Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spørgsmål omkring krybbebidning.
Forfatter: 
Dato:  18-11-2014 22:35

Hej hestefolk

Jeg har nogle spørgsmål omkring krybbebidere.

Jeg har selv en fantastisk pony, som jeg har haft i ca. 5 måneder. Jeg oplever i hverdagen at han er samarbejdsvillig og tilfreds. Han har ikke været syg og har ALDRIG haft kolik eller ligende sygdomme. Men han er mild krybbebider. Dvs at når han har lige har fået mad eller godbidder går han hen og bider i kanten. Vi fik altså af vide, da vi købte ham, at han kun gjorde det i sammenhæng med mad og at det ikke havde større betydning.

Jeg oplever det tilsvarende som gamle ejer gav oplysning om og for mig er det mere en dårlig vane, han har og ikke et stort problem.

Men vi er selvfølgelig meget opmærksomme på det og ønsker det bedste for ham, men vi vil heller ikke overreagere, da det ikke er et videre større problem. Men der er andre i stalden der brokker sig gevaldigt så hans krybbe er pillet ned, og alle andre kanter er dækket.

Vi har sørget for at han har wrap adlibitum og endda i et hønet, vi påtænker måske også at flytte ham til et sted hvor der er længere foldtid og mere græs, og bedre foder uden for meget stivelse.

og vi skal forresten snart have tandtjek til ham og vi har også før drøftet det med dyrlægen før, hvilke vi også vil gøre fremover, for at holde øje med om det bliver værre.

Men nu er det så at jeg gerne vil Vide.

Mange siger det smitter til yngre heste, men passer set?

Hvilke antarnative behandlingsmetoder kender i?

Hvor alvorligt skal vi reagere? Eller skal vi slå koldt vand i blodet, da det ikke er værre hos ham?

Vi oplever ikke det er blevet værre men, som sagt der er nogle der brokker sig og der er mang forskellige meninger.

På forhånd tak! Bare spørg mere hvis det er. :)

0
0
Svar på denne tråd

1111111111
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 07:52

Tillykke med din nye pony.

Krybbebidning smitter ikke. hesten skal have genet til dette, eller have dårlig mave/smerter eller stress.

Hos nogle heste er det lidt som at bide negle eller sutte på tommelfinger !! det er hyggeligt og en vane.

Jeg har efterhånden mange års erfaring med krybbebider, både behandlingskrævende og ikke behandlingskrævende, samt jeg har selv en krybbebider nu, og havde også en før ( nå nej: jeg stemples som en dårlig hesteejer næ nej, de er købt med denne vane begge 2 )

Vi har svejst i et hjørne i boksen, et vinkeljern fast, hvorpå der er sat en træ "klods" som han må bide i, uden at skade hverken boks eller sig selv. ved denne bideklods servere jeg hans mad i en spand på gulvet. da det er den bedste stilling at spise fra for hesten. så kan han gumle og bide i klodsen som han ønsker under spisning.

Der gik ca 1 måned og siden har han ikke haft trang til at bide i andet end sin "klods" selvom han har åben halvdør/stalddør tager han ikke fat i lågen, han vælger altid sin klods.

Jeg forstår godt staldejeren at de ikke ønsker at have en krybbe op i en boks med krybbebider, for det er hårt for inventaret at have en 300-400 kg hest til at flå i boksvæggen.

En krybbebider har ikke nedsat ydeevne. hvis din pony begynder at blive sur ved opsadling, eller pludselig bliver hurtigt træt når du rider, så skal du kontakte dyrlægen. for så kan mavesår være på vej. det er de mere disponible for desværre. men mavesår kan lige så let ramme en ikke krybbebider, som en krybbebider.

Artikel fra Horse Consolt:

Krybbebidning opstår især hos heste, der holdes under forhold, som gør at de er understimulerede eller, som vi siger i daglig tale, at de keder sig. Det er i hvert fald den teori, vi hidtil er gået ud fra. Og det betyder, at en del af årsagen til krybbebidning er understimulation. Hvis naboheste til en krybbebiderhest skal kunne lære unoden, kræves der altså, at disse heste også keder sig. Omvendt, hvis de ikke keder sig, har de heller ingen grund til at begynde at krybbebide.

At en krybbebiderhest skulle kunne lære naboheste at krybbebide, er en gammel skrøne, der trænger til at blive aflivet.

Hos heste, der har udviklet unoden tidligere i livet, kan det være så godt som umuligt at vænne dem af med unoden igen, også selvom de holdes under gode forhold. Det virker som om de er stærkt motiverede for at udføre handlingen. Måske derfor har tyske forskere også kunnet påvise, at krybbebidning kan medføre en sænkning af hjertefrekvensen, en reaktion, der normalt sættes i forbindelse med en behagelig sindstilstand. Omvendt, hvis en hest er stærkt motiveret til at udføre adfærden, men hindres i det af en krybbebiderrem, kan man godt forestille sig, at det medfører en vis grad af frustration hos hesten.

Amerikanske undersøgelser har iøvrigt vist, at den mængde luft, der sluges i forbindelse med krybbebidning/vindslugning, er så ringe, at det kun yderst sjældent kan føre til kolik (vindkolik). Med andre ord, at krybbebidning øger risikoen for kolik synes også at være en gammel skrøne, som trænger til at blive sendt hinsides.

I øvrigt ser det ud til, at andre hidtidige forestillinger omkring krybbebidning også skal revideres. Engelske undersøgelser, der er så nye, at de endnu ikke er afsluttede, antyder, at anlægget til krybbebidning lægges allerede i følalderen og på en eller anden måde hænger sammen med mavens produktion af mavesyre kontra den form for fast føde, føllet optager efter fravænningen.

:O)

1
0
Svar på denne tråd

Nej det smitter
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 19:01

ikke.

Ville ellers være dejligt hvis heste kunne lære af at kigge på hinanden, så ville unghesten også kunne gætte sig til at når den ser ridehesten blive sadlet op ved siden af - eller på folden ser rytteren ride forbi, at det er ikke noget jeg skal være bange for, men sådan fungerer hestens hjerne ikke.

Synes det lyder til I har et meget fornuftigt hestehold, og håber ikke i må forlade opstaldningsstedet pga sådan en bagatel.

Bedste ønsker

Mvh Janni

1
0
Svar på denne tråd

Dejligt at høre!
Forfatter: 
Dato:  19-11-2014 20:55

Mange tak for svarene!

Det er da dejlgt at få manet den skrøne i jorden, jeg har nu også altid synes at det lød meget tivivlsomt, det med at det smitter. Men jeg oplever stadig mange der nærmest bliver helt forskrækket, når de høre at man har en krybbebider og det første de nævner er at den vel ikke står ved siden af en unghest osv...

Det er nu også mest lyden der irreterer de andre pensionere, ejerne er nu meget overbærende og flinke. Krybben blev som sagt pillet ned men istedet er der jo en stålkant ved vindue/låge tingen. Men jeg tænker jo at det ikke er meget bedre at bide i! Men nu hvor vi har hængt et stort hønet op, som også går lidt ind over kanten, gør han det ikke så meget mere. Men jeg vil ham jo kun det bedste og derfor vil jeg jo også se hvad jeg kan gøre for ham uden at gøre noget drastisk som jo netop bare kunne gøre ham stresset og frustreret. :)

1
0
Svar på denne tråd

Krybbebidning
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 16:08

Har selv købt en hest som krybbebider. Har haft hesten i tre år.

Som de andre siger, krybbebidning smitter ikke.

De eneste "behandlingsmetoder" jeg kender til, er de almindelige. Dvs. meget foldtid, strøfoder ad libitum og foder uden stivelse.

I skal reagere i det omfang i kan afhjælpe ham.
Har i mistanke om mavsår skal det selvfølgelig tjekkes og efterfølgene behandles hvis det viser sig at han har mavesår.
Fjern stivelsen fra foderet og giv ham lang foldtid (og fortsæt selvfølgelig med wrap ad libitum ;))
Du skriver at han krybbebider i forbindelse med fodring, prøv at undersøge om det kan afhjælpes. Ved min egen krybbebider hjalp det at opbløde hans foder i vand og fodre ham i en spand på gulvet, i stedet for i en krybbe som hang højere oppe.
Og vær i det hele taget opmærksom på din hests adfærd ift. krybbebidning og reflekter over om der er noget du kan gøre andeledes.

Min krybbebider gjorder det en del da jeg købte ham og nu gør han det næsten ikke. Jeg har været ekstremt opmærksom på hans adfærd og gjort hvad jeg kunne for at hjælpe ham.

Jeg får helt ondt i maven over at du skriver at andre i stalden brokker sig over din hests krybbebidning. Jeg har selv stået sådan et sted med min krybbebider og jeg fortryder gevaldigt at jeg ikke tog min hest og skred langt før (stod der i lidt over halvandet år)

Skrev Christina

Med Albert

og Himmelhesten Rubin

1
0
Svar på denne tråd

Enig.....
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 19:20

Jeg har selv haft en kryppebider, og her helt enig med de andre som har skrevet.

Dog holdt min op med det de sidste år jeg havde ham, efter vel nok 10 år som krybbebider. Dette undrede mig, for jeg har altid troet, at det ikke var muligt. Så jeg spurgte dyrlægen om hvordan det kunne være. Hans svar, at min hest havde fået lov til at gå som hest.

Han havde i 5 år gået i løsdrift 24/7 hele året, fodret næsten udelukket med hø ad libitum. Det eneste kryppefoder han fik, var en holdfuld islænderfoder hvis hovedindhold er lucerne + mineraler.

2
0
Svar på denne tråd

Præcis!
Forfatter: 
Dato:  20-11-2014 19:57

Hej igen og tak for flere svar :)

Jeg har i dag haft dyrlæge til ham, så han kunne få raspet tænder. Vi snakke selvfølgelig også med dyrlægen omkring det, og hans tænder er super fine og meget lidt slidt, når man tænker på at han står og krybbebider.

Men ja som i også nævner er vi meget opmærksomme på det m, for lige nu er det jo ikke så slemt, men det kan det jo blive. Han viser ingen tegn på at have mavesår, men som nævnt længere oppe vil jeg ham jo kun det bedste og er igang med at finde ud af noget med at skrifte til bedre foder og gøre så han får længere foldtid.

Det virker i hvertfald som om det bare er en dårlig vane han har, fra føl af. Men ja det er jo værd at vide det hele om det så jeg kan give ham de bedste forudsætninger. :)

Og ja han for forresten allerede sin mad i en spand der bliver stillet ind og taget ud igen. ;)

3
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider