Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Muk og zink
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 12:32

Har altid hørt at zink er godt mod muk. Både fra "almindelige" hesteejere, dyrlæger og fodereksperter.

Men hvad er det at zink går ind og gør? Jeg kunne se det hvis muk kom indefra, ligesom fx skæl. Men som jeg har forstået det er muk en jordbakterie?

Hvordan kan zink hjælpe med det?

Konikponyen Masca Z Nadziei

og

Frieserpigen Jackie af Birkely!

0
0
Svar på denne tråd

Muk udefra og indefra
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 14:45

Hej,

Muk er jo mange ting, og hestens forsvarsmekanisme er ret kompleks. Jeg kan prøve at beskrive, det jeg ved:

- Muk KAN være foderrelateret, altså at hesten får noget, der udløser en reaktion i huden såsom revner i koderne eller knopper på kroppen. Det kan være for megen protein (det reagerer min hest på, netop ved at få lidt muk).

- Hvis hestens fordøjelse ikke fungerer optimalt, kan der være tale om, at hesten f.eks. ikke danner nok af visse B-vitaminer i tarmen, og så kommer den i underskud. Andre stoffer optages ikke optimalt, hvis fordøjelsen ikke er i orden. Så mange problemer stammer faktisk fra fodrings-/fordøjelsesproblemer. Derfor kan visse tilskud af mineraler/vitaminer gøre en stor forskel, HVIS det er det, hesten mangler, men det er jo ofte at behandle i blinde, og så bør man huske på, at mineraler og vitaminer fungerer bedst i et bestemt forhold mellem hinanden, men kan gøre skade, hvis forholdet er forkert. Derfor skal man passe godt på med bare at hælde noget ekstra på, fordi det KAN være godt mod en lidelse. Der skal ses på hele foderplanen og hele hesten, før man piller ved det, man hælder i hesten. Jeg vil anbefale, at - hvis du overvejer at bruge fodertilskud til behandling af muk - du vælger et kombineret produkt, som f.eks. Mikrovital fra Hippolyt eller et andet tilskud, der indeholder stofferne i de rette forhold.

- Muk kan skyldes bakterier, svamp eller også kan det forveksles med et mideangreb. Derfor bør man altid få konstateret, hvad det skyldes, før man behandler. Der findes enormt mange husråd til behandling af muk. Det vigtigste er, at man holder øje med, om det rent faktisk bliver bedre, så man kan nå at ændre behandling, før det går helt galt for den stakkels hest.

Håber det hjalp lidt på forståelsen - men det er ikke noget helt nemt emne :-)

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Min nu afdøde
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 16:22

hoppe døjede i perioder meget med muk, og jeg købte zinktilskud til hende, men det hjalp ikke.

Hun blev primært fodret med wrap og fik kun meget lidt krybbefoder + et vitamin/mineral tilskud.

Men det muk er svært at holde væk her i den våde periode. Jeg er så heller ikke en af dem der glædes over sokker på heste, da det altid var min hoppes hvide bagben der blev værst angrebet.

Mvh Janni

Nu med gult kort :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forståelsen
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 18:15
Jette: Jo tak det gav i hvert fald mere ay tænke over :)
Før jeg fik min unghest troede jeg at det skyldes mudder. Havde dog heller ikke sat mig ind i det, da min pony aldrig har haft det.

Men efter jeg fik min unge dame har jeg måttet lære noget nyt :)

Ved ikke om hun havde muk ved tidligere ejer. Men jeg har haft hende i 2 år nu. Går den 3. vinter med hende i møde. Og har haft muk de sidste 2 år ved denne tid.

Hun er frieser, kan det også være en generel racesvaghed?
Hun er nu ikke den med mest hovskæg, og går heller ikke i mudder.

I år ved jeg at hun har været i massiv vitamin/mineralmangel fordi hun intet spiste i 2 måneder i foråret grundet sygdom.

Da hun begyndte at spise igen fik hun dog vita-b-forte af dyrlægen, og for ca en måned siden en microvitalkur.
Så de ubalancer der har været, er forhåbentlig rettet op igen. Hendes foderplan er lagt professionelt ved Hipppolyt, og har analyse på mit hø. Derfor tænker jeg også at det ikke er for meget protein, fordi høet er meget lavt i protein, så bliver nødt til at tildele ekstra i krybben.

Men har i samråd med foderkonsulenten givet yderligere et zinktilskud nu efter microvitalen.

Udefra behandler jeg med Ekholms Prob Creme, der er lavet til muk og andet hud-problemer.
Har i hvert fald virket de sidste 2 år, så prøver igen.

Er ikke så meget for at bruge husmoder-råd, medmindre min dyrlæge godkender det, da man ikke ved om det gør mere skade end gavn.

Så jeg skulle egentlig mene at jeg har nogenlunde styr på behandlingen, men tænker at det aldrig skader at blive klogere :)

og

0
0
Svar på denne tråd

indefra og udefra
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 22:36

Jordbakterier, svamp osv findes overalt omkring os hele tiden - uden at det giver muk eller problemer, fordi kroppens beskyttelse holder det ude. Som jeg har forstået det, er det derfor ikke selve forekomsten af bakterien eller svampen, der forårsager mukken, men derimod en svaghed hos hesten, der gør at bakterien eller svampen pludselig får mulighed for at slå lejr og gro. Så egentlig "får" hesten ikke muk - den "giver mukken et hjem", eller hvad man kan sige.

Derfor giver det god mening at behandle hudlidelser indefra. Jeg er ikke så meget inde i hvad de forskellige mineraler gør, men så vidt jeg har forstået kan et zinkunderskud netop resultere i svag/modtagelig hud, der nemt sprækker osv. Ligesom zink mig bekendt også er vigtig for immunforsvaret. Hvis din hest generelt har været syg, er det slet ikke utænkeligt at dens immunforsvar er nede og at den er i underskud af vitaminer og mineraler. Så vil en kur som fx microvital helt sikkert være godt. Jeg ved ikke nok om zink og evt forholdet til kobber, til at jeg kan sige om det er en god idé at give alene... der er mange ting, der kan forskubbe sig. Men en generel booster til immunforsvaret og depoterne kan ikke skade, og kan højst sandsynligt hjælpe, tænnker jeg :)

I

0
0
Svar på denne tråd

Immunforsvar
Forfatter: 
Dato:  16-10-2014 22:49

Issina:

Der er ingen tvivl om at min unghests immunforsvar har været nede, hun havde virkelig ramt bunden i foråret, og jeg var hele tiden nervøs for om hun skulle give op.

Derfor er jeg egentlig også imponeret over at hun ikke har fejlet ret meget siden, da jeg, dyrlægen og foderkonsulenten havde forventet et kæmpe "efterslæb" fra det oprindelige. Derfor havde dyrlægen faktisk også nævnt noget om at give hende noget binyrebakhormon (tror jeg det var), og slå hendes immunforsvar helt ned, og behandle på det, da det næsten var lettere at genopbygge fra ny frem for at lappe det tilbageværende. Gjorde vi dog ikke, da hun naturligvis havde været mere udsat så.

Men mukken havde jeg dog forventet, selvom hun ikke havde været syg i foråret.

Ved ikke om du fik læst at hun rent faktisk HAR fået både microvital og Vita-B-Forte? :)

og

0
0
Svar på denne tråd

Jeanette
Forfatter: 
Dato:  17-10-2014 08:38

Min havde voldomt muk sidse sommer, dyrlægen anbefalede babyzink salve og en zinkkur, og det hjalp, vist noget med at zink balancen ikke er iorden. Baby zink salve er iøvrigt et vidundermiddel til stort set alt muk og sårpleje til hesten:-)

Søs

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider