|
|
| Ormekur?? |
|
|
Hvis nu gødningsprøven siger negativ, kan jeg så stole på det? min islænder har før haft 2 rigtig slemme kolik anfald grundet orm, så jeg er lidt bekymret over han ikk får en kur. kan man selv købe, evt i England? På forhånd tak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 222222233455 |
|
|
Hvis det er ved dyrlægerne der tager prøverne, skulle man kunne stole på det.det er selvfølgelig kedligt at den for orm hele tiden.men når den bliver ved med at få dem.ville jeg se lidt på omgivelsene, blive folden passe.el.for mange heste i forhold til antal.kv el.måske er der nogle der er blive risiendt over for orme kure.ja du kan stadig købe orme middel i england , men vil ikke anbefalde det.pga hvis problemet fortsætter gavne kurrende ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lang tid siden |
|
|
Han blev syg da han var lille, 1 og 2 år ca... Han har ikk været det siden. Men flere har skrevet at hestene bør få kur hvert år, så nu er jeg lidt i tvivl..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæger |
|
|
Sidste år ved denne tid krydsede min dyrlæges og opstaldningsstedets dyrlæges orme prøver hinanden (gødning) den ene var negativ, den anden positiv. Han fik bredspektret ormekur og det væltede ud med både orm og bremselarver, så jeg stoler ikke på prøverne og slet ikke efter at der er forskning ude der viser at op til 60% af svar (mener jeg det var) er falsk negative, og at den måde vi i Dk bruger kure faktisk fremmer resistens samt at blod og bændelorm er et stort problem og kun kan ses på blodprøver. (Der er så vidt jeg kan læse mig til ingen problemer med resistens og blod/bændel orm i bla USA hvor det er kotyme med kure to gange årligt fast) Så indtil lovgivningen herjemme laves om overvejer jeg selv at købe i udlandet, selvom jeg hader at skulle bryde loven.
Med venlig hilsen Karen Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen. http://www.magnail.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Heste udskiller jo orm forskelligt hele dagen, så man kan snildt komme til at sende en "tom" prøve afsted til undersøgelse... Man bør i min optik, sende ny hvis man får svar med 0... Og så skal der selvfølgelig tjekkes for alle typer orm og laves larvedyrkning, som bruges til at tjekke for blodorm (blodorm påvises uden problemer via larvedyrkning) Så jeg ville tjekke hesten igen....
*Mit nye smukke stjerneskud, Lotus på FB: Her * Big og Bobber, for evigt elsket og aldrig glemt.. *R.I.P* *Man skal aldrig gå ned på udstyr!*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nye anbefalinger |
|
|
jeg kan få udleveret til hele flokken en gang om året efter at anbefalingerne er lavet om. Og det er da også svært at test i gødningen om hesten er genert af bremselarver i munden  Kender du ikke en dyrlæge der vil udlevere uden prøve ?
www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddd |
|
|
Ny forskning viser jo tydeligt at man ikke kan stole på det. Vi bestiller fra England - Equimax hedder den. Den tager både orm, bændel- og blodorm. Du kan risikere de tager den i tolden, men det er nu sjældent det sker synes jeg. Vi bestiller fra http://www.hyperdrug.co.uk
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ormekure.... |
|
|
min dyrlæge vil ikke udskrive uden der er påvist orm. Og da min hest har været så tæt på at dø af orm tør jeg ikke tage chancen, er faktisk ikke engang sikker på om dyrlægen automatisk tjekker for bændel- og blodorm hvis den almindelige gødningsprøve ikke viser noget...? Sidste år fik min opstalder skaffet ormekure fordi hendes far ejer et apotek, men det var et rent tilfælde at han kunne give os dem. Vil prøve at tjekke det fra England, synes det er det værd. På marken hvor hestene går i løsdrift, går der 2 islændere og pt en shetlænder, der er rigtig meget mark til de få heste, så tror ikke det er arealet der er problemet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blodorm |
|
|
Når man tjekker en gødningsprøve, så tjekker man automatisk for alle for former af strongylider. Det er først når man skal skelne mellem store og små strongylider at man har gavn af at dyrke gødningsprøven, det skyldes at deres æg er ens. Print den her side ud og vis til din dyrlæge: Ny ormestrategi
Mvh. Charlotte Dressurtalenter Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak charlotte |
|
|
men der står ikke at hesten skal have kur hvert år. Ihvertfald ikke det af det jeg kunne læse, kunne ikke komme ind på faxes hjemmeside...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddd |
|
|
Ja, vi synes også det er det værd, hellere det end en hest smæk fyldt med orm. Vi har en lille ide om den store nemlig har en smule bændelorm pt. Så fast - fremover - giver vi sådan ormekur to gange årligt i stedet for. Præcist som de også gør i England/USA hvor de ikke har særlige problemer med orm så vidt jeg kan læse mig til.
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er meget.. |
|
|
fint at printede nye anbefalinger ud og vise sin dyrlæge, det ændre bare ikke ved at de ikke må udlevere ormekur uden der som mindst er mistanke om orm.! Så lad være med at blive hysteriske når dyrlægen alligevel nægter at udlevere recept på ormekur.. Jeg siger det blot fordi min dyrlæge adskellige gange her i efteråret er blevet overfuset af hysteriske mennesker det mener at han skal udlevere.. Sandheden er at det skal han ikke.. Han kan på påviste orm og mistanke.. Ikke blot fordi en anerkendt dyrlæge siger noget andet.! (Jeg er enig i at strategien skal ændres, vil blot påpege at dyrlægen ingen pligt har til at udlevere noget da det stadig er imod nuværende lov).. Også vil jeg virkelig håbe at jer der køber ulovlig medicin i udlandet bliver snuppet og får en klækkelig bøde.!
Hø i minibig sælges, befinder sig i 7330 Brande Skriv PB for mere information
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Påvise orm |
|
|
især i år har mine heste være hårdt angrebet af bremser, dvs næsten helt gule i man og på ben, og dette er ved min dyrlæge også længe nok til at påvise mistanke om bremser både i mund og mave
www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ro på Annemette |
|
|
jeg har ikk på nogen måde været hysterisk. Har ikk andet end respekt for min dyrlæge og hans arbejde ! Jeg stod for få år tilbage med en hest hvor vagtdyrlægen ikk vidste om han ville overleve. Vi bar ham nærmest ind i traileren og kørte til Landbohøjskolen, hvor han var indlagt i flere døgn. Jeg bryder normalt ikk loven, men må ærligt indrømme at jeg i dette tilfælde er fristet, da jeg ikk ønsker for hverken min hest eller mig selv at stå i den situation igen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skifte dyrlæge |
|
|
Hvis jeg beder min dyrlæge om at udlevere ormekur og de ikke gør det, så er de ikke min dyrlæge længere. Der dør flere heste hvert år pga manglende behandling mod orm, så dyrlægerne er nødt til at vågne op. Det er jo netop det at Martin Krarup har set i øjnene, og Martin Krarup er ikke bare en eller anden anerkendt dyrlæge, han er den førende dyrlæge på det område og den dyrlæge der vejleder dem der laver reglerne.
Mvh. Charlotte Dressurtalenter Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Martin krarup |
|
|
Det er fint at Martin har forsket og lavet nye anbefalinger, men desværre har han ikke formået at overbevise fødevare-erhverv om at det er vejen at gå. Og så længe de ikke ændrer holdning, så må dyrlægernes faktisk ikke bare udlevere ormekure en gang om året.
Jeg ved fra min dyrlæge at de har diskuteret det med fødevare, men de afviste at lave reglerne om. Og så er der jo ikke så meget at gøre
😣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Der må jo godt udleveres på mistanke om orm... jeg har tidligere fået til en unghest der havde fået babynumse. Han var hud og håbløs mellem ballerne og dyrlægen vidste ikke hvad det var, men når det nu var i den ende, kunne det vel være orm (EPG sagde kun 100). Så han fik en kur på mistanken... synes også der er forskel på hvornår dyrlægerne stopper med at udl.ormekure til føl/plage, min dyrlæge siger 1 år, derefter gødningsprøve. Den kur I giver "ulovligt" er det efter samme princip som før hvor de fik en ormekur i julegave sm i gamle dage. Hvad så med alt det med før frosten sætter ind osv...???
Sælges: DV plage/føl, både hopper og hingste. Efter Laurino, Boney M, Sunny Boy og Zack... se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men hvad er.. |
|
|
mistanke, det er lidt det jeg vil frem til.. Vi kan blive helt enige om at gentagne koliktilfælde, træls pels, svært ved at holde huld osv.. De skal bare have ormekur og der tror jeg de færreste dyrlæger nægter.. Men se nu mine to.. Lever af hver 15 kilo hø og vitaminer/mineraler, flot huld uden vom, god energi, flot pels osv.. Normal fast gødning.. Der tror jeg altså det er svært fagligt for dyrlægen at udlevere på baggrund af mistanke, for hvad er mistanken.? Hestene er jo sunde og raske.. Selvom Martin udtaler at praksis skal ændres, er den ikke ændret og derfor er dyrlægerne altså nød til at følge gældende lovgivning, som hedder ormekur ved påviste orm eller faglig begrundet mistanke.. Så kan vi blive nok så enige om at Martin har ret, men det ændre ikke ved hvad der er lovligt og hvad dyrlægen kan gøre uden at være i risiko for at komme i fedtefadet hos fødevareerhverv.. Og jeg må endnu en gang sige at det ikke er lovligt at importere medicin (herunder også ormekur) fra udlandet.. Fik en PB igår at det ikke var korrekt at det var ulovligt, det er det altså.!
Hø i minibig sælges, befinder sig i 7330 Brande Skriv PB for mere information
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffff |
|
|
Jeg har lige modtaget mine ormekure (Equimax) fra England i dag. Helt problemfrit.  Så nu er mine heste i hvert fald dækket ind. Så længe der et et problem med at det ikke bliver lavet om så vi kan få lov til at købe ormekure er det, dét jeg gør. Hvad andre gør er jeg sådan set pænt ligeglad med. Jeg vil hellere gøre det og så være sikker på mine heste ikke har en masse bændelorme. Jeg forstår godt at dyrlægerne skal følge lovgivningen, men indtil denne lovgivning ændres - så bestiller jeg fra England så mine heste er dækket ind to gange om året med ormekur som tager ALLE slags orm.
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Sandra du skriver at hvis man bestiller i england risikerer man at de bliver fanget i told. Hvad sker der hvis den bliver fanget?
Overvejer nemlig lidt at gøre som dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddddd |
|
|
Hvis ens pakke bliver nappet i tolden smider de blot pakken i skraldespanden. Så sker der ikke mere ved det  En anden har dog oplyst at der ikke er told-kontrol mellem Danmark og England, om det er korrekt har jeg faktisk ikke tjekket. Men i så fald at der er told-kontrol så smider de blot pakken ud. Lidt surt med pengene du har betalt for produktet, men ormekurene er heldigvis ikke såå dyre igen 
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en lille tilføjelse... |
|
|
Et lille spørgsmål, i forhold til det at bestille ormekure fra udlandet på egen hånd: Det giver vel ikke så meget mening blot at behandle en enkelt eller to heste fra folden, hvis der går flere sammen(?). Selvom man vælger at behandle fast en gang årligt, uden recept fra dyrlæge, må det vel stadig være relevant at hele bestanden behandles samtidig.. Eller hvad? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|