Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Vis mig jeres tørv-bokse?
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 19:47

Hej Alle.

Vi er lige begyndt at strø med tørv her hjemme, da min hest desværre fik konstateret allergi.

 

Men jeg syntes bare det ligner noget der er løgn når jeg skal ud og muge. de to små ponyers bokse er ok, men fjordhestens og min varmblods ligner ærligtalt en mose.

 

SÅ jeg kunne egentlig godt tænke mig at se hvordan jeres ser ud før/efter mugning. og evt nogle gode tips, til at holde en tørv boks. :)

 

Håber på nogle gode svar. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kan....
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 10:12

ikke vise bokse pt., da mine ikke er kommet ind endnu, men har brugt tørv de sidste 12 år, så vil da gerne komme med et par input...

 

Det vigtigste er, at der er tørv nok - og så er bunden langt lettere at holde, når den har fået lov til at "sætte" sig, og er blevet fast, fjedrende og tyk nok til at absorbere tissepletterne.

Helt tør tørv suger faktisk ikke ret godt, så først når den har opnået en vis jævn fugtighed - absolut ikke at forveksle med at den føles våd - er den rigtig effektiv.

 

For at opnå det, skal den våde tørv blandes op med den tørre, og det kan være en ide at vande bunden lidt i starten, indtil den rette konsistens er opnået.

Sørg for at fjerne alle klatter dagligt, jævn bunden og tilfør ekstra tørv efter behov - når bunden er færdig, strør jeg højest en gang om ugen.

 

I mangel af billeder, kan udseendet efter mugning vel nærmest beskrives som en skovbund revet fri for blade - før mugning.... tjaaa, en skovbund med l*rt på...

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmm.
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 10:44
Tak for det. Vi har ca. 20-25 cm på, men hver morgen er bunden helt våd og mose agtig i den ene ende. Er det vor lidt der er på? Det er ved at blive lidt dyrt at tage den ret store helt både plamage ud hver gang jeg muger. ;)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Perfekt beskrivelse
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 10:52

Skovbund er en perfekt beskrivelse #Dorte Hansen, en god tørvebund skal, efter min mening, være fast(hvor man ikke føler at man træder "igennem" ikke hård, men fjedrene som en skovbund.

 

Hvis den er det er det super let at muge, tager ingen tid.

 

Men, men ved min egen opstart af tørvebund, var jeg ret fustreret, tørvet blev for tørt og støvede, fik lavet ski-bakke(da ponymulen kun skider og tisser ét sted i boksen) :) opstarten kan være lidt tricky, men herfra samme gode råd som Dorte; Fjern alle klatter, Jævn omhyggeligt det halv-våde ud i hele boksen, og så gør jeg det at jeg lægger/drysser et tyndt tørt lag ovenpå dagligt/hveranden dag, alt efter tørhed. (jeg lægger en hel tørv under hendes hay-bar, til at bruge løbende, ikke alle heste kan lade det stå,vil pille/lege med det, men min rør den ikke) og ca. én gang i mrd bruger jeg "stald-ren" som jeg drysser ud over hele bunden, og ny tørv over.

 

I opstartsfasen bruger man mere tørv, så hvis det er for vådt(mose) tror jeg du skal bruge mere tørv.

jeg brugte 4 stk tørv til opstart, og den første mrd 3-4 tørv men nu bruger jeg kun 2-3 tørv pr. mdr.

 

Og kan kun sige at jeg er super glad for at bruge tørv, vi har næsten ingen fluer i stalden, stalden lugter ikke, nem og hurtig at passe boksen, kun en enkelt ting kunne jeg ønske; at tørven var lys (træpiller i en boks lyser op, hvor tørv ser mere mørk ud)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Selv tak :-)
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 11:59

20-25 cm. lyder ikke af for lidt, men det kommer an på om det er løst eller sammenpresset - og du skal netop ikke fjerne den våde tørv, men blande den med det tørre tørv, indtil den rette konsistens er opnået, præcis som Jane skriver ovenfor.

 

Iøvrigt - ud over spånegreb er en løvrive er ifølge mig nærmest et must, når man holder tørvebokse; den er genial til at rive vildfarne klatter sammen med, og derefter til at jævne bunden og sprede tør tørv ud over de våde pletter...

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-11-2014 20:32

Som de andre skriver skal man netop ikke fjerne det våde, men proppe tørt ovenpå eller blande det med det våde..

 

Vi gør det så lidt anderledes end jer.. Vi lægger en bund af tørv og lægger så hamp ovenpå..

 

Vi starter med 3-4 tørv som bund.. Vander det, og lader dem derefter stå på det en uge fjorten dage alt efter hvor hurtigt de får trådt den til.. Efterfølgende får de en halv hamp ind med eukalyptus en gang om ugen.. Synes hampen med eukalyptussen tager tislugten helt og boksene bliver også lidt lysere og lækre.. ;-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 asdfghjklæsdfgh
Forfatter: 
Dato:  08-11-2014 15:13

Tak for jeres svar.

Nu har jeg prøvet at starte lidt fra bunden igen, og blandet en hel balle i det gamle, og halvvåde. Så nu må vi se hvordan det går, bunden er vokset med ca. 10 cm.

 

Men må jeg spørge hvor store jeres bokse er, har nemlig lidt en mistanke om at problemet kommer af at vi har små bokse her hjemme. og at de derfor må kørt det hele sammen i en stor omgang gris. for ikke nok med at men bunden bliver så våd nogle steder at man "træder igennem", så er det også lidt et problem at de får trådt lorten ned i bunden, så det nærmest er umuligt at skille ad og kørt wrap ind i det hele oven i.

 

vi har overvejet at prøve med at smide træpiller oven på, er det noget i vil anbefale eller har erfaringer med?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine hestebokse...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 11:14

er ca. 15 m2, ponyboksen 7-8 m2, den har så kun været brugt til shetlænder og welsh mountain...

 

Du har helt ret i, at boksstørrelsen betyder noget, ligesom hestens "skide-adfærd" har betydning; pt. har jeg 2, der kun skider et bestemt sted, og en der åbenbart sætter en ære i aldrig at skide samme sted 2 gange!

 

Til gengæld tisser han også jævnt fordelt, så ud over at det ta'r længere tid at indfange klatterne, er hans boks faktisk OK at holde - hoppen derimod har også fast tisse-sted, så der skal jeg bruge mere tid på at blande og jævne.

 

Har i en periode med hård frost brugt halmpiller som toplag, da tørven simpelthen frøs; det fungerede fint, men jeg vil stadig tro, at det kræver man får opbygget en rimeligt fast tørvebund først...

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Boks str har noget at sige
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 14:13

Helt enig, boks str har noget at sige :) men det er stadig ikke umuligt. Vi bruge træ piller oven på tørven. Først bruger de ca14 dage på at gøre tørvebunden mere fast herefter fyldes der nogle sække træ piller i, som så lige bliver brust over med en smugle vand. Her efter fyldes der en sæk træpiller i om ugen, to hvis det er et bokssvin. Wrap, hø og tyggehalm har vi i hø net/poser, eller også er der sat en plade op i den ene hjørne hvor der så lægges stråfoder i :) så blandes det ikke rundt, for det nemlig rigtig irriterende når det gør det, og bunden bliver også mindre holdbar af det :)

 

Jeg overvejer til min hoppe, som er meget renlig,kun at iblande lidt træpillesmuld, for at gøre tørven lidt lysere, men så ellers bare lade hende køre udelukkende med tørv. Fordelen er at i hendes store boks kan jeg ligge det meget våde ud til kanten og så smide det ovenpå igen når det er tørret. Det har jeg læst herinde at der er flere der har succes med, og så får jeg pludselig en meget billigere bund hvis det kan lade sig gøre ;) så det skal bestemt prøves. Men hun har så også en MEGA boks :)

 

Det er også rigtigt som nogle herinde skriver at man bestemt ikke skal spare på tørven til at starte med, for ellers bliver det aldrig godt :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 18:04

Vi kører på tørv på anden sæson med min gamle hest. Boksen er i omegnen af 16 m2, så vidt jeg husker.

 

Sidste år begik vi den fejl at hælde for lidt ind til opstart ud fra en tanke om, at man jo fyldte på løbende. Det var en dårlig idé Det var ikke engang ekstremt lidt, jeg fyldte i, 10 sække så vidt jeg husker (skulle gerne give omkring 20 cm bund).

I år har jeg satset på et 30 cm. lag - altså lavet en udregning med rumfanget af boksen og liter-angivelsen på tørvesækkene. Det ser ud af mere end 30 cm i starten, men ikke når der først kommer en hests vægt på det.

 

Ovenpå det har jeg så et lag træpiller, 15 sække a 16 kg fra Harald Nyborg.

Jeg har prøvet ikke at have toplag på - så overser jeg for meget wrap og hestepærer og så bliver det noget snask. Jeg har også prøvet med spåner - umuligt at muge ud i uden at få en masse rent ud hele tiden. Og hamp; her havde jeg ikke den store forskel til træpillerne udover at det var svært at finde forhandler i området.

En smule af tørvebunden blander sig med træpillerne i starten, men ikke så meget som man kunne frygte. De forbliver stort set pænt adskilte, og tørvebunden bliver fast mens træpillerne forbliver løse i det og det er derfor nemt at se forskel og ordne træpillerne uden at få tørv med.

De 15 sække træpiller har holdt 1½ måned nu, men jeg kan se at jeg skal have nyt på nu her - en fem-ti sække tænker jeg.

Selve tørvebunden har ingen alt for våde pletter fået og er stadigvæk jævn. Ujævnhederne kommer i toplaget.

 

Sidste år vendte jeg i starten bunden, for det havde det store internet vejledt mig i at gøre. Sidst på sæsonen sidste år rørte jeg ikke bunden, og det virkede bedre. Jeg har heller ikke rørt den i år endnu.

 

Min gamle hest er i øvrigt lidt af et bokssvin. Hun vasker bl.a. wrap i vandkoppen, hvilket er et værre vandplaskeri, og i halmbokse plejer hun at rode det hele rundt til et stort pløre. Nogle gange kan man i toplaget se spor efter, at hun har sprællet lidt i boksen (hvis det fx stormer e.l.), men det ødelægger ikke helt ned i tørvebunden. Hun lader vandet ét bestemt sted (så der burde jo være god basis for en våd plet), men hestepærer synes hun at mene bør fordeles som en slags strøelse i hele boksen.

 

Jeg har desværre ingen billeder. Men altså min erfaring er, at der skal være rigeligt tørv, at man ikke skal pille alt for meget ved det, og at et toplag gør det væsentligt meget nemmere at muge ud. Men om det gælder for dine også.. Det ved jeg jo ikke.

Det er selvsagt også en vældig dyr måde at strø på, men jo ikke dyrere end dyrlægebesøg og medicinering eller urter, som jeg overhovedet ikke har haft brug for de sidste to sæsoner. Faktisk væsentligt billigere.

0
0
Svar på denne tråd
 
 taktaktak!!!!
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 21:22

Tak for jeres gode og brugbare svar.

Tror jeg er nået frem til at mit primære problem er at få bunden fast, og skov-bunds-agtig som i beskriver den.

 

For som jeg også skrev tidligere får de jokket lorten ned i bunden, og så bliver man jo nødtil at rode op i den for at få al lorten med. Man bliver vel også nød til at rode lidt op i den for at få blandet det helt våde med det tørre i opstarts fasen? Eller har jeg misforstået noget?

 

Jeg "graver" også lidt en bred rille ude langs kanten, da de alligevel ikke træder der, det gør også bunden lidt tykkere, men jeg er så begyndt at tænke om det er dumt? På den måde ender jeg jo med at smide løst oven på hele tiden

 

Det kan være jeg skal prøve at få tage nogle billeder en af de nærmeste dage, så kan de være i kan spotte min fejl. ;)

 

Men ja, som i også skriver og som jeg også have gået og tænkt, så gør boksstørrelsen altså noget. vores pony bokse er nok 6-7 kvadrat meter og hesteboksen er nok 12 kvadrat meter. Men det er der ikke så meget at gøre ved, i hvert fald ikke før til sommer, så er der planer om en lille stald ombygning. ;)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  09-11-2014 23:25

Hvordan giver en enkelt balle 10 cm mere? er det de store poser, eller? dem jeg bruger har kun 300 l (fra farmland), og det ville med lidt hurtig regning kræve 4 baller at få bunden til at vokse 10 cm i en 12 m2 boks og 2 baller i en 6 m2 boks.

Det er jo tykkelsen, når det er "mast" og ikke tykkelsen når det er blevet rystet løs

 

Hvor mange baller har du brugt til opstart?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er faktisk...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 10:40

langt lettere at holde en tørveboks, end det er at forklare hvordan man holder den....

 

Du skal så vidt muligt ikke "rode op" i den, men "pakke" den; i stedet for at grave efter klatter med en greb, så overvej at prøve med den løvrive, jeg anbefalede ovenfor, og det samme gælder, når du fordeler og blander de våde pletter med tørt.

 

Riv først det øverste af det våde til side, og spred det i det tørre, riv derefter noget tørt hen over resten af det våde - og stamp derefter det hele sammen.

Er der områder, hvor tørven bliver ved at være løs, kan du fordel vande, dække til og stampe sammen, som ovenfor beskrevet.

 

Det tager noget tid at starte en ny bund op - til gengæld kan den ligge i årevis, når den først virker, og iøvrigt passes rigtigt.

 

Dorte

1
0
Svar på denne tråd
 
 hoftklgulv
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 16:41
Kbh(musse): det var også løst. ;) jeg brugte 3 i den store boks og 2,5 i de små.

Dorte: ja, det lyder også som en hel videnskab når i beskriver det. Så jeg vil håbe det er meget nemmere en som så. ;)

Jeg må vidst bare øve mig. :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  10-11-2014 17:39

Så tænker jeg umiddelbart, at dit problem har været for lidt tørv til opstart - det giver jo knap i omegnen af 7 cm og er til mit bokssvin i hvert fald for lidt, og så vidt jeg har læst om andres erfaringer for lidt til de fleste.

Nu ved jeg jo ikke, hvor meget, du har fyldt ind siden, men tænker nogle gange kan det være svært at løse et problem med for lidt opstart ved at gå og fylde en enkelt balle ind hist og her, at det netop nemt bliver noget pløre.

Jeg har også prøvet at starte en hel stald op med 3-4 pakker tørv i 3x3 bokse. Det føltes lidt som om nogle af hestene stod på mudder - og flere af dem fik altså et par ekstra sække ind om ugen..

 

Min oplevelse er, at det i stedet er nemmere at fylde de 8-10-12 baller (20-25-30 cm i en 12 m2 boks) ind til en start, og så ikke efterfylde. Så får du lynhurtigt en god tyk bund, som suger nok til at bundlaget bliver fast, men toplaget ikke pløret. For min dames vedkommende tog det i år en uges tid uden vanding, og træpillerne gjorde, at det også var nemt at se hestepærer i starten.

 

Andre har sikkert andre erfaringer - jeg har set folk skrive om kun at køre med en håndfuld baller til opstart, men det kan jeg simpelthen ikke få til at virke...

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider