Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Flere linere på en gang?
Forfatter: 
Dato:  01-12-2014 21:31

Da dette er min første vinter med et rambo duo dækken er jeg stadig lidt grøn i systemet

 

Min klippede dreng har pt 100 g på med hals og så har jeg en underdyne på 300g liggede.

Han er ikke som sådan kold, men jeg er naurligvis bekymret for om 100 g er for lidt.

Jeg synes dog det virker ganske voldsomt at lægge de 300 g oveni. Omvendt kan jeg læse at der er mange de allerede har 400 g på deres muler.

Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal købe en 100 g. liner og så vente med 300 g eller m jeg skal smide 300 g på nu g så købe en ekstra liner så han kan få 500g på hvis det bliver rigtig koldt.

 

Men kan man over hovedet sætte 2 linere på samme dækken?

 


R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

R.I.P Oxana, du var solen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-12-2014 22:46

Det er altså ikke ret mange heste der reelt set har brug for 500 gram, jeg har endnu ikke mødt én...

 

Nå til spørgsmålet, hvis hesten ikke fryser, er de 100 gram jo rigeligt og jeg ville personligt købe en 100 grams liner som kan komme på når det bliver koldere og hesten eventuelt ikke længere kan holde varmen.... Min egen klippede hest fik igår 100 gram lineren under sit regndækken, han er perfekt tempereret nu... Når det bliver rigtig koldt og han eventuelt bliver kold, får han en 200 grams liner på... Satser bestemt på at han ikke skal højere op end det, men det er min første vinter med ham, så jeg føler mig frem løbende :)

 

Så mærk på hesten og så lad være med at springe for voldsomt i gram... Ofte kan 100 grams forskel gøre det


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

2
2
Svar på denne tråd
 
 Linere
Forfatter: 
Dato:  01-12-2014 22:58

Jeg tror bestemt ikke det er meningen at der skal mere end en liner under dækkenet.

 

En god idé ville være stud bare køber linere i passende tykkelse.

 

Pt. går min med 100 g yderdækken og 100 g liner. Når det bliver koldere har jeg mulighed for at skifte lineren til 200 eller 350 g. Samtidig har jeg et yderdækkem på 40 g og har lige bestilt et med 300 g.

 

Så kan kombinere i rigtig mange varianter.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor lidt eller meget
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 07:38

dem jeg har i løsdriften har fået 370 g på, den ene er klippet og den anden sætter ikke rigtigt pels.

Dem på stald (ej klippet) går uden dækken endnu når det er tørvejr


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 at hesten fryser
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 08:10

nogen heste er mere kuldeskær end andre- det er et faktum, og at vi klipper deres pels af hjælper dem ikke ligefrem med at holde varmen.

 

Min gl hoppe der aldrig gik med dækner da jeg red stævner, behøver nu i en alder af 20 år et dvs hun står ved leddet og hyler indtil hun får et på- så græsser hun med de andre igen når det er lagt på hende.

 

Ridehesten der klippes går pt med Rambo duo der har 100g i foret+ en liner på 300g dvs ialt 400g- han er ikke ultra varm under når han tages ind fra fold så han har det ikke for varmt med dette på.

 

Forrige vinter hvor frosten var slem fik han en extra liner under dvs 500g ialt. han er ½ fuldblod og en piveskid.

 

Min stald er stor dvs højt til loft, mange m3 luft pr hest så den bliver aldrig varm, så en klippet hest får det hurtigt køligt også selvom der tildeles store mængder grovfoder.

 

Så min konklusion er heste har forskellige krav som det er vores pligt at opfylde når vi tilpasser dem vores behov (klipning osv)

 

 

Karina

3
0
Svar på denne tråd
 
 Duo linere
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 08:51

Jeg har brugt liner systemet i flere år.

 

Min erfaring er at det godt kan betale sig at indkøbe de forskellige linere. Mine heste har linere i 100, 200, 300 og 400 (kun den ene). Jeg syntes det er en stor hjælp at kunne øge med 100 gr. løbende som temperaturen falder. Jeg syntes det er et alt for stort spring at gå fra 100 gr ialt til 400 gr. ialt medmindre at hesten bliver klippet i samme omgang.

 

Min hoppe som er klippet gik fra 200 gr i alt til 300 gr. igår

Min anden hoppe som ikke er klippet men er fin i pelsen gik fra 100 gr ialt til 200 gr. ialt igår.
De mange linere giver en stor fleksibilitet..

 

Jeg har i en kort periode på 2 uger hvpor temeperaturen var nede på næsten -20 haft 2 linere under duoen - det fungerer okay så længe begge linere er spænd fast bagerst på døkkenet.


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

0
0
Svar på denne tråd
 
 *****************
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 11:10

Jeg synes at de der linere er noget smallere end yderdækkenet. Fx. køber man et dækken med flere lag i str. 155 så er inderdækkenet altså småt. Når hesten skal tage hovedet ned, så synes jeg luftrør/spiserør bliver klemt! Er det bare mig?

 

Jeg er gået over til ingen linere men blot flere dækkener på. Seneste hit er et rambodækken med hel hals, det virker! Det er nok med det ene dækken og så skifter jeg forår, sommer, vinter, efterår mm.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste der fryser
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 12:56

Der er stor forskel på heste, og at Jeanette aldrig har mødt en hest der havde brug for 500g, ja der giver jeg altså ikke meget for (No offense)..

 

Min klippede hest går med 400g nu, og har gjort det i en måned nu (gik fra 200g til 400g efter sidste klipning), og hun har igen sat pels som en islænder. Så når hun bliver klippet igen, ja så får hun 400g mere på. Altså 800g i alt. Og ja, hun står på stald om natten(med åbent vindue), og nej hun har det ikke for varmt.

 

Jeg kører også med Rambo Duo system, og har liner med 100g og med 300g - det fungerer fint for mig. Derudover har jeg et stalddækken med 400g som jeg smider under når det er rigtig koldt. Jeg er rigtig glad for at have investeret i 100g lineren, da springet i tykkelse så bliver lidt mindre.. Og hvis jeg var lavet af penge havde jeg også 200g og 400g linerne ;)


- Louise med den dejlige Lo'moone!

2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 14:28

Der er flere ting som "stikker mig i øjnene"...

 

jeg må jo nok erklære mig enig med Jeanette. De fleste heste burde ikke går med 500 g og det fleste heste burde ikke gå med både 300 og 400 g allerede nu.

 

jeg ville foretrække lidt mindre gram så heste har bedre bevægelsesmuligheder, et læskur eller godt naturligt læ og vigtigst af alt, godt med grovfoder.

 

som vanligt lyder det som om folk tror hesten sætter mere pels fordi den fryser, men hesten er indrettet til at rette sig efter lyset/årstiden, så jo mere lys betyder sommer og ingen pels og mere mørke betyder vinter.

 


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

3
1
Svar på denne tråd
 
 Hi hi.....
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 14:33

Billede

 

Kunne ikke lige finde originalen....


Sælges:

DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Pelsen vokser
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 19:47

Jeg ved godt pelsen vokser primært ved lys-påvirkning og ikke varme kulde, men jeg tænker varme/kulde også spiller ind.

 

Jeg har en uklippet som med dækken har en ret kort pels og uden dækken ligner en islænder. Det er så voldsomt et skift at første vinter jeg havde ham, var jeg væk i 4 dage og da jeg kom tilbage troede jeg faktisk der stod en fremmed hest i boksen!! Efter dækken holder han islænderdelen på et minimum :)

 

Jeg synes så også 500 g lyder af ret meget, og har også læst at flere dækner oven på hinanden, der IKKE er designet til det, faktisk ikke giver det mere varme, trods højere gram, noget med luften der varmes op og åndbarhed. Så muligvis kunne det være derfor en hest med to dækkner kan fryse?

 

Jeg har selv lige investeret i Rambo, jeg købte dog blot et original uden fyld og 200 g liner (han har gået med 100 g dækken indtil for nylig) og så regner jeg ikke med så meget højere gramfyld, mens 100 g liner er på julegaveønskeseddel :D


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 20:13

jeg er enig med flere at 3-400gr lyder af meget allerede, min klippede hoppe går stadig med 100 grs dækken og er fin lun under dækkenet når hånden bliver lagt derind.

 

Men det TS spørger om er om man kan lægge flere liners under yder dækkenet og som sådan kan man vel godt, men de er ikke skabt til dette og det kan betyde, at det ikke er sikkert, at de skaber mere varme men istedet måske endda gør det koldere.

 

En form for sammenligning kan være hvis vi mennesker tager 2 par jeans på over hinanden, disse er ikke skabt til at være lag på lag, hvorimod et sæt ski/uld undertøj under et par jeans giver en anden varme og en bedre fraledning af den varme vi producere, og jeg tror på det er det samme med hestene, hvorfor jeg hvis jeg brugte et tykt dækken(linersystem) ville lægge et godt ulddækken under i stedet for endnu en liner. Men blot lidt tanker herfra :)

 

Mvh

Mie


R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

 

Med de tre skønne arabermuler <3

 

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bumbum
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 20:48

Tak for de ma svar ,dejligt at se at der stadig er gang i HN ;)

Min bekymring går primært på om han kommer til at fryse når det bliver fos, hvis jeg der 400 g på ham allerede nu.

Omvendt kunne jeg købe en 100 g liner og give h 200 g på?

 

Jeg har egentlig bareværet vant til at vente med at ipe til frosten satte ind og så smække et tykt dækken på ham. Men frostn kommerjo ikke rigtig


R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

R.I.P Oxana, du var solen i mit liv

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-12-2014 20:57

Louise: No offense taken... Men nu har jeg trods alt arbejdet i stalde i mange år, og derved haft fingrene i usandsynligt mange heste med dækkener på.... ;)

Og har til gode at mærke en hest med normal temperatur med 500 gram på... De findes helt sikkert, der er jo sukkerknaldsheste, det kan vi ikke komme udenom.... Men ofte er det ejeren der fryser :)

Er MIN erfaring igennem 25 år ihvertfald....

 


 

 

*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her *

Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P*

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

3
2
Svar på denne tråd
 
 Generalisering
Forfatter: 
Dato:  03-12-2014 08:36

Altså jeg har åbenbart en "SUKKERKNALDSHEST" - for hun går med 300 gram nu og 500 gram når vi har minus 20 grader...

 

Men min "SUKKERKNALDSHEST" er på 4 hektar græsfold fra 7-21 uanset vejr og har wrap ad libitum. Men jeg ønsker ikke en hest som står og dirrer og er helt spændt i lænden fordi hun har frosset hvilket er oplevet flere gange...


Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

2
0
Svar på denne tråd
 
 Min klippede..
Forfatter: 
Dato:  03-12-2014 10:44

ridehest går pt. med 200 gram.. Jeg ligger lige på vippen om han skal have 300 gram på.. Han er ikke kold under dækkenet, men heller ikke helt så lun som jeg gerne vil have..

 

Han har enkelte vintere gået med 500 gram når det var allerkoldest.. Jeg skifter gerne dækken fra dag til dag, hvis det er nødvendigt.. Jeg mærker dagligt på bege mine heste og regulere hvis nødvendigt..

 

Mange pakker deres heste alt for meget ind, fordi de selv fryser og ikke ved at heste faktisk ikke trives med at have det alt for varmt.. Men lige 500 gram ser jeg nu ikke som noget vildt voldsomt, når det er minus 20 grader, hestene er på fold fra 6-18 og ellers står i en meget kold stald..

 

Står hestene derimod i en meget varm stald hvor alt er lukket totalt og nærmest kun må drømme sig til fold om vinteren, så mener jeg at 500 gram er for meget (eller helt op til 1.200 gram som jeg har set skrevet flere steder )..

 

Til TS spørgsmål.. Jeg ville ikke bruge flere linere ovenpå hinanden, men købe en varmere liner..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

2
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken
Forfatter: 
Dato:  05-12-2014 10:43

Jeg er også førstegangsejer af Rambo Duo i år :) Tror bestemt ikke, at det er tiltænkt, at der skal lægges flere linere oven på hinanden. Til gengæld tror jeg godt, at det kan betale sig, at købe nogle forskellige tykkelser allerede fra start, så der er lidt at skifte med.

Min sportspony blev klippet i det tidlige efterår og fik Rambo Duo dækkenet på uden liner - altså 100 g. For en måneds tid siden købte jeg så en 100 g liner, og den har hun stadig på - så 200 g i alt - og hun er fint lun under dækkenet. Den næste liner jeg har er 300 g, ligesom din, men jeg kan godt have mine tvivl om, om denne pony nogensinde får brug for så tykt et dækken, eller om jeg skal købe en 200 g liner også, så dækkenet bliver 300 g i alt. Det må tiden vise, når det bliver lidt koldere :) Indtil videre er Rambo Duo + 100 g liner fint.

Linerne er ikke så dyre igen (i forhold til dækkenet i hvert fald...), så de penge må alt andet lige være godt givet ud, hvis det betyder, at hesten har den rette temperatur :)

Til gengæld stod min welsh pony og rystede på folden den anden dag - han har fri adgang til grovfoder og et 200 g Amigo dækken på, men var kold under dækkenet. Så han måtte have 400 g Amigo på. Jeg har ikke 300 g til ham, men han er så kuldskær, at han altid trives fint med et så tykt dækken. Når det bliver endnu koldere får han så også hals på - det tvivler jeg på, at spotsponyen behøver...

 

Så ja, det bedste råd må være at mærke efter under dækkenet. Heste er lige så forskellige som mennesker, når det kommer til temperatur :)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider