Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 EMS og PPID - hvilket foder?
Forfatter: 
Dato:  12-01-2015 12:54

Den evige snak om fodring af heste med EMS og Cushing..

 

Det er egentlig mest råd til min pony der har EMS, som samtidig skal tabe sig en del.

Han får lige nu frøgræs blandet med lidt wrap, Horselux Easy roepiller, lucerne (uden sukker/melasse), en lille håndfuld gulerødder og biotin. Samtidig er han på Metformin.

 

Hvad mener i om dette? Er det fint, eller er der noget jeg kan ændre? Tænker om jeg skal stoppe med Horselux Easy og bare give ham vitaminer i blokke/godbidsform?

 

Vil ikke have råd om hvorvidt han skal have mere motion for at opnå vægttab, da han lige nu står med en gaffelbåndsskade :-(


 

Mvh Freja

~Med fjordhesten Hjalte Følsbjerg~

 

Følg os HER på facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  12-01-2015 18:03


Horselux Easy er fint, men vil råde dig til at finde noget hø/wrap med analyse på da det du giver kan være fyldt med sukker. Ligesom hesten stadig skal have sine 2 kg grovfooder pr. 100 kg hest, selvom den har EMS.

Så derfor grovfoder med analyse og i slowfeeder net, evt. blandet rundt med godt halm.

Ligeledes har jeg kunne læse mig til at frøgræs fra i år har været pænt meget fyldt med sukker, så jeg tænker at det er en risiko for at der også er det i dit - som igen ikke er godt.

Hvor det så ville være bedre og give noget hø blandet rundt med halm, med analyse på så du ved hvad der er i.

Desuden kan du fint skrotte gulerødderne grundet sukker indholdet :)


Nu med eget ponydyr

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 grovfoderet
Forfatter: 
Dato:  13-01-2015 11:45

Det vigtigste for en EMS-hest er, at du kender grovfoderet.

 

Det SKAL være lavt på sukker og FE og rigtigt som der skrives, rigtig meget grovfoder fra 2014 OGSÅ frøgræs, har et højt sukkerindhold samt et højt indhold af fordøjelige fibre og dermed feder det af h.......... til.

 

Start dér, dét er det vigtigste og derudover, så er det godt for hesten at få sit grovfoder i en art slowfeeder, da EMS-heste er kroniske sultne og som regel ikke kan tåle ret meget, er det af største vigtigthed at det grovfoder de får, varer længst muligt.

 

du skal finde grovfoder med sukker på omkring 6% eller derunder.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 min erfaring
Forfatter: 
Dato:  13-01-2015 21:40

ja analyse på stråfoder så du kender sukkerindhold.

når han står stille tror jeg at jeg ville fjerne gulerødder (sukker) og lucerne. Ville nok bare give vitamin/mineralblanding og så evt liiidt opblødte roepiller.

Stråfoder i småmaskede net.

Er han testet for PPID?- medicineret?

 

Har selv stået med en EMS (ej diagnostiseret men har symptomer der tyder på det) og PPID hest som skulle stå pga en tredobbelt ligamentskade.

Småmaskede net er vigtigt - meget vigtigt :)

Vores havde en boks med paddoc så hun kunne bevæte sig lidt:

Billede

 

Gav halm ved siden af så hun havde "noget" hvis hun løb tør.

 

Ligeledes fik hun diverse tilskud og hømopatiske tilskud efter anbefaling fra Charlotte Eicke. Om det var derfor hun lykkedes med at hele op er jo svært at sige men hun trodsede dyrlægens dystre prognose og er blevet ridehest igen :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 der findes bla dette
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 00:07


0
0
Svar på denne tråd
 
 jhdgegge
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 13:32

Tak for jeres svar!

 

Han har før fået hø med analyse, men det blev alt for støvet til sidst desværre.. Og det er ikke til at opdrive godt hø med analyse på den her tid på året! :-(

 

Han får sit grovfoder i slowfeeder, men kun i boks, da min anden pony han går på fold med, er ekspert i at hænge fast i sådan noget.. Så det er et no-go.

 

Hvad med Brogaardens Suregrow, er der nogen der har arfaring med det?


 

Mvh Freja

~Med fjordhesten Hjalte Følsbjerg~

 

Følg os HER på facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ems foder
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 14:21

Hej

 

Equigard fra Hippolyt er lavet specielt til EMS heste og har et lavt stivelsesindhold.

De skal samtidig ikke have særlig stor mængde for at være dækket ind.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 igen igen
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 16:37

Du kan bruge nok så mange penge på det rigtige foder samt methformin, hvis der er fx. 12 % sukker i dit frøgræs eller wrap.

 

Hvis du sender en god tot af begge dele til England, kan du få analyseret begge til 2 x 150 kr. så ved du om du helt skal droppe frøgræssen fx.

De frøgræs-analyser jeg har set for 2014 har fedet mere end wrap og hø samt haft højere sukker.

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 19:17

 

Wrap fås også med analyse og er ikke altid mere fyldt med sukker i forhold til hø - så det kunne være et alternativ :)

For ja, hvis både frøgræs og hø er fyldt med sukker - så er det svært.

Suregrow har 12% stivelse - det vil jeg sige er for meget til en EMS hest.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 misforståelser
Forfatter: 
Dato:  14-01-2015 19:27

Det er så absolut en stor misforståelse hos mange, at hø per definition er lavere på sukker end wrap. Det afhænger fuldstændig af græsset det er lavet på, tidspunktet samt vejret, nøjagtigt samme kritiske punkter som for wrap.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 sukker i wrap
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 10:00

Faktisk bliver en del af sukkeret nedbrudt, i forbindelse med isilleringsprocessen i en wrapballe.


 

http://Hestewrap.dk

 

www.facebook.com/ Hestewrap.dk?fref=ts

 

Kvalitet til dit hestehold

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Analyse hvor
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 11:19

Rosenholm - hvor i England kan man få lavet analyse til den pris? Og hvad dækker den?


FRH760 HØJDALGAARDS ARCHILLES

Kåret Frederiksborghingst

 

 

Sælges:

 

HØJDALGAARDS AISHA, født 27/5 2011, skøn frederiksborghoppe med masser af udstråling og charme

0
0
Svar på denne tråd
 
 forskellige typer
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 18:05

Her kan du se de forskellige analyser, værdier og priser :

 

www.dodsonandhorrellpetfood.co.uk/ horse-feed/forage-analysis

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foder til ems hest
Forfatter: 
Dato:  21-01-2015 22:36

Min hest på 170 har ems og har været forfangen.

hun skal også altid tabe sig. Jeg har prøvet alt tror jeg, men har fundet ud af hun fungere perfekt på

equigard fra hippolyt 1 kg. (Musli til ems heste )

recover fra equisana (fungere som ekstra tykketid, med vitaminer og biotin)

derudover får hun 10 kg lavfruktan wrap.

hendes foderplam er blevet testet og var helt i top.


Karina Stenå

www.peakbreeding.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 måske dette
Forfatter: 
Dato:  22-01-2015 10:26

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 simple balance
Forfatter: 
Dato:  25-01-2015 18:27

Simple Balance foder skulle være rigtig godt til EMS hest. Lavt sukker og stivelsesindhold. De har noget, der hedder MetaSlim, der måske kan bruges. Held og Lykke :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider