Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bedøvelse ved klipning
Forfatter: 
Dato:  12-11-2014 20:24

Jeg har en pony med dermatifilose, derfor skal den klippes. Den er dog ikke så glad for klipperen, så jeg har fået noget beroligende af dyrlægen. Produktet hedder Domosedan Vet.

Er der nogen, der kender virkningen af produktet. Der står på det, at hesten godt kan være sensitiv, selvom den har fået det. Desuden skal man passe på, den ikke sluger det.

Nogen der har gode råd vedr. brug af det?

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Domosedan
Forfatter: 
Dato:  12-11-2014 22:33

Det er vigtigt at det bliver lagt under tungen og ikke over lige som fx ormekur.

Dem jeg har brugt det til har reageret meget positivet selv ved mindre mængde, det skal bare lige have tid til at virke. Mener det er ca en time efter det er givet at der er max effekt og herefter igen aftagende.

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

0
0
Svar på denne tråd

klipning
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 07:43

Er det dyrlægen som udskriver det og har i en ide om hvad det ca. koster? :)

0
0
Svar på denne tråd

Mine erfaringer
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 10:47

Jeg bruger det p.t. da min hest er i behandling for muk og lymfangitis (staves ?)så jeg kan vaske, smøre og forbinde benet der ellers er meget ømt.

Første dag brugte jeg som anbefalet 2 ml der svarer til 350-400 kg hest og min hest vejer nok nærmere henad 450 kg.

Det virker langsomt men efter ca. 30 min. var min hest helt bedøvet. (Det var helt som dyrlægen havde beskrevet.)

Så langt så godt. Men det tog næsten to timer før han var så mobil at jeg kunne få ham bugseret ind i boksen igen og yderligere en times tid før han var så vågen at han kunne begynde at nippe til lidt hø!! Desuden havde han flere af bivirkningerne, hævede læber og tunge samt dryp fra munden. Stærk trang til at tisse - både på staldgangen og da han kom i boksen. Han svedte også en del og virkede i det hele taget extremt dopet !!

Så dagen efter brugte jeg kun 1 ml. (beregnet til en hest på 150-200kg) men det var også for meget. Det skete faktisk det samme igen, dog gik der måske en lille time mindre før han var sig selv igen.

I aften vil jeg så prøve med ½ ml :)

Det var så mine erfaringer indtil nu :) Måske er min hest særlig følsom, men det virker i hvert fald MEGET bedøvende på ham !!!

0
0
Svar på denne tråd

Via dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 14:34

Du får det enten ved dyrlægen eller de laver en recept til apoteket.

Kan desværre ikke huske prisen, men selve domosedan var ikke så dyrt, og så kommer der dyrlægens pris oveni.

I en tube var til 2-3 gange til en hest på 600 kg

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

0
0
Svar på denne tråd

En halv times tid...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 15:56

... så bør du kunne se tæt på fuld virkning af produktet (y)

Jeg klippede en ekstremt sensitiv pony forleden og den havde fået det. Der gik omtrent tre kvarter, så var den... ja, temmeligt omgængelig

Jeg tror også, at der er bedre læring i det for hesten, da den ikke kan "hidse sig op" på samme måde (og omgivelserne dermed heller ikke gør det) og klipningen kom til at foregå på en meget stilfærdig og hyggelig måde. Jeg kan ikke huske til hvor mange kilo ponyen havde fået, men det virkede yderst passende, da ponyen var til at flytte på og stadig var opmærksom. Jeg har set heste, der nærmest er lige til at lægge en hovedpude under efter en halv time...

Venlig hilsen Camilla

Herman Sprenger bid sælges

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 17:01

Tak for svar.

Min pony vejer nok 300 kg, det lyder som om den skal have i underkanten af forskrevet dosis?

Jeg har købt mit gennem dyrlægen. Jeg kan ikke huske prisen, men fik det i forbindelse med anden behandling.

På tuben står, at man skal smide resten ud, da den kun er til engangsbrug.

Min lille pony kan dog ikke engang bruge ½ tube.

Hvad ville I andre gøre?

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

klipning
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 18:34

klipning, vask, sprayflaker osv. Jeg har næsten kun et svar....træning, træning og atter træning.

Det er ofte ikke selve den opgave, hvor de store udfordringer viser sig, som er årsagen til usikkerheden i opgaven, ofte er det blot (ikke altid) et symptom på andre basale ting.

www.youtube.com/watch?v=4r2nqVvLUg4

Det behøver ikke tage lang tid, men man skal vide hvordan og gide at gøre det.

Er man mere til den lette eller akutte løsning, så har jeg hørt nogle (ikke bekendte) bruge zylkene, men har ikke selv nogen erfaring med det.

1
0
Svar på denne tråd

Ikke tilladt
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 18:37

Til I der nu vil bede jeres dyrlæge om domosedan-gel i forb. m. klipning. I skal lige vide at det ikke er tilladt at udlevere til brug ved f.eks. klipning, så bliv ikke sur på jeres dyrlæge hvis vedkommende ikke går med til det

0
0
Svar på denne tråd

Opbevaring
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 18:42

Vi havde liggende i længere tid uden problemer.

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

0
0
Svar på denne tråd

Mht træning
Forfatter: 
Dato:  13-11-2014 20:47

Jeg vil normalt også helst træne fremfor at bedøve, men desværre er ponyen så angrebet, at jeg ikke kan vente med at klippe den, til den er tryg ved maskinen.

Jeg har allerede trænet med den nogle dage, og den reagerer ret voldsomt. Dette skyldes måske også, at den netop hat fået en pencillinkur, da der var gået betændelse i huden, så den har lige været udsat for stikkeri også.

Hilsen Mette

2
0
Svar på denne tråd

Bortskaffelse af tube
Forfatter: 
Dato:  14-11-2014 08:52

Hej.

Om du bedøver er helt op til dig selv. Som Camilla skriver giver det ofte den fornødne ro til at hesten lære at klipperen ikke er farlig.

Grudnen til at der står at tuben er til engangs brug, er at gelen indføres direkte i munden og at producenten ikke vil stå til ansvar for at der kan overføres bakterie fra mund til tube. Dette er en riskiko man kan tage eller lade være med.

DOG må tuben ikke smides ud, den SKAL afleveres på apoteket som medicin affald.

Hilsen Katrine

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2014 19:58

Jeg har før tilvænnet enddog meget nervøse heste til klipper, men hende her reagerer ret voldsomt. Jeg har trænet over nogle dage, og hun prøver at masse mig, kaster sig tilbage og frem og prøvede at gå til angreb på maskinen. Jeg tror den voldsomme reaktion skyldes, at hun lige har været igennem en 5 dages pencillinkur med sprøjte dagligt. Derfor har hun fået et lidt dårligt forhold til menneskehåndtering. Av, det gør ondt, det du gør. At jeg så også begynder at larme og kilde med et eller andet, får det til at brænde sammen for hende.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels lille hest...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 10:26

Det er bare minus fedt, at stå med en hest, der opfører sig, som du her nævner: masen, smider sig og tilbage og "hugger" efter maskinen. Hesten er super utryg og selvfølgelig kan det trænes væk over en længere periode, men når du står med et mere eller mindre akut problem, så er det i min verden helt okay at bedøve.

Vi taler immervæk også om din sikkerhed!

Venlig hilsen Camilla

Herman Sprenger bid sælges

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

4
0
Svar på denne tråd

ikke stå
Forfatter: 
Dato:  15-11-2014 10:31

det er ret vigtigt at træne ude, så hesten kan vælge og fortælle når den bliver for presset. Det at din hest reagere som du skriver, fortæller ikke kun noget om de dage den er blevet stukket, men også at den ikke har forstået hvad du vil, ikke kun med klipperen men også anden omgang.

Du kan tage en lille bærbar ting der kan simulere klippemaskine, hvis du ikke har en på batteri at tage med ud.

Vi har selv en hest, der er panisk for at blive stukket. Hun smed sig også rundt, indtil jeg fik flere grund ting på plads (gør man det rigtigt behøver det ikke tage flere dage). Idag står hun pænt når dyrlægen stikker. Hun nyder det ikke, men hun lytter pænt og står stille.

www.youtube.com/watch?v=g5-ynyXjGh4

Princippet er det samme som i linket, bare med klipper. Alt efter hvor presset hesten føler sig af situationen, skal man selvfølgelig lige tilpasse niveauet. Det er vigtigt at se det første sted hesten bliver. Det vil den vise med at vippe et øre i retning af genstanden og den slags. Når det punkt er fundet, er det vigtigt at blive på det punkt til hesten er ok med det. Det der ofte kan ske, er at vi som mennesker, er alt for fokuseret på opgaven og ikke på læringen og derved for lagt for meget pres.

Hvis det virker for uoverskueligt, kan man også "klikker træne" med klipperen. Tænd for klipperen væk fra hesten og giv en gulerod. Bliv ved til hesten forbinder lyden af klipper med gulerødder. Derefter skruer du langsomt op for hvor tæt du skal være mens klipperen larmer før der er gulerod.

0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 02:07

Jeg er skam i gang med træningen af pony og er nået til at jeg kan lægge den tændte klipper på ryggen af hesten, hvor den er forholdsvis rolig.

Jeg er klar over, at jeg kan og skal træne hesten til at blive klippet og anden håndtering, men desværre har jeg dette akutte problem, der gør at, jeg helst snart skal få den klippet især på halsen.

Ponyen er cool overfor det meste, men reagerer især voldsomt omkring sin hals pt.

Hilsen Mette

2
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 15:40

jeg tror langt de fleste af os vil altid helst træne sig ud af problemerne uden at skulle bruge bedøvende/beroligende midler, men i tilfælde som her hvor hesten er syg og har brug for at pelsen fjernes hurtigst muligt, ville jeg gøre som TS og vælge den kombination hun nu benytter.

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke træner mine til at håndtere ting ude i det fri, men derimod der hvor tingene vil blive oplevet, dvs med en klipper træner jeg i stalden, med en paraply træner jeg på banen/folden etc.

og som TS lyder til at gøre tager jeg et skridt af gangen, f.eks. med klipperen, først vænner de sig til lyden og at denne bevæger sig rundt med mig, så bliver klipperen langsomt nærmet kroppen og til sidst lagt på og så arbejder vi derfra i forhold til hestens reaktion, men når man står med en hest der skal behandles og som allerede er en anelse stresset over anden tidligere behandlig så er bedøvelse altså nogle gange bare nødvendigt uanset hvor gerne vi vil træne hesten ud af situationen.

TS, jeg håber du får klippet den lille pony og kommer godt igang med behandlingen, jeg er selv igang med behandling af en hudlidelse på min ældre pony, som nu skal klippes for anden gang i år, indtil videre har hverken vask eller antibiotika dog hjulpet her, så dyrlægen føler sig lidt på bar grund.

mvh

Mie

R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

Med de tre skønne arabermuler <3

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

1
0
Svar på denne tråd

Cool pony
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 18:28

Jeg forstår faktisk ikke helt, hvor ponen reagerer så voldsomt på klipperen.

I andre sammenhænge er hun ret cool. Hun er ved at blive kørt til.

Lørdag var hun med som håndhest, hvor jeg kørte vogn med min anden pony. Hun går bare. Trafik rører hende ikke.

I dag har hun trukket et dæk for første gang. Hun vrikkede ikke med et øre.

Senere jeg endnu en gang prøve træning med klipper.

Straks stresser hun op. Hvis klipperen komme for tæt på, sparker hun efter den.

Normalt sparker hun ikke.

Jeg har klippet hende med saks på halsen og andre steder, hvor der er problemer. Det ser frygteligt ud, men gør at der kommer lidt luft til huden.

Jeg håber, jeg kan klippe hende med maskinen i morgen.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

klipperen
Forfatter: 
Dato:  16-11-2014 19:45

min erfaring er at det de reagere på er klipperens vibrationer, som jo kan mærkes selvom den ikke ligger direkte på huden af dem, og så på lyden, som ligger i et lidt andet leje end så meget andet gør.

Jeg har en 25 år gammel klipper, der både vibrere og larmer mere end mange af de maskiner man kan købe idag, og har lagt mærke til at mine faktisk reagere mere på de nye klippere end på den gamle, men larmen er anderledes end den summen mange nye klippere kun giver, det er vitterlig egentlig larm den giver, og den virker det som om de vænner sig hurtigere til, har jeg en der reagere voldsomt på lyden har jeg tit stillet mig et sted, lidt skrå foran hesten, hvor jeg har kunne give godbidder med udstrakt arm og så givet en godbid fulgt af at maskinen bliver slukket hver gang hesten har slappet af og efter en tid gået nærmere, indtil jeg har stået ved skulderen, og herfra er arbejdet med at lægge klipperen på skulderen så startet, godbid og derefter sluk af maskinen hver gang hesten slapper af og til sidst har de knap flyttet et øre når jeg har tændt maskinen, mine ungheste i stalden i dag ignorere også lyden af klipperen da de efterhånden har hørt den en del gange.

Jeg havde en hest som reagerede på alt med en form for panik, hvor jeg forventede klipperen blev et mareridt at vænne ham til, men her var han helt modsat, han var kold i rumpen overfor klipperen, selv oppe på nakken.

Men det er tålmodighed og ro og så finde den løsning som passer lige den hest/pony.

mvh

Mie

R.I.P Dagirr, tak for de mange skønne stunder vi havde :) <3

Med de tre skønne arabermuler <3

ox vallak(kastreret d. 3.10.14) fra marts 2013 sælges, se min profil for flere oplysninger :)

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2014 03:19

Jeg har selv bedøvet før i tiden ved klip.

Min første hest, hang i loftet, så snart klipperen blev tændt.

Hun blev bedøvet med sprøjte og fik vat i ørene.

2 år senere, ku jeg klippe med kun vat i ørene, det var jeg meget glad for - 700 er meget for at få lov at klippe.

Jeg fik lov at klippe alt, ben, hoved og øre.

Har du prøvet med en ordentlig tot vat?

Men hellere bedøve, end det blir farligt og hesten blir total stresset under.

Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

Kieffer Action 17" sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider