Wrap, der er tørret, er ligeså stærkt, som hvis du tager det direkte fra ballen.
Du kan ikke ændre på Ph-værdien ved at tørre det, når det først er ensileret.
Jeg har selv en hest med samme problem, hans mave er kun helt i orden, når han får almindeligt tørt hø eller frøgræshalm.
Alle former for wrap udløser vandprutter, men jeg har fundet frem til, at en blanding med vårbyghalm, holder hans mave i orden, hvis jeg er omhyggelig med at blande det godt.
Det er besværligt i forhold til bare at give wrappen rent, men hvis du har mulighed for at blande hans grovfoder selv og har adgang til godt vårbyghalm, er det måske også en løsning, som du kunne bruge.
Det skal blandes, så hesten ikke kan sortere halmstråene fra - altså ingen totter, alt skal rystes helt løst.
Hvilken type græs er jeres frøgræshalm lavet af?
Jeg fik for sjov lavet analyse på mit strandsvingelhalm, og det viste sig rent faktisk, at fordøjelighed og næringsværdi var højere, end på rigtig godt hø, så nogle typer frøgræshalm er fint egnet til hestefoder.
Det irriterede mig, at alle havde en mening om frøgræshalm, men ingen havde noget at have den i, det var udelukkende rene gætterier og 'noget-man-havde-hørt', så derfor valgte jeg analysen for at have fakta på plads.
Og pludselig forstod jeg, hvorfor mine heste var så glade for frøgræsset, og også hvorfor de tog på af det.
Det var fuld af sukker og fordøjelige fibre, kalorieindholdet var så højt, at jeg måtte retur på wrappen.
Ærgerligt, for det var både billigere og nemmere med frøgræsset, men det var altså alt for godt og næringsrigt til mine heste.
Jeg har set en analyse mere på engrapgræs, den var ligeså fin som min, dog med lidt mindre sukker, men stadig meget høj fordøjelighed, så pas på med at tro på alt, hvad du hører af 'kloge' råd om frøgræs, hvis der ikke ligger beviser bag i form af analyser. 