Det kan da ikke være rigtigt,med alle de åhh så dygtige personer som kalder sig selv for beslagsmede der er i dag???,at aftrådte sko forekommer.
Det er vanvid simpelthen,og jeg er flov på smede standens vegne at det sker så tit som det er beskrevet i denne tråd.
Hvad er det for en flok klamphuggere der skoer heste idag,nå nej forresten de skoer jo ikke,de lægger bare sko på,for det er ikke beslagsmede arbejde de udføre.
En hest som har det problem at den træder feks. forskoen af,er jo ikke noget problem,bare en faglig udfordring,som er så enkel at løse.
Det er tit at det er heste med lave dragter som laver der det,og det er her at smeden skal følge det gamle råd at dragten tilhøre hesten,og tåen tilhøre smeden.
Dvs. at smeden IKKE skære noget af dragten,men kun beskære den del af hoven som ligger foran hovens midte.
Dragten skal bare have et par strøg med raspen.
Skoen skal være så lang at den giver en god støtte i dragten,uden at den rager for langt bagud,træk en lodret linie fra ballen og ned,skoen må aldrig aldrig være så lang at den overskrider denne linie.
Selve skoen skal rejses lidt mere end normalt i tåen,husk på at en forsko skal ALTID være rejst en smule for ikke at hindre hovens naturlige overrulning.
Hvis at man ikke gør det,sker der det at hoven flytter sig langsommere,og faren for aftrådte sko er tilstede.
Er det ikke nok,smeder smeden,enten en hel kile sko,eller hvis ikke han kan det,så kan han købe færdig lavede kiler som han kan svejse på,det skulle vel være til at finde ud af.
Undgå for alt i verden de dødsyge plastic kiler,de skader mere end de gavner.
MHT bagskoene er det meget enkelt,beskærings principet er det samme som for forhovenes.
Skoen skal laves med det man kalder for en LIGE TÅ,ikke de der færdig lavede bagsko med halvrunde tåstykker,og 2 fabriks lavede optog på siden.
Smeden skal tage en sko uden optog,og tilrette den efter hovens form,derefter laver han den lige tå på amboltens horn (den spidse del af ambolten),så trækker han optog et på hver side,lige efter hvor den nu LIGE tå er plaseret på siden af skoen.
Han lader en smule af hovens tå rage ud over skoen,men runder det nedad,så der er et par mm horn der rage ud.
Hvis at smeden gør som her beskrevet vil jeg garantere at hesten ikke træder flere sko af.
Jeg har mødt mange heste som lavede det nummer,men korrekt beslået gør de det ikke mere,så enkelt er det,og derfor min foragelse over at det nu ser ud til at det er et kæmpe problem for heste ejerne.
Det er det IKKE det er smedens opgave at forhindre det,det er det i betaler for,og ikke for at skulle ofre penge på at smeden kommer og skal lægge en ny sko på i tide og utide,på grund af at det er noget sjusk han har lavet.
Uanset hvad så er det altid sjusk,eller mangel på faglig viden,hvis ikke at smeden efter at have fået at vide at der er et problem,FIXER det.