Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mega aggressiv hoppe.
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 18:45

Min hoppes kammerat gennem ca 14 år, en vallak er flyttet til et nyt sted. Min hoppe har af anden grund været 8 uger på græs hos min veninde og hendes 2 valakker. Alt fint og godt. Min hoppe har altid været styrende men flink og aldrig ond. Hun er nu kommet hjem igen til mig og min lille hyggelige stald og igår kom så en opstaldning, den rareste og sødeste pinto vallak. Jeg må sige jeg er en smule overrumplet... De går selvfølgelig på hver sin fold og står jo også i hver deres boks. Men for huuuuuulan hun er vred. Jeg har haft hende i 14 år og har aldrig set denne opførsel. Hun er et vredt fjæs med ørerne tilbage og tandsættet fremme bare han vipper med et øre. Hmmmm nu har han kun været her i et døgn, og det er da klart hun lige skal "Bosse" ham, så han ved den røde dame bestemmer og ejer ALT hvad solen og månen skinner på. Ville bare være nysgerrig på om andre herinde har oplevet en lign. opførsel hos deres hest, ved skift af "side kammerat" . Nu er hun jo en ældre dame på 19 år,med mange vaner og rutiner, helt forståeligt, men har ikke i livet set hende opfører sig sådan overfor en vallak før. Hopper er hun ikke god sammen med.... Men vallakker er hun altid blevet død forelsket i på 3 min. Jeg håber i løbet af dage, måske en uge eller to, at de kan få glæde af hinanden, det var jo bestemt meningen. Men kom gerne med erfaringer hvis i har nogle.

Jack Russelterrier til avlstjeneste

Stambogsført i DJRTK.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har haft.
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 20:38

2 hopper, som skiftede humør, den ene blev grad vist mere og mere aggresiv, bankede sine fold kammerater og blev til sidst også farlig over for mennesker.. Hun var ca 16 da det skete.
Vi fik hende til sidst aflivet, dyrelægerne mente hun havde haft en hjerneblødning,
En anden sød lille, islænder hoppe, gik fra at være dominerende føre hoppe, til at være hysterisk angst, over for andre heste, hun kunne kun gå sammen med min fjordvallak. Skiftet skete efter hun havde været ved hingst, umiddelbart var der ikke sket hende noget, mens hun gik ved hingsten.. Hun var dagligt under opsyn, og blev håndbedækket, så hun gik ikke sammen med hingsten...

Har ingen løsning, på problemet, desværre.

0
0
Svar på denne tråd

Ok.......
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 21:10

Kan heller ikke finde noget om emnet på nettet. Vi ser tiden an og mon ikke hun kommer på andre tanker. Det håber jeg da.

Stambogsført i DJRTK.

0
0
Svar på denne tråd

livslange bånd
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 09:14
Hej :-)
Jeg var i går til det første kursus af 4 hos Susan Kjærgaard vedrørende læringsteori. Der kom vi ind på netop det. Og hun fortæller at heste binder bånd for livet, dvs at når vi rykker rundt på dem, deres omgivelser eller deres flok, så kan de godt reagere voldsomt på det og er ikke sikkert at de finder deres gamle " jeg" igen, og det er en del af deres natur at binde bånd og at vores behov for anden hest, opstaldning osv har stor betydning for dem. Ikke fordi jeg her kommer med en løsning, men blot noget info om årsagen til den ændret adfærd. Knus fra mig...og håber at tiden kan læge hendes " sår" ;-)
1
0
Svar på denne tråd

Forskellig reaktion
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 09:40

Hej,

Min hoppe er ikke helt ung og mener selv, at hun bør styre verden - eller i hvert fald hele stalden (17 heste), selv om hun til daglig går på fold kun sammen med en enkelt anden hoppe, som naturligvis er under tøflen (og faktisk har det allerbedst sådan) men dog accepteres. Hendes sidemand er efter mange udskiftninger endelig blevet en stor, mørk vallak, hvilket hun sjældent kan modstå, så han er bare HELT i orden, uanset hvordan han opfører sig (sparker i væggen eller andre unoder). Andre vallakker i stalden har hun et varieret forhold til. Lige fra, at de er hyggelige at snakke med når hun er hingstegal (ikke alle, kun nogle bestemte), til at de bare skal holde afstand og vise respekt! Hun er lidt farve-racist, for skimler bryder hun sig ikke så meget om, eller i hvert fald skal de først bevise, at de er ok, før de accepteres. Nye heste i stalden (og også i ridehuset) er hun meget, meget sur på i starten, men så efterhånden kommer de til at tilhøre hendes "flok", og så er de gode nok. Der kan gå alt fra nogle dage til flere uger, før de kommer mere eller mindre ind i varmen hos hende. Senest reagerede hun ret voldsomt på en ny skimmelvallak, og hvis ikke hun var bundet op på staldgangen, tror jeg hun havde myrdet ham

Derfor tror jeg, at din hoppes opførsel er helt naturlig. Vallakken er ny, de to har måske ikke den bedste startkemi sammen og så er den broget - det er jo ikke sikkert hun er så vant til den slags heste. Og som ovenfor beskrevet, hvis din hest har haft en ven i mange år (og ja, heste kan virkelig få meget nære venskaber, og man får det rigtig dårligt, hvis man er nødt til at bryde sådan et venskab op - det har jeg prøvet med min hoppe, og det er rigtig trist), er det ikke lige sådan at starte forfra med en helt ukendt hest. Prøv at se tiden an og så må vi håbe på det bedste

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Giv tid
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 13:46

Jeg mener også du skal give det noget tid - og det kan godt være flere uger og måske endda også flere måneder !!

Har selv prøvet noget lignende, blot med en vallak der gik sammen med en hoppe, og så kom der en vallak mere. Så gik der "hingst" i den gamle vallak, og hvis ikke der havde været hegn imellem, så tror jeg også han havde myrdet den nye vallak !!! I mange uger måtte jeg have dobbelt-hegn imellem, hvor jeg så efter nogle uger gradvist mindskede afstanden mellem hegnene. Efter 3-4 mdr. kan de to vallakker gå sammen både på fold og i løsdriften uden problemer :)

Mit råd må være at holde en så stor afstand mellem de to heste at din hoppe ikke udviser aggressiv adfærd, og så (om et par uger) gradvist mindske afstanden.

Faktisk tror jeg måske at det ville være en god idé når man skal sætte nye heste sammen, at man ikke gør det på den ene's domæne, men på et neutralt sted som ingen af hestene har tilknytning til. Altså som i dit tilfælde, hvor den ene hest oplever at dens bedste kammerat gennem 14 år er blevet udskiftet med en anden ukendt hest som derfor pr. definition er uønsket.

Det gør man meget med hunde som skal introduceres til hinanden. Og ja, jeg ved godt at man ikke kan sammenligne rovdyr og byttedyr - men tror måske alligevel at denne fremgangsmåde kunne bruges med heste også.

Men vigtigst af alt: accepter at det tager tid - måske også lang tid. Held og lykke :)

1
0
Svar på denne tråd

1000 tak
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 21:01

I har givet fantastisk viden og jeg lytter til jer. Det går allerede bedre idag men ikke efter bogen endnu..... Men vi bevæger os i den gode retning . Tror i har helt ret med det i har skrevet . Vi giver dem gooooooood tid og de kommer ikke på samme fold før vi ser et tegn på det kan ske. I morgen trækker vi ture med dem, og til aften har de på skift været på staldgangen for at blive striglet, uden for hinandens bokse. Jeg tror med godt ben arbejde at vi får en god afslutning på det hele. Men tak for jeres uddelte erfaringer.

Stambogsført i DJRTK.

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider