbn dig med tålmodighed. Det tager tid at få dem til at tabe sig - det sker ikke fra den ene uge til den anden. :)

Sagde Josephine

Med sine to soulmates og guldklumper

Maphard & Nuller <3

1
0
Svar på denne tråd

Måske EMS
Forfatter: 
Dato:  02-06-2015 11:55

Et af de første tegn på EMS er manglende energi, og naturligvis for meget fedt på kroppen, særlig på kammen og på rumpen. En blodprøve kan afsløre dette og der er udviklet medicin, som afhjælper i kombination med diæt.

Ligesom vi mennesker kan få diabetes pga for mange kilo på sidebenene, med stor træthed til følge, kan hesten også.

Venlig hilsen

Trine Rasmussen

Pension Rosengård

1
0
Svar på denne tråd

ddddddd
Forfatter: 
Dato:  02-06-2015 13:13

Hesten kan sagtens tabe sig imens den går konkurrence ;)

Det handler bare om at finde det rette foder og den passende mængde :)

Og tage den af det græs. Græsset er den støreste synder i en for fed og doven hest.

Man behøver jo ikke at total sulte den og tage ALT stivelse fra den blot fordi den skal tabe sig. Et tab sker bedst stille og roligt. Den kan sagtens gå konkurrence og træning imens, det er godt for den, da den får pulsen op.

På Natur Musli (som ikke feder specielt), Struktur E (som giver energi og heller ikke er et fedt-foder), lidt lucerne samt lidt havre. Der har min tabt sig samtidig med hun havde energi OG gik konkurrence imens hun var en smule for rund.

Nu har hun fin energi, hun har faktisk tabt sig lidt for meget, så har skiftet Struktur E ud med Show Improver fra Saracen nu og giver ved siden af Natur Muslien. Så kan man hele tiden regulere op og ned.

Min pointe er at man ikke behøver at gå "all in" med absolut slanke-slanke foder som intet stivelse og energi indeholder. Fibre er sundt og fint, men hesten har altså stadig behov for mere end dét.

Man kan sagtens finde et middelt alternativt i midten.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider