Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Træpillesmuld ?
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 20:07

Hejsa

Er der nogle som har erfaring med at bruge Træpillesmuld ?

Mine heste står på alm træpiller nu, og har en fin bund. Men jeg er lidt nysgerrig mht om man kunne går over på smuld ? Er der nogle ulemper/fordele, og hvor meget er forbruget ifht alm træpiller ?

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Træpille smuld
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 20:50

Har selv stået på træpillesmuld i længere tid og det kan kun anbefales! Forbruget er det samme, hvis ikke mindre :) Det er billigere og derudover er det nemmere, fordi man ikke først skal vente på at hesten træder træpillerne ud, hvilket gør at man nemt kan "redde" boksen, hvis boksen en dag er meget våd fordi hesten har svinet. Det syntes jeg derimod ikke man kan på samme måde med træpillerne, der går længere tid før boksen kan tørre op, fordi pillerne man ligger ind først skal trædes ud.

Pt. står jeg på træpiller (fordi det er med i opstaldningen), men her bløder jeg dem op hver gang jeg skal have nye ind, for at de nemmere skal blive trådt ud. Kunne jeg vælge havde jeg nok valgt træpillesmuld igen :)

0
0
Svar på denne tråd

Interessant....
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 21:50

Interessant - jeg vander nemlig også mine træpiller, fordi det ellers tager for lang tid om at blive til smuld.

Og da jeg har hestene hjemme, så giver jeg træpiller, når jeg synes de mangler, fremfor på faste dage.

Jeg har set jeg kan få 1440 kg i 20 kg's sække leveret for knap 2200 kr. Mens jeg giver 2100 kr for 970 kg træpiller.

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Træpillesmuld
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 22:15

Tror vi gav 1300 kr. for 36x20 kg ;) Så det er jo lidt billigere for dobbelt mængde du kan få det til :)

Jeg brugte ca. 3 sække på 2 uger, svarende til 1,5 sæk á 20 kg om ugen og det var i en fugtig stald og en hest der sviner :)

0
0
Svar på denne tråd

Træsmuld
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 23:08

Er også gået fra træpiller til træsmuld og blir ved smuldren. Man får mere for pengene da man ikke kommer til at smide hele piller med ud v mugningen. Det fungerer rigtig fint.kan anbefales.

XXère vil altid stå mit hjerte nært

R.i.p Chantelle 1999-2011

0
0
Svar på denne tråd

Træpillesmuld
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 23:14

Det gode ved smulden er også at det jo faktisk er et restprodukt fra træpillerne, hvorfor det er billigere :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-12-2014 23:14

Lotus står på smuld og det er SÅ lækkert....

Billede

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd

Pillesmuld
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 08:09

Mine står også på pillesmuld og det er klart det det bedste jeg har prøvet. Bedre end spåner, da det suger mere, laaaangt bedre end halm i min verden. Jeg har også pøvet piller, men syntes det tager for lang tid for dem at træde pillerne ud og madrassen bliver for hård. Som jeg har regnet på det, er pillesmuld også langt det billigste i længden.

Jeg køber en palle med 36 sække a 20 kg.til 1400 kr. direkte ved producenten, skal faktisk op og købe en palle nu, og den holder ca.4 md. til en stor hest og en lille pony:-)

Fordelen er også at det er utroligt nem at muge ud i og vejer ikke ret meget, jeg har to dålige skuldre og kan ikke hold til og muge i eks. halm.

Desuden er der heller ikke meget spild, jeg har hestene hjemme, men vi har ingen mødding og meget lidt plads, derfor har vi en lille trailer med høje sider og en pressening til mødding, som vi tømmer hos en landmand lidt længere nede af vejen ca. hver 14. dag og det er stort set kun pøllerne der ryger ud. Da det er så rent som et er, har jeg også her i efteråret kørt lidt ud til havens blomster:-)

Hestene står iøvrigt også på en rigtig go madras med pillesmuld og syntes mine dækkenener er betydeligt pænere end tidligere:-)

Mvh. Søs

0
0
Svar på denne tråd

billeder
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 08:50

må vi ikke se billeder af jeres bokse med smuld??

dont go faster than your angel can fly.

0
0
Svar på denne tråd

Lige for
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 20:29

en god ordens skyld - smuld støver altså mere end når de træder træpiller ud - så man skal ikke have nogen heste inde når man strøer med det efter min mening.

Omvendt - det støver såmen nok ikke mere end træpiller når først det ligger der

/Trine T =)

- Ethvert hestemenneske bør en gang i livet eje en shetlandspony!

What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder....
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 21:03

Det lyder altså bare godt :-) Og ser godt ud også :-)

Bamseline/søs bor du ikke her i det midtjyske ? For så vil jeg gerne hører hvor du køber smuld henne ?

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 23:27

Land og Fritid har eller kan bestille træpillesmuld hjem Morgan

Og Danish Agro ligeledes....

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd

Morgan..
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 07:25

Morgan jeg køber det hos, Steens Biobrændsel i Kjellerup, du kan hente både der og i Vildjerg og de leverer også, både i Bigbags og i en palle med sække. De var netp rendt tør for paller, da jeg var deroppe igår og kan ikke tage en Bigbag da jeg ikke har maskiner til og få den af igen, men da han aligevel skal forbi mig med lastbilen idag, tilbød han og køre forbi mig med en Bigbag og kun betale for halv levering, så det var fin service:-)

Søs

0
0
Svar på denne tråd

Jeanette og søs
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 08:22

Jeanette og søs - super tak for info, så ved jeg hvor jeg kan hente det :-)

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Træpillesmuld
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 18:15

Hej :)

Vi købte også hos Danish Agro - det var dog på Sjælland, men mon ikke de også har det i Jylland :)

0
0
Svar på denne tråd

billigst
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 10:35

Hej nogen der ved hvor det er billigst at købe smuld på Fyn, gerne omkring Kværndrup.... de skal ikke være en hel palle men stk. pris for sække ?

EN RIGTIG HEST ER EN OLDENBORG.

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider