Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Alternativ til spåner
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 09:13

Jeg har tidligere haft fem heste i stalden på halm. Nu er der kun tre tilbage, hvor de to står på spåner. Den ene pga hoste, den anden for at lette udmugningen. Men jeg savner den lune halmmadras. Både at hestene kan ligge lunt, og at madrassen kan varme stalden lidt. Her til morgen var roepillerne og gulerødderne frosne, selvom jeg havde lagt lidt halm over gulerødderne. Kulden plejer ikke at komme så hurtigt ind i stalden efter bare en enkelt dags frost medmindre der blæser. Desuden er hestene ikke helt vilde med at der kommer spåner i wrappen. Og så savner jeg den billige halm Men hvad giver varme? Halmpiller? Andet?

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 17:04

Jeg synes egentligt nærmest om alt andet end spåner, det duer ikke for mig. Men tror ikke du får noget alla halm hverken pris eller "puf" effekt. - det frister dog ikke mig tli at skifte fra træpillerne ;)

Vdr. at det blandes med spånerne så prøv med småmasket hønet, murebalje, haybar eller andet :)

Nu med eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-12-2014 18:57

jeg er på vej tilbage på halm

har ellers været på træpillesmuld i de sidste 4 mdr. Men det fungere bare ikke

bunden blivel atr ved med at blive våd hele tiden - er kommet frem til det er mit gulv ikke er isoleret

har også det på samme måde som dig. Nemlig at jeg mangler noget at hestene kan putte i.

så jeg vender tilbage til halm - skal ud og hente baller i morgen.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 08:27
Hej
Jeg bruge træpille smuld. Det vil sige træpillerne er opløst. Det er første år jeg prøver det. Sidste år brugte jeg spåner. Men jeg må tilstå at det virkelig har været et godt bytte. Det støver ikke, suger meget bedre, og det har lavet en tyk god bund til at putte i.
Jeg brugte halm det første år. Men for det første har jeg to vallakker der sviner helt forfærdeligt. Så de skulle begge have mindst en lille balle hver dag.
Jeg synes spånerne jeg brugte indtil for to mdr siden, var for støvet. Også havde jeg problemer med de ikke fjernede lugten, og blev hurtige våde.
Så nu køre jeg med smule i stedet. Min stald er godt isoleret. Men de har også et godt lag, at sove i. Vi henter det selv på et savværk. Det tager en time eller to do gang i måneden. Så har jeg smuld til 4 heste.
0
0
Svar på denne tråd

Haybar
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 09:40

Jeg har foræret min haybar væk. De lærte hurtigt at vippe wrappen op af den. Hønet er jeg ikke vild med og har heller lkke noget at hænge dem op i. Murerbaljer er også afprøvet. Jeg har overvejet at sætte den ene tilbage på halm, men han er et rodehoved, der et sted får rodet det våde op i toppen og får lavet "filtrede klumper" som jeg er ved at træde forkert i. Og halm er så "sejt" at muge i, når man er blevet et gammelt skravl. Men det er dejligt billigt og hyggeligt.

0
0
Svar på denne tråd

God bund
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 12:32

Jeg har valgt en bund af træpiller og spåner. Den giver det bedste resultat synes jeg. Suger virkelig godt, fast og fjedrende bund og med et godt og løst toplag, der giver hesten mulighed for at putte og stå lidt lunere end hvis det kun er træpillerne. Plus den ikke støver så meget som ved ren træpiller.

0
0
Svar på denne tråd

Pillesmuld
Forfatter: 
Dato:  27-12-2014 19:42

Mine står på pillesmuld og er vældig glad for det af flere årsager. Jeg syntes det giver en rigtig go madras, suger godt og meget lidt spild.

Mht wrap har jeg også prøvet lidt forskelligt, det der fungerer for mig og mine heste, er 2 store hønet, med en ring i enden, så de er nemme at fylde op, de hænger i en karabinhage i ca. 2 m højde i hjørnet.

Mine gulerøder fryser også nu, så har valgt at tage dem ind i bryggerset i en spand, ligesom jeg har været nødt til at slukke for vandet i stalden og slæbe vand i spande, men sådan er det og ha hest om vinteren, når man ikke har millioner til en de-lux-stald;-)

Mvh søs

0
0
Svar på denne tråd

varme......
Forfatter: 
Dato:  28-12-2014 10:08

Det jeg efterlyser er noget, der udvikler varme, som en halmmadras. Altså ikke spåner el træpiller.

0
0
Svar på denne tråd

Klar anbefaling
Forfatter: 
Dato:  28-12-2014 10:43

Tørv !!!

Varme, stabil bund, ingen lugtgener da tørv indkapsler ammoniak !!

har nu brugt det i 8 år, ikke fundet noget bedre !!

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-12-2014 21:23

Jeg købte engang en halmsnitter og det var et guldkøb. Bunden er rigtig god og lun, klatter kan tages med en spånegreb og den er lige så nem at holde, som en bund af piller eller spåner.

Urinen samler sig i bunden og kan samles op som en massiv klump ca en gang om ugen. Altid en tør og fjedrende lun bund.

Så bruger jeg næsten heller intet halm, ca 1½ flage fra en minibig om dagen til 8 bokse.

Billigere kan det vist ikke gøres.

0
0
Svar på denne tråd

Halmsnitter?
Forfatter: 
Dato:  30-12-2014 21:42

Hvordan fungerer det? Pris? Det vil jo så kun kunne fungere i de to af boksene. Den sidste hest kan ikke tåle at sove i halm, men kan godt spise det og tåle at naboerne står i halm. Jeg savner mine minibigballer, hvor det var nemt at læsse hele flager på trillebøren. Bigballerne er ikke til at have med at gøre, og hver gang, jeg er lige ved at have styr på dem, "vælter" der nye flager ned oveni dem, jeg har taget af .

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider