plejer jeg heller ikke have problemer - vi bor en lille kilometer uden for en lille landsby, så jo, der er da meget at se/høre på, men heldigvis i en afstand der gør at hestene ikke bliver bange.
Vi kender alle de nærmeste naboer, og de har alle dyr (kreaturer, heste, hunde og/eller katte), så de fyrer ikke noget nytårskrudt af.
Man kan jo aldrig være 100% sikker på at der ikke kommer nogen forbi og fyrer nytårskrudt af !!
Vi er i øvrigt altid hjemme nytårsaften - netop af hensyn til dyrene. Vi har både kreaturer og heste i løsdrift. (Og to hunde hvor den ene er ekstremt skudræd og derfor får beroligende medicin nytårsaften
).
Lidt før midnat går jeg i stalden og giver kreaturerne ekstra hø og de står så bundet i fanggitrene i 30-45 minutter og æder hø hele tiden, og der er altid helt ro på. Jeg tror nu slet ikke det er nødvendigt, men "better safe than sorry". Hestene bliver nemlig også påvirket af hvis der er uro blandt kreaturerne. De får serveret en omgang mash og også ekstra hø, men de plejer nu at gå udenfor når mashen er spist, og først efter ca. en times tid kommer de ind og æder hø igen. Min ene vallak løb lidt rundt, men det var med halen lige i vejret og høj fnysen - og det var altså ikke fordi han var bange, men fordi han var "pjanket", og efter få minutter gad han ikke det mere og faldt helt til ro. De to andre, som også begyndt at løbe rundt sammen med ham, faldt så også til ro, og derefter stod de bare og kiggede på "lys-showet".
Der er helt klare (afstands)regler for affyring af fyrværkeri - du kan læse lidt om det her:
http://modernehestehold.dk/?p=636
Og man går da bare IKKE ind på andres jord/ejendom og fyrer fyrværkeri af !!
Jeg forstår godt dine heste blev bange, Høppner - håber de snart falder til ro. Det lyder helt klart som om dine genboer har overtrådt loven i dette tilfælde, men ved ikke lige hvad man kan gøre ved det ?!?
En ting er at de blev bange nytårsaften, men hvad sker der så næste nytårsaften ?? Her vil jeg nok råde dig til at tale med dine naboer og genboer om at vise hensyn (og som et minimum at overholde loven) - og så må du også selv at være hjemme den aften 
Vi fik selv nye naboer for nogle år siden, og da vi gik hen til dem med en "velkommen til-blomst" spurgte jeg samtidig ind til hvad de gjorde nytårsaften. Så har man ligesom taget hånd om dette inden det evt. opstår problemer !(de har heldigvis flere hunde, så der er ingen fyrværkeri hos dem).